Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-16@06:31:50 GMT

چرا عراق نقطه استراتژیک آمریکا در منطقه است؟

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۲۸۰۲۵

چرا عراق نقطه استراتژیک آمریکا در منطقه است؟

کشور عراق با توجه به امتیازات و ویژگی‌های منحصر به فرد خود در خاورمیانه٬ نقطه استراتژیک آمریکا در منطقه به شمار می‌رود.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه خبری العهد حالت اضطراب و نوسان و عدم توازن سیاسی و امنیتی و اجتماعی و اقتصادی کنونی در عراق برای کشوری که از ده‌ها سال قبل درگیر بیشترین و جدی‌ترین و حساس‌ترین بحران‌های خاورمیانه بوده است٬ موضوع جدید و تازه‌ای نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاریخ عراق نشان‌دهنده نمونه‌های زیادی از این بحران‌هاست که البته شاید برخی از آنها چهره متفاوتی نسبت به بحران کنونی این کشور داشتند؛ اما همه آنها تحت یک عنوان واحد بوده‌اند: ماندن عراق در حالتی ضعیف و بی‌ثبات.

در بحران‌های عراق و یا به طور کلی در جنگ های این کشور٬ یک بازیگر اصلی به شکل دائمی حضور دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم٬ این بحران‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و آن آمریکا است. مداخلات دیپلماتیک و جنگ های ویرانگر و مداخلات نظامی و پایگاه های مستقر و غیر مستقر آمریکا در عراق٬ بهترین دلیل برای وجود این معادله ثابت است.

بیشتر بخوانید: انتخاب نخست‌وزیر عراق به کجا رسید؟

دخالت‌های واشنگتن در عراق به شکل مستقیم از خلال مداخلات نظامی آن در جنگ خلیج فارس و اشغالگری در عراق با این ادعای کاذب که عراق دارای سلاح هسته‌ای است و یا از طریق مداخلات اقتصادی یا سیاسی دیده می‌شود. این مداخلات در حال حاضر نیز وجود دارد و به شکل غیر مستقیم از خلال تحریک مردم ضد دولت و مخالفت با آن و تحریک ملت به سمت کودتا و اعتصاب و ایجاد هرج و مرج اجتماعی و امنیتی و... خود را نشان می‌دهد.

اما سوال این است که چرا آمریکا تا این حد به مداخله مستقیم در عراق اهمیت می‌دهد؟

دلایل علاقه واشنگتن به مداخله در عراق به پتانسیل‌ها و امتیازات این کشور بازمی‌گردد:

موقعیت جغرافیایی : عراق موقعیت جغرافیای ممتازی در خاورمیانه داشته و مرزهای مشترک با ایران و ترکیه و سوریه و اردن و کویت و عربستان دارد. این کشور دارای صدها گذرگاه مرزی رسمی و غیر رسمی بوده و همین امر سبب می‌شود تا کنترل کامل امنیتی آن دشوار باشد؛ بنابراین عملیات‌های قاچاق و مهاجرت غیرقانونی و ... به راحتی از طریق مرزهای آن صورت می‌گیرد.

موقعیت اقتصادی: عراق دارای پنجمین ذخایر نفتی جهان است و استخراج نفت از این منطقه بسیار آسان بوده و بسیار کم‌هزینه است؛ زیرا چاه‌های نفت آن بیشتر در سطح زمین شناور هستند و البته بسیاری از چاه‌های نفت آن به دلیل جنگ‌ها و بحران‌های مستمر این کشور که بخش‌های اقتصادی و تولیدی را ضعیف و روند استخراج نفت را مشکل کرده‌است٬ هنوز کشف نشده‌اند. علاوه بر این عراق یک کشور پرآب به شمار می رود که این مورد در میان کشورهای حاشیه خلیج فارس بسیار کمیاب است؛رودهای دجله و فرات٬ به شکل متوازن آب بیشتر استان‌های عراق را تامین می‌کنند.

موقعیت دموگرافی(جمعیت‌شناسی): تنوع فرقه‌ای و مذهبی و فرهنگی در عراق بسیار گسترده است و همین ویژگی زمینه مناسب برای ایجاد انواع درگیری‌ها را در این کشور به وجود می‌آورد؛ درگیری‌هایی که منشاء آن از خارج بوده و همواره به عنوان یک جرقه برای جنگ یا بحرانی بزرگ محسوب می‌شوند که به دنبال آن فرصت مداخلات خارجی در این کشور فراهم می‌گردد.

جدا از این‌ها٬ مداخله واشنگتن در عراق به عنوان یک عنصر اصلی از عناصر استراتژیک آمریکا در منطقه و کل جهان دارای اهمیت زیادی است؛ چرا که این کشور با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد خود و به ویژه اینکه دارای ذخایر عظیم نفت و گاز موجود در منطقه و حاشیه خلیج‌فارس است٬ یک کانون استراتژیک مهم و اساسی برای واشنگتن در خاورمیانه به شمار می‌رود.

