Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، کشورمان ایران ویژگی‌های فراوانی دارد که نمی‌توان شباهت یکسان بین آن‌ها قائل شد. یکی از این ویژگی‌ها، وجود اقلیم و آب و هوای متنوع است که در سراسر ایران به خوبی دیده می‌شود.

یکی از این ویژگی‌ها، زیبایی و تمدن تاریخ کشورمان است که هر کدام راز و رمز‌هایی متفاوت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  یکی از این مناطق شگفت‌انگیز استان کرمان است که تاریخی از اعصار گوناگون را در دل خود جای داده است. شهری با خانه‌های سنتی و خشتی؛ خانه‌هایی که زیبایی این استان را دوچندان کرده است. استان کرمان یکی از مهم‌ترین شهر‌های تاریخی ایران به شمار می‌رود که باید مدت زیادی را برای شناخت آن وقت صرف کرد.

در این گزارش قصد داریم که شما را با بخشی از تاریخ ایران و ایرانی آشنا کنیم.

رفسنجان شهری در قلب استان کرمان است که هم از نظر طبیعی و هم تاریخی بر سر زبان‌هاست. در نزدیکی این شهر، محله‌ای قدیمی و تاریخی به نام قاسم آباد وجود دارد که تاریخی را در دل خود پنهان کرده است. یکی از آثار زیبا و چشم نواز رفسنجان بنایی است به نام «خانه حاج آقا علی» در محله‌ای به نام قاسم آباد. خانه‌ای که مانند آب و هوای رفسجان، به رنگ خاک ساخته شده است.

خانه «حاج آقا علی» به قدیمی‌ترین و بزرگترین خانه خشتی و گلی در جهان معروف است و در روزگاران گذشته به نام خانه وقفی شناخته می شد. بنایی که بخشی از هنر و فرهنگ و معماری ایران را از قاجار تا به الان به رخ نظاره گران خود می‌کشد. وقتی این بنا را نگاه می‌کنیم، انگار به ۳۰۰ سال قبل باز می‌گردیم.

این خانه، با زیربنایی حدود هفت هزار متر مربع، ۹۰ اتاق را در اطراف خود جای داده است که دلالت بر بزرگی و وسعت این مجموعه دارد و از بخش‌های مختلفی مانند شاه نشین، حوضخانه و عمارت‌های چهار فصل تشکیل شده است. وجود حیاط ها، راهرو‌ها و و معماری بی نظیر آن، اثر تاریخی بی مانندی را بر جای گذاشته است.

خانه «حاج آقا علی» از این رو به این نام خوانده شده که متعلق به حاج آقا علی معروف به زعیم الله رفسنجانی از تاجران بنام روزگار خود بوده است.

وقتی به محوطه اصلی این خانه وارد می‌شوید، در کنج کنج آن عظمت و زیبایی هنر دستان هنرمندان ایرانی را مشاهده می‌کنید. به محض ورود به این خانه، حوضی بزرگ و مستطیل شکل با گچ بری‌های برجسته چشم هر آدمی را خیره می‌کند. حوضی که آب خود را از قنات‌هایی که در گذشته پرآب بوده اند، تامین می‌کند.

یکی دیگر از قسمت‌های بی نظیر و زیبای این بنا، وجود عمارت شاه نشین است که با گچ بری‌های منحصر به فرد و بی نظیر، در دوران قاجار محلی برای پذیرایی از میهمانان بوده است.

یکی دیگر از نقاط دیدنی این خانه، عمارتی به نام کلاه فرنگی است که به منظور سکونت در فصل پاییز و اواخر اسفند ماه ساخته شده است. نکته جالب توجه این است که عمارت کلاه فرنگی فقط در پاییز و بهار قابل سکونت نبوده است بلکه وجود بادگیر‌های این بنا، باز شدن هفت دری‌ها و ورود هوای گرم به داخل ساختمان و برخورد با فواره ها، هوایی مطبوع و خنک و در نتیجه محیطی دلنشین برای استراحت را مهیا کرده است.

