Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@17:51:46 GMT

کمیسیون حقوقی حبس ابد را از جرائم تعزیری حذف کرد

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۳۲۹۰۰

کمیسیون حقوقی حبس ابد را از جرائم تعزیری حذف کرد

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در تشریح بررسی‌های جلسه امروز کمیسیون خود گفت: براساس ماده واحده‌ای که امروز به تصویب رساندیم حبس ابد از جرائم تعزیری به کلی حذف می‌شود.

حسن نوروزی در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص جلسه امروز کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: در جلسه امروز کمیسیون طرح کاهش مجازات حبس تعزیری را مورد بحث و بررسی قرار دادیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این طرح دارای ماده واحده‌ای است که در جلسه امروز به تصویب رسید.

وی افزود: در این ماده واحده مجازات خیلی از جرائم را کاهش دادیم. جرائم موضوع ماده ۶۱۴ قانون مجازات اسلامی به مجازات درجه ۶ تبدیل شد. براساس تصویب این ماده واحده بسیاری از جرائمی که غیر قابل گذشت نبودند به جرائم قابل گذشت تبدیل شده است، جرائمی همچون کیف‌قاپی، سرقت، توهین به سران قوا، استفاده از سفید مهر و سفید امضا، فریب در ازدواج، مزاحمت تلفنی و جعل سند درخصوص جرم توهین به سران قوا اگر سران قوا گذشت کردند قرار موقوفیه تعقیب صادر می‌شود.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین اگر قاضی بخواهد درخصوص جرمی که در قانون مجازات آن که حبس از یک تا سه سال است حبس سه سال را صادر کند باید برای این کار خود دلیلی را ذکر کند. برای مثال بگوید برای سوءپیشینه بوده و نمی‌تواند بدون دلیل شدیدترین مجازات را در نظر بگیرد. در این ماده واحده تاکید شد که به مرور زمان خیلی از جرائم کاهش پیدا کند یا اگر فرد درخصوص جرم خود به نهادهای انتظامی و امنیتی کمک کند قاضی می‌تواند مجازات وی را تعلیق کند. براساس تصویب امروز کمیسیون حبس ابد از جرائم تعزیری برداشته شد و دیگر درباره این‌گونه جرائم قاضی نمی‌تواند بیش از ۲۵ سال حبس در نظر بگیرد.

نوروزی در پایان اضافه کرد: همچنین اجازه داده شد موضوع دستبند و نظارت الکترونیکی توسط قوه قضاییه به بخش خصوصی واگذار شود. برای مثال افراد می‌توانند دستبند و پابند الکترونیکی خریداری کنند، آنها را به مجرمین بدهند و در مقابل آن مجرم کار کند و مبلغی از حقوق خود را به کسانی که دستبند و پابند می‌دهند، پرداخت کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی حبس ابد طرح کاهش مجازات حبس تعزیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۳۲۹۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدعیان حقوق بشر به برقراری آتش‌بس در غزه کمک کنند

محمد دهقان معاون حقوقی رئیس جمهور در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ویراستی با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه نوشت:جنایات سران رژیم صهیونیستی و حمایت آمریکا و تعدادی از کشور‌های اروپایی از نسل‌کشی در غزه و استمرار ۶ ماهه جنایات بی‌سابقه، همه این مدعیان دروغین حقوق بشر را بی‌آبرو کرد.

بدون شک صدور محتاطانه قطعنامه آتش‌بس لکه ننگ جنایت آنها را پاک نخواهد کرد. اگر غرب هنوز به فکر آبروی از دست رفته خویش است باید ضمن کمک به اجرای قطعنامه و برقرای آتش بس با استناد به فصل هفتم منشور ملل متحد از ادامه نسل‌کشی رژیم صهیونیستی جلوگیری و زمینه مجازات سران آن را فراهم کند.

عدم اجرای صحیح این قطعنامه، مسئولیت حقوقی بین‌المللی رژیم صهیونیستی و دولت‌های حامی این رژیم در پیشگیری و مجازات نسل‌زدایی را در پی خواهد داشت.

در آینده نزدیک سران رژیم صهیونسیتی و آمریکا باید در دادگاه‌های صالحه در قبال جنایات جنگی و نسل‌کشی در غزه پاسخگو باشند.»

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • برگزاری بیش از ۴۰ دادگاه علنی برخط در خراسان جنوبی
  • مدعیان حقوق بشر به برقراری آتش‌بس در غزه کمک کنند
  • رهایی محکوم به قصاص از دار مجازات در شهرستان تویسرکان
  • قوانین و جرائم رانندگی بازدارنده نیست
  • برنامه فرار از مجازات: سیتی را بمب هم تکان نمی‌دهد!‏
  • مجازات قاچاق زیرخاکی چیست؟
  • گزارشگر سازمان ملل: اسرائیل از مجازات فرار می‌کند
  • فریب در ازدواج چیست؟ شرایط و مجازات آن
  • توبه چه تاثیری در جرایم حدی و تعذیری دارد؟/ تاثیر توبه مجرم در مجازات
  • مجازات فرار مالیاتی چیست؟