Web Analytics Made Easy - Statcounter

دومین نشست علمی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به همت دفتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دومین نشست علمی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی پیش از ظهر امروز با حضور اساتید دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران به‌همت دفتر نهاد نمایندگی رهبری در این دانشگاه‌ در سالن همایش‌های مرکز مطالعات عالی بین‌الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عباس کریمی، استاد حقوق خصوصی با اشاره به ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی گفت: در پایان این ۴۰ سال باید معایب شناسایی شود؛ یکی از همین معایب پیدایش فساد است. از همین رو باید بیش از گذشته برای نهادینه‌سازی اخلاق برنامه‌ریزی شود؛ هم‌چنین فعالیت‌های فردی و گروهی در جامعه گسترش پیدا کند.

وی با تأکید بر اینکه رشته حقوق در آینده کشور تأثیرگذار است، افزود: حرمت افراد حقوق‌دان باید حفظ شود و از ظرفیت این جامعه نخبگانی استفاده شود. همچنین ارتباط دانشکده حقوق با جامعه افزایش پیدا کند.

لزوم استفاده از جامعه نخبگانی در اداره کشور

در ادامه این جلسه سید طه مرقاتی‌خویی دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه تهران، با اشاره به اینکه کشور باید به نظر اساتید ارزش قائل شود، اظهار کرد: مقام معظم رهبری نیز خواستار استفاده از جامعه نخبگانی در اداره کشور و رفع نیازهای آن است.

در ادامه این نشست امیر ساعد وکیلی با بیان اینکه رویکرد کشور در آستانه ورود به ۴۰ سالگی نگاه به عدالت چگونه است، گفت: یکی از تبعات اینکه دولت‌محور تقسیم امکانات باشد، فساد است. بسیاری از مسئولیت‌های دولت می‌تواند در بخش خصوصی اجرا شود، برخی اوقات مفهوم عدالت برداشت درستی نمی‌شود، تقسیم امکانات کشور تنها با رویکرد اقتصادی میسر نخواهد بود.

وی افزود: استفاده از افراد صاحب‌نظر و نخبه یک نوع عدالت اجتماعی است اما متأسفانه بسترهای لازم آن ایجاد نشده و در کشور سهم نیروی جوان و نیروی انسانی دیده نشده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه مفهومی که در حکومت علوی به پیش‌زمینه عدالت بازمی‌گردد، گفت: این همان عدالت‌سازی است که ما در قالب نظام‌های بین‌المللی نقشی نداشته‌ایم؛ زیرا نسبت به نظام‌های بین‌المللی نگاه منفی داشته‌ایم و خود را از حضور در اماکن بین‌المللی خود را محروم ساخته‌ایم.

وی ادامه داد: صنعت نیازمند نظام قانونی است که می‌تواند با اتکای توان داخلی پیشرفت کند‌. همچنین تبلیغات نارسای مسئولان،  از نشان دادن دستاوردهای انقلاب جلوگیری کرده است.

تفسیر بد از استقلال دانشگاه‌ها

حسن محسنی عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، اظهار کرد: از جهت علم و دانش، توجه به آن در کشور بدون تضمین استقلال دانشگاه‌ها و پذیرش دانشگاه‌ها بدون اینکه آن‌ها به عنوان مرجع علمی شناخته شوند امکان‌پذیر نیست.

وی با تأکید براینکه استقلال دانشگاه‌ها بد تفسیر شده است، ادامه داد: استقلال به معنای خود آئینی است که در دانشگاه با استفاده از قانون کشور صورت بگیرد همانند حوزه‌های علمیه کشور. دانشگاه‌ها وابستگی فرهنگی  و اقتصادی دارند.

این عضو هیئت علمی عنوان کرد: کف خواسته دانشگاه برابری استقلال از نظر ساختاری با حوزه‌های علمیه است.

