Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-25@17:02:47 GMT

جایگزین های پراید و پژو 405، آرزو یا راهکار؟

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۲۹۹۱۱

جایگزین های پراید و پژو 405، آرزو یا راهکار؟

پول نیوز- در سال های اخیر، چندین بار موضوع توقف تولید خودروهایی مثل پراید مطرح شده بود اما اخیراً رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت با قاطعیت زمان های مشخصی را برای توقف تولید خودروهای پراید و پژو 405 اعلام کرده است.

به گزارش پول نیوز، توقف تولید این خودروها به معنای این است که این خودروها که سابقه تولید چند دهه ای دارند تولید نخواهند شد و خودروهایی همچون تیبا و ساینا و کوئیک جایگزین پراید و خودروی پژو پارس، جایگزین پژو 405 می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در گفت و گوی «پول نیوز» با دکتر امیر حسن کاکایی استاد دانشکده خودرو که سال های متمادی در صنعت خودرو نیز فعالیت داشته است، احتمال تولید خودروهای پُر تیراژ فعلی و خودروهای جایگزین و تبعات آن بررسی شده است.

*وزیر صنعت و معدن گفته است که تولید پژو 405 تا پایان سال 1398 و سه مدل پراید در دی 1398، اردیبهشت 1399 و تیر 1399 متوقف می شود. جنابعالی در زمینه جایگزین شدن خودروهای جدید به جای پراید و پژو 405، اخیراً اظهار نظر کرده اید ولی با تاکید بر شرایط اقتصادی کشور گفته اید این جایگزین شدن را بعید دانسته اید.

آیا به طور مشخص با کنار گذاشتن تولید خودروهایی که چند دهه تولید می شود موافق نیستید؟

-من یک نظر کارشناسانه دارم و اصلاً این طور نیست که موافق نباشم اما قبول کنید که ما در یک شرایط خاص هستیم و باید همزمان، منافع مردم را افزایش دهیم.

در حال حاضر، از یک طرف بحث آلودگی هوا و از طرفی بحث ایمنی مردم، مطرح است و شرایط اقتصادی جامعه نیز برای برنامه ریزی های اقتصادی باید در نظر گرفته شود.

ما در شرایطی که اقتصاد مردم، خوب نباشد، با خودروی جایگزین نمی توانیم تحول خوبی را برای ایمنی مردم رقم بزنیم و برای رفع آلودگی هم اتفاقی رخ نمی دهد.

من مثالی بزنم. الان می گویند برای رفع آلودگی هوا باید از خودروهای با استاندارد یورو 4 و یورو 5 استفاده کنیم.
اما سوال این است که چرا اتوبوس های درون شهری، به روز نمی شوند. بالاخره استاندارد اتوبوس، به روز شده و اتوبوسرانی ها در اختیار شهرداری ها و دولت است.

جواب این است که اقتصاد ما، الان کِشش ندارد. وقتی که به طور مرتب، استانداردها را بالا می بریم اتفاقاً قیمت خودروی مربوطه نیز بالا می رود. مثلا خودروی تیبا که می گویند جایگزین پراید است، اگر قرار باشد استاندارد یورو 5 بگیرد، حداقل 5 تا 10 میلیون تومان قیمت آن بالا می رود.


در چنین وضعیتی، مردم نمی توانند خودروهای جایگزین را بخرند و تعداد خودروی فرسوده، روز به روز بیش تر می شود.

میزان آلودگی هوا هم، با زیاد شدن خودروهای فرسوده افزایش پیدا می کند. از طرفی مردمی که حتی نمی توانند پراید بخرند، موتورسیکلت می خرند و روز به روز، ایمنی کمتر می شود. به نظر من، حذف چنین خودروهایی با دستور نمی شود.


*فرضاً خودرویی مثل پراید، پُر تیراژ است. اگر خودروهای جایگزین پراید مثل تیبا یا کوئیک یا ساینا و از آن طرف پژو پارس جایگزین پژو 405 شود و بعد تیراژ تولید این خودروهای جایگزین به شدت افزایش پیدا کند، آیا در کاهش قیمت تاثیر نخواهد گذاشت؟

-می تواند تاثیر داشته باشد اما؛ به اِشکال برخورد کرده ایم. در یک یا دو سال اخیر، قیمت های خیلی بالا رفته و در نتیجه کِشش بازار برای مصرف کننده، کم است. یعنی مصرف کننده، نمی تواند چنین خودروهایی را بخرد.  البته درباره کوتاه مدت صحبت می کنم  یعنی مثلاً در یک سال آینده اما؛ بالاخره باید تحولی رخ بدهد.

