Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/آذربایجان غربی رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از صادرات روزانه ۶۰۰ تن سیب درختی استان به کشورهای مختلف خبرداد.

رسول جلیلی امروز ۱۸ آذرماه در جلسه شورای راهبردی بخش کشاورزی استان با محوریت بررسی مشکلات تولید و صادرات سیب درختی استان که در استانداری تشکیل شد، افزود: هر حال حاضر روزانه ۶۰۰ تن محصول سیب درختی از طریق مرزهای مختلف به کشورهای همسایه از قبیل عراق، ترکمنستان، پاکستان و آسیای میانه صادر می شود و امیدواریم تا پایان سال این روند همچنان ادامه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به وضعیت تولید سیب درختی استان در سال جاری گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده امسال یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن سیب درختی از باغات استان برداشت شد که از این میزان در حدود ۳۵۰ هزار تن به مصرف صنایع تبدیلی و 50 هزار تن به مصرف تازه خوری رفته است.

جلیلی با بیان اینکه آذربایجان‌غربی قطب اول تولید سیب درختی کشور را به خود اختصاص داده است، ادامه داد:  امسال در حدود ۷۰۰ هزار تن از محصول تولیدی در سردخانه‌های استان ذخیره‌سازی شد که برای فروش روانه بازارهای مصرف داخلی و خارجی می‌ شود.

وی با بیان اینکه سیب درختی در تمامی شهرها و مناطق استان کاشت و تولید می‌شود، افزود: بیشترین سطح تولید سیب به ترتیب در شهرستان‌های ارومیه و اشنویه، میاندواب و سلماس و مهاباد است که در این راستا امسال نیز جهت حل مشکل دپوی سیب در کنار جاده ها مجوز ایجاد 43 مرکز خرید سیب با نظارت وکنترل معاونت غذا و دارو وسازمان جهادکشاورزی صادر شده است.

جلیلی افزود: آذربایجان غربی قطب اصلی تولید سیب در کشور است که توجه ویژه به زیرساخت ها از جمله سورت و بسته بندی، بروز رسانی صنایع تبدیلی و تکمیلی و واحدهای سردخانه ای در استان در جهت کمک به افزایش صادرات این محصول ضروری است.

وی خاطر نشان کرد : رفع موانع تعرفه ای در برخی از بازارهای هدف ، مشکلات بازگشت ارزحاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور ، عدم وجود یارانه ها و مشوق های صادراتی به موقع و در حد کفایت و تجهیز ناوگان حمل و نقل به کامیون های یخچال دار از اهم چالش های پیش رو در جهت توسعه صادرات محصول سیب درختی استان است.

به گزارش ایسنا،این مسئول همچنین عدم آشنایی تولید کنندگان با سلیقه بازارهای هدف ، استفاده از روش های غیر استاندارد برای جمع اوری سیب صنعتی ، هزینه بالای تولید ، تغییرات اقلیمی ، سرمازدگی و عدم استقبال تولید کنندگان از ارقام جدید پایه های رویشی و کمبود اعتبارات مالی برای اصلاح و نوسازی باغات را نیز از مهمترین چالش های بخش تولید سیب درختی عنوان کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی صادرات سیب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۲۷۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت سازی برای خرید بیش یک میلون تُن گندم در آذربایجان غربی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در آستانه ۳۱ فروردین ماه روز ملی گندم و نا در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: ۱۴ سیلوی گندم با ظرفیت ذخیره سازی یک میلیون و ۵۰ تن در استان برای خرید تضمینی گندم در سال جاری آماده سازی شده است.

خسرو شهبازی گفت: آیین گرامیداشت روز ملی گندم و نان، با توجه به مصوبه شورای انقلاب فرهنگی در آذربایجان غربی نیز برگزار می‌شود و از فعالان زنجیره تامین نان و زحمتکشان این صنعت استراتژیک از جمله کارخانجات آرد و نان و نانوایی‌های نمونه و گندمکاران پیشرو تقدیر خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: ۱۸ کارخانه آرد و نان در استان آذربایجان غربی مشغول فعالیت هستند که آمادگی تولید آرد کامل نانوایی با کیفیت را دارند.

شهبازی افزود: سال گذشته بیش از یک میلیون تن گندم در استان تولید شد که حدود ۶۸۳ هزار تن گندم مازاد بر نیاز زارعین خریداری و در سیلو‌ها ذخیره سازی شد و استان به رتبه پنجم کشوری در تولید گندم ارتقا یافت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بیان کرد: امسال ۶۹ هزار و ۱۰۵ تن کود مورد نیاز مزارع گندم استان تامین و این میزان نسبت به سال زراعی گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است؛ و همچنین کود‌های ریز مغذی شامل سولفات آهن، سولفات روی و کود‌های زیستی جهت افزایش کیفیت نانوایی گندم تولیدی استان تامین شده است.

وی تاکید کرد: علی رغم بارش‌ها و پراکنش نامناسب در پاییز با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و تامین کود لازم پیش بینی می‌شود در سال زراعی جاری حدود یک میلیون تومان گندم از مزارع زیر کشت این محصول در استان تولید شود. 

شهبازی تصریح کرد: ارقام گندم تولیدی در جهت افزایش راندمان تولید در مزارع استان که به زارعین گندمکار توصیه شده است، در گندم آبی شامل پیشگام، حیدری، میهن، زرینه و ارقام دیم شامل آذر ۲، باران، واران، هما، صدرا، جام و هشترود است.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان غربی ارومیه

دیگر خبرها

  • پرداخت ۲۴ میلیارد تومان تسهیلات بنیاد برکت در اشنویه
  • میاندوآب از قطب‌های مهم دامپروری آذربایجان غربی است
  • صدور سه میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالا از آذربایجان‌غربی
  • ظرفیت سازی برای خرید بیش یک میلون تُن گندم در آذربایجان غربی
  • ۳.۶ میلیون تن‌کالا از آذربایجان غربی به خارج کشور صادر شد
  • ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالا از آذربایجان‌غربی صادر شد
  • ۳۶۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی صادر شد
  • صادرات سالانه ۱۲۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی در قزوین
  • سالانه ۱۲۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی استان قزوین صادر شود
  • افزایش مناسبات منطقه‌ای از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم است