Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزارت خارجۀ افغانستان می‌گوید که در پایان هشتمین نشست وزیران خارجۀ کشورهای قلب آسیا اعلامیه‌ ای  دربارۀ چشم‌انداز این روند، تصویب و صادر خواهد شد که انتظار می رود محور ان حمایت از صلح افغانستان به مالکیت دولت وحدت اجرایی کابل باشد.
هشتمین نشست وزیران خارجۀ کشورهای قلب آسیا «روند استانبول» قرار است امروز (دوشنبه)، در پایتخت اقتصادی ترکیه برگزار شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اشرف غنی به منظور شرکت در این نشست، دیروز به ترکیه رفت و قرار است امروز  او و همتای ترکش، در این نشست سخنرانی کنند.

در این نشست، وزیران خارجه و مقام‌های ارشد ۱۵ کشور عضو، ۱۶ کشور پشتیبان و ۱۲ سازمان منطقها ­‌ی و بین‌­المللی پشتیبان شرکت خواهند کرد.

نشست امسال، با عنوان نام «صلح، مشارکت، رفاه» برگزار می‌شود. دیروز نشستی میان مقام‌های بلندپایۀ کشورهای عضو قلب آسیا در کاخ ریاست جمهوری ترکیه برگزار شد. رهبری این نشست را که پشت درهای بسته برگزار شد، میرویس ناب، معین همکاری های اقتصادی وزارت امور خارجه افغانستان و همتای ترکش سادات اونل داشتند.

آنان دربارۀ اعلامیه نشست امروز که با حضور روسای جمهوری افغانستان و ترکیه برگزار خواهد شد گفت‌وگو کردند.

میرویس ناب در این باره گفت: این اجلاس یکی از طرح های بسیار مهمی است که تحت رهبری افغانستان بوده‌است که می‌تواند هماهنگی و هم‌کاری را نه تنها در منطقه که بین منطقه و شرکای بین‌المللی افغانستان برای آوردن صلح، ثبات، رفاه اجتماعتی – اقتصادی به ویژه با تمرکز بر افغانستان ایجاد کند.»

به گزراش طلوع نیوز افغانستان، زاهد نصرالله، سفیر پاکستان در کابل که ازشرکت کنندگان این نشست است  هم بر پشتیبانی اسلام‌آباد از روند صلح افغانستان تأکید کردو گفت: «مهم است که تمامی کشورهای منطقه و جهان، ‌ در افغانستان رقابت سیاسی نکنند؛ بلکه در افغانستان همکاری کنند؛ به‌گونه‌یی‌که افغانستان همچون قلب آسیا، در مرکز این همکاری‌ها باشد و تمامی این کشورها برای صلح و رفاه در منطقه کار کنند.»
 
روند قلب آسیا، استانبول که از سوی افغانستان و ترکیه ایجاد شده‌است اکنون ۱۵ کشور عضو، ۱۶ کشور پشتیبان و ۱۲ سازمان پشتیبان منطقه‌ ای و بین‌المللی دارد و تمرکز آن بر همگرایی و همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای است.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز  برای شرکت در هشتمین کنفرانس وزرای خارجه « قلب آسیا» درباره افغانستان، وارد استانبول شده است.

ظریف در مورد اهداف برگزاری اجلاس قلب آسیا اظهار داشت: این اجلاس برای هماهنگی همکاری‌های منطقه‌ای با افغانستان به منظور ایجاد ثبات و توسعه همه‌جانبه در این کشور شکل گرفته است. در این چند سال کشورهای مختلف، مسئولیت‌های مختلفی در این ارتباط برعهده گرفته‌اند که مسئولیت ایران بحث آموزش در افغانستان بوده است.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه با توجه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان و تحولات مربوط به مذاکرات روند صلح در این کشور، اکنون شاهد شرایط ویژه‌ای در افغانستان هستیم، تصریح کرد: ضرورت دارد کشورهای منطقه و همسایه افغانستان نقش فعال‌تری در روند صلح و بازسازی این کشور ایفا کنند. به همین دلیل این اجلاس فرصت خوبی برای کشورهای مختلف برای بحث و گفت‌وگو در حوزه‌هایی است که می‌تواند به افغانستان و روند صلح در این کشور کمک کند.

برچسب‌ها ترکیه رجب طیب اردوغان افغانستان محمد اشرف ‌غنی مذاکرات صلح افغانستان استانبول پروندهٔ خبری مذاکرات صلح افغانستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ترکیه رجب طیب اردوغان افغانستان محمد اشرف غنی مذاکرات صلح افغانستان استانبول ترکیه رجب طیب اردوغان افغانستان محمد اشرف غنی مذاکرات صلح افغانستان استانبول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۲۶۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به دنبال افزایش تعامل با کابل هستیم

سید حسن مرتضوی، معاون سفارت جمهوری اسلامی ‎ایران در کابل با مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی رییس‌الوزراء طالبان دیدار و گفتگو کرد.

سید حسن مرتضوی، معاون سفارت ‎جمهوری اسلامی ایران در کابل در دیدار با مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی رییس‌الوزرا گفته است که ایران به هیچ‌کس اجازه فعالیت سیاسی علیه حکومت سرپرست را نمی‌دهد.

مرتضوی همچنین افزوده است ایران تلاش‌ می‌کند تا زمینه تعامل مثبت کشورهای منطقه با حکومت سرپرست را فراهم کند و روابط میان کابل ‎و ‎تهران را بیش از پیش گسترش دهد.

گفتنی است که در سال گذشته میزان تجارت بین دو کشور به طور قابل توجهی افزایش یافته و بر اساس گزارش ها، ایران مهمترین شریک تجاری افغانستان می باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • ویزای زیارتی یا گردشگری برای کشورهای عضو شانگهای برقرار شود
  • کابل: افغان‌های مقیم خارج در بازسازی افغانستان سهم بگیرند
  • نشست نخبگان مهاجرین افغانستانی در حمایت از وعده صادق
  • تهران به دنبال ایجاد تعاملات منطقه‌ای با افغانستان است
  • به دنبال افزایش تعامل با کابل هستیم
  • حمایت چهره های سیاسی و مردمی افغانستان از اقدام تنبیهی ایران
  • سخنگوی وزارت خارجه : روابط ما با اردن دوستانه است/ کشورهای منطقه « تنبیه متجاوز » را حمایت کنند
  • اخراج بیش از ۸ هزار پناهجوی افغانستانی از پاکستان
  • شاهراه هرات کابل مسدود شد
  • شادی مردم افغانستان از حملات ایران به رژیم صهیونیستی