Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-20@08:13:34 GMT

مهم‌ترین دلایل گرایش زنان به اعتیاد

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۳۳۳۷۹

یک روانشناس بالینی با بیان اینکه الگوی مصرف و نوع مواد مصرف در زنان نسبت به مردان تفاوت دارد، گفت: افراد وابسته به مواد از بهداشت روان و کیفیت زندگی پایین‌تری برخوردارند. ناطقان: فاطمه عباسی گفت: تأثیر سلامت روان، بر پدیده اعتیاد یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که روان‌شناسان و جامعه‌شناسان بر آن تأکید ویژه‌ای دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!




وی افزود: سلامت روان چیزی نیست که فرد آن را در تملک خود داشته باشد، بلکه چیزی است که آن را در عمل به نمایش می‌گذارد. برای برخورداری از روان سالم فرد باید برای خود ارزش قائل شود و خود را قبول داشته باشد.


این روانشناس بالینی بیان کرد: افرادی که از سلامت روان برخوردارند می‌توانند از خود در مقابل آسیب‌های اجتماعی محافظت کنند و خود را با ارزش‌های والای انسانی مورد سنجش قرار دهند.


عباسی ادامه داد: در مقابل افرادی که در زمینه سلامت روان با مشکل مواجه هستند، مهم‌ترین ویژگی کلیدی‌شان این است که از طرد شدن می‌ترسند و مدام فاصله خود را با دیگران حفظ می‌کنند. به همین دلیل است که در بررسی دلایل گرایش زنان به اعتیاد، اضطراب و تنهایی از مهم‌ترین دلایل گرایش ذکر می‌شود.


وی افزود: به دلیل تغییراتی که در بعضی از ترکیبات شیمیایی مغز رخ می‎دهد می‌توان آن‌ها را معلول افسردگی به ویژه در زنان گرفتار اعتیاد دانست. براین اساس حتی الگوی مصرف و نوع مواد مصرف در زنان نسبت به مردان تفاوت دارد و می‌توان گفت افراد وابسته به مواد از بهداشت روان و کیفیت زندگی پایین‌تری برخوردارند.


این روانشناس بالینی تأکید کرد: هر چقدر جامعه‌ای سطح نابرابری بالاتری در حوزه‌های مختلف داشته باشد، آسیب‌های اجتماعی در آن گسترده‌تر است.


به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر عباسی بیان کرد: اعتیاد باعث می‌شود فرد نقش‌های اجتماعی، معنوی و عاطفی خود در سطح جامعه و خانواده را به درستی ایفا نکند و علاوه بر زندگی فردی، زندگی اجتماعی‌اش به شدت آسیب می‌بیند. در این میان خانواده به‌عنوان اولین نهاد اجتماعی شدن و تربیت انسان‌ها نقش مهمی در پرورش بهداشت روانی دارد.


وی افزود: زنان اغلب از مواد مخدر متفاوت‌تری نسبت به مردان استفاده می‌کنند؛ به‌عنوان مثال زنان قبل از اینکه به‌طور کامل معتاد شوند، مقادیر کمتری از مواد در یک دوره زمانی کوتاه استفاده می‌کنند.


این روانشناس بالینی ادامه داد: زنان واکنش‌های جسمی و روحی متفاوتی در استفاده به مواد نسبت به مردان دارند و به‌عنوان مثال در مرحله اول زنان گرایش بیشتری به استفاده از داروهای آرام‌بخش مخدری دارند.


عباسی بیان داشت: هورمون‌های جنسی در زنان مبتلا به اعتیاد عوارض و پیامدهای منفی روحی و جسمی شدیدتری در آن‌ها نسبت به مردان ایجاد می‌کند. به‎عنوان مثال زنانی که از مواد مخدر بر اساس الگوی اعتیاد استفاده می‌کنند، ممکن است عوارض فیزیکی بیشتری بر روی قلب و عروق خونی آن‌ها ایجاد شود، همچنین تغییرات مغزی که در نتیجه استفاده از مواد مخدر در زنان ایجاد می‌شود بسیار شدیدتر از مردان است و بنابراین پیامدهای بیشتری برای نهاد خانواده و جامعه دارد. منبع: ایسنا برچسب ها: گرایش ، زنان ، اعتیاد

منبع: ناطقان

کلیدواژه: گرایش زنان اعتیاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۳۳۳۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد پانصد درصدی آمار معتادان در کردستان!

به گفته دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان کردستان هم اکنون حدود ۴۵ هزار نفر در استان کردستان به مصرف انواع مواد مخدر معتاد هستند که پنج سال قبل این عدد نه هزار نفر بود و این زنگ هشداری است که به صدا در آمده است.

علی محمد پناه افزود: هفتصد نقطه آلوده و سه هزار خرده فروش مواد مخدر در استان کردستان شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه سیصد نفر از معتادان متجاهر در کمپ‌ها ساماندهی و در حال درمانند، افزود: ده هزار نفر نیز در ۴۵ مرکز متادون درمانی استان، در حال درمان هستند.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان کردستان با اشاره به لزوم فرهنگ سازی، آموزش و جلب مشارکت‌های مردمی در زمینه برخورد با پدیده خانمان بر انداز اعتیاد به مواد مخدر، افزود: مسئولان مرتبط باید به شکل جدی و جهادی در این زمینه به میدان بیایند.

علی محمد پناه با بیان اینکه مهم‌ترین کار در حوزه مبارزه با اعتیاد، حوزه مقابله است، اظهار داشت: درست است که باید در مباحث فرهنگی و پیشگیری با قدرت هرچه بیشتر عمل کرد، اما اگر ما بتوانیم با نا امن سازی محیط برای خرده‌فروشان و عمده‌فروشان، راه عرضه را بر آنان ببندیم، در عمل شاهد کاهش اعتیاد در سطح جامعه خواهیم بود.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • چرا مواد غذایی در یخچال کپک میزند بررسی دلایل کپک زدن مواد غذایی در یخچال
  • رشد پانصد درصدی آمار معتادان در کردستان!
  • دلایل ریزش مو در زنان
  • مرگ ۹۱ نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در مازندران
  • مرگ ۹۱ نفر بر اثر مصرف مواد مخدر
  • دلیل کیفیت خواب پایین تر زنان نسبت به مردان مشخص شد
  • بیش از ۱۳ کیلو مواد مخدر در رشت کشف شد
  • فوت ۹۱ نفر بخاطر مواد مخدر در مازندران
  • ۹۱ نفر در اثر سوءمصرف مواد و داروهای مخدر و محرک در مازندران فوت شدند
  • فوت ۹۱ نفر در اثر سوءمصرف مواد مخدر