Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: از سال ۹۴ تا ۹۸ حدود ۴۵۰۰ مورد اختلالات ژنتیکی در جنین تشخیص داده شده که سقط درمانی برای آن‌ها با مجوز‌های لازم صادر و انجام شد که از تولد ۴۵۰۰ نوزاد پیشگیری شد! ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۵ اجتماعی پزشکی نظرات - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری تسنیم؛ دکتر وحید قبادی دانا در حاشیه هشتمین همایش ملی مشاوره ژنتیک و پیشگیری از معلولیت‌ها اظهار کرد: طرحی در سازمان بهزیستی در دست اجراست که برای خانوار‌های دارای فرد معلول، بررسی ژنتیک و غربالگری اجرا و شجره‌‌نامه ژنتیکی برای آن‌ها طراحی شود و اگر لازم باشد آزمایش‌های پیش از ازدواج و تولد صورت گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اکنون یک میلیون و 500 هزار نفر فرد معلول تحت پوشش خدمات سازمان بهزیستی در سطح کشورند که 39 درصد آن‌ها دارای معلولیت‌های جسمی ــ حرکتی، حدود 11 درصد دارای مشکلات نابینایی و کم‌‌بینایی، 13 درصد مشکلات شنوایی یا کم‌‌شنوایی، حدود 24 درصد دارای معلولیت‌های ذهنی و 5 درصد هم دارای مشکلات صوت و گفتار هستند.

قبادی دانا با بیان اینکه هدف سازمان بهزیستی پیشگیری از وقوع معلولیت‌‌هاست، تصریح کرد: بسیاری از این معلولیت‌ها اکتسابی است که در اثر حوادث رانندگی حادث می‌شود به گونه‌‌ای که اکنون 27 هزار نفر دارای معلولیت ضایعه نخاعی تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند و سالانه 2000 نفر به این تعداد افزوده می‌شود.

وی بر ضرورت بررسی معلولیت‌‌های مادرزادی تاکید و تصریح کرد: معلولیت‌های ناشی از بیماری‌های مادرزادی که در اثر مشکلات ژنتیک است باید بررسی و پیشگیری شود؛ از سال 94 تا 98 حدود 4500 مورد اختلالات ژنتیکی در جنین تشخیص داده شده که سقط درمانی برای آن‌ها با مجوز‌های لازم صادر و انجام شد که از وقوع قطعی تولد 4500 نوزاد معلول پیشگیری شد.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به فعالیت‌‌های سازمان بهزیستی در بخش پیشگیری از معلولیت‌‌ها یادآور شد: طی سال‌های متمادی فعالیت سازمان بهزیستی در بخش پیشگیری از معلولیت‌‌ها، برای مشاوره ژنتیک و غربالگری شنوایی و بینایی در مجموع از حدود350 هزار معلولیتی که می‌توانست اتفاق بیفتد پیشگیری شد. در بخش غربالگری شنوایی سالانه یک میلیون و 200 هزار نوزاد تازه متولد شده از نظر شنوایی غربال می‌شوند. همچنین در بخش بینایی، برای پیشگیری از تنبلی چشم کودکان 3 تا 6 ساله، کودکان در مهد کودک‌ها و پایگاه‌های سازمان بهزیستی معاینه می‌شوند که تعداد آن‌ها حدود 3 میلیون و 400 صد هزار نفر است که اگر شناسایی نشوند و مداخله به‌‌ هنگام صورت نگیرد می‌تواند منجر به معلولیت‌های بینایی یا شنوایی برای آن‌ها شود.

وی متذکر شد: بر اساس برنامه ششم توسعه، سازمان بهزیستی و کمیته امداد موظف هستند که هزینه آزمایش‌های ژنتیک افراد تحت پوشش خود را بپردازند.

