Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@01:30:19 GMT

اقتصاد هوشمند ارزان و بدون فوت وقت

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۳۳۶۴۴

اقتصاد هوشمند ارزان و بدون فوت وقت

عضو شورای شهر تهران، محمود میرلوحی بعد از ظهر دوشنبه در رویداد تهران هوشمند و در پنل تخصصی اقتصاد دیجیتال چگونه بر شکل گیری تهران جدید موثر خواهد بود؟ عنوان کرد: در شهر بزرگی مثل تهران مردم برای تمام کارها باید به ادارات دولتی بروند. در این شهر ۳۱۱ هزار واحد اقتصادی و تجاری داریم و سالها است که نیاز نیست به مغازه ها مراجعه کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: اما با این وجود جایی برای تحول حوزه کسب و کارهای گذشته نیست. هم اکنون نیز شورای شهر نیاز و ضرورت دارد وارد بحث اقتصاد دیجیتال شود زیرا مزیت فراوان دارد.

میر لوحی افزود: در برنامه سوم شورای شهر یک سوم آن به شهر هوشمند و کسب و کارهای نوین و اقتصاد هوشمند اختصاص دارد و در بودجه شهر تهران در تبصره یک، پنج، هفت، ۱۸، ۱۰، ۱۹، ۳۶ و ۴۰ به شدت روی این مسئله تاکید شده است.

عضو شورای شهر اظهار داشت: در تهران و کلان شهرها ظرفیت بالایی برای بخش اقتصاد دیجیتال وجود دارد و توجه فراوان نیز به این حوزه داریم. حتی در شورایاری محلات کارگروه نوآوری و فناوری ایجاد شده است.

سرمایه گذاری اینترنت نسل ۴ به اپراتورها بازنگشته است

 یاسر رضاخواه مدیر عامل شرکت رایتل نیز در ادامه عنوان کرد: اپراتورها در زیر ساخت هوشمند سازی نقش دارند و در حوزه مدیریت شهری اقتصاد دیجیتال، کاهش هزینه است زیرا تعداد متخصصان را کاهش میدهیم.

رضاخواه تصریح کرد: در حوزه دیجیتال برخی کارها باید انجام و حذف شود اما در زمانی که حاکمیت می‌خواهد از نیروی کار استفاده کند بهره وری کامل در زمینه دیجیتال اتفاق نمی‌افتد.

وی تصریح کرد: برای اقتصاد هوشمند چالش سرمایه گذاری وجود دارد که حاکمیت تمایل و بودجه برای انجام آن ندارد و انتظار دارد سرمایه گذاری را انجام دهد و تمام راه ها به اپراتور ختم می شود. در حالی که هیچ مدل قراردادی صحیحی وجود ندارد.

مدیر عامل شرکت رایتل تصریح کرد: در شرایط فعلی پایین بودن تعرفه های ارتباطی پولی برای اپراتور ندارد و به گونه ای سرمایه گذاری بدون بازگشت است حتی سرمایه گذاری در حوزه نسل ۴ اینترنت هنوز به اپراتور برنگشته است. بنابراین باید بررسی شود سرمایه گذاری و بازگشت منابع در اقتصاد دیجیتال به چه صورت است.

اقتصاد دیجیتال تنها کسب و کار اینترنتی نیست

علی فیروزی رییس مرکز مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد و دارایی نیز در ادامه این پنل گفت: اقتصاد دیجیتال تنها کسب و کار اینترنتی نیست و اقتصاد هوشمند از آن بالاتر است.

وی ادامه داد: همه حاکمیت ها برای اینکه بتوانند محیط کسب و کار را بهبود دهند از حکمرانی استفاده می کنند. که یکی از ابزار آن قانون و مقرارت است که باعث تورم در قانون و مقرارت می شود.

فیروزی گفت: به دلیل اینکه هزینه بسیاری از پروژه ها را بخش خصوصی می‌دهد حاکمیت به راحتی پروژه ها را تغییر و یا متوقف می کند و متولی دولتی به این فکر می‌کند که بخش خصوصی چقدر سود می کند نه اینکه چه میزان در پروژه ریسک می کند به همین دلیل  یکسری باید ها، نباید ها و مجوزها بدون تفکر به وجود می آید که منجر به توسعه یا انحلال یک کسب و کار نوپا می شود.

وی تصریح کرد: ابتدا تصور می شود کسب و کار نوپا پیشرفت نمی کند اما پس از مدتی پیشرفت کرده و بزرگ می شود و حالا حاکمیت به فکر مقرر کردن قانون می افتد. کسب و کارهای دانش بنیان شکل جدیدی هستند که رشد می کند و پس از آن حاکمیت به آن می رسد و یا از ابتدا اجازه فعالیت به آن نمی دهند.

فیروزی ادامه داد: علی رغم اینکه اقتصاد دیجیتال ارزش افزوده زیادی دارد،  بنا به دلایل آشکار و پنهان و قوانین نا نوشته به نفع کارآفرینان نوآوران نیست.

 اکثر متولیان تهران هوشمند از بخش خصوصی هستند

 علی یقطین سرپرست مرکز تهران هوشمند نیز در پاسخ به اینکه شهرداری چگونه می‌خواهد متولی کسب و کارهای نوین و حامی آنها باشد و مشارکت داشته باشد؟ عنوان کرد: نهاد بزرگی مثل شهرداری در سه سال پیش سرویس هایی در اختیار مجموعه هایی که از پیشتر کار سنتی انجام می داده اند قرار می داده است و شهرداری دیر به حوزه اقتصاد دیجیتال وارد شده است.

