Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش دوشنبه شب خبرنگار ایرنا از مسکو، «الکسی کنستانتینویچ ولین» در دومین نشست کمیته همکاری‌های رسانه‌ای ایران و روسیه که با حضور «محمد خدادی» معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «مهدی سنایی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه و تنی چند از مدیران رسانه‌های برتر ایران و روسیه در مسکو برگزار شد، این مطلب را بیان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ما امروز به توافقات مهمی دست یافتیم و مقرر شد در فرمت‌های دو و چند جانبه همکاری های خود را گسترش دهیم به شکلی که رسانه های ایران و روسیه تلاش خواهند کرد تا رسانه‌های دیگر کشورها هم جذب همکاری‌های رسانه‌ای دو کشور شوند.

معاون وزیر توسعه دیجیتالی، مخابرات و ارتباطات جمعی روسیه در ادامه اظهار داشت: ما امروز توافق کردیم با وجود آنکه سطح روابط رسانه‌ای دو کشور در وضعیت بدی قرار ندارد اما آن را بیش از هر زمان دیگری گسترش دهیم.

به گفته وی، رسانه‌های دو کشور علاقه‌مند به توسعه و گسترش روابط هستند و تمایل دارند به تبادل اطلاعات میان خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و رادیو و تلویزیون برای پوشش مناسب تحولات داخلی دو کشور و همچنین رخدادهای بین‌المللی بپردازند.

وی کمک به یکدیگر برای تربیت نیرو و دانش‌افزایی را از دیگر توافقات امروز کمیته همکاری‌های رسانه‌ای ایران و روسیه دانست و اظهار داشت: روسیه آماده‌ است نمایندگان رسانه‌های ایرانی را در حوزه‌های مختلف تلویزیونی و شبکه‌های اجتماعی آموزش دهد ضمن اینکه از برگزاری دوره‌های آموزشی در روسیه یا حتی ایران استقبال می‌کنیم.

ولین برگزاری میزگردها و کنفرانس‌های مشترک را دیگر عرصه همکاری دانست و گفت: امروز توافق کردیم این همکاری‌ها را گسترش دهیم و در قالب چنین کنفرانس‌ها و میزگردهایی به تبادل اطلاعات با یکدیگر بپردازیم.

وی مبارزه با اخبار دروغین یا به اصطلاح «فیک نیوز» را دیگر عرصه همکاری میان رسانه‌های روسیه و ایران دانست و اظهار داشت: این مساله به شدت مورد توجه دو طرف قرار دارد چرا که هر دو کشور قربانی اخبار دروغینی هستند که از روی کینه توزی علیه آنها منتشر می‌شوند.

معاون وزیر توسعه دیجیتالی، مخابرات و ارتباطات جمعی روسیه گفت: امروز شبکه راشاتودی روسیه برنامه ویژه‌ای دارد تا در آن برای مخاطبان اخبار دروغین را از اخبار درست تمیز کند.

وی تولید مشترک میان رسانه‌های روسیه و ایران را عرصه دیگری از همکاری عنوان کرد و در این زمینه اظهار داشت: شبکه تلویزیونی ستاره روسیه آماده است با رسانه‌های ایرانی دست به تولید مشترک در حوزه نظامی، تسلیحاتی و نیروهای مسلح بزند.

ولین به نگاه دولت‌های دو کشور به اینترنت هم اشاره کرد و گفت: ما امروز توافق کردیم در خصوص رویکرد خود درباره اینترنت نیز همکاری کنیم چرا که ایران و روسیه بر اساس اصول بنیادین، رویکردشان این است که در حریم ملی کشورها باید قواعد و قوانین ملی جاری باشد و این قوانین اعتبار داشته باشند.

وی کمک به نمایندگان رسانه‌های دو کشور در خاک یکدیگر و دادن اطلاعات اولیه یا خام به آنان را از دیگر توافقات دو طرف ذکر کرد و گفت: ما باید به نمایندگان رسانه های خود در کشورهای یکدیگر کمک کنیم و متریال در اختیار آنان قرار دهیم.

