Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@16:11:32 GMT

مسیر اهدای کتاب برای سال‌های آینده ترسیم شود

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۲۶۲۷۷

مسیر اهدای کتاب برای سال‌های آینده ترسیم شود

محسن جوادی در نشست هماهنگی پویش اهدای کتاب به مناطق محروم گفت: راه‌اندازی این پویش به معنای این نیست که نیاز به تامین کتاب در شهرهای بزرگ وجود ندارد، بلکه اولویت ما شهرهای کوچک و روستاها هستند. در سال‌های اخیر چهره فرهنگی روستاها بر خلاف گذشته تغییر پیدا کرده است و میزان کتابخوانی نیز به طبع آن افزایش داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با اشاره به برنامه‌های معاونت امور فرهنگی برای کتابخوانی در مناطق روستایی گفت: طرح‌های ضربتی با همکاری برخی نهادهای دیگر در حال انجام است تا فضاهای مدرن‌تری را برای کتابخوانی در روستاها ایجاد کند تا از این طریق در تشویق مردم روستایی به کتابخوانی موفق‌تر عمل کنیم. 

جوادی ادامه داد: معاونت امور فرهنگی سالیانه رقم قابل توجهی برای تجهیز کتابخانه‌های مدارس و کتابخانه‎ها اهدا می‎کند اما باید توجه داشت که اهدای کتاب بدون نیازسنجی تبعاتی به دنبال خواهد داشت.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر ضرورت مدیریت توزیع کتاب در مناطق محروم کشور گفت: باید تلاش شود تا تقاضاها نیز تحریک شوند و بر اساس تقاضاهای روستاها و یا مناطق محروم کتاب به مناطق ارسال شود. برای این منظور باید پایگاهی ایجاد شود تا پس از جمع‌آوری کتاب‌های اهدایی نسبت به طبقه‌بندی و رده‌بندی آن‌ها اقدام شود و با استفاده از نظرات اهالی فرهنگ خصوصا نویسندگان نسبت به توزیع کتاب‌ها به روستاها اقدام کرد. 

وی تصریح کرد: ایجاد طبقه‌بندی برای کتاب‌ها و مشارکت انجمن‎ها و نهادهای مردمی می‌تواند به نتایج پرباری منتج شود و از انبارشدن کتاب در کتابخانه‎ها جلوگیری کند. متاسفانه در غیر این صورت، کتاب‌های اهدایی انبار خواهند شد و نتیجه مطلوب از آن‌ها حاصل نخواهد شد. باید مقاصد ارسال کتاب به خوبی شناسایی شوند و با توجه به ظرفیت‌ها و نیازهای آن‌ها، اهدای کتاب انجام شود. 

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اطلاع‌رسانی و تبلیغات یکپارچه و واحد برای پویش اهدای کتاب به مناطق محروم گفت: باید تلاش شود تا این پویش مردمی بماند و از دولتی شدن یا مطرح شدن نام‎ افراد و یا گروه‎های خاص در آن جلوگیری شود تا ماندگاری بیشتری پیدا کند. همچنین با این اقدام این پویش به رسالت خود که اهدای کتاب به مناطق محروم است، دست خواهد یافت. 

وی اولویت دیگر پویش اهدای کتاب به مناطق محروم را استفاده از تجربیات دیگر کشورها و مطالعات پژوهشی دانست و گفت: باید تلاش شود از تجربیات کشورهای دیگر بهره‌برداری شود. همچنین دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی‌های فرهنگی می‌تواند درباره آن کارهای پژوهشی انجام دهد و مسیر اهدای کتاب را برای سالیان آتی، ترسیم کند.

در ادامه این جلسه مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‎‌ریزی‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با اشاره به جمع‌آوری بیش از ۵۰ هزار نسخه کتاب در پویش اهدای کتاب به مناطق محروم عنوان کرد: این دفتر با تجریه چندین ساله خود در برگزاری جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب توانسته است، احاطه خوبی به ظرفیت کتابخوانی در مناطق روستایی و محروم پیدا کند و می‌تواند از ظرفیت خود در ارسال هدفمند کتاب به مناطق محروم استفاده کند. 

ابراهیم حیدری ادامه داد: همچنین می‌توانیم از ظرفیت‌های معاونت امور فرهنگی مانند نمایشگاه‌های کتاب استانی بهره‌برداری کنیم تا با واگذاری جمع‌آوری کتاب برای این پویش توسط انجمن‎ها و نهادهای مردمی هر استان، میزان مشارکت مردمی در این پویش را افزایش دهیم. 

براساس اعلام روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در ادامه جلسه نیز اعضای شورا به بحث و تبادل نظر درباره نحوه جمع‌آوری و اهدای کتاب پرداختند.  

طرح ملی تجمیع کتب مازاد و ارسال به کتابخانه‌های مناطق محروم کشور با عنوان «پویش اهدای کتاب به مناطق روستایی کشور» با شعار «با کتاب میشه ...» همزمان با هفته کتاب در دهه پایانی آبان ماه کلید خورد.

این پویش با هدف ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در بین اقشار محروم جامعه، رشد کمی و کیفی شاخص مطالعه شهروندان و نهادینه شدن کتابخوانی، آشناسازی شهروندان با مقوله اهدا کتاب و کمک به اقشار کم درآمد و ضعیف که قادر به خرید کتاب‌های نو نیستند و می‌توانند بدین وسیله کتب مورد نظر خود را تأمین کنند، تشکیل شده است.

