Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@16:18:49 GMT

خیز روسیه برای گسترش همکاری ها با پاکستان

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۲۶۱۶۷

خیز روسیه برای گسترش همکاری ها با پاکستان

ناظران منطقه می گویند رفت و آمدهای فراوان هیات های مختلف سیاسی، اقتصادی و دفاعی روسیه و پاکستان به کشورهای یکدیگر طی ماه ها و سال های اخیر، حاکی از برنامه های بسیار گسترده دو طرف برای گسترش مناسبات در سال های آتی است.

پاکستان که زمانی از متحدان نزدیک آمریکا محسوب می شد، تنها پس از گذشت چند سال از تحقق خواسته واشنگتن در حمله به افغانستان و اشغال نظامی این کشور، دیگر روی خوشی در روابطش با ایالات متحده ندید و به همین دلیل توسعه روابط با مسکو را از جمله گزینه هایی برای ایجاد توازن در سیاست خارجی اش در نظر گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پاکستان طی سال های اخیر تلاش کرده است ضمن تقویت پایه های روابطش با چین، کانال های جدیدی در روابط با روسیه ایجاد کند.

رسانه های پاکستان امروز (دوشنبه) گزارش دادند: «دنیس مانتوروف» وزیر صنعت و تجارت روسیه در راس یک هیات ۶۴ نفره در اسلام آباد پایتخت پاکستان حضور دارد و قرار است دیدار های این هیات از اسلام آباد و  کراچی تا دو روز دیگر ادامه یابد.

براساس این گزارش، هیات روسی در نشست کمیسیون بین دولتی با پاکستان حضور یافته و طرح های متعددی را نیز به طرف پاکستانی در راستای گسترش مناسبات تجاری، بازرگانی، دفاعی و نظامی ارائه خواهد کرد.

طبق این گزارش ها ، تاکنون هیات روسی پیشنهاد خرید هواپیماهای جنگی و مسافربری سوخو سوپرجت، تامین اعتبار یک میلیارد دلاری برای احیا و نوسازی صنعت فولاد پاکستان، خرید سامانه های پدافند هوایی با برد متوسط و کوتاه، بالگرد و کشتی های جنگی، را با اسلام آباد مطرح کرده است.

رسانه های پاکستان همچنین گزارش دادند : نگاه این کشور به توانمندی روسیه در ساخت نیروگاه حرارتی و زغال سنگ در پاکستان و خرید هواپیماهای مسافربری و سوپرجت  است. از نظر مقامات پاکستانی هواپیماهای روسیه قابل مقایسه با ایرباس فرانسه  و حتی بوئینگ آمریکاست.

برخی مقام های پاکستانی به رسانه های این کشور اظهار کردند: تلخی گذشته در روابط با مسکو به پایان رسیده و اکنون دو کشور از دوستان نزدیک یکدیگر شناخته می شوند.

طرح احداث خط لوله گاز زیردریا

طبق گزارش رسانه های پاکستان شرکت گازپروم روسیه قرار است طرح امکان سنجی انتقال گاز از غرب آسیا به جنوب آسیا از طریق احداث خط لوله گاز زیردریا را  تا سه ماه اول سال آینده میلادی  مورد پیگیری قرار دهد.

یک مقام ارشد وزارت نفت پاکستان پیشتر گزارش داده بود؛ "طرح گازی غرب به جنوب آسیا قرار است گاز را از خلیج فارس به پاکستان، هند، بنگلادش، میانمار و تایلند منتقل کند و در صورت تحقق این طرح تا چین، هزینه تخمینی آن بین ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار ارزیابی شده است."

طبق این گزارش، با بهره برداری از خط لوله گاز زیردریا، تمامی کشورهای عضو این طرح هزینه ترانزیت خط لوله را به پاکستان پرداخت می کنند. اسلام آباد نیز درصدد استفاده از این فرصت برای راه اندازی راهروی اقتصادی مشترک با روسیه است.

کارشناسان می گویند:  رویکرد پاکستان به گسترش روابط با روسیه، در شرایط کنونی بیش از آن چه جنبه اقتصادی داشته باشد، ایجاد زمینه های همکاری با این ابرقدرت در حوزه های امنیتی، دفاعی و نظامی را فراهم می سازد.

روسیه یکی از کشورهای پیشتاز در عرصه تولید سلاح، سیستم های پدافند موشکی و سپرهای دفاع هوایی است؛ چیزی که پاکستان برای عقب نماندن از اصلی ترین رقیب منطقه ای خود یعنی هند، به آن نیاز مبرم دارد.

