Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-25@23:28:22 GMT

گزارشات مردم راهی برای نجات محیط اداری از فساد

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۲۷۸۲۹

گزارشات مردم راهی برای نجات محیط اداری از فساد

رییس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران، گفت: تنها با گزارشگری مردم و پیگیری گزارشات می‌توان به کشف فساد و ناامن کردن محیط اداری برای عناصر فاسد پرداخت.

به گزارش «تابناک»، مجید فراهانی در خصوص دعوت مردم برای گزارشگری فساد، اظهارکرد: برای دست یافتن به شهرداری پاک، شفاف و عاری از فساد نمی‌توان تنها به حسابرسان، ذیحسابان و دستگاه‌های نظارتی اکتفا کرد، بلکه برای مبارزه با فساد در دستگاه‌های اجرایی اعم از شهرداری یا دولت و دیگر قوا نیازمند به مشارکت مردم در گزارشگری فساد هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: تنها با گزارشگری مردم و پیگیری این گزارشات می‌توان به کشف فساد و ناامن کردن محیط اداری برای عناصر فاسد پرداخت.

رییس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در ادامه با بیان اینکه مؤثرترین و کارآمدترین سازوکار‌های نظارتی در دنیا مبتنی بر دخیل کردن مردم در فرآیند نظارت است، گفت: براساس آمار‌های بین‌المللی، اصلی‌ترین ابزار کشف و کاهش فساد «مردم» و «گزارشگری مردم» است.

کشف ۴۳ درصدی فساد توسط گزارش مردمی

وی با اشاره به اینکه در سال ۲۰۱۲ از بین ۱۲ روش استاندارد کشف فساد، ۴۳ درصد از موارد براساس گزارش‌دهی مردم کشف شده است، افزود: ۷۳ درصد از افرادی که عامل کشف و انهدام فساد بوده‌اند، کارمندان یا ارباب‌رجوع‌های سازمان‌ها بوده‌اند.

رییس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه بیشتر تخلفات در بدنه شهرداری تخصصی و به دور از دسترس مردم و درون سازمانی است، چگونه این موارد از طریق مردم گزارش شود یا چه راهکاری برای این گونه موارد دارید، گفت: استفاده از بازرسان خارج از سازمان و نظارت نهاد‌های بالادستی تنها توانسته است ۵ درصد از موارد فساد را کشف کنند؛ همچنین گزارش‌های مردمی در سال ۲۰۰۵ میلادی منجر به بازپس‌گیری رقمی معادل ۱۰ میلیارد دلار توسط دولت آمریکا شد، درحالی‌که اقدامات سازمان‌های نظارتی تنها توانسته بود ۵ میلیارد دلار را به خزانه برگرداند.

وی افزود: اکنون نیز گزارشات مردمی نقش غیرقابل انکاری در کشف فساد‌ها و تخلفات اداری توسط دستگاه‌های نظارتی کشور دارند و بر همین اساس در بند "د" ماده "۲" آیین‌نامه پیشگیری و مبارزه با رشوه در دستگاه‌های اجرایی ما شاهد توجه دولت به گزارشات مردمی و گزارشات کارکنان در این باره هستیم و ساز و کار تشویق و پرداخت پاداش به گزارشگران رشوه در این آیین‌نامه پیش بینی شده است.

عدم گزارش از سوی کارکنان طبق قانون تخلف است

رییس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران اظهارکرد: درباره اطلاعات کارکنان از فساد و تخلفاتی که در دستگاه اجرایی رخ می‌دهد نیز در تبصره ذیل ماده ۱۳ قانون سلامت نظام اداری و پیشگیری از فساد شاهد آن هستیم که تاکید شده " هر یک از کارکنان دستگاه‌های موضوع این قانون که در حیطه وظایف خود از وقوع جرایم مذکور در دستگاه متبوع خود مطلع شود، مکلف است بدون اطلاع سایرین مراتب را به صورت مکتوب و فوری به مسئول بالاتر خود یا واحد نظارتی گزارش کند در غیر این صورت مشمول مجازات فوق می‌شود؛ پس کارکنان مکلف به گزارش هستند و اگر گزارش ندهند مطابق قانون متخلف شناخته خواهند شد.

وی ادامه داد: علاوه بر این در ماده ۱۴ این قانون، بازرسان، کارشناسان رسمی، حسابرسان و حسابداران، ممیزین، ذی حسابها، ناظرین و سایر اشخاصی که مسئول ثبت یا رسیدگی به اسناد، دفاتر و فعالیت‌های اشخاص حقیقی و حقوقی در حیطه وظایف خود هستند، موظفند در صورت مشاهده هرگونه فساد موضوع این قانون، چنانچه ترتیباتی در قوانین دیگر نباشد، مراتب را به مرجع نظارتی یا قضایی ذی صلاح اعلام کنند.

سه سال محرومیت یا انفصال از خدمت در انتظار متخلفان

رییس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران بیان کرد: متخلفان به سه سال محرومیت یا انفصال از خدمت در دستگاه‌های مشمول این قانون یا جزای نقدی به میزان دو تا ۱۰ برابر مبلغ معاملات بزرگ مذکور در قانون برگزاری مناقصات و نیز لغو عضویت در انجمن‌ها، مؤسسات و اتحادیه‌های صنفی و حرفه‌ای یا هر دو مجازات محکوم می‌شوند.

