Web Analytics Made Easy - Statcounter

وجود سرويس بهداشتی عمومی با رعايت استانداردها یک ضرورت فراموش شده در کلانشهر اهواز است كه مورد غفلت شهرداران از گذشته تاکنون قرار گرفته است.

خبرگزاری شبستان _ اهواز، مجتبی داراب پور: اهمیت بهداشت عمومی و دقت در حفظ سلامت جامعه، از شاخص‌های رفاه و پیشرفت هر مجموعه شهری محسوب می‌شود.

 

زمانی‌ که در یک شهر، بهداشت عمومی به‌ واسطه نبود خدمات رفاهی ضروری همچون سرویس‌های بهداشتی عمومی، با مسئله و چالش روبه‌رو می‌‌شود، آسیب‌هایی گریبانگیر جامعه خواهد شد که در صورت تداوم، تأثیرات نامطلوبی برجا می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

استفاده مناسب از فضای شهری، هنگامی برای عموم مردم رضایت بخش خواهد بود که دسترسی راحت به خدمات ابتدایی و بهداشتی در سطح شهر فراهم باشد، بنابراین طراحی، ساخت و تجهیز فضاهای عمومی به ویژه سرویس های بهداشتی مناسب، کیفیت بهداشت عمومی شهروندان و جامعه را بهبود می بخشد.

 

سرویس های بهداشتی عمومی نه تنها نیاز اهواز، بلکه نیاز هر شهری است. يكی از مهم ترين كاستی های اين شهر كمبود يا می توان گفت نبود سرويس بهداشتی عمومی مناسب است، طوری كه مساجد يک تنه بار اين معضل اجتماعی را به دوش می كشند. 

 

با توجه به اینکه پاسخگویی به نیازهای شهروندان جزء اهداف اصلی مدیریت شهری است، وجود سرويس بهداشتی با رعايت استانداردها يک ضرورت فراموش شده در کلانشهر اهواز است كه مورد غفلت شهرداران از گذشته تاکنون قرار گرفته است.

 

سرویس های بهداشتی عمومی و چالش آسیب های اجتماعی

سرویس‌های بهداشتی عمومی از نقاط خطرخیز و ناایمن جامعه محسوب می‌‌شوند؛ جا‌گیری نامناسب، عدم‌ رعایت مسائل بهداشتی در تاسیس و نگهداری، نورگیری نامناسب، غیرقابل استفاده‌ بودن برخی از سرویس‌ها خصوصا مواردی که در قسمت‌های خلوت شهر قرار دارد، نبود متولی دلسوز در مدیریت و نظافت سرویس ها، نبود ناظر بهداشتی، تبدیل‌ شدن بیشتر سرویس‌ها به مکانی برای سوء‌مصرف و تزریق مواد‌مخدر و دیگر آسیب‌های موجود اجتماعی، بخشی از مسائلی است که کلانشهر اهواز، با آن روبه‌رو است.

 

از کمبود‌ها و عدم کیفیت لازم در بسیاری از سرویس بهداشتی‌های عمومی کلانشهر اهواز که بگذریم، دریافت هزینه از افراد برای استفاده از سرویس های (غیر)بهداشتی که متولی برپایی آن شهرداری است و جزء خدمات دهی به شهروندان محسوب می‌شود که همین مردم در قبال این خدمات مالیات پرداخت می‌کنند، از دیگر معضلات و مشکلات این موضوع است.

 

سرویس های بهداشتی عمومی منشا بیماری ها و آلودگی ها

«ایرج نظری» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز در این باره می گوید: ریشه اصلی سلامت، رعایت نکات بهداشتی است که شامل بهداشت فردی، محیط و اجتماعی می شود.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز می افزاید: در صورتی که سرویس های بهداشتی عمومی نظافت نشده و نکات بهداشتی در آنها رعایت نشود، ممکن است سبب انتقال بسیاری از آلودگی ها و همچنین بیماری های خوراکی مدفوعی در بین مردم شود.

 

وی با اشاره به ضرورت توجه ویژه به سرویس های بهداشتی عمومی توسط دستگاه های متولی، بر فرهنگ سازی استفاده از این اماکن تاکید می کند و ادامه می دهد: اگر بهداشت سرویس ها به صورت لحظه ای نظارت شوند، دیگر نگران وضعیت نامناسب آنها نخواهیم بود.

 

همزمان با توسعه شهر، سرویس های بهداشتی توسعه یابد

«مهرداد شریفی» سرویس های های بهداشتی عمومی را یکی از نیازهای اساسی و روزانه هر انسانی عنوان می کند و به گفته وی، وجود سرویس های بهداشتی در مکان های عمومی یک اولویت اساسی به شمار می آید.

 

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز می گوید: متاسفانه در کلانشهر اهواز نیاز سنجی به درستی انجام نشده و به اندازه کافی سرویس های بهداشتی در سطح شهر وجود ندارد.

 

وی با بیان اینکه در سرویس های بهداشتی عمومی تامین مایع دستشویی و صابون و همچنین نظافت روزانه به خوبی انجام نمی شود تصریح می کند: توالت های عمومی از روشنایی خوبی برخوردار نبوده و به خوبی در دسترس عموم نیستند.

 

شریفی بیان می کند: در مکان های عمومی پرتردد اهواز با چالش بزرگ عدم وجود سرویس بهداشتی عمومی روبرو هستیم که مسئولان شهری وقتی شهر را توسعه می دهند باید پیوست سلامت را در طرح خود اعمال کنند.

