Web Analytics Made Easy - Statcounter

از دست دادن انگشت و سقوط به قعر کشکان، بدیهی‌ترین نگرانی‌های هر لحظه مردمان روستای «ابراهیم آباد» از توابع معمولان است، بهایی که گاه بسیار سنگین آن هم تنها به دلیل نداشتن تنها یک پل ایمن برای طی کردن عرض رودخانه پرداخت می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، «ابراهیم آباد» روستایی است در حاشیه شهر معمولان که ساکنان آن به مردم انگشت‌بریده شهرت دارند، آن هم به دلیل استفاده از وسیله‌ای شبیه تله‌کابین به نام «گَرگَر»،  اما نه برای تفریح بلکه برای عبور از عرض رودخانه کشکان و انجام کارهای روزمره.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«گَرگَر»؛ طناب سیمی ضخیمی است که در محل اتصال، دو قرقره آهنین داشته و برای استفاده بایستی بر آن نشست و به‌ کمک دست‌ها، قرقره‌ها را به حرکت درآورد، اهالی روستای «ابراهیم آباد» از این وسیله برای تردد استفاده می‌کنند.


از دست دادن انگشت و سقوط به قعر کشکان، بدیهی‌ترین نگرانی‌های هر لحظه ابراهیم آبادیها است، بهایی که گاه بسیار سنگین پرداخت می‌شود، آن هم تنها به دلیل محرومیت و نداشتن تنها یک پل ایمن برای طی کردن عرض رودخانه.

دانش‌آموزان این منطقه هر روز برای رفتن به مدرسه باید خطر مرگ را به جان بخرند، کودکان معصومی که برخی‌هایشان به جای لمس اتفاقات خوب و تجربه زندگی شیرین، بایستی خاطره تلخ قطع انگشت را در ذهن ثبت کرده و سال‌ها با نقصی ناخواسته گذران عمر کنند.

 

 

««گَرگَر»» تنها راه ارتباطی مردمان ابراهیم‌آباد برای رفتن به مرکز شهر است، اگرچه حوالی 5 کیلومتری روستا جاده‌ای برای تردد ایجاد شده، اما به راستی مگر منبع درآمد روستائیان از کشاورزی چقدر است که بخواهند هر بار برای رفت و آمد هزینه بالایی را صرف کنند.

اگرچه با تلاش بسیار و پس از سال‌ها پیگیری، وعده بهره‌برداری از پل بر روی رودخانه در اردیبهشت 98 به ابراهیم‌آبادی‌ها داده شد، اما خروش کشکان و سیل ویرانگر فروردین‌ماه امید روستائیان را بر آب داد و پلِ متولد نشده، فاتحه‌اش خوانده شد.

روستا خسارت زیادی دید از سیل و برای برخی‌ها نسخه جابه‌جایی پیچیده شد و برای برخی تعمیر خانه، اکنون اما پس از 9 ماه از وقوع سیل، خانوارهای باقی مانده در روستا همچنان از «گَرگَر» برای عبور و مرور استفاده می‌کنند و گویا بهای ایجاد پل مجدد برای «ابراهیم آباد» برای مسؤولان بسیار سنگین‌تر در می‌آید تا از دست دادن آدمی که بزرگترین سرمایه اجتماعی است.


بخشدار معمولان در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به برخی مشکلات تردد مردم روستای ابراهیم آباد، اظهار کرد: برای حل مشکل روستائیان قرار به ایجاد پل بر روی رودخانه کشکان بود.

سید حبیب موسوی بیان داشت: متاسفانه سیل فروردین ماه پلی که بر عرض رودخانه کشکان قرار می‌گرفت و ضلع غربی شهر معمولان را به روستای ابراهیم آباد وصل می‌کرد را به طور کامل تخریب کرد.

وی با بیان اینکه بیش از 90 درصد منازل مسکونی روستای ابراهیم آباد بر اثر سیل تخریب شدند، افزود: هم اکنون 12 خانوار در این روستا ساکن هستند.

بخشدار معمولان تصریح کرد: سایت جدیدی برای 29 خانوار روستای ابراهیم آباد تعریف شده که در حال حاضر 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با جابجایی این روستائیان مشکلی برای تردد وجود نخواهد داشت.

موسوی با اشاره به اینکه برخی واحدها در روستا نیز بایستی تعمیر شوند، گفت: ساکنان باقی مانده در ابراهیم آباد برای رفتن به شهر بایستی چند کیلومتری را طی کنند که البته این کار مستلزم هزینه است.

وی، احداث پل جدید برای ساکنان روستای «ابراهیم آباد» را ضرورت ندانست و گفت: ایجاد پل پروژه‌ای زمان‌بر و نیازمند اعتبار بالایی است، ضمن اینکه با جابه جایی ساکنان ضرورتی برای این کار وجود ندارد.

انتهای پیام/85018

منبع: فارس

کلیدواژه: سیل روستا ابراهیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۳۰۳۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای برنامه‌ آموزشی برای دانش آموزان روستای ذغالچال ساری

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، لیلی احمدی گفت؛ کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی، حمایت‌های روانی اجتماعی با اجرای برنامه تیم سحر و بازی‌های هدفمند و ایجاد شور و نشاط در کودکان و نوجوانان از اهداف این برنامه است.

 با اشاره به تاثیر گذاری مثبت این برنامه در کودکان و نوجوانان عنوان کرد؛ جوانان بشردوست هلال‌احمر که در رشته‌های روانشناسی و دیگر رشته‌های مرتبط عضو تیم سحر می‌باشند نقش بسزایی در شناسایی افراد آسیب پذیرخصوصا کودکان داشته که با ارائه راهکار‌های مفید و موثر نسبت به تاب آوری مردم جامعه فعالیت می‌نمایند.

 معاون امورجوانان مازندران گفت؛ برنامه فوق با مشارکت ۱۵نفر از فرماندهان و اعضای تیم سحر همراه با برپایی ایستگاه‌های آموزشی، شور و نشاط، بازی‌های تمرکزی، مسابقات و ... برای ۲۷۰ دانش آموز دختر و ۲۵۰ دانش آموز پسر اجرا و در پایان تعداد۵۵۰ بسته فرهنگی به نونهالان اهدا شد.

 احمدی افزود؛ امید است با استفاده از ظرفیت اعضای تیم سحر شاهد کاهش بحران‌های روحی روانی در حوادث و در محلات کم برخوردار باشیم.

دیگر خبرها

  • ۴۲ مدرسه در شهرستان گناباد بازسازی شد
  • توزیع کتب درسی براساس محل تحصیل دانش آموزان
  • برپایی نمایشگاه دانش آموزان فنی و حرفه‌ای و کارودانش کیش
  • گلایه اهالی روستای حمزه آباد مهاباد از وضعیت اینترنت
  • پاک‌سازی جاده روستای کوه سفید به همت جمعی از دانش آموزان قمی
  • توزیع صد بسته بهداشتی بین دانش آموزان روستای ویدوجا
  • اجرای برنامه‌ آموزشی برای دانش آموزان روستای ذغالچال ساری
  • ضرورت ایجاد بازار کار مناسب برای تشویق دانش‌آموزان به تحصیل در رشته ریاضی 
  • ضرورت ایجاد بازار کار مناسب برای تشویق دانش آموزان به تحصیل در رشته ریاضی 
  • دانش آموزان روستای زلزله زده هرمزگان، میهمان تمرین استقلال (+فیلم)