گفتنی است، هیاتی از مدیران رسانه‌ای ایران دیروز یکشنبه به ریاست معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای شرکت در دومین نشست کمیته همکاری‌های رسانه‌ای ایران و روسیه وارد مسکو شد.

در این دور از گفت‌وگوها زمینه‌های همکاری و هم‌افزایی در حوزه رسانه بین دو کشور در راستای تقویت مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و پیگیری توافقات و تفاهمات اولین دور گفت‌وگوها که سال گذشته در تهران برگزار شد، توسط نمایندگان رسانه‌های دو کشور مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

بازدید از مراکز رسانه‌ای و آشنایی با تجربیات روسیه در این زمینه و ‌گفت‌وگو با اندیشمندان و صاحبنظران روسیه و همچنین شرکت در همایش ایران‌شناسان روس از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده هیات رسانه‌ای ایران در روسیه است ضمن اینکه هیات رسانه ای ایران ظهر امروز از تلویزیون زویزدا(ستاره سرخ) وابسته به وزارت دفاع روسیه دیدار و با مسولان آن به گفت وگو و مذاکره پرداختند.

علیرضا شیروی مدیرکل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی شفیعی معاون خبرگزاری ایرنا و مدیرعامل موسسه مطبوعاتی ایران، پیمان جبلی معاون برون مرزی سازمان صدا وسیما، مجید قلی‌زاده مدیرمسئول خبرگزاری تسنیم، محمدعلی نادعلی زاده مدیرمسئول پایگاه خبری جماران، مهران کرمی مدیرمسئول روزنامه همشهری، فرشاد مهدی پور صاحب امتیاز و مدیرمسئول روزنامه صبح نو،  مهدی رحمانیان مدیرمسئول روزنامه‌ شرق، علیرضا بختیاری مدیر مسئول روزنامه دنیای اقتصاد و مسعود حیدری مدیرعامل خبرگزاری کار ایرنا «ایلنا» در این سفر معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را همراهی می‌کنند.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۳۳۵۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزارت ارتباطات به زودی از ماهواره‌های جدید رونمایی می‌کند/ گردشگری در ایران رشد کرده است/ بدهی های ایران به بانک توسعه اسلامی صفر شد

به گزارش تابناک، احمد وحیدی، وزیر کشور امروز در حاشیه هیات دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه عفاف و حجاب از ارزش‌های ملی مذهی و سنتی ماست، گفت: غالب بانوان عفاف و حجاب را راعایت می کنند و خود را متعهد می دانند. تعداد اندکی هستند که رعایت نمی کنند که عده قابل توجهی با اندک تذکری رعایت می کنند، در میان آنها افرادی که در برابر قانون مقاومت می کنند انگشت شمار هستند.

وی افزود: فراجا در چارچوب های قانونی خود را موظف به رعایت قوانین می داند. به فراجا گفته شده که بین کسی که اغفال و اهمال دارد با کسی که ساختار شکنی می کند فرق بگذارند، اساس این است که با تذکر اصلاح شوند.

وحیدی ادامه داد: اجرای این طرح جزو وظایف ذاتی فراجا به عنوان ضابط قضایی است این کار به عنوان ضابط قوه است و اگر مشکلی باشد باید به قوه قضاییه ارجاع شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به برگزاری دور دوم انتخابات پرداخت و توضیح داد: دور دوم انتخابات در ۲۱ اردیبهشت، و در ۲۲ حوزه برگزار می‌شود. از این ۲۲ حوزه، در ۸ حوزه که شامل تهران هم می‌شود انتخابات به صورت تمام الکترونیکی برگزار می‌شود.

