Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان درباره طرح اصلاح قیمت بنزین گفت: مسئله به این بزرگی را باید از قبل تبیین می‌کردند نه اینکه رئیس سازمان صداوسیما می‌گوید روز پنجشنبه ما اطلاع یافتیم که قیمت سوخت افزایش خواهد یافت.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، نشست بررسی و تحلیل واقعیت‌های افزایش قیمت بنزین با عنوان «روایت تلخ بنزین» با حضور علیرضا زاکانی، نماینده ادوار مجلس، سیّد نظام‌الدین موسوی، کارشناس رسانه و محمّدجواد عامری، کارشناس مسائل انرژی، صبح امروز (دوشنبه ۱۸ آذر) در خبرگزاری فارس برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیدنظام‌الدین موسوی دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان در سخنان خود اظهار داشت: افزایش قیمت بنزین از منظر رسانه‌ای دارای ارزش خبری دربرگیری دارد و تاثیر آن برای همه مردم حائز اهمیت است.

وی افزود: بسیاری از کارشناسان اقتصادی نسبت به مقوله افزایش قیمت بنزین با این شیوه، انتقادات زیادی دارند و در بیان مقام معظم رهبری هم این نکته وجود دارد که در خصوص این موضوع هم کسانی هستند که انتقاد جدی دارند و آن را سم مهلک می‌دانند و کسانی هم هستند که راجع به اصل مسئله موافق هستند.

موسوی با بیان اینکه بسیار از کارشناسان معتقدند که مدل‌های دیگری برای مدیریت مصرف سوخت در کشور وجود داشت، ادامه داد: دولت در گذشته به وظایف قانونی خود عمل نکرده و به یکباره این طرح را آورد و شوکی به جامعه وارد کرد.

مدیرعامل سابق خبرگزاری فارس با تاکید بر مسئله اقناع افکار عمومی موضوع، اظهار داشت: برای کارهای بزرگ همواره مسئولان تلاش می کردند با صداقت مردم را در جریان قرار دهند و اقناع کنند تا پذیرش مسئله برای آنها راحت شود. قطعا اگر مجلس آینده انقلابی و مردمی باشد، این مدل را یا تغییر و یا تعدیل خواهد کرد به نحوی که نزدیک به عدالت و به نفع آحاد مردم باشد.

دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان با بیان اینکه در خصوص اقناع افکار عمومی در مسئله افزایش قیمت سوخت دو نگاه اهمال و عمد وجود دارد، گفت: این مسئله حتما باید با مردم در میان گذاشته می شد، نکته ای که وجه ممیز انقلاب اسلامی با سایر سیستم های سیاسی است، مسئله صداقت و مردمی بودن نظام است. در بدترین شرایط جنگ حضرت امام تاکید داشتند که مشکلات کشور با مردم در میان گذاشته شود و دعوی مقام معظم رهبری هم بارها این بوده که مسائل با مردم در میان گذاشته شود.

موسوی با اشاره به اجرای طرح با افزایش قیمت بنزین در دولت گذشته، گفت: در آن زمان مسئولین و حتی رییس جمهور وقت نیز برای مردم توضیح دادند، همه اجزای دولت و رسانه ها هزینه ها و فایده ها را برای مردم تشریح کردند و مردم زندگی شان را با شرایط جدید تنظیم کردند.

این کارشناس رسانه تاکید کرد: امروز کسانی که دم از شفافیت و صداقت با مردم می زنند و ادعا می کنند که باید موضوعات مهم را به رای مردم گذاشت، اصلا اعتقادی به در جریان گذاشتن مردم و افکار عمومی ندارند و حتی دیدیم که برخی خبرگزاری‌ها را که چندماه قبل از افزایش قیمت بنزین خبر داده بودند را چگونه متهم به دروغگویی کردند؟

