Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، پریسا عابدپور دوشنبه ۱۸ آذر اظهار داشت: طی سال‌های قبل عملیات معدنی و احداث واحد فرآوری طلا در مساحت ۱۰۰ هکتار از معدن طلای «زرشوران» تکاب در استان آذربایجان‌غربی شروع شده بود که هم‌اکنون طرح توسعه ۴۰ هکتاری به این میزان افزوده شده است.

وی با اشاره به دیگر اقدامات صورت گرفته در معدن طلای «زرشوران» تکاب اضافه کرد: بهینه‌سازی، سیستم‌های فرآوری کارخانه با تمرکز بر روی افزایش راندمان، انجام مهندسی معکوس و ساخت تمامی قطعات و تجهیزات کارخانه، بررسی و امکان‌سنجی استحصال فلزات همراه (آنتیموان و تیتانیوم)، همکاری با مراکز آموزش عالی برای انجام پروژه‌های دانشجویی، امکان‌سنجی انجام مطالعات جداسازی و استحصال آرسنیک و برنامه ایجاد مرکز تحقیقات و مطالعات ‌طلای کشور از آن جمله است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

عابدپور افزود: معدن طلای «زرشوران» تکاب بزرگترین معدن طلای خاورمیانه به شمار می‌رود که ۳۰ درصد از ذخایر طلای کشور در آن نهفته است و در حال حاضر حدود ۷۰۰ نفر در این معدن و کارخانه طلای آن مشغول به کار هستند.

وی گفت: مرحله نخست طرح ساخت کارخانه فرآوری و استحصال طلای «زرشوران» با سرمایه‌گذاری حدود ۲ هزار میلیارد ریال و ظرفیت اسمی تولید سالانه سه تن طلا در آبان سال ۱۳۹۳ به بهره‌برداری رسید.

«عابدپور»، در خصوص وضعیت معادن استان نیز اظهار داشت: هم‌اکنون ۶۸ نوع ماده معدنی در کشور شناسایی شده است که از این تعداد، ۵۱ نوع در آذربایجان‌غربی در مرحله اکتشاف و بهره‌برداری قرار دارد و شامل انواع سنگ‌های زینتی، طلا، چیتان، باریت، سلیس و پوکه معدنی است.

وی اضافه کرد: در آذربایجان‌غربی ۴۶۹ معدن فعال وجود دارد و پنج‌هزار و ۲۷۰ نفر نیز به‌ صورت مستقیم در معادن آن مشغول فعالیت هستند.

معاون معدن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی با بیان اینکه ذخیره معادن استان بیش از ۱۶ هزار تُن برآورد شده است، ادامه داد: تاکنون بیش از سه‌ هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال در معادن آذربایجان‌غربی هزینه شده است.

معدن طلای «زرشوران» در کنار روستایی به همین نام در شهرستان تکاب در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است و با ۱۱۰ تن ذخیره طلای خالص، بالاترین ظرفیت تولید طلا در کشور را دارد.

کارخانه تولید طلای زرشوران نیز که در جوار این معدن ساخته شده، بزرگترین واحد تولید طلا در کشور است.

شهرستان تکاب به خاطر دارا بودن ۲ معدن بزرگ طلا در مناطق آغ‌دره و زرشوران، به عنوان قطب تولید طلا در کشور شناخته می‌شود.

محدوده معادن آذربایجان‌غربی تحت پوشش سه زون از زون‌های بیست‌گانه اکتشاف سیستماتیک کشور شامل «اشنویه - خوی»، «مریوان - مهاباد» و «شاهین‌دژ  ماهنشان» قرار گرفته است.

کد خبر 468860 برچسب‌ها استان آذربایجان غربی معدن

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان آذربایجان غربی معدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۲۷۸۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز کشت بهاره در آذربایجان غربی

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: کشت بهاره در استان با کاشت چغندر قند آغاز شد و امسال طبق الگوی کشت ابلاغی ۳۰ هزار هکتار از اراضی زراعی به این محصول اختصاص می‌یابد که سطح ابلاغی برای کشت این محصول نسبت به سال گذشته یک‌هزار هکتار کاهش یافته است.

علی دیانتی با اشاره به اینکه امسال آرایش کشت مورد نظر به صورت ۵۰ در ۲۵ یا ۴۰ در۶۰ به کشاورزان و کارخانه داران ابلاغ شده، ادامه داد: آبیاری قطره‌ای یا نوار تیپ نیز نوع آبیاری مورد نظر برای این محصول است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی آذربایجان غربی گفت: این وضعیت به هر یک از بوته‌های چغندرقند امکان می‌دهد که به حداکثر نور و مواد غذایی دست یابند و کمترین رقابت بین گونه‌ای را داشته باشند و در نهایت به حداکثر ظرفیت رشد و تولید خود برسند.

دیانتی با اشاره به اینکه انجام عملیات مکانیزه داشت مزرعه از قبیل کوددهی، مبارزه با آفات و برداشت مکانیزه توسط ماشین آلات در آرایش کشت مورد توجه است، افزود: صرفه جویی ۳۰ درصدی در مصرف آب افزایش تراکم بوته و سهولت در اجرای سیستم آبیاری تیپ از مزایای این نوع ابیاری است.

وی گفت: این اقدام در راستای کمک به احیای دریاچه ارومیه و بالا بردن راندمان آبیاری در کشت قرار دادی انجام می‌شود و تمامی مطالبات چغندر کاران استان نیز پرداخت شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی به کشاورزان توصیه کرد: منابع کودی را با مراجعه به مراکز تامین کنند و به محض مساعد شدن هوا آن را مصرف کنند.

دیانتی با بیان اینکه در ایام نوروز کشیک‌های نوروزی معاونت تولیدات گیاهی مشغول به کار هستند، افزود: در حوزه زراعت باغبانی و حفظ نباتات و سایر بخش‌ها کارکنان اماده ارائه خدمات و پاسخگویی به مراجعان هستند.

وی با اشاره به محصولاتی که در کشت بهاره کاشت می‌شود، افزود: حبوبات، نباتات علوفه‌ای و چغندرقند بخشی از این محصولات هستند که در کنار انواع سبزی و صیفی جات کاشته می‌شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان غربی ارومیه

دیگر خبرها

  • آغاز کشت بهاره چغندرقند در آذربایجان‌غربی
  • کشت بهاره چغندرقند در آذربایجان‌غربی آغاز شد
  • توسعه همکاریهای محیط زیست و دادگستری کل آذربایجان غربی در سال جدید
  • آغاز کشت بهاره در آذربایجان غربی
  • شکوه بزرگ‌ترین آبشار خاورمیانه در نیریز پس از بارش
  • اقدامات ایمیدرو در سالی که گذشت
  • بیش از ۵۱۶ هزار متر حفاری اکتشافی در کشور
  • جهش تولید با مشارکت مردم زمینه ساز توسعه و پیشرفت اقتصادی کشور است
  • توسعه حوزه صنعت، معدن، کشاورزی و گردشگری را در دستور کار داریم
  • توسعه گردشگری بوستان ۵۳ هکتاری بعثت