من مخالف توقف تولید خودروهای قدیمی نیستم. من وضعیتی را که به وجود می آید تشریح می کنم.
یک ماه قبل، قیمت خودروها به طور جهشی بالا رفت. این افزایش به خاطر این بود که وزیر صنعت و معدن، گفتند قرار است تولید این خودروها متوقف شود. بعد از این اظهار نظر وزیر، یک دفعه قیمت ها بالا رفت و امروز که با شما صحبت می کنم، قیمت پراید به 52 یا 53 میلیون تومان رسیده است.

به نظر می رسد که در کوتاه مدت، این کار جایگزین کردن، کار اشتباهی است. در حال حاضر مسئولان شرکت های خودرو سازی و همچنین وزیر صنعت و معدن، خودشان می گویند که روی داخلی سازی همین خودروها کار کرده اند.
البته هنوز هم در زمینه داخلی سازی خودروها، جواب نگرفته ایم و فقط ادعا می شود که کار شده اما؛ هنوز که هنوز است تولید با کُندی بالا می رود.


*بر اساس اظهار نظرهایی که موجود است خودرویی مثل پراید به طور 100 درصدی داخلی سازی نشده و ظاهراً برخی قطعات مهم از خارج از کشور وارد می شود.

-البته آقای وزیر ادعا کرده اند که داخلی سازی شده و اگر این صحبت وزیر درست باشد یعنی این که به تازگی سرمایه گذاری کرده اند.


اما از نظر اقتصادی، باید شرایطی فراهم شود که نشده و بر این اساس، با حذف این خودروها، در کوتاه مدت، تنش وارد می شود البته برای دراز مدت، موافق هستم. همان طور که تولید خودروی پیکان متوقف شد.

در زمانی که پیکان حذف شد اوضاع درآمدی مردم، رو به بهبود و رشد اقتصادی مملکت، مثبت و خیلی چشمگیر بود. البته همان موقع هم، به مردم فشار آمد اما؛ در حال حاضر ما رشد اقتصادی منفی داریم.


*در همان سال ها که تولید پیکان متوقف شد سعید لیلاز که از کارشناسان خبره اقتصاد کشور هستند با این اتفاق مخالفت کردند. نظر شما چیست؟

-در چنین مواقعی، باید بر منابع ایجاد آلودگی عوارض بست. باید کاری کنیم که حذف یک خودرو و جایگزینی خودروی بعد، صرفه داشته باشد. در دنیا هم وقتی خودرویی با استاندارد یوروی 5 عرضه می کنند بعد به نحوی از خودروهای قدیمی عوارض می گیرند که مردم، به دنبال خرید خودروی به روزتری بروند اما؛ در ایران، برعکس است.

ما از چند سال قبل، خودروهای جایگزین پراید و پژو 405 را داشته ایم. این خودروهایی که ادعا می شود جایگزین هستند مانند پژو پارس و پژو 206 از سال های قبل تولید می شدند.


*ولی قدمت تولید پراید و پژو 405، بیش از بقیه خودروهای تولیدی داخل است.

-این دو محصول، خودروهایی هستند که ذات آنها کِشش دارد. تازه این قیمت ها، قیمت اولیه خودرو است و هزینه تعمیر و نگهداری هم، چیزی است که مردم می فهمند. مردم، درک اقتصادی دارند.
در چند سال اخیر که اختلاف قیمت بنزین و گاز را به صفر رساند، خودروی گازسوز، خریدار داشت. در نتیجه خودروساز مجبور شود، تولید خودروی گازسوز را کاهش بدهد.


* برخی از کارشناسان صنعت خودرو اعتقاد دارند پژو 405 و خودوری جایگزین آن یعنی پژو پارس، تفاوتی با هم ندارند و تفاوت فقط در حد تجهیزات تزئیناتی است.
آیا واقعا تفاوت این دو نوع خودرو در همین حد تزئینات است؟

-تیبا نسبت به پراید و پژو پارس نسبت به پژو 405، سطح بالاتری از ایمنی را دارند اما؛ از نظر مصرف سوخت، این طور نیست. اگر امسال، تحریم ها اتفاق نمی افتاد ما پراید با استاندارد یورو 5 تولید می کردیم یا پژو 405 با استاندارد یورو 5 داشتیم.
من همیشه یادآوری می کنم و می گویم این پرایدی که الان سوار می شوید از نظر مصرف سوخت، با پراید 20 سال پیش، یکسان نیست. آن موقع ماشینی کاربراتوری بود و الان یورو 4 است. یعنی هم آلودگی و هم مصرف بنزین آن کمتر است اما؛ مردم برای این موضوع، ارزش قائل نیستند.
این که برخی دوستان می گویند پژو پارس با پژو 405 فرقی نمی کند، از نظر ساختاری کاملاً درست می گویند. پژو 405 از نظر مصرف سوخت می تواند مثل پژو پارس و با استاندارد یورو 5 عمل کند اما پژو 405 ایمنی کمتری دارد.