وزیر کشور در خصوص آموزش‌های مورد نظر به مردم برای برگزاری انتخابات الکترونیکی، گفت: آموزش‌های لازم در این خصوص به مردم از طریق صدا و سیما و سایر مراکز اطلاع رسانی، داده خواهد شد. ضمن آنکه در دوره قبل که در چند الکترونیکی برگزار کردیم بسیار موفقیت آمیز بود.

وی در خصوص تبلیغات داوطلبان اظهار کرد: تبلیغات نمایندگان از یک هفته قبل از شروع دور دوم انجام خواهد شد.

وزیر کشور درباره نشست های امنیتی ایران و پاکستان اظهار داشت: در سفر به پاکستان با مسئولان امنیتی مذاکراتی داشتیم؛ نظرهای طرفین یکی بود، و هر دو در خصوص برقراری امنیت تأکید داشتند و معتقدیم جریان های تروریستی که هم در خاک ایران و هم پاکستان عمل می کنند از طرف جریان های تروریستی خارجی هدایت می‌شوند.

وی تصریح کرد: برای برقراری هماهنگی های بیشتر در کنترل مرز و هماهنگی های اطلاعاتی بیشتر، مذاکراتی صورت گرفت که امیدواریم در عمل شاهد امنیت بیشتر مرزها باشیم.

به زودی ماهواره‌های جدید رونمایی می‌کنیم

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات نیز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: اکنون بیش از ۷ میلیون خانوار و بیش از یک‌سوم کشور تحت پوشش قرار گرفته است و هدفگذاری ما این است که امسال حداقل به ۱۴ میلیون خانوار تحت پوشش برسیم.

وی ادامه داد: هدفگذاری دیگری که کرده‌ایم این است که حداقل دو میلیون از این خانوارها، مشترک و متصل شوند در حال حاضر حدود نیم میلیون خانوار متصل هستند و حدود ۴۰۰ نفر فقط فیبر می‌گیرند برخی هم روی فیبر وی دی اس ال گرفته‌اند اما مشترکین فیبر امسال حداقل ۴-۵ برابر خواهد شد.

زارع پور بیان کرد: هدفگذاری که کرده‌ایم کار بسیار سختی است فرض کنید در طی ۱۰ سال ۴۰۰ – ۵۰۰ هزار نفر و ما می‌خواهیم طی یکسال این را ۵ برابر کنیم که انشاالله این اتفاق با همکاری خوب شهرداری‌ها، مسئولین محلی در شهرها و مردم رقم خواهد خورد.

وی درخصوص ماهواره گفت: امسال برنامه‌ریزی‌هایی فراوانی درخصوص ماهواره‌ها انجام داده‌ایم که هم در ساخت ماهواره و هم در پرتاب، رویدادهای فضایی متعددتری را نسبت به سال گذشته داشته باشیم که ظرف یکی دو ماه آینده اولین رویدادها هم در مورد رونمایی از ماهواره‌های جدید و هم پرتاب آنها اتفاق خواهد افتاد.

وزیر ارتباطات درباره رفع فیلتر گوگل‌پلی گفت: دو بار درخواست رفع فیلتر گوگل‌پلی و بار سوم هم قبل از عید این درخواست را به کارگروه ارائه دادیم و قرار شد بررسی مجدد صورت بگیرد امیدواریم در جلسه آتی هفته آینده دوستان همراهی کنند که این اتفاق بیفتد.

زارع پور تصریح کرد: کارگروه ۱۲ به اضافه یک عضو دارد ، ۱۲ عضو که صاحب رای هستند و مرکز ملی هم سیزدهمین عضو است وزارت ارتباطات هم یک عضور از این ۱۳ عضو است، ۶ رای هم دولت دارد و عملا اکثریت در این کارگروه با اعضای دولتی نیست و باید جمعی تصمیم‌گیری شود.

