Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید محسن موسوی زاده در گفت و گو با ایلنا با اشاره به فرونشست خیابان‌های سطح شهرستان اهواز با توجه به بارندگی های اخیر، اظهار داشت: متاسفانه حفاری‌هایی که توسط سازمان آب و فاضلاب در بسیاری از مناطق شهرستان اهواز به دلیل مشکلات زیرساخت های فاضلاب این شهرستان هنوز ترمیم نشده اند که با بارندگی های اخیر وضعیت بسیار ناجوری پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بیش از 200 نقطه شهرستان اهواز از جمله مناطق محروم و حاشیه‌ای تا مراکز شهری از جمله کیانپارس، چمران و پاداد جهت تعمیر و تعویض لوله های فاضلاب حفاری شده اند و هنوز بسیاری از آنها بعد از اقدامات تعمیراتی آسفالت نشده‌اند.

موسوی زاده ادامه داد: با توجه به دستور رهبری و تاکیدات استاندار خوزستان آبفای خوزستان به سرعت پروژه های تعمیرات زیر ساختی فاضلاب را آغاز کرد و هنوز فرصت نکرده اند که سطح خیابان ها را بعد از حفاری آسفالت کنند. این حفاری ها در برخی از مناطق تا عمق 5 الی 6 متر نیز بوده است که بعد از اتمام لوله گزاری ها رو آنها با خاک پوشیده شده ولی هنوز آسفالت نشده با شروع بارندگی ها و عدم سیستم جمع آوری آب های سطحی و این آب‌ها در مجاری فاضلاب ها جمع می شود که باعث فرونشست زمین می شود.

نماینده خوزستان در شورای عالی استان‌ها عنوان کرد: روز گذشته در منطقه پردیس که حفاری‌های زیادی انجام شده به دلیل فرونشست زمین یک وانت کامل داخل زمین فرو رفت. بارندگی‌های سیلابی که طی 2 روز گذشته در خوزستان بارید باعث فرونشست بسیاری از مناطق این شهرستان شد.

وی گفت: متاسفانه تمامی آسفالت‌ها نیز به دلیل حفاری و بارندگی‌هایی که در عمق آنها می‌رود دچار تخریب شده‌اند وضعیت شهر کاملا به هم ریخته و متاسفانه در ترمیم نهایی لوله گذاری‌های فاضلاب در سطح خیابان های اهواز تعلل صورت می گیرد.

 

منبع: ایلنا

کلیدواژه: آب و فاضلاب خاک زمین مشکلات شورای عالی استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۳۲۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فروچاله‌ها خطری جدی برای مناطق مسکونی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد ، محمد‌علی فهیمی با اشاره به وضعیت استان و مناطق اصلی مواجه با فرونشست اظهار کرد: در حال حاضر اکثر دشت‌های استان با افت سالیانه سطح آب مواجه هستند و در برخی از دشت‌ها در سال آبی گذشته افت سطح آبی بیش از یک متر را شاهد بودیم.

وی ادامه داد: در مناطق صاحب‌آباد، مروست و ابرکوه به ترتیب افت سطح آب ۱۲۳ سانتی‌متر، ۱۰۲ و ۹۰ سانتی متر در سال آبی گذشته رخ داد که این مورد در دشت یزد-اردکان ۵۴ سانتی‌متر بود.

 رئیس گروه مطالعات آب‌های زیرزمینی یزد با بیان اینکه افت سطح آب باعث شده تا پدیده فرونشست در برخی از دشت‌های استان رخ دهد، عنوان کرد: گسترده‌ترین فرونشست در حدود ۵۰۰ کیلومتر مربع در دشت یزد-اردکان به عنوان یکی از مهمترین دشت‌های استان یزد رخ داده است و طبق بررسی‌های انجام شده بین سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸ حداکثر نرخ سالیانه فرونشست زمین ۱۴ سانتی‌متر بود و باتوجه به آبرفتی بودن این دشت فرونشست تدریجی و خزنده است.