*پس شما عقیده دارید پژو پارس از سطح بالاتری برخوردار است؟

-بله؛ از نظر ایمنی، سطح پژو پارس یک مقدار بالاتر است. البته حتی این خودروها نیز باید به تدریج حذف شوند یعنی در مجموع باید تغییرات اساسی داشته باشیم. اگر استانداردهای 85 گانه رعایت شود قطعاتی لازم داریم که کاملاً وابسته به خارج از کشور است و دقیقاً سطح قیمتی را بالا می برد.
اِعمال این تغییرات و استانداردهای 85 گانه، در مورد پژو پارس، شدنی است اما؛ در مورد پژو 405 ، نشدنی است و ساختار آن جواب نمی دهد. پراید هم، همین طور است. اصلاً تیبا را به خاطر همین ماجرا طراحی کردند.
گفتند پلت فرم پراید چه نیازمندی هایی دارد. به همین دلیل، تغییراتی ایجاد کردند ولی زیرساخت آن مثل موتور و گیربکس، خیلی فرق نمی کند.

*وزیر صنعت و معدن خبر توقف پژو 405 و سه مدل پراید را اعلام کرده است. اما شما با این صحبت ها در عمل تاکید بر این دارید که وضعیت فعلی با همین خودروهای پُر تیراژ حفظ شود.

-من الان ترجیح می دهم این طور شود. البته اگر تاکید می کنم به خاطر این است که فشار کمتری به مردم بیاید. درباره به نتیجه رسیدن داخلی سازی مورد ادعای وزیر صنعت و معدن، باید بگویم در مدت 6 ماه یا یک سال آینده، روی کیفیت این قطعات سرمایه گذاری شود.
بعد وقتی به کار مسلط شدیم به یک سطح بالاتر برویم. البته در یکی، دو سال اخیر وقتی تحریم ها اتفاق افتاد، مجبور شدیم در برخی زمینه ها روی پای خودمان بایستیم.
وسط این روی پا ایستادن ها، انگار می خواهیم یک تحول اساسی تر انجام بدهیم. به نظر من، در این شرایط با توقف تولید این خودرها، به زمین می خوریم. چرا که فشار به صنعت خودرو و اقتصاد بازار خودرو، به شدت تنش ایجاد می کند. 

منبع: پول نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۲۹۹۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۰۰۰ اصله درخت جایگزین ویلاهای غیرمجاز

دریافت 46 MB

به گزارش خبرنگار مهر، ۶۴ دستگاه ویلای غیرمجاز ساخته شده در اراضی جلگه‌ای جنگلی یک روستا در نوشهر اواخر سال قبل با ورود دستگاه قضائی تخریب شد و جای آن درخت کاشته شد.

این درختان اکنون جوانه زدند و در حال رشد هستند.

رئیس کل دادگستری مازندران روز چهارشنبه از عرصه درختکاری در اراضی جلگه‌ای جنگلی بازدید کرد..

کد خبر 6087933

دیگر خبرها

  • سریال‌های جایگزین نون خ و اژد‌ها چیست؟
  • «پراید»؛ بیشترین سهم تولید آلایندگی مشهد را داشته است
  • خودروسازان؛ متهم ردیف اول ناترازی بنزین
  • پراید در صدر جدول خودروهای آلاینده مشهد قرار دارد
  • ۲۰۰۰ اصله درخت جایگزین ویلاهای غیرمجاز
  • بانک‌هایی که همچنان نرخ سود ممنوعه روی میز دارند/ با بهره بانکی ۴۰ درصد، دلالی جایگزین تولید می‌شود!
  • آغاز تولید خودروهای برقی چینی در تایلند
  • سود بازار 1100 هزار میلیاردی خودرو
  • برق خورشیدی بالکنی راهکار نوین آلمان برای انرژی سبز
  • مدل قیمت‌گذاری گواهی اسقاط خودرو تغییر می‌کند