آمارها نشانگر رشد قابل‌توجه گردشگری است

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری نیز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: برخی دستگاه‌ها از جمله مرکز پژوهش‌های مجلس متاسفانه برمبنای آمار و اطلاعات نادرست گزارشی منتشر کرده که سفر از سبد خانوار حذف شده اما این گزاره حتماً نادرست است. این همان چیزی است که دشمن می‌خواهد. آمار امسال را که بررسی می‌کنیم هم نسبت حضور گردشگران خارجی بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است.

وی توضیح داد:  کاهش اولیه ۱۲ درصدی گردشگری در شروع تعطیلات و ماه رمضان نشان داد که بخش زیادی از مردم ترجیح می‌دهند سفر نروند، روزه بگیرند و در محل زندگی بمانند. این موضوع به معنای این نیست کسانی که به سفر رفتند چیزی کمتر دارند اما بخشی از جامعه تشخیص داد که اکنون زمان روزه‌گرفتن است. اما وقتی به انتهای ماه رمضان رسیدیم، مردم جبران کردند و حال خوب خود را در گردشگری نشان دادند. این افزایش ۵.۱۸ درصدی نسبت به سال گذشته - که سال موفقی هم در انجام سفرهای نوروزی بود - نشان می‌دهد حال مردم مقداری خوب هست که به سفر می‌روند.

بدهی های ایران به بانک توسعه اسلامی تا سال ۱۴۰۲ صفر شد

سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد نیز در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مراجع بین‌المللی که برای تأمین مالی پروژه‌ها استفاده می‌شود، بانک توسعه اسلامی است و هفته آینده پنجاهمین سالگرد تأسیس این بانک در عربستان سعودی با حضور ۴۷ کشور برگزار می‌شود.

وی‌افزود: متأسفانه در سال‌های گذشته تأمین مالی از سوی این بانک صورت نمی‌گرفت و یکی از اولویت‌های ما رفع موانع پرداخت اقساط کشور بود تا کاری کنیم این بانک برای ۱۱ پروژه عمرانی ما تأمین مالی کند.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: این اتفاق رخ داده و ما مسیر دور زدن تحریم در پرداخت بدهی ایران به این بانک را پشت سر گذاشتیم و بدهی‌های ایران را تا سال ۱۴۰۲ به صفر رساندیم و فرآیند بازپرداخت اقساط ۱۱ پروژه عمرانی آغاز شده است.

خاندوزی با تاکید بر اینکه بیش از ۴۰ میلیون یورو بازپرداخت جدید برای تکمیل پروژه‌هامان از بانک توسعه اسلامی دریافت شده است، اظهار کرد: امیدواریم در نشستی که هفته آینده در ریاض برگزار خواهد شد، مجوز پرداخت‌های بیشتری را دریافت کنیم و برای سه پروژه جدید دیگری که معرفی کردیم و رئیس بانک توسعه اسلامی هم این سه پروژه را تعریف کردند، برای امسال خبررسانی کنیم.

وزیر امور اقتصاد و دارایی درباره نشست مشترک مجلس و دولت و تصمیماتی که در این باره گرفته شده است، اظهار کرد: جلسه بسیار مفصلی با حضور کمیسیون‌های تخصصی مجلس از جمله اقتصاد، برنامه و بودجه، جهش تولید، صنعت و معدن با رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد تا همگرایی بین دو قوه در حوزه اقتصاد و سیاست‌های ارزی بیش از گذشته انجام شود.

خاندوزی گفت: البته امروز هم دومین جلسه با موضوع سیاست‌های ارزی در مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد تا هفته آینده هم نتیجه آن جلسه اطلاع رسانی خواهد شد.

وی درباره اقدامات لازم برای افزایش مشارکت مردم در طرح‌ها و پروژه‌های اقتصادی طبق «شعار سال» تاکید کرد: غیر از سیاست‌های جلب مشارکت مردم در اقتصاد که پیش از این در سال‌های گذشته وجود داشته و باید تسریع شود، تدابیر جدید برای سال ۱۴۰۳ آغاز شده که به عنوان نوآوری‌های مشارکتی مردم قلمداد می‌شود، امروز جلسه‌ای برای آن تدابیر جدید برگزار خواهد شد و بعد از پایان جلسه محتوای نشست در خصوص افزایش مشارکت مردم در حوزه تولید و مدیریت اطلاع رسانی می‌شود.