محسنی با بیان اینکه رهبر در اکثر فضاهای مجازی حضور دارند، گفت: استقلال دستگاه قضایی به عنوان دستگاهی که بتواند با فساد مبارزه کند، در هیچ نظامی مخالفت نمی‌شود. این استقلال نمود بیرونی پیدا نکند، سبک زندگی، عزت ملی و... از بین می‌رود. رابطه بین دانشکده حقوق و دادگستری باید افزایش پیدا کند. این ارتباط وجود دارد اما ضعیف! گام بعدی نیز ایجاد امید است. در دانشگاه‌ها دانشجویان به سختی امیدوار می‌شوند.

به گفته این استاد رشته حقوق اگر اساتید تحت فشار بیشتری قرار بگیرند، از کلمه استقلال دانشگاه‌ها یک لفظ باقی خواهد ماند.

این نشست به منظور گفتمان سازی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که سال گذشته به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی ایران توسط مقام معظم رهبری صادر شد، جهت استفاده علمی و کاربردی از بیانات معظم له و جامه عمل پوشاندن به راهنمایی ایشان برگزار شده است و فرازهایی از این بیانیه که مرتبط با رشته‌های حقوق و علوم سیاسی است، مورد بحث  و بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام/4084/

منبع: آنا

کلیدواژه: حقوق گام دوم گفتمان سازی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۲۶۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوشمند: با پدیده اساتید خجالتی روبرو هستیم/ احمدی: کارگزاران محافظه‌کار و بی‌عرضه باید از دانشگاه حذف شوند +فیلم

دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: متاسفانه ما در دانشگاه گفتگوی موثر درقالب کرسی‌های آزاداندیشی و تریبون آزاد نداریم. دبیر خواهران اتحادیه دفتر تحکیم وحدت نیز گفت: بعضی از ارکان جنبش دانشجویی نسبت به دفاع از انقلاب دچار لکنت شده است!

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو- سعید جلیلی: پس از مهمترین دیدار دانشجویان سال دانشجویان که در حضور رهبر انقلاب اسلامی برگزار شد، سخنرانان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در برنامه شانزده آذر، به تحلیل و تبیین متن و حواشی این دیدار مهم و بیانات رهبری پرداختند.

قسمت ۴۴ شانزده آذر با حضور محمدمهدی احمدی، دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان و فاطمه سادات هوشمند میرحسینی، دبیر خواهران اتحادیه دفتر تحکیم وحدت برگزار شد.

 

مطالعه، مباحثه و میدان

احمدی با اشاره به اینکه کار تشکل دانشجویی در سه کلمه «مطالعه، مباحثه و میدان» است، گفت: متاسفانه ما در دانشگاه  گفتگوی موثر درقالب کرسی‌های آزاداندیشی و تریبون آزاد نداریم. گاهی تقصیر از ماست و گاهی از مسئولین محافظه‌کار یا از بیرون دانشگاه.

 

وی ادامه داد: تشکل باید با دانشجویان تخاطب کند نه اینکه صرفا یک جا بنشیند و بیانیه صادر کند اما کاری نداشته باشد بیانیه به گوش دانشجو میرسد یا نه. ما نباید واقعیت‌گرا باشیم، بلکه باید واقعیت را ببینیم و به سمت آرمان حرکت کنیم. تاکید بر تقویت مبانی است اما مبنایی که وارد فضای میدان نشود اصلا به درد نمی‌خورد.

 

لکنت تشکیلاتی!

فاطمه سادات هوشمند میرحسینی با بیان اینکه بعضی از ارکان جنبش دانشجویی نسبت به دفاع از انقلاب دچار لکنت شده است، گفت: وقتی مبنا تقویت شود می‌توان نگاه درستی به مسائل کشور داشت. وقتی ساختارمند به این فضا نگاه کنیم، جریان دانشجویی فهم می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

وی افزود: نباید صفر و صدی نگاه کرد که مثلا آقا فقط گفتند مبانی خود را تقویت کنید. باید واقع‌گرایانه به صحنه نگاه کنیم و نباید صرفا با شعار این را تلقی کنیم که انقلابی هستیم.