وی با تاکید بر اینکه مسئله بی صداقتی دولت برای مردم در قضیه افزایش قیمت سوخت ثابت شد، گفت: دولت و مسئولین با مردم صادق نبودند و مسئله به این بزرگی را باید از قبل تبیین می‌کردند نه اینکه رئیس سازمان صداوسیما می‌گوید روز پنجشنبه ما اطلاع یافتیم که قیمت سوخت افزایش خواهد یافت. در کجای دنیا تصمیم به این مهمی را بدون اطلاع قبلی اجرا می‌کنند؟ آیا قرار است به مردم شبیخون بزنیم؟

موسوی با اشاره به ماجرای کرسنت و سوابق زنگنه در این پرونده، اظهار داشت: عدم النفع قرارداد کرسنت ۵۳ میلیارد دلار است، چه کسی باید جوابگو باشد؟ چرا مردم را نسبت به این مسئله روشن نمی‌کنند؟ این مسئله را زمانی که آقای زاکانی مطرح کردند و رسانه‌های مختلف از جمله خبرگزاری فارس مطرح کردند، آقایان رفتند در یکی از نهادهای مسئول پرونده را محرمانه کردند و گفتند هیچ یک از رسانه ها حق ندارد در خصوص آن مطلبی منتشر کند.

مدیرعامل سابق خبرگزاری فارس ادامه داد: از خود بنده شکایت کردند به دلیل اینکه در خصوص کرسنت سخنرانی دکتر زاکانی را منتشر کرده‌اید. مردم باید بدانند این ۵۳ میلیارد دلار چه شده است و باید توسط آقای زنگنه شفاف سازی شود.

دبیرکل انجمن روزنامه نگاران مسلمان با اشاره به جمع آوری کارت سوخت در سال ۹۵ و اظهارات روحانی و زنگنه در خصوص فسادآور بودن بنزین دونرخی،‌ تاکید کرد: ۱۵۰ هزار میلیارد تومان ضرر به کشور در ماجرای کارت سوخت تحمیل کردند، و بعد هم بدون هیچ پشیمانی و عذرخواهی مجددا در مردادماه امسال کارت سوخت را احیا می‌کنید.

موسوی گفت: اگر مجلس قدرتمند و مردمی داشتیم که نظارت و کنترل بر دولت داشت، حتما باید اینها مواخذه و استیضاح می شدند، چه دلیلی وجود دارد که یک وزیر به واسطه ارتباطات و رانت به هیچ کجا پاسخگو نباشد؟

وی تاکید کرد: قطعا بخشی از مشکلات به وجود آمده در قضیه بنزین توطئه دشمن بود، اما این را هم باید بدانیم که مگس‌ها تا زخمی وجود نداشته باشد، نمیتوانند مشکلی ایجاد کنند؛ وقتی افکار عمومی اقناع نمی‌شوند، معلوم است در این شرایط آنها که مترصد ضربه زدن به کشور هستند، وارد عمل می‌شوند.

دبیرکل انجمن روزنامه نگاران مسلمان با بیان اینکه تدبیر یعنی اینکه راه دشمن را ببندیم، خاطرنشان کرد: وقتی این کار صورت نمی گیرد، مشخص است که شک و شبهه ایجاد می شود که بعد آن حامی دولت و اصلاح طلب شادمانه اعلام می کند که در اعتراضات اخیر چون رای ما افراد مرفه بودند، رای ما ریزش پیدا نکرد و رای اصولگرایان بود که ریزش کرد چراکه این طرح باعث نارضایتی افراد حاشیه شهرها شد.

موسوی در پایان گفت: باید اینجا مشکوک شویم که شما با عدم اقناع عمومی به دنبال ریزش رای رقیب سیاسی خود هستید.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: موسوی بنزین اقتصادی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۲۸۸۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تله سوخت و راهکارهای عبور از بحران سوختی در کشور

تین نیوز

طبق آمار رسمی گفته می شود حدود ۳۵ میلیون دستگاه خودرو در حال تردد در کشور وجود دارد که از این تعداد بیش  از ۱۳ میلیون خودرو فرسوده  به شمار می آیند. مصرف بنزین در خودروهای داخلی ۲ تا ۳ برابر استاندارد جهانی است و اگر این خودروها استاندارد بودند، کشور می توانست روزانه ۵۰ میلیون لیتر بنزین صادر کند که درآمد حاصل از آن معادل ۴ ماه درآمد صادرات نفت کشور است.