بیماری‌های مزمنی که خطر سقط جنین را بالا می‌برد«ناهنجاری‌های جنینی» منشأ 80 درصد سقط جنین‌ها در استان ایلامشیوع ناهنجاری مادرزادی در نوزادان عامل افزایش 4.8 درصدی سقط درمانی در کردستانسقط جنین سالم از طریق "تشخیص غلط در غربالگری"/ صدور مجوز سقط به‌بهانه "عدم‌تشکیل قلب جنین!"ارتباط زردچوبه‌های بنگلادشی با سقط جنین در زنان باردار چیست؟

انتهای پیام/

R7573/P/S2,24,1417/CT12 واژه های کاربردی مرتبط سازمان بهزیستی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سازمان بهزیستی سازمان بهزیستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۲۷۴۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور مجوز راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در ۳ استان

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از موافقت با راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان آذربایجان غربی، گلستان و خوزستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس، حمید طریفی حسینی اظهار کرد: سال جاری موافقت اصولی راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری را در سه استان خوزستان، آذربایجان غربی و گلستان اخذ کردیم، یک مدرسه سمپاد عشایری هم در استان فارس داریم که از سال‌های گذشته فعالیت می‌کرده است، اما در بقیه مناطق کشور مدرسه سمپاد عشایری نداشتیم.

وی افزود: برای اولین بار بود که پس از سال‌ها با راه‌اندازی این مدارس موافقت شد و برای سال تحصیلی پیش رو یکی از استان‌ها توانسته زیرساخت لازم را فراهم کند تا ما بتوانیم از مهر حدود ۴۰ دانش‌آموز در دوره اول متوسطه در گروه پسران در آذربایجان غربی داشته باشیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: اکنون هم ثبت‌نام این مدرسه ادامه دارد و دانش‌آموزان عشایر استان آذربایجان غربی می‌توانند این مدرسه را انتخاب کنند؛ این مدرسه به صورت شبانه‌روزی اداره خواهد شد و یک فضای آموزشی خوب و استاندارد است که در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته است.

طریفی حسینی تاکید کرد: بین دانش‌آموزان عشایر، دانش‌آموزان بسیار بااستعداد و بسیار باهوش و نخبه‌ای وجود دارد که گاهی به خاطر مناطق عشایری و شرایط خاص زندگی آن‌ها، امکان تحصیل‌شان در مدارس شهری، سخت است و ما می‌خواهیم چنین مدارسی به صورت شبانه‌روزی در حوزه عشایر داشته باشیم تا بتوانیم این دانش‌آموزان بااستعداد و نخبه را وارد و متناسب با استعدادشان زمینه مناسب و امکانات لازم را برای‌شان فراهم کنیم.

وی اضافه کرد: از مهر برای این مدرسه دانش‌آموز جذب می‌کنیم و سال به سال پایه‌های این مدرسه تکمیل خواهد شد، در دوره دوم متوسطه و همینطور برای گروه دختران برنامه‌ریزی خواهیم کرد که تکمیل شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: استان خوزستان و گلستان هم موافقت اصولی دارند و از سال تحصیلی آینده با توجه به تمهید مقدماتی که باید انجام شود و حساسیتی که ما در مدارس سمپاد داریم از نظر فضای آموزشی و معلم که باید تأمین شود، برای سال آتی این دو استان هم دانش‌آموز جذب می‌کنند و به تدریج در بقیه استان‌ها نیز این مدارس راه‌اندازی خواهد شد.

کد خبر 745389

دیگر خبرها

  • تولد فرزندی سالم از والدینی با بیماری ژنتیک
  • بیش از ۷۰۰۰ هزار نظامی صهیونیست به اختلالات روانی مبتلا شدند
  • برگزاری جشنواره بازی های بومی و محلی مددجویان بهزیستی در بوکان
  • موافقت شورای صدور پروانه ساخت با ۵ فیلم‌نامه/ صدرعاملی مجوز گرفت
  • تعهد اشتغال بهزیستی خراسان رضوی؛ ۷۸۲۳ نفر
  • صدور مجوز راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در ۳ استان
  • درخواست یزدی‌ها برای صدور مجوز کسب و کار
  • حق پرستاری بهزیستی فروردین ۱۴۰۳ واریز شد | جزئیات واریز ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی مستمری حق پرستاری
  • ۵۷ هزاریزدی درخواست صدور مجوز کسب و کار دادند 
  • تولید و ترکیب ژنتیکی ۱۵۰۰ راس گوسفند در لرستان