برچسب‌ها محسن جوادی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کتاب

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محسن جوادی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کتاب محسن جوادی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۲۶۲۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای بیش از ۱۷۰۰ جلد کتاب به کتابخانه عمومی دانشجو ملایر

ایسنا/همدان مسئول کتابخانه دانشجو ملایر از اهدای یک هزار و ۷۹۴ جلد کتاب به این کتابخانه در سال گذشته خبرداد.

مریم هنرجو در این باره اظهار کرد: در سال گذشته اهداکنندگان دانایی ۱۷۹۴ کتاب به این کتابخانه اهدا کردند و سالی خوب در سنت حسنه وقف را رقم زدند.
وی با بیان اینکه این کتابخانه با اجرای ۱۶۰ برنامه فرهنگی توانست میزبان علاقمندان به کتابخانه شود، گفت: در حال حاضر این کتابخانه دارای ۱۴۶۶ عضو فعال با حدود ۱۴ هزار و ۶۰۰ نسخه کتاب است.
هنرجو همچنین رونمایی کتاب «فریدون محمودی»، برگزاری دوره‌های آموزش نوشتن خلاق توسط «غلامرضا بکتاش» نویسنده کودکان و نوجوانان، برگزاری جلسات یک روز با حافظ، نشست کتابخوان فرهنگیان، برگزاری منظم جلسات کانون شعر و ادب رضوی با همکاری انجمن معراج، قصه گویی و معرفی کتاب در بخش کودک، برگزاری بیش از ده نشست کتابخوان را از جمله برنامه‌های شاخص اجرایی در سال گذشته برشمرد.


مسئول کتابخانه توحید شهر سامن نیز از برگزاری سه دوره کلاس آموزشی و دو نمایشگاه در راستای اجرای طرح کسب و کارهای کوچک در کتابخانه توحید شهر سامن در سال گذشته خبر داد.

سکینه تاجوک با بیان اینکه سه دوره کارگاه قالی بافی با همکاری اداره فنی و حرفه‌ای در این کتابخانه برگزار شد، گفت: در هر دوره ۲۰ نفر ثبت نام کرده و در پایان  مدرک معتبر قالی بافی را دریافت کردند. 

تاجوک افزود: درحال حاضر علاوه بر کلاس‌های قالی بافی دوره‌های خیاطی و قلم زنی هم با همکاری اداره فنی و حرفه ای و کمیته امداد امام خمینی(ره) ویژه بانوان تحت پوشش این کمیته در کتابخانه دایر است. 

وی به برپایی دومین نمایشگاه کسب و کارهای هنرجویان دوره‌های فوق در کتابخانه سامن در اسفند ماه سال گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: این نمایشگاه مورد استقبال قابل توجهی قرار گرفت و در این نمایشگاه که بازدید عموم و دانش آموزان را در پی داشت بازدیدکنندگان با مشاغل مختلف آشنا شدند.

مسئول کتابخانه‌های یادگار امام(ره) روستای انوج و شهید مومنی روستای طجر نیز از برگزاری دوره های کسب و کار در این دو کتابخانه خبر داد.

مهدی شیراوند اظهار کرد: در سالی که گذشت با اجرای طرح کسب و کارهای کوچک به صورت کلان در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در دو کتابخانه روستایی اقدام به برگزاری دوره‌هایی برای نیل به هدف توانمند سازی اقشار مختلف جامعه برگزار شد.

شیراوند با بیان اینکه در دوره‌های خیاطی، نقاشی و قلاب بافی حدود ۴۰ نفر در هر دو کتابخانه به یادگیری مهارت پرداختند، مطرح کرد: قرار است در سال جاری نمایشگاهی از آثار این هنرجویان در معرض دید عموم برپا شود.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان همدان، وی از برگزاری دوره آموزشی تابلو فرش در سال آتی خبر داد و استقبال مخاطبان را یکی از عوامل تداوم این کلاسها دانست و  افزود: امروزه کتابخانه‌ها به مکانی برای تبادل اطلاعات و مهارتها تبدیل شده و پویایی این مراکز به خوبی مشهود است.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اعزام بیش از ۱۳۰۰ کاروان سلامت به مناطق محروم روستایی
  • تجهیز بیش از هزار کلاس درس به کتابخانه در مناطق محروم کشور
  • ایجاد کتابخانه مدارس در مناطق محروم کشور
  • اهدای بیش از یک هزار و ۷۰۰ جلد کتاب به کتابخانه عمومی دانشجو در ملایر
  • در پویش مهر سرخ ۹۱۶ نفر خون اهداء کردند
  • اهدای بیش از ۱۷۰۰ جلد کتاب به کتابخانه عمومی دانشجو ملایر
  • شرکت 916 نفر در پویش اهدای خون مهر سرخ در خراسان جنوبی
  • امریه «سرباز روستایی» در اردبیل از ۱۵ تا ۲۴ فروردین ماه ثبت‌نام می‌شود
  • خدمت رسانی ۵۳۰ گروه جهادی در مناطق محروم گلستان
  • گام‌های خیرخواهانه گروه‌های جهادی در محروم‌ترین روستای عنبرآباد