به گزارش تین نیوز به نقل از اقتصادآنلاین، علی دماوندی کناری، پژوهشگر در یادداشتی نوشت: افزایش ۷ میلیون لیتری میانگین مصرف روزانه بنزین در نوروز ۱۴۰۳، این تیتر رسانه  ها در  فروردین ۱۴۰۳  به نقل وزارت نفت است. به گزارش این وزارت خانه، میانگین توزیع روزانه بنزین کشور در نوروز ۱۴۰۳ حدود ۱۲۰ میلیون لیتر بوده که این مقدار در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۲ به طور میانگین حدود ۷ میلیون لیتر در روز افزایش یافته است. این روند مصرف صعودی  بنزین چند سالی است که  خود را آمار نشان می دهد. نکته قابل توجه آنکه در سال ۱۳۹۰ میزان مصرف روزانه بنزین بین ۵۷ تا ۵۹ میلیون لیتر در روز بود،  یعنی در ۱۲ سال مصرف این سوخت بیش از ۲ برابر شده است.

اخیرا مرکز پژوهش های مجلس از کسری روزانه ۱۰ میلیون لیتری بنزین خبر داد. بر همین اساس ایران سال آینده ناچار به واردات بنزین و گازوئیل به میزان ۵ میلیارد دلار است و به گفته عضو کمیسیون انرژی مجلس در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ به عنوان پیش فرض در نظر گرفته شده است که نشان از تعمیق بحران و تشدید ناترازی بنزین دارد. این ناترازی در حالی است که در سال ۱۳۹۹ ایران صادر کننده ۳ میلیارد دلار بنزین به کشور های منطقه بوده است.

مشابه این اخبار، تقریبا روزی نیست که مطلبی در خصوص ناترازی بنزین، گاز، آب و برق در کشور سخنی گفته نشود. بزرگترین چالش کشور مصرف بی رویه انرژی است، چیزی که قرار بود به عنوان یک مزیت برای رشد اقتصادی کشور باشد، هم اکنون به یک تهدید برای اقتصاد کشور تبدیل شده است و اگر هر چه زودتر در مورد آن تصمیم گیری نشود، منجر به یکسری اقدامات پرهزینه در آینده می شود.

اما برای حل مسئله ناترازی بنزین ابتدا باید مشخص کرد، ریشه های مشکل کجاست و ناظر به آنها راهکار ارائه داد. کارشناسان حوزه انرژی دلایل زیادی را برای این ناترازی برشمردند که مهمترین آن به عدم مدیریت مصرف، تولید خودروهای بی کیفیت، شمار پرتعداد خودروهای فرسوده، عدم توجه کافی به حمل ونقل عمومی و توقف روند توسعه سوخت های جایگزین مربوط می شود.

طبق آمار رسمی گفته می شود حدود ۳۵ میلیون دستگاه خودرو در حال تردد  در کشور  وجود دارد که از این تعداد بیش  از ۱۳ میلیون خودرو فرسوده  به شمار می آیند. مصرف بنزین در خودروهای داخلی ۲ تا ۳ برابر استاندارد جهانی است و اگر این خودروها استاندارد بودند، کشور می توانست روزانه ۵۰ میلیون لیتر بنزین صادر کند که درآمد حاصل از آن معادل ۴ ماه درآمد صادرات نفت کشور است.