خاندوزی همچنین با اشاره به واگذرای سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، گفت: در جلسه ای که با حضور وزیر ورزش و جوانان برگزار خواهد شد، جزییات آن پس از جلسه اطلاع رسانی می‌شود.

۱۰۰۰ هنرستان جدید در کشور ساخته می شود

رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش نیز اعلام کرد که تا ۵ سال آینده، ۱۰۰۰ هنرستان جدید در کشور ساخته می شود .

وی با اعلام اینکه پس از ۱۲ سال از تصویب سند تحول بنیادین، نخستین آیین نامه برای اجرای این سند یعنی بخش مهارت آموزی دانش آموزان تصویب شد گفت: این آیین نامه در ۱۰ ماده به تصویب هیات دولت رسید. بر این اساس تا ۵ سال آینده، ۱۰۰۰ هنرستان جدید در کشور ساخته می شود و تعداد دانش آموزان در رشته های مهارتی در هنرستان به نیمی از دانش آموزان کل کشور می رسد. این عدد الان ۳۹ درصد است.

همه تیم‌ها در لیگ قهرمانان باشگاه‌های آسیا حضور پیدا می‌کنند

کیومرث هاشمی، وزیر وررزش و جوانان هم  در حاشیه جلسه هیات دولت درباره واگذاری سهام باشگاه استقلال و پرسپولیس به خبرنگاران گفت: هیچ سهامی از استقلال و پرسپولیس برای دولت باقی نخواهد ماند و  انشاالله همه تیم‌های ما از جمله دو تیم پرطرفدار استقلال و پرسپولیس در لیگ قهرمانان باشگاه‌های آسیا بدون هیچ مشکلی حضور پیدا می‌کنند.

برای تعامل سازنده با مجلس آینده آماده ایم

سید محمد حسینی، معاون رئیس جمهور در امور مجلس نیز  در حاشیه جلسه هیأت دولت به خبرنگاران گفت: کار خوب مجلس این بود که اشکالی که شورای نگهبان به اجاره بها گرفته بود را رفع و مصوبه را نهایی کرد خصوصا با توجه به این‌که در آستانه تابستان و فصل نقل و انتقالات هستیم، امیدواریم شورای نگهبان نیز سریع‌تر آن را تصویب کند تا وزارت راه و شهرسازی بتواند به آن عمل کند.

وی افزود: تحقیق و تفحص مجلس از سازمان آفات و نباتات هم بیشتر متعلق به دولت قبل و تا ۱۴۰۰ است.

حسینی در مورد اجرای ماده ۲۳۴ درخصوص کمبود دارو اظهار داشت: در این مورد توضیحاتی داده شد که نمایندگان قانع شدند این قضیه به قوه قضائیه ارسال نشود. وزارت بهداشت و صمت و دستگاه مختلف هم همه تلاش‌شان را انجام می دهند که این مسائل رفع شود. چون ظلمی صورت نگرفته بنابراین بحث ارسال این مورد به قوه قضائیه منتفی شد. با وجود کمبودهایی که در قضیه دارو وجود دارد، تمام تلاش دولت بر جبران این کمبودهاست.

وی با اشاره به مدت باقی‌مانده از مجلس یازدهم تصریح کرد: در ۳ هفته باقیمانده بیشتر به بحث بودجه پرداخته می‌شود و مواردی نظیر پیشگیری از آسیب به زنان، بحث تجمعات و راهپیمایی‌ها که امیدواریم در این مجلس نهایی شود. خودمان را برای تعامل سازنده با مجلس آینده آماده می‌کنیم.