منابع خبری پاکستان گزارش دادند: در صورت نهایی شدن قرارداد ۹ میلیارد دلاری فروش تجهیزات نظامی روسیه به پاکستان، مسکو به صادرکننده نخست تسلیحات به پاکستان تبدیل خواهد شد. علاوه براین روسیه با هدف گسترش همکاری های سیاسی، اقتصادی، دفاعی، نظامی و امنیتی روز به روز در حال گسترش روابط خود با این کشور جنوب آسیاست؛ هدفی که اسلام آباد نیز از آن به گرمی استقبال کرده و قصد ندارد سایه روسیه به عنوان یک ابرقدرت از سر پاکستان کنار رود.

برچسب‌ها روسیه پاکستان همکاری دفاعی ایالات متحده آمریکا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روسیه پاکستان همکاری دفاعی ایالات متحده آمریکا روسیه پاکستان همکاری دفاعی ایالات متحده آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۲۶۱۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا از پاسخ به استفاده از پایگاه نظامی پاکستان طفره رفت

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از اظهارنظر درباره گزارش‌ها مبنی بر اینکه اسلام‌آباد در نزدیکی مرز‌های افغانستان و ایران پایگاه هوایی در اختیار آمریکا قرار داده است، خودداری کرد.

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزرای دانشجو، «ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از پاسخ به گزارش‌ها مبنی بر اینکه اسلام‌آباد دو پایگاه هوایی در بلوچستان و در نزدیکی مرز‌های افغانستان و ایران را در اختیار آمریکا قرار داده، خودداری کرد.

پاتل در نشست خبری هفتگی خود در واکنش به پرسشی مبنی بر اینکه آیا گزارش‌ها دراین‌باره را تأیید یا رد می‌کند، با خودداری از پاسخ گفت: «اجازه دهید همکارانم در وزارت دفاع در مورد هرگونه همکاری نظامی که ممکن است (با پاکستان) وجود داشته باشد، صحبت کنند».

اخیراً «شیرافضل مروت» نماینده پارلمان پاکستان و عضو ارشد حزب تحریک انصاف در گفتگو با رسانه‌ها خبر در اختیار گذاشتن دو پایگاه هوایی در بلوچستان و در نزدیکی مرز‌های افغانستان و ایران را مطرح کرده بود.

گزارش‌ها مبنی بر مذاکرات واشنگتن با اسلام‌آباد برای استقرار پایگاه نظامی آمریکا در این کشور پیش از به قدرت رسیدن طالبان نیز وجود داشت.

پیش از خروج نظامیان آمریکایی و ناتو از افغانستان، «دیوید هیلوی» دستیار معاون وزارت دفاع آمریکا در امور هند و اقیانوس آرام گفته بود پاکستان به آمریکا اجازه دسترسی و استفاده از حریم هوایی خود را داده تا از این طریق از حضور نظامی در افغانستان حمایت کند.

«عمران خان» نخست‌وزیر مخلوع پاکستان در پادکستی از تلاش آمریکا برای استفاده از پایگاه‌های نظامی پاکستان و حریم هوایی این کشور برای نظارت بر افغانستان پرده برداشت.

این در حالی است گشت‌زنی پهپاد‌های آمریکایی در آسمان افغانستان افزایش یافته و مقامات طالبان نیز پایگاه‌های نظامی پاکستان را مبدأ این پرواز‌ها می‌دانند.

اخیراً نیز «رحمت‌الله نبیل» مشاور امنیت ملی سابق افغانستان گفته بود: آمریکا با نفوذ خود بر نهاد‌های مالی بین‌المللی، از جمله بانک جهانى و صندوق بین‌المللی پول مواضع خود را برای تضمین وام برای پاکستان تعدیل کرده است که در مقابل پاکستان با راه اندازی پایگاه نظامی «شمسى» در بلوچستان، موافقت کرده است.

دیگر خبرها

  • واکنش اسلام‌آباد به تحریم‌های جدید آمریکا علیه برنامه موشکی پاکستان
  • ادعای بلینکن در مورد همکاری‌های نظامی چین و روسیه
  • روایت روزنامه پاکستانی از اهمیت سفر رئیس جمهور ایران به اسلام آباد
  • به تقویت روابط دفاعی با روسیه ادامه می‌دهیم
  • سفیر ایران: به تقویت روابط دفاعی با روسیه ادامه می‌دهیم
  • تحریم ۴ نهاد چینی و بلاروسی به اتهام همکاری با پاکستان
  • آمریکا چهار نهاد چینی و بلاروسی را به اتهام همکاری با پاکستان تحریم کرد
  • سفر رئیس جمهور ایران به پاکستان نگاهی رو به جلو در گسترش روابط میان دو کشور است
  • آمریکا از پاسخ به استفاده از پایگاه نظامی پاکستان طفره رفت
  • انتقاد طالبان از عدم همکاری اسلام آباد