از سوی دیگر علاوه بر مصرف خودروهای جدید، به دلیل عدم اسقاط خودروهای فرسوده، افزایش مصرف بنزین روز به روز بیشتر می شود. مصرف بنزین و گازوئیل خودروهای فرسوده ۲ برابر خودروهای جدید است و کارشناسان میزان هدر رفت سوخت خودروهای فرسوده را سالانه ۱۰۰ میلیارد تومان برآورد می کنند. انجمن اسقاط خودروهای فرسوده در گزارشی تاکید کرده با خارج شدن خودروهای فرسوده از مدار فعالیت، ۳۳ میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفه جویی می شود.

کاهش نسبی قیمت بنزین با توجه به کاهش پی در پی ارزش پول ملی، باعث توقف  روند توسعه سوخت های جایگزین شده است . طبق آمار شرکت ملی فرآورده های نفتی  از سال ۹۲ تاکنون رشد مصرف سی ان جی و رشد تعداد جایگاه های این سوخت پاک متوقف شده و سهم این سوخت جایگزین بنزین در سبد سوخت کمتر و کمتر شده است. در صورتی که سوخت مصرفی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه وسیله نقلیه از بنزین به سی ان جی تغییر یابد ، پیش بینی می شود جایگزین  حدود ۲۰ میلیون لیتر  بنزین در روز شود که صرفه سالیانه حدود ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری را به همراه دارد.

همانگونه وزیر صمت گفته کشور در تله سوخت گرفتار شده و راه حل افزایش تدریجی قیمت بنزین هم به دلایل مختلف، دیگر عملی نیست. به باور بسیاری از کارشناسان، ناترازی بنزین یک راه حل ندارد و باید مجموعه ای از راهکارها را در پیش گرفت و اگر در این زمینه برنامه و اهتمام  وجود نداشته باشد، هر سال بر شدت موضوع و میزان ارزی که برای واردات نیاز هست، افزوده می شود.

در مجموع راهکارها و رویکردهای متعدد قیمتی و غیرقیمتی برای حل ناترازی بنزین و بازگشت ایران به باشگاه صادرکنندگان بنزین وجود دارد که از جمله آنها می توان به اصلاح صنعت خودروسازی، ارتقای تکنولوژی خودروهای داخلی، جایگزینی خودروهای فرسوده و موتورسیکلت های پرمصرف، متنوع کردن سبد سوخت و توسعه سوخت های جایگزین، توسعه حمل و نقل عمومی، گسترش استفاده از خودروها و موتورسیکلت های برقی اشاره کرد.

به هر روی موضوع ناترازی بنزین در ایران نیازمند راه حل های جامع و سیاست گذاری صحیح در دو سطح عرضه و تقاضا و به صورت توامان و ترکیبی است. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • بیش از پنج هزار خودرو در استان اردبیل دو گانه سوز شد
  • گام اساسی دولت سیزدهم برای اجرای طرح‌های کیفی‌سازی سوخت در پالایشگاه‌ها
  • طرح کتابخانه‌های بدون کتاب در کشور اجرا شده است/ بی مهری نسبت به کتابخانه‌های عمومی کردستان
  • تله سوخت و راهکارهای عبور از بحران سوختی در کشور
  • انتقاد روزنامه دولتی ایران از تصمیم ایران خودرو/ بانک مرکزی: ۳۰۲ میلیون دلار نیمایی بدون مشتری ماند/ پیمان پاک: گوشت نه تنها افزایش قیمت نداشت، بلکه ارزان هم شد
  • در هنگام سوخت گیری از کارت سوخت شخصی استفاده کنید
  • ۱۷ هزار کودک بدون والدین در نوار غزه | شهادت ۳۰ کودک بر اثر گرسنگی
  • ۱۷ هزار کودک بدون والدین در نوار غزه/ شهادت ۳۰ کودک بر اثر گرسنگی
  • اقتصاد ایران تا اطلاع ثانوی، نفتی، رانتی و دستوری است
  • هشدار جدی سعید حجاریان درباره تداوم فعالیت گشت ارشاد و احتمال افزایش قیمت بنزین