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار سکه و ارز تحولات عراق سلبریتی ها سهمیه بندی بنزین عراق خاورمیانه آمریکا ایران اردن سوریه خلیج فارس عربستان سعودی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۲۸۰۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چند فرزندی نقطه مقابل بحران تک‌ فرزندی

اگر کودکان خواهر و برادر داشته باشند دیگر با بی‌حوصلگی روزمرگی خود را سپری نخواهند کرد و به نوعی سرگرم هستند. همچنین کودکان خانواده پرجمعیت، راحت‌تر شخصیت‌ها را می‌شناسند و می‌توانند آنها را در خود بسازند.

به گزارش ایسنا، کودکان خانواده پرجمعیت، راحت‌تر شخصیت‌ها را می‌شناسند و می‌توانند آنها را در خود بسازند. به علاوه فرزندان به خوبی یاد می‌گیرند که چطور پشتیبان یکدیگر باشند و به هم در کارها کمک کنند. همچنین رعایت حق و حقوق خود و دیگر افراد خانواده را بهتر می‌آموزند.

روابط صمیمی‌تر و نزدیک‌تر بین فرزندان

در یک خانواده پرجمعیت فرزندان یاد می‌گیرند که چطور با هم همکاری کنند. در مشکلات از هم کمک بگیرند، احساس تنهایی نکنند و از نظرات بیشتری استفاده کنند. در یک خانواده پرجمعیت، فرزندان به خوبی می‌آموزند که چطور داشته‌های خود را با هم تقسیم کرده و از آن استفاده کنند. در واقع افراد خانواده با هم روابط صمیمی‌تر و نزدیک‌تری خواهند داشت که این موضوع اصلی‌ترین مسئله در شکل‌گیری روابط و عواطف هر فرد محسوب می‌شود. اگر کودکان خواهر و برادر داشته باشند دیگر با بی‌حوصلگی روزمرگی خود را سپری نخواهند کرد و به نوعی سرگرم هستند. همچنین کودکان خانواده پرجمعیت، راحت‌تر شخصیت‌ها را می‌شناسند و می‌توانند آنها را در خود بسازند.

به علاوه فرزندان به خوبی یاد می‌گیرند که چطور پشتیبان یکدیگر باشند و به هم در کارها کمک کنند. همچنین رعایت حق و حقوق خود و دیگر افراد خانواده را به خوبی یاد می گیرند. بنابراین تاثیرات چند فرزندی مخصوصا بر روی کودکان برای حضور در جامعه بسیار مهم است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

معایب و مشکلات تک فرزندی در خانواده چیست؟

اگر به تربیت کودکان تک فرزند اهمیتی داده نشود، آنها به افرادی خودخواه و زیاده خواه تبدیل می‌شوند. در واقع این کودکان چالش‌های متفاوتی را نسبت به شرایط تجربه می‌کنند. توصیه می‌شود برای این فرزندان تربیت دقیقی را در نظر بگیرید؛ زیرا این امکان وجود دارد که:

اعمال و رفتارهایشان بیش از بقیه زیر ذره بین قرار بگیرد.

کودکتان به فردی خرابکار و غیرقابل تحمل تبدیل شود.

بیش از حد مورد توجه و محبت قرار بگیرد.

کمتر به دنبال ماجراجویی باشند.

فرصت کافی برای همبازی و وقت گذراندن با کودکان هم سن خود را نخواهند داشت.

ممکن است کودکان تک فرزند به رفتارها و توجهات والدینش عادت کنند و زمانی که در محیط جامعه قرار می‌گیرند، رفتارهای نامناسب دیگران بر روی روحیاتش اثر منفی بگذارد و او را سرخورده کند.

تاثیرات چند فرزندی این امکان را به خواهر و برادرها می‌دهد که از رفتارها و وظایف یکدیگر یاد بگیرند و محدودیت‌های خود را به خوبی بشناسند.

تاثیرات چند فرزندی، فواید بسیاری بر روی تربیت و رشد کودکان خواهد داشت. اثرات مثبتی که می‌تواند قبل از ورود فرزندتان به جامعه، آنها را به خوبی آماده کند. با وجود شرایط اقتصادی سخت، شاید عده‌ای توان داشتن بیش از دو فرزند را نداشته باشند و خانواده‌ای کم‌جمعیت را ترجیح دهند. این مسئله به اوضاع و شرایط خانوادگی بستگی دارد، با این وجود مزایای چند فرزندی بسیار بیشتر از معایب آن بر روی کودکان است. اگر هم توان کنترل خانواده پرجمعیت را ندارید، بهتر است مراقب رفتارها و برخوردهای خود با فرزندتان باشید تا از کودک محوری در خانواده جلوگیری کنید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عراق: نباید دامنه درگیری در منطقه گسترش پیدا کند
  • روابط ما با آمریکا به نقطه مهم و حساس رسیده است
  • بایدن : به امنیت اسرائیل متعهد هستیم
  • بایدن: آمریکا متعهد به حفاظت از شرکا در منطقه است
  • السودانی: داشتن روابط همزمان با ایران و آمریکا امتیازی برای عراق است
  • جدیدترین موضع گیری السودانی درباره روابط با ایران و آمریکا
  • چند فرزندی نقطه مقابل بحران تک‌ فرزندی
  • نصر استراتژیک
  • اظهارات نخست وزیر عراق پیش از عزیمت به آمریکا درباره هدف سفرش
  • تدبیر ایران تا مثل عراق و لیبی وارد تله اسراییل و آمریکا نشود