خانه «حاج آقا علی» که ساخت آن حدود ۱۴ سال طول کشیده، زیبایی خیره کننده‌ای دارد که نظر هر گردشگر و بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین ویژگی‌های این بنا، قرینه بودن معماری داخلی آن است. همچنین اطراف این خانه را دیوار‌های بلندی احاطه کرده است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خانه تاریخی میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۳۲۸۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازه جدید در عمارت منسوب به «فخرالدوله» برچیده شد

کمیته پیگیری حفاظت از خانه‌های تاریخی تهران از برچیده شدن سازه جدید در عمارت منسوب به فخرالدوله خبر داد. این کمیته همچنین اعلام کرد: خانه منسوب به فخرالدوله یکی از بنا‌های تاریخی شهر تهران است که در قالب پرونده «مجموعه ساختمان‌های خیابان فخرآباد» به شماره ۸۰۰۸ به تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است و در حقیقت این بنا متعلق به «منشور الملک» است و به غلط این بنا را به «فخرالدوله» نسبت می‌دهند.

کمیته پیگیری حفاظت از خانه‌های تاریخی تهران این توضیح را اضافه کرد که عمارت فخرالدوله در سال ۱۳۸۸ و به دستور محمدباقر قالیباف، شهردار وقت تهران، به انجمن مداحان واگذار شد. این بنا تا پیش از آن، محل مدیریت بافت تاریخی و گردشگری شهرداری منطقه ۱۲ بود. سوم شهریور سال ۱۴۰۲ نیز با همراهی شهرداری منطقه ۱۲ و بنا به درخواست خانه مداحان، یک شهید گمنام پس از تشییع در مدرسه عالی شهید مطهری، در محوطه ورودی این بنا به خاک سپرده شد و به استناد گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۲، وحیدرضا انارکی، شهردار منطقه ۱۲ از ایجاد مقبره‌ای درخور شأن برای این شهید گمنام در محرم همان سال خبر داده بود.

این کمیته یادآور شد: پس از تعطیلات عید نوروز ۱۴۰۳، شهرداری منطقه ۱۲ بدون استعلام از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران، سازه‌ای نامتناسب با این عمارت تاریخی روی مقبره این شهید والامقام ایجاد کرد که اعتراضات فراوانی از سوی مردم و مسئولان ایجاد کرد و در همان زمان مصطفی خرسندی، رئیس خانه مداحان نیز در مصاحبه‌ای در تاریخ ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ با برخی رسانه‌ها اعلام کرد که کار ساخت این سازه متوقف شده است و پس از استعلام و اعلام نظر میراث فرهنگی این بنا ساخته خواهد شد.

اکنون با پیگیری‌های کمیته مردم‌نهاد حفاظت از خانه‌های تاریخی تهران به عنوان یک سازمان مردم‌نهاد غیردولتی و همت معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران، دستور حذف این سازه و توقف ساخت آن به خانه مداحان اعلام شد و در چند روز اخیر این سازه به طور کامل برچیده شد و نمای خانه منسوب به فخرالدوله دوباره به حالت اولیه خود برگشت.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری میراث و گردشگری

دیگر خبرها

  • سازه جدید در عمارت منسوب به «فخرالدوله» برچیده شد
  • اتفاق مرموز؛ چرا دشمن حسن یزدانی بزرگترین طرفدارش شد؟!
  • خانه انصاری ارومیه مرمت می‌شود
  • مرمت بخش تخریب شده شهر تاریخی بلقیس؛ بزودی
  • درخواست شهروندان منطقه ۱۴ تهران برای بازسازی یک خانه قدیمی + فیلم و تصاویر
  • جیندر ماهال: رندی اورتون بزرگترین ستاره در تاریخ WWE است
  • کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران + فیلم
  • مرمت با کاهگل عامل ریزش دیوار دومین بنای خشتی و گلی ایران
  • بزرگترین شگفتی مسابقات فوتسال آسیا؛ ژاپن حذف شد
  • بزرگترین تولید کنندگان انرژی هسته‌ای در جهان (+ اینفوگرافی)