وی افزود: علاوه بر این براساس آیین نامه اجرایی ماده ۲۶ قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد شاهد پیش بینی مشوق‌هایی مثل اعطای تقدیرنامه توسط بالاترین مقام اجرایی یا سایر مسئولین ذی ربط شخص حقوقی، اعطای یک گروه تشویقی یا طبقه و مانند آن، حق تقدم در انتصاب به مشاغل مدیریتی و یا بالاتر در شرایط مساوی و پرداخت وجه نقدی معادل دو ماه حقوق فرد در زمان پرداخت هستیم.

رییس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران بیان کرد: علی رغم این مقررات ما در حوزه تشویق شهروندان گزارشگر فساد با فقدان مقررات گذاری قابل اجرا مواجه هستیم، بر همین اساس بنده در آذرماه سال گذشته طرح «الزام شهرداری تهران به تکمیل و اصلاح فرآیند دریافت و رسیدگی به گزارشات شهروندان درباره فساد و تشویق گزارشگران تخلفات در شهرداری تهران» را با حمایت و امضا ۷ نفر از همکاران تقدیم هیات رییسه شورا کردم که به زودی در دستور کار شورا قرار خواهد گرفت و با تصویب شورا زمینه استفاده هر چه بیشتر از توان و ظرفیت مردم برای حل مشکلات و مبارزه با فساد در شهرداری تهران فراهم خواهد شد.

با گزارش مردمی می‌توان اژد‌های هفت سرفساد را به زانو درآورد

وی ادامه داد: شهرداری منضبط، سالم و قابل اعتماد برای خدمت رسانی شایسته به شهروندان با اقدام حراست، بازرسی و نظارت شورای شهر ساخته نخواهد شد، ما باید دست یاری به سوی شهروندان به عنوان کلیدی‌ترین یاریگران و حامیان مبارزه با فساد در شهرداری دراز کنیم و با یاری مردم این مطالبه عمومی را پاسخی مناسب دهیم، مطمئناً با ثبت و رسیدگی دقیق به گزارشات شهروندان درباره فساد و تخلف در شهرداری، تشویق، تقدیر و معرفی شهروندانی که گزارشگری آن‌ها باعث کشف فساد در شهرداری شده می‌توان اژد‌های هفت سرفساد را به زانو درآورد، اگر به گزارشات مردم رسیدگی شود اعتماد مردم جلب خواهد شد و محیط عمل برای متخلفان ناامن می‌شود که دستاوردش کاهش فساد است.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: انتخابات مجلس یازدهم آنفولانزا عوارض خروج از کشور بودجه 99 استیضاح ترامپ گاز مرکاپتان استعفای استراماچونی مجید فراهانی شورای شهر تهران انتخابات مجلس یازدهم آنفولانزا عوارض خروج از کشور بودجه 99 استیضاح ترامپ گاز مرکاپتان استعفای استراماچونی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۲۷۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلینکن وارد چین شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس ۲۴، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا، روز چهارشنبه وارد چین شد.

این دومین سفر وزیر خارجه آمریکا به چین در کمتر از یک سال گذشته است. شانگهای اولین مقصد بلینکن در سفر خود به چین است.

بنا به گزارش های رسانه ای، وزیر خارجه آمریکا با هدف افزایش فشار بر پکن در موضوعات مختلف از جمله حمایت این کشور از روسیه راهی چین شده است.

قرار است بلینکن در این سفر علاوه بر مقامات سیاسی با سران تجاری و نیز جوانان چینی در شانگهای دیدار کند.

وانگ ون‌بین، سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه اعلام کرد که بلینکن ۲۴ تا ۲۶ آوریل (پنجم تا هفتم اردیبهشت) به دعوت «وانگ یی» همتای چینی وی به این کشور سفر خواهد کرد.

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان هم در گزارشی مدعی شد که بلینکن در بحبوحه تنش‌های جاری در منطقه و با هدف ابراز نگرانی درباره آنچه حمایت چین از روسیه خوانده شده است، این هفته به پکن سفر می‌کند تا از تداوم روابط آمریکا-چین اطمینان حاصل کند.

بلینکن پارسال پس از تشدید تنش بین دو کشور ناشی از سرنگون شدن بالون تحقیقاتی چین در حریم هوایی آمریکا با جنگنده، در تلاش برای بازگرداندن ثبات به روابط پکن و آمریکا راهی چین شده بود.

کد خبر 6087959

دیگر خبرها

  • تولید و اجرای انواع پارتیشن اداری مدرن
  • اختصاص ۶۰ میلیارد تومان به توسعه گردشگری شادگان
  • ضرورت تامین روشنایی محله های بی دفاع شهری
  • عدم پاسخگویی کتبی به ارباب رجوع تخلف اداری محسوب می شود
  • بلینکن وارد چین شد
  • ضرورت اصلاح قانون معادن به نفع محیط زیست
  • صدور حکم قطعی پرونده فساد در مدیریت اسبق شهرداری و شورای شهر تکاب
  • راهنمای خرید پارتیشن اداری و کاربرد های آن
  • نظارت هوشمندانه بر فرایندهای پایش تخلفات ساختمانی در مشهد
  • هر فرد می تواند سفیر محیط زیست باشد/ اعمال فرهنگ‌سازی راه حلی برای حفظ محیط‌زیست