وی ادامه داد: تمام کسانی که تهران هوشمند را پیگیری می کنند از دل بخش خصوصی آمده اند. باید برنامه ریزی کنیم در کجا باید قانون گذاری و تنطیم گری شود و در کجا تسهیل گری کنیم و خود وارد شویم.

یقطین با بیان اینکه نگاه شهرداری ایجاد یکسری زیر ساخت است، گفت: در حوزه رگولاتوری شهرداری متولی است به عنوان مثال ساختمان بالای ۱۲ طبقه باید به اتش نشانی به صورت هوشمند متصل باشد که شهرداری در این زمینه مثبت عمل کرده است.

وی تصریح کرد: تهران هوشمند مجموعه‌ای ترکیبی از رز، ولیشن سرمایه گذاری، ارائه زیر ساخت و حمایت  است همچنین ساختمان های ازاد در اختیار بخش خصوصی برای فعالیت های هوشمند سازی قرار داده ایم.  

نهادها به نیازهای مردم متمرکز شوند

 نیما نامداری معاون طرح و توسعه شرکت ارتباط فردا نیز در اظهار داشت: ما باید از منظر شهروندان به اقتصاد دیجیتال نگاه کنیم زیرا در جایی که کارآفرین ارزش ایجاد می کند از دل جامعه و مردم بیرون می آید.

وی ادامه داد: کسی که استارتاپ‌ راه اندازی می کند مسئله آن شهر هوشمند نیست بلکه نیاز شهروندان است اما نهاد ها نگاه کارآفرینانه در شهر هوشمند ندارند و مقصد آنها نیازهای مردم نیست.

نامداری تصریح کرد: باید نهادهای دولتی از منظر شهروند به پدیده شهر هوشمند نگاه کنند. تا این پروژه محقق شود.

برچسب‌ها شورای شهر شرکت ایرانسل تهران هوشمند شرکت ارتباطات سیار ایران شرکت خدمات ارتباطی رایتل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شورای شهر شرکت ایرانسل تهران هوشمند شرکت ارتباطات سیار ایران شرکت خدمات ارتباطی رایتل شورای شهر شرکت ایرانسل تهران هوشمند شرکت ارتباطات سیار ایران شرکت خدمات ارتباطی رایتل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۳۳۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلیس فتا: ارسال پیام درخواست واریز وجه و ارز دیجیتال شگرد کلاهبرداران اینترنتی است

سرهنگ داود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فتا تهران بزرگ، نسبت‌به شیوه‌ی جدید کلاهبرداری اینترنتی هشدار داده است. او در تشریح این شیوه‌ی کلاهبرداری گفت:

یکی از شگردهای مجرمین سایبری به جهت کلاهبرداری، دسترسی غیرمجاز به شبکه‌های اجتماعی دوستان و نزدیکان شما و سپس ارسال پیام به جهت واریز وجه و یا ارز دیجیتال برای شما است.

- داود معظمی گودرزی، رییس پلیس فتا تهران بزرگ

به گزارش زومیت، او برای مقابله با این شگرد دو راهکار را توصیه کرده است. برای این‌که مردم پس از مواجهه با این پیام‌ها فریب نخورند، رییس پلیس فتا تهران تأکید کرده است که افراد باید پس از مواجهه با این گونه پیام‌ها، حتی از طرف اعضای خانواده‌ی خود، قبل از اقدام به واریز وجه از طریق تماس تلفنی صحت آن پیام را بررسی کنند؛ چرا که ممکن است شبکه‌ی اجتماعی ارسال‌کننده‌ی پیام هک شده باشد و او این پیام را نفرستاده باشد.

علاوه‌بر این، معظمی گودرزی برای پیشگیری از هک شدن حساب کاربری افراد در شبکه‌های اجتماعی نیز این راهکار را توصیه کرده است:

«مهم‌ترین راهکار مقابله با دسترسی غیرمجاز به شبکه‌های اجتماعی، فعال‌سازی قابلیت احراز هویت دو مرحله‌ای است که در واقع می‌تواند به عنوان یک سپر امنیتی مضاعف برای شما عمل کند.»

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • اعتیاد به گوشی را با ابزارهای دیجیتال سلامت شکست دهید
  • رصد هوشمند حریم شهر تهران در سال جدید
  • صرفه‌جویی ۵۴ همتی در حوزه آرد و نان با هوشمندسازی / در مرحله مردمی‌سازی هستیم
  • خدمات مالی ۴۰۰ میلیاردی به دانش‌بنیان‌های اقتصاد دیجیتال
  • پلیس فتا: ارسال پیام درخواست واریز وجه و ارز دیجیتال شگرد کلاهبرداران اینترنتی است
  • ۴۰۰ میلیارد انواع خدمات مالی به دانش‌بنیان‌های حوزه اقتصاد دیجیتال ارائه شد
  • ارائه ۴۰۰ میلیارد تومان انواع خدمات مالی به دانش‌بنیان‌های حوزه اقتصاد دیجیتال
  • بدون توجه به فرهنگ امکان پیشرفت وجود ندارد/ رونمایی از سند مشترک تعامل فرهنگ و اقتصاد
  • ارائه ۴۰۰ میلