Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-24@10:46:24 GMT

روایتی از یاران موتوسوار شهید چمران + فیلم

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۲۶۷۱۳

مستند «خاطرات موتورسیکلت»، داستان موتورسواران جوان و متمولی را روایت می‌کند که با آغاز جنگ تحمیلی، تحت تأثیر شهید چمران به جبهه‌های حق علیه باطل پیوستند.

 

امیرحسین نوروزی تهیه‌کننده و کارگردان فیلم مستند «خاطرات موتوسیکلت» که در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» در بخش جایزه شهید آوینی حضور دارد، درباره ایده اولیه ساخت این مستند به خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس گفت: ایده اولیه این مستند و طرح آن متعلق به آقای «سامان مختاری» است که طرح، تحقیق و تصویربرداری این فیلم مستند را بر عهده داشتند و سهم ایشان کمتر از تهیه‌کنندگی و کارگردانی کار نبود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: مستند «خاطرات موتور سیکلت»، داستان موتورسواران جوانی را روایت می‌کند که زندگی متمولانه‌ای داشتند و  به تفریح مشغول بودند. یکی از تفریحات اصلی آنان این بود که در تپه‌های ساکت و خلوت اطراف شهر موتوسواری می‌کردند اما با شروع جنگ، بزرگمردی به نام مصطفی چمران دل آنها را برد و این گروه همراه شهید چمران به جبهه رفتند.

عضو انجمن صنفی کارگردانان سینمای ایران ادامه داد: مستند «خاطرات موتور سیکلت» نشان می‌دهد چگونه شهید چمران با جدی گرفتن، دوست داشتن، محترم شمردن و به رسمیت شناختن این جوانان ـ همانگونه که بودند ـ آنها را با خود همراه کرد. 

نوروزی با تأکید بر این که ساخت مستندش دو سال زمان برده است، یادآور شد: این  مستند تاکنون نمایش داده نشده است و نخستین بار روز شنبه ۲۳ آذر از ساعت ۲۰ در سالن شماره پنج پردیس سینمایی چارسو اکران می‌شود. در واقع نخستین نمایش آن در جشنواره سینما حقیقت است. 

کارگردان ۳۹ ساله مستند «خاطرات موتوسیکلت» همچنین در پاسخ به پرسشی درباره مسیر کاری آینده خود و اینکه آیا به یک قالب خاص وفادار است یا خیر اظهار کرد: در این باره نمی‌توانم با قطعیت سخن بگویم و حرفی ندارم.

فارغ‌التحصیل دانشگاه سوره در رشته کارگردانی همچنین در جواب پرسشی حول کارهای در دست تهیه‌اش گفت: در روایت فتح مشغول کارهایی مرتبط با دفاع مقدس هستم. پیش‌تر نیز مستندهایی همچون «پل» و «نجات» را ساختم که اولی دیپلم افتخار بهترین کارگردانی مستند نیمه‌بلند و تندیس بهترین صداگذاری و تدوین را از نهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت و نخستین جشنواره فیلم مدافعان حرم دریافت کرد و دومی نیز در یازدهمین جشنواره سینما حقیقت شرکت داشت.

این کارگردان در پایان گفت: جشنواره سینماحقیقت، روندی رو به رشد دارد و هر سال نسبت به سال پیش گامی جلوتر می‌گذارد. اما در این مسیر آزمون و خطاهایی نیز دارد که می‌توان با تأمل بیشتر از تکرار آنها جلوگیری کرد.

جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» از امروز تا ۲۵ آذر در پردیس چهارسو برگزار می‌شود و برنامه نمایش مستندهای برگزیده در سه بخش ملی، بین الملل و جایزه شهید آوینی از اینجا قابل مشاهده است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: سینمای ایران موتور سیکلت امیرحسین نوروزی شهید چمران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۲۶۷۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییات جشنواره عکس نیکوکاری تشریح شد

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری اولین جشنواره ملی عکس نیکوکاری بعدازظهر یکشنبه دوم اردیبهشت ماه در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

مهدی توسلی مدیر مرکز فرهنگ نیکوکاری خیر ماندگار در ابتدای نشست درباره چرایی برگزاری این جشنواره گفت: مرکز فرهنگ نیکوکاری خیر ماندگار از سال ۱۳۹۴ آغاز به کار کرده است و این جشنواره را با هدف گسترش توجه عمومی به فرهنگ نیکوکاری و ترویج نگرش به فرهنگ نیکوکاری در رویدادها و جریان هنری کشور و همچنین گسترش دغدغه و همبستگی اجتماعی در سطح نخبگان، انجمن‌ها و نهادها با فرهنگ نیکوکاری برگزار خواهد کرد.

وی بیان کرد: موضوع جشنواره «نیکوکاری در جامعه ایرانی» است و بر اساس شعار هر ایرانی یک خیر ماندگار فعالیت داریم. در این موضوع با مصادیقی چون وقف، فرهنگ اهدای عضو، تکریم سالمندان، کمک به بیماران خاص، حفظ محیط‌زیست و حیات‌وحش، فعالیت‌های داوطلبانه، حمایت از سرپرستان خانوار، توانمندافزایی توان‌یابان و مدیریت بحران آب، آثار را پذیرا خواهیم بود.

توسلی درباره بخش رویدادهای نیکوکارانه این بنیاد اظهار کرد: در برنامه‌های قبلی خیریه، جشنواره شعر نیکوکاری را برگزار کردیم و در ادامه آن در بخش تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر به فیلم سینمایی «دروغ‌های زیبا» که مفهوم نیکوکاری و انسان‌دوستی را ترویج می‌کرد، جایزه دادیم و با توجه به ضرورت موجود، در ادامه به سمت برگزاری جشنواره عکس نیکوکاری رفتیم.

در ادامه حسن غفاری دبیر جشنواره عکس خیر ماندگار نیز گفت: به موضوع نیکوکاری در ادبیات و تاریخ ادبیات ما خیلی جدی توجه شده است. وقتی اشعار فردوسی و حافظ را مرور می‌کنیم، می‌بینیم خیلی به این موضوع و به عنوان صفتی انسانی پرداخته شده است. یکی از بندهای اساسنامه این مرکز، ترویج فرهنگ نیکوکاری و همدلی است چیزی که در جامعه به آن کمتر پرداخته شده است.

وی بیان کرد: این بنیاد برای گسترش فرهنگ نیکوکاری از جامعه عکاسی کمک خواسته است. بخش‌های جشنواره شامل «مستند»؛ عینیت‌گرایی، واقع‌گرایی و بازنمودی، «عکاسی هنری معاصر»؛ تولید تصویر مفهومی با رویکرد عکاسی مستند یا تولیدی از عکس دست‌کاری و کارگردانی‌شده است و بخش «ویژه» که موضوعی آزاد دارد اما جهان از نگاه افراد دارای معلولیت روایت می‌شود.

غفاری گفت: شرکت در این جشنواره عکس برای همه عکاسان و هنرمندان آزاد است و آثار ارسالی باید از ۱۳۹۰ به بعد در جغرافیای ایران عکاسی شده باشند و محدودیتی در زمان و جغرافیای تولید اثر در بخش عکاسی هنری معاصر وجود ندارد. عکس‌های ارسالی می‌تواند با دوربین عکاسی یا تلفن همراه ثبت شده باشند اما باید کیفیتی مناسب چاپ داشته باشند.

دبیر جشنواره عکس نیکوکاری در پایان درباره داوران توضیح داد: گروه داوران متشکل از سیف الله صمدیان، سیدعباس میرهاشمی و فاطمه بهبودی برای بخش مستند و ویژه و مهدی وثوق‌نیا، شادی قدیریان و مهدی مقیم‌نژاد برای بخش عکاسی هنری معاصر هستند. در بخش مستند، تک عکس و مجموعه عکس مورد داوری قرار می‌گیرد.

جشنواره و مراسم اختتامیه اولین جشنواره ملی عکس نیکوکاری شهریور ماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

کد خبر 6084668

دیگر خبرها

  • درخشش رادیو فرهنگ در جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک
  • گزارش تصویری | سومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک
  • جشنواره معلولین هند به مستند «احمد» جایزه داد
  • «احمد» در هند جایزه گرفت
  • روایتی از زندگی نخستین شهید ترور پس از انقلاب
  • روایت رشادت های شهیدچمران در مستند رادیویی قهرمان ایرانی
  • فیلم سینمایی آپاراتچی ،روایتی از سینما برای سینما
  • برنامه‌ریزی برای احداث پارکینگ در خیابان شهید چمران قم
  • جزییات جشنواره عکس نیکوکاری تشریح شد
  • تقدیر رئیس سازمان سنجش از مسئول حفاظت آزمون استان خوزستان