 

فراز و نشیب های شهرداری در نگهداری از سرویس های بهداشتی

«علیرضا عالی پور» نیز در این باره می گوید: با توجه به ضرورت وجود سرویس بهداشتی عمومی در مسیرهای پر تردد شهر، در تلاش برای افزایش سرویس ها هستیم.

 

معاون خدمات شهرداری اهواز با بیان اینکه در سال ۹۲، توالت های عمومی اهواز ۳۵ دستگاه ساختمان بود توضیح می دهد: در حال حاضر شهرداری اهواز متولی مدیریت و نگهداری بالغ بر ۷۰ دستگاه ساختمان سرویس بهداشتی چهار تا ۱۰ چشمه است.

 

وی در خصوص چگونگی استفاده از سرویس های بهداشتی عمومی بیان می کند: با توجه به اینکه سرویس ها باید به صورت مستمر و شبانه روز مورد استفاده قرار گیرند، نیازمند نیروی کار برای سه شیفت هستیم، چرا که ممکن است در ساعات بامدادی هم شهروندان خواهان استفاده از این اماکن باشند.

 

عالی پور تاکید می کند: در صورت بهره برداری از سرویس های جدید باید پای خدمات آن نیز بایستیم و مایع دستشویی، آب، شیرآلات و روشنایی آن را تامین کنیم.

 

وی با بیان اینکه نگهداری سرویس در شهرداری اهواز همواره فراز و نشیب داشته است می افزاید: سرویس های موجود در پارک ها در اختیار پیمانکار فضای سبز بوده که عملکرد خوبی در این زمینه نداشته و از تکالیف خود سر باز زده اند.

 

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز بر ضرورت برخورد با پیمانکاران کم کار تاکید می کند و ابراز می دارد: برخی افراد به صورت داوطلبانه کار نگهداری از سرویس های خارج از محدوده پارک ها را برعهده داشته و در راستای نگهداری و تمیز کردن توالت ها، مبلغی را به منظور انعام از شهروندان دریافت می کنند.

 

وی با اشاره به اینکه بکارگیری برخی افراد با حقوق اداره کار، جهت نگهداری از سرویس ها را برای شهرداری اهواز به صرفه نیست عنوان می کند: برنامه ریزی در خصوص واگذاری سرویس ها به صورت یکپارچه و حجمی به بخش خصوصی انجام شده و پیمانکاران باید وظیفه نگهداری از این مکان ها را برعهده بگیرند.

 

عالی پور با انتقاد از اینکه در کلانشهر اهواز با آمار بالایی از تخریب، سرقت و آسیب به اموال عمومی مواجه هستیم بیان می کند: متاسفانه بسیاری از تجهیزات روشنایی، شیرآلات، درب و شیشه های سرویس های بهداشتی عمومی مورد تخریب قرار می گیرند که این امر نیازمند فرهنگ سازی در چگونگی استفاده از آنها است.

 

وی با تاکید بر اینکه سرویس های بهداشتی عمومی باید نسبت به نیاز شهروندان توسعه پیدا کند اذعان می دارد: در برخی مناطق پرتردد شهر به دلیل عدم وجود زمین مناسب نمی توان سرویس جدیدی ساخت، به همین دلیل باید از ظرفیت اماکن عمومی مانند مساجد و مدارس استفاده شود.

 

طی بازدیدهای میدانی، مشاهده شده است بسیاری از سرویس های بهداشتی عمومی نه تنها به صورت ۲۴ ساعت فعال نبوده، بلکه در بیشتر ساعات روز، شهروندان با درب بسته این سرویس ها روبرو می شوند.

 

با توجه به اینکه سرویس های بهداشتی عمومی یکی از نیازهای اساسی و روزانه همه شهروندان است، انتظار می رود شهرداری اهواز که امکان توسعه این سرویس ها در نقاط پر تردد مانند بازار مرکز شهر را ندارد، به بازسازی و بهسازی سرویس های موجود و تامین مواد بهداشتی در آنها اقدام کند.

 

پایان پیام/637

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد مسجد مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان همدان انتخابات مجلس انتخابات سرویس های بهداشتی اهواز بهداشت عمومی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۲۸۲۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| ناتوانی اسرائیلی در رهگیری موشک‌های حزب‌الله

دریافت 151 KB

رسانه‌های اسرائیلی افزودند: ۴ موشک در شهرک «عرب العرامشه» برخورد کرد و گنبد آهنین نتوانست آن‌ها را رهگیری کند.

دیگر خبرها

  • اقدامات شهرداری تهران برای برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی
  • تحلیلگر صهیونیست: حمله ایران ناتوانی ما را به نمایش گذاشت
  • ایده‌ای جالب و بهداشتی برای استفاده در مکان‌های عمومی (فیلم)
  • تصفیه روزانه ۲۸ هزار متر مکعب فاضلاب در شهر خوی
  • قیمت‌های تعیین شده در حوزه زراعی جوابگوی هزینه کشاورز نیست
  • اراک؛ مقصد بعدی اتوبوس های برقی/ درخواست از دولت برای احداث ایستگاه های شارژ
  • فیلم| ناتوانی اسرائیلی در رهگیری موشک‌های حزب‌الله
  • ۵۰۰ مدرسه مختلط استان نیازمند سرویس بهداشتی مجهز
  • حمله افراد ناشناس به آمبولانس اورژانس اهواز
  • تامین ۳۱ درصد منابع درآمدی منطقه ۱۵ اصفهان با صدور پروانه‌های ساختمانی