وی ادامه داد: در منطقه ابرکوه به دلیل ساختار خاکی آهکی این منطقه فرونشست به صورت فروچاله است و متاسفانه تاکنون ۴۲ مورد فروچاله در این منطقه ایجاد شده است که عمق برخی از آن‌ها ۴۰ متر اندازه‌گیری شده است و در حال نزدیک شدن به مناطق مسکونی و در ۳۰۰ متری این مناطق است.

فهیمی،  تعداد فروچاله در منطقه شمش دشت بهادران را یک عدد با امکان توسعه و خلل در تردد عنوان و تصریح کرد: در دشت هرات نیز از دو سال گذشته در منطقه شمال غرب فرونشستی به صورت شکاف عمیق و طویل خود را نشان داده است.

وی ادامه داد: از بین رفتن سفره آب زیرزمینی مهمترین آسیب فرونشست است، زیرا با فرونشست زمین در نتیجه افت سطح آب فضاهای خالی بین ذرات خاک که نگهدارنده آب هستند بسته می‌شوند و سفره‌های آب زیرزمینی به عنوان یکی از مهمترین ذخیره‌کننده‌های آب به صورت برگشت‌ناپذیر و همیشگی بسته می‌شوند.

رئیس گروه مطالعات آب‌های زیرزمینی یزد تصریح کرد: متاسفانه این عامل باعث ایجاد سیلاب و در نهایت شورآبه در کویر می‌شود و از دیگر عارضه‌های مهم می‌توان به عوارضی اشاره کرد که تاسیسات ما اعم از جاده‌ها، ساختمان‎‌ها، تاسیسات و ... را در برمی‌گیرد که باعث ایجاد ترک و شکاف و درنتیجه ریزش ساختمان می‌شود که این مورد برای فروچاله‌ها بسیار خطرناکتر است.

وی تصریح کرد: تاکنون موردی از مرگ انسان براثر فرونشست زمین گزارش نشده است اما باتوجه به پیشروی فروچاله‌ها در منطقه ابرکوه امکان پیشروی این مورد تا مناطق مسکونی وجود دارد.

فهیمی با اشاره به راه حل برطرف کردن فروچاله ها، اظهار کرد: راه‌حلی به جز کاهش برداشت آب از سفره‌های آب زیرزمینی و صرفه‌جویی در مصرف آب از سوی کشاورزان و صنایع وجود ندارد و فرونشست‌هایی که تاکنون ایجاد شده نیز قابل برگشت نیست.

رئیس گروه مطالعات آب‌های زیرزمینی یزد با اشاره به راه‌حل‌های مربوط به کنترل مصرف آب در زمینه کشاورزی ادامه داد: استفاده از روش‌های نوین در آبیاری، ممنوع شدن توسعه کشت و در نهایت استفاده از گیاهان و درختان کم‌آبخواه می‌تواند راه‌حل کنترل مصرف آب در حوزه کشاورزی باشد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • فروچاله‌ها خطری جدی برای مناطق مسکونی
  • بیشترین خسارت سیلاب در چهار شهرستان خراسان جنوبی گزارش شد
  • آماده‌باش ستاد مدیریت بحران رفسنجان برای بارش‌های پیش‌ رو/ مردم به مناطق کوهستانی نروند
  • بارش‌های بهاری و سیل خروشان در خراسان جنوبی+فیلم
  • تأکید فرماندار مهاباد بر آبرسانی به روستاهای بدون آب آشامیدنی
  • پیش بینی وقوع رگبار‌های پراکنده و رعد و برق در خوزستان
  • پیش‌بینی وزش باد در برخی مناطق خوزستان
  • حواستان به زیر پایتان باشد
  • پیش بینی وقوع رگبارهای پراکنده و رعد و برق در خوزستان
  • ساخت شهرک خورشیدی در زمین دانشگاه آزاد دشتستان