 

حذف کارگزاران بی‌عرضه از دانشگاه

احمدی در جواب اینکه چگونه به دانشگاه برگردیم؟! توضیح داد: کارگزاران محافظه‌کار و بی‌عرضه باید از دانشگاه حذف شوند. رسانه‌ها باعث می‌شوند حواشی بر متن دیدار با رهبری غلبه کند. رسانه به جای ذائقه‌سازی دارد با ذائقه مخاطب بازی می‌کند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی  

وی افزود: دانشگاهی که متناسب با نیازهای جامعه حرفی ندارد ما را به این وضعیت رسانده که مقالات و پایان‌نامه ما هیچ تناسبی با نیاز الان جامعه ما ندارد. رهبری می‌فرماید دانشجو به مسائل اصلی بپردازد اما رسانه ما را به سمت حاشیه می‌برد. باید صحنه را خوب دید تا برای مسئله فکر کرد.

 

پدیده اساتید خجالتی!

دبیر خواهران اتحادیه دفتر تحکیم وحدت با بیان اینکه  اساتید خجالتی داریم که حتی سر کلاس درس «انقلاب اسلامی» نمی‌توانند از انقلاب دفاع کنند، گفت: اساتیدی داریم که هر حرفی دوست دارند در کلاس میزنند و عمر طولانی هم در دانشگاه دارند. مسئولین نباید از فضای دیدار با رهبری سوء استفاده کنند و از این به بعد بگویند خودتان دانشجوها باید بروید و مشکلات را حل کنید و عمق نگاه رهبری را بهتر بفهمند!

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

وی افزود: عموم اساتید خجالتی در فضای کلاس درس وارد گفتگو نمی‌شوند اما وقتی می‌خواهند در نظام کرسی بگیرند اساتید انقلابی محسوب می‌شوند اما آنجایی که باید دین خود را به انقلاب ادا کنند از زیر کار در می‌روند.

 

دانشگاه صحنه جنگ است

دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با اشاره به اینکه نیروی تشکیلاتی باید جلوی امام خودش شرمنده شود؛ گفت: چرا باید امام جامعه به نیروی تشکیلاتی بگوید خیلی از حرف‌های من روی زمین مانده، شما کتاب نمی‌خوانید و امام جامعه بر نهضت کتاب‌خوانی و کرسی‌های آزاداندیشی تاکید کند؟!

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی  

وی افزود: دچار یک زیست تشکیلاتی آکواریومی و بسته شده‌ایم و با باقی دانشجوها ارتباط نداریم. باید هسته‌های مقاومت بر سه مبنای معرفت، اخلاق و بصیرت تشکیل شود و گسترش پیدا کند. به قول حاج حسین یکتا؛ ما رفتیم جبهه و برای ما دانشگاه شد، حالا شما آمدید دانشگاه و برای شما جنگ است. دشمن دارد روی ذهن‌ها و دل‌ها کار می‌کند. در برابر این هجمه شدید باید مقاومت کرد و زنجیره تواصی به صبر و حق در دانشگاه پیاده شود.

 

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

فیلم کامل برنامه

از آپارات

دیگر خبرها

  • تربیت علمی و فرهنگی دانشجویان به بهترین شکل انجام پذیرد
  • لزوم استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه آزاد برای پویایی و شکوفایی کشور
  • از شاخص‌های هنجاری علم تا ظهور اخلاق علمی
  • لزوم رفع تبعیض بین دانشگاه آزاد و دانشگاه‌های دولتی در جذب اعتبارات پژوهشی و آموزشی
  • شاخصه‌های هنر انقلاب در دانشگاه درست تعریف نشده است
  • رهبر انقلاب با قدرت و حکمت امروز در حال اداره کشور است
  • بیانیه بسیج جامعه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل در خصوص انتشار خبر «اقدام عجیب یک دندانپزشک در بابل!»
  • لزوم نقش آفرینی طلاب در تقویت قدرت اندیشه جامعه
  • بیانیه دانشگاه هنر درباره عملیات وعده صادق
  • هوشمند: با پدیده اساتید خجالتی روبرو هستیم/ احمدی: کارگزاران محافظه‌کار و بی‌عرضه باید از دانشگاه حذف شوند +فیلم