حسینی در پاسخ به سوالی در مورد نظر دولت نسبت به تعطیلی پنجشنبه یا شنبه، تأکید کرد: نظر دولت از ابتدا روشن بود و تعجب می کنم چرا کمیسیون اجتماعی هر بار یک روز را مطرح می‌کند! دولت از ابتدا این را مطرح کرد که تعطیلات دو روز باشد، غیر جمعه یک روز دیگر هم باشد به اختیار دولت؛ در شرایط فعلی عملا تهران پنجشنبه ها تعطیل است، مدارس در کل کشور پنجشنبه ها تعطیل است، دانشگاه‌های وزارت علوم و وزارت بهداشت هم پنجشنبه ها تعطیل است، برخی از استان‌ها هم پنجشنبه ها تعطیل هستند. در مورد ارتباطات هم مهم‌ترین شهری که با دنیا در تعامل است تهران است، به این ترتیب نظر دولت بر تعطیلی پنجشنبه هاست.

رتبه کاربرد هوش مصنوعی در ایران ارتقا خواهد یافت

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی رئیس‌جمهوری هم امروز با اشاره به اینکه مرکز ملی هوش مصنوعی که سال گذشته تأسیس شد، افزود: کارور ملی هوش مصنوعی که بزودی تحت عنوان شرکت تقریباً خصوصی که زیرساخت‌های پردازشی و داده‌ای کتابخانه‌های بزرگ را فراهم می‌کند، از جمله ابزارهایی است که کمک می‌کند جریان کاربردی‌سازی هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف پزشکی، ارتباطات و مالی و دیگر موارد شکل گیرد.

وی یادآور شد: با تمرکزی که معاونت علمی، مرکز ملی هوش مصنوعی و شخص رئیس‌جمهوری بر موضوع هوش مصنوعی دارند، پیش‌بینی این است سال جاری یک سال پربار از نظر عملیاتی و اجرایی شدن کارهای کاربردی باشد تا کشور هم از نظر رتبه کاربرد هوش مصنوعی ارتقای سریعتر پیدا کند.

جمع‌شدن برخی شیرخوارگاه‌های تهران پس از اصلاح دستورالعمل فرزندخواندگی

انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری نیز در جمع خبرنگاران از جمع‌شدن برخی شیرخوارگاه پس از ترمیم دستورالعمل فرزندخواندگی، خبر داد.

وی افزود: طبق گزارش بهزیستی استان تهران با ترمیمی که در دستورالعمل فرزندخواندگی صورت گرفته، برخی شیرخوارگاه‌ها به دلیل ایجاد صف فرزندخواندگی جمع‌آوری شده‌اند و بچه‌ها به خانواده‌ها سپرده شده‌اند.

دولت سیزدهم پس از ۶ سال کنوانسیون دریای خزر را احیا کرد

سلاجقه، رئیس سازمان محیط زیست نیز امروز در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: کشورهای حوزه آبریز خزر باید در قالب کنوانسیون تهران وظایف خود را اجرا کنند؛ دولت سیزدهم پس از ۶ سال این کنوانسیون را احیا کرد.

وی  درباره میزان عقب نشینی آب دریای خزر، گفت: در میانگین نوسانات وضعیت فعلی طبیعی است. دریای خزر شرایط نوسانات متعدد دارد و با توجه به شرایط اقلیمی و بهره بردای ۵ کشور از این دریا، این احتمال دارد که در فصول و سال های مختلف عقب نشینی یا بالاآمدگی داشته باشد.

وی همچنین در خصوص جمع آوری کیسه های نایلونی، گفت: طبق اساس نامه دولت،کیسه‌های زیر ۲۵ میکرون از چرخه تولید و توزیع و مصرف در بازه زمانی ۵ ساله حذف می شود.

