Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-25@13:40:01 GMT

آبان؛ ماه پرباران پاییز در مازندران

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۲۹۰۲۲

آبان؛ ماه پرباران پاییز در مازندران

مدیرکل هواشناسی مازندران گفت: براساس داده‌های ثبت شده 15 ایستگاه هواشناسی همدیدی استان مقدار بارش دریافتی مازندران در آبان ماه امسال حدود 190 میلی‌متر بوده که در مقایسه با مشابه دوره آماری، حدود 100 درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، پاییز فصل پرباران سال است که در معمولا در استان مازندران این بارش‌ها از شدت بیشتری برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امسال در بحث بارش‌ها از شرایط خوبی برخوردار بودیم درست است شدت بارش‌ها در روزهای پایانی سال گذشته مشکلاتی را برای مردم مازندران در پی داشت اما نوید سال پربارانی را به همراه داشت به طوری‌که گرم‌ترین فصل سال نیز از بارش‌ها بی‌بهره نبود.

مدیرکل هواشناسی مازندران درباره تحلیل بارندگی در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: براساس داده‌های ثبت شده 15 ایستگاه هواشناسی همدیدی استان مقدار بارش دریافتی مازندران در آبان ماه امسال حدود 190 میلی‌متر بوده که در مقایسه با مشابه دوره آماری، حدود 100 درصد افزایش داشته است.

سیدمحمدرضا رضوی با بیان اینکه دامنه بارندگی نقطه‌ای استان در این ماه بین 49 تا 376 میلی‏‌متر در بلده و نوشهر متغیر بوده است، اضافه کرد: همچنین در مقایسه با آبان ماه سال گذشته میزان بارش حدود 182درصدافزایش داشته و در مقایسه با مشابه دوره آماری از 6 ایستگاه همدیدی کوهستانی، تنها در ایستگاه سیاه‌بیشه شاهد کاهش بارندگی 26 درصدی و در پنج ایستگاه دیگر شاهد افزایش بارندگی بین 39 درصد (بلده) تا 238درصد (آلاشت) بودیم.

 

وی افزود: بارش‌ها از 9 ایستگاه ساحلی و جلگه‌ای، به جز رامسر که کاهش 2 درصدی داشته در تمامی ایستگاه‌ها شاهد افزایش بارش بین 21 درصد(بندرامیرآباد) تا 200 درصد (گلوگاه) بودیم.

مدیرکل هواشناسی مازندران بیان کرد: بارندگی‌ها در نوار ساحلی و جلگه‌ای از رامسر تا گلوگاه طی آبان ماه سال جاری نسبت به دوره آماری، 94 درصد و در مناطق کوهستانی از سیاه بیشه تا کیاسر ، 115 درصد افزایش داشته است.

 

این مسؤول تصریح کرد: متوسط بارش آبان ماه سال جاری در مناطق کوهستانی حدود 138 میلی‌متر و در مناطق ساحلی و جلگه‌ای حدود  235 میلی‌متر بوده و همچنین مجموع بارش آبان ماه استان براساس روش وزن‌دهی نسبت به سطح حدود 157 میلی‌متر بوده است.

رضوی اضافه کرد: براساس گزارش مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور، میانگین مجموع بارش استان در دوماهه نخست سال زراعی جاری از یکم مهر تا یکم آذر ماه امسال 229 میلی‌متر بوده که در مقایسه با مشابه سال گذشته حدود 46 درصد و در مقایسه با مشابه دوره آماری 12 درصد افزایش داشته است.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: میانگین دمای آبان ماه سال 1398 ، 12.3 درجه سانتی‌گراد بوده که در مقایسه با مشابه سال 1397 ، 0.8درجه سانتی‌گراد و نسبت به دوره آماری 0.9درجه سانتی‌گراد کاهش داشته است و دامنه میانگین دما در ایستگاه‌های همدیدی استان بین 6.4 تا 17/5  درجه سانتی‌گراد در بلده و بابلسر در نوسان بوده است.

مدیرکل هواشناسی مازندران یادآور شد: در این مدت در ایستگاه‌های ساحلی و جلگه ای و کوهستانی، مقادیر دما و میانگین حداقل دما نسبت به بلند مدت،کاهش داشته و میانگین حداکثر دما افزایش داشته است.

رضوی درباره پیش‌بینی فصلی، خاطرنشان کرد: بارش‌ها در آذر و اسفند 98 ، نرمال تا کمی بالاتر از نرمال و در ماه‌های دی و بهمن پایین‌تر از نرمال پیش‌بینی می‌شود.

وی گفت: تغییرات دما در ماه‌های آذر و دی در محدوده نرمال تا یک درجه بیشتر از نرمال، در ماه بهمن در محدوده تا دودرجه بالاتر از نرمال و در اسفند ماه تا 0.5 درجه بالاتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش فارس، درست است بارش‌ها از وضعیت خوبی برخوردار است اما باتوجه به سبک زندگی شاهد افزایش مصرف هستیم که تاکید ما همچنان بر مدیریت مصرف است.

انتهای پیام/86034/ع

منبع: فارس

کلیدواژه: وضعیت بارش باران دمای هوا مازندران مدیرکل هواشناسی مازندران رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۲۹۰۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایستگاه زمان صوفی ۵۵ میلیمتر رکورد دار بارش درخراسان شمالی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما خراسان شمالی؛ انسیه رحمتی کارشناس پیش بین هواشناسی به خبرگزاری صدا و سیما گفت:شبانه روز گذشته ایستگاه زمان صوفی با ثبت ۵۵ میلیمتر، مهمانک ۵۱ و نیم میلیمتر و درکش با ۴۷ میلیمتر بیشترین میزان بارش را داشته اند.

وی افزود: بیشتر بارش‌ها امروز در شیروان، اسفراین و فاروج پیش بینی شده است.

کارشناس پیش‌بین هواشناسی استان اضافه کرد:  از امروز تا اوسط هفته آینده، بیشتر مناطق استان روند نسبی افزایش دما را خواهند داشت و پدیده غالب جوی افزایش ابر خواهد بود.
به گفته رحمتی کارشناس پیش بین هواشناسی استان شبانه روز گذشته کوسه با هشت درجه خنک‌ترین نقطه استان و اسماعیل آباد اسفراین با ۲۴ درجه گرمترین نقطه استان و برای بجنورد هم دمای کمینه یازده درجه پیش بینی شده که انتظار می‌رود به هشت درجه برسد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی  

دیگر خبرها

  • ثبت بیش از ۶۴ میلیون تردد در جاده های مازندران
  • ایستگاه زمان صوفی ۵۵ میلیمتر رکورد دار بارش درخراسان شمالی
  • مشهد، پرباران ترین شهر خراسان رضوی با ۲۵ میلیمتر باران
  • ثبت بیشترین بارندگی در حاجی آباد زیرکوه با ۶۲ میلی متر
  • ثبت بیش از ۶۴ میلیون تردد در جاده‌های مازندران
  • آخرین خبر‌ها از ۲ ایستگاه پمپاژ آب پلدختر
  • تداوم بارش‌های اردیبهشتی در سمنان/ بارندگی ۵۰.۳ میلی‌متری در پرور
  • تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد/سدها پر شد
  • گفتگوی اختصاصی با همسر شهید طهرانی مقدم
  • افزایش ۱۰ درصدی بارش‌های همدان نسبت به بلندمدت