Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، شهریار آل‌شیخ معاون برنامه ریزی و توسعه شهرداری مشهد، در آیین اختتامیه نخستین دوره آموزش مربیان و آغاز طرح آموزش مفاهیم شاهنامه در مدارس ابتدایی مشهد در پژوهش‌سرای فرهنگ و ادب پارسی ثابت، با بیان اینکه ایران، تاجیکستان و افغانستان سه کشور فارسی زبان در دنیا محسوب می‌شوند و پیمانی با عنوان پیمان کشور‌های فارسی‌زبان به نام "آیتا" بین آن‌ها بسته شده است، ادامه داد: متاسفانه چند سالی است که این سازمان بدون متولی رها شده و اقدام خاصی برای آن شکل نگرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  او ادامه داد: بنابراین از نهاد رسمی دیپلماسی خود که متولی این قضیه بوده است، درخواست کردیم تولی و تصدی این قضیه را به مشهد محول کنند و خوشبختانه این توافق صورت گرفته و دفتر آیتا را در مشهد راه‌اندازی و مرکزیت پیمان این سه کشور را نیز در قالب برنامه فارسی‌زبانان دنبال می کنیم.
او مشهد را شهری با پیشینه ادبیاتی دانست و افزود: مساله دیپلماسی عمومی در شهر مشهد به‌خاطر اینکه مهم‌ترین شهر در محدوده فارسی‌زبانان دنیا است، بسیار اهمیت دارد و این موضوع می‌تواند در توسعه روابط و ارتقاء تعاملات ما مؤثر باشد.
آل شیخ با بیان اینکه مشهد از جهت ارتباط جغرافیایی با شهر‌های فارسی زبان و از طرفی وجود آرامگاه فردوسی و شاهنامه می‌تواند قطب مناسبی برای ارتباط با کشور‌های فارسی‌زبان باشد، تصریح کرد: ما برنامه داریم با ۱۴ شهر مهم فارسی زبان تعامل برقرار کنیم که همه به‌نوعی جزو خراسان بزرگ محسوب می‌شوند و در فاصله شعاعی مشخصی از مشهد قرار دارند.
او از برگزاری نمایشگاه فرهنگی با موضوع شاهانامه فردوسی به مناسبت روز ثبت جهانی طوس در بهارسال ۹۹ خبر داد و افزود: امیدواریم بتوانیم در سال جدید گام موثری در راستای ثبت جهانی طوس برداریم تا بتوانیم شاهنامه را از این انزوا خارج و در معرض دید جهانی به قرار دهیم.   انتهای پیام//ف.ح

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شهرداری ادبیات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۲۸۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسداشت زبان فارسی در مقابل هجوم زبان‌های بیگانه لازم است

دریافت 7 MB کد خبر 6062610

دیگر خبرها

  • نوشتن «بیژن و منیژه» ۳ سال طول کشید/ چاهی برای تولد دوباره
  • پل بزن بین بلخ و نیشابور، هردو اقلیم یک خراسان است
  • اهمیت تقویت فرهنگ رعایت شئونات مرتبط با ماه مبارک رمضان
  • زبان فارسی میراث مشترک ایران و افغانستان
  • شبکه‌های معاند فارسی‌زبان به بی‌پولی افتادند
  • رایزن فرهنگی ایران: زبان فارسی میراث مشترک با افغانستان است
  • پاسداشت زبان فارسی در مقابل هجوم زبان‌های بیگانه لازم است
  • رونمایی از ترجمه‌ کتاب «داستان‌های منتخب شاهنامه» به اردو
  • ورود ۳۰ هزار زائر خارجی در مشهد + فیلم
  • امام خامنه‌ای: افغانستان از اصلی‌ترین مراکز فارسی است