در سدسازی به جایی رسیدیم که برای دیگر کشورها پروژه اجرا می‌کنیم

سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران گفت: اقدام بزرگی در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی در سریلانکاه انجام شد که به پایان رسیده است. از رئیس جمهور دعوت کردند که برای افتتاح این پروژه حضور داشته باشد.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت اضافه کرد: قریب ۴۰۰ نفر از مهندسان ما در حوزه سدسازی، سالهاست در سریلانکا فعالیت می‌کنند. یک سد پیشرفته به لحاظ مختصات مهندسی که دارای مسیر انتقال آب از یک سطح به سطحی دیگر بوده است، همچنین به صورت همزمان یک نیروگاه و یک سد پیشرفته مبتنی بر کار علمی در این کشور انجام شده است. علاوه براینکه این پروژه‌ها اثرات خوبی در سریلانکا داشته، در این شرایطی تلاش می‌کنند نشان بدهند جمهوری اسلامی ایران تحریم است، ما کیلومترها دور تر از خاک خودمان توانستیم یکی از بزرگترین افتخارات صنعت مهندسی را ارائه کنیم.

وی ادامه داد: ان‌شاءالله این اقدام زمینه‌ای برای کارهای بیشتر در آن منطقه می‌شود و نمونه‌ای از توان صنعت فنی و مهندسی ما خواهد بود که می‌تواند کارهای بزرگ انجام دهد. یکی زمانی در گذشته، یعنی قبل از انقلاب این قبیل کارها در کشور ما را کارشناسان خارجی انجام می‌دادند. الان بحمدلله با توان کارشناسان جوان ما اتفاقاتی افتاده که در همین صنعت سدسازی در داخل، با ظرفیت‌های داخلی و به اتکا دانشمندان و متخصصان انجام میدهیم و الان هم برای کشورهای دیگر این پروژه را اجرا می‌کنیم.

خلجی افزود: این تنها مربوط به سدسازی است؛ در حوزه‌های دیگر مانند راه‌سازی، پل‌سازی و مسیرهای ریلی، متخصصان ما توانمندی بسیار بالایی دارند که همین‌ها نمونه‌ای است تا بتوانیم به سایر کشورهایی که به این تخصص‌ها نیاز دارند، خدمات بدهیم.

وی با اشاره به اقدامات دولت به منظور تحقق شعار سال، تصریح کرد: هفته پیش در جلسه هیأت اعلام شد که پیرو شعار سال که رهبر انقلاب فرمودند و دولت به عنوان مجری موظف است اوامر و دستورات ایشان را عملیاتی کند، دولت بسته‌ای را آماده کرده که به تصویب اعضای هیأت دولت رسید. در این بسته سهم همه دستگاه‌های اقتصادی و غیراقتصادی در تحقق این شعار مشخص شد.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت بیان داشت: در این آیین‌نامه مشخص شده که همه این دستگاه‌ها تا پایان سال باید چه کارهایی انجام دهند تا شعار سال محقق شود که متن آن به زودی منتشر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دولت تا قبل از اردیبهشت ماه بلافاصله پس از فرمایشات رهبر معظم انقلاب، کارگروه‌های مربوطه را تشکیل داد. به دلیل اینکه همه دستگاه‌ها در این مسأله دخیل هستند، ظرفیت‌ها باید سنجیده و نظرات دریافت می‌شد. کار بزرگی انجام شد و تا آخر فروردین دستورالعمل اجرایی تحقق شعار سال با مشخص کردن وظیفه همه دستگاه‌ها تهیه شد.

خلجی ابراز امیدواری کرد، طبق همین برنامه که به دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود، کار دنبال شود و در پایان سال بتوانیم گزارشی از میزان تحقق شعاری که رهبری فرمودند و دولت موظف بود پیگیری کند، ارائه کنیم.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با اشاره به مهم‌ترین تدابیر این بسته، گفت: همه دستگاه‌ها یک بخشی از کار را به عهده گرفتند. برخی از دستگاه‌ها مثل وزارت صمت و جهاد کشاورزی و نفت در ارتباط با شعار سال وظیفه بیشتری دارند. لذا همه اینها مهم است و ما باید مسیری را طی کنیم که عنوان «جهش» در آن معنا پیدا کند. یعنی یک رشد معمولی نیست.

وی اظهار کرد: این اقدامات عنوانی ندارد و برای هر دستگاهی یک سلسله اقداماتی طراحی و تدبیر شده و همه آنها مهم است و اگر همه آنها اتفاق بیفتد ما شاهد جهش تولید خواهیم بود. امید است با همین اقدامات بتوانیم در جهت اجرای دستورات رهبر انقلاب و تحقق شعار سال گام رو به جلویی برداریم.

نظارت سازمان تعزیرات بر گران‌فروشی و احتکار موثرتر می‌شود

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت نیز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با تسلیت سالروز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی گفت: جلسه امروز هیات وزیران با توجه به اینکه رئیس جمهور در سفر سریلانکا به سر می‌برد به ریاست معاون اول و با حضور وزرا تشکیل شد. هم مباحث اجرایی و موضوعات جاری مورد بحث بررسی قرار گرفت و هم مصوباتی داشت که به برخی از این مصوبات اشاره می‌کنم.

وی در ادامه بیان کرد: به منظور نظارت موثرتر بر بازار، قانون تعزیرات حکومتی روی لایحه اصلاحیه‌ای وزارت دادگستری ارائه کرده بود که در کمیسیون حقوقی دولت مفصل مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود و امروز هیات وزیران با قید دو فوریت با این لایحه موافقت کرد که برای مجلس شورای اسلامی ارسال شود تا هم بتواند فرایندهای رسیدگی سازمان تعزیرات حکومتی را سرعت بخشی کند و هم بتواند ضمانت اجراهای محکومیت‌ها و مجازات‌های سازمان تعزیرات حکومتی را تقویت کند و نظارت بسیار موثرتری بر مواردی که احیانا ًگران فروشی و احتکار و موارد تخلفات و جرایم تعزیراتی است را داشته باشد.

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: از دیگر مصوبات امروز هیات وزیران موافقت با پیشنهاد بانک مرکزی است تا سهمیه ایران در صندوق بین‌المللی پول افزایش یابد و حق امتیاز و حق رأی ایران حفظ شود.

بهادری جهرمی بیان کرد: پیش از این وزارت آموزش و پرورش، آیین‌نامه‌ای ارتقای مهارت‌آموزی در حوزه آموزش و پرورش ارائه کرده بود که تکالیف متعددی برای دستگاه‌های مختلف دربر داشت و همدلی مناسبی هم از سوی بخش‌های مختلف دولت دریافت کرد و این آیین‌نامه امروز در هیئت وزیران به تصویب رسید. امیدواریم با این اقدام، ارتباط آموزش با صنعت و اشتغال هرچه بیشتر شود.

دیگر خبرها

  • امضای ۵ سند همکاری بین ایران و سریلانکا
  • فرانسه خواستار تحریم روسیه به اتهام انتشار اخبار جعلی شد
  • شکست تلخ، یاران قربانی در نزدیکی سقوط
  • وزارت ارتباطات به زودی از ماهواره‌های جدید رونمایی می‌کند/ گردشگری در ایران رشد کرده است/ بدهی های ایران به بانک توسعه اسلامی صفر شد
  • قربانی با گل وارد 11 نفر شد (عکس)
  • معاون وزیر ارتباطات : شبکه اپراتور مدعی نارضایتی مردم از کیفیت شبکه به دلیل استفاده از مودم بومی قابل بررسی است
  • معاون وزیر دفاع روسیه بازداشت شد
  • معاون وزیر دفاع روسیه به ظن دریافت رشوه بازداشت شد
  • بازداشت معاون وزیر دفاع روسیه
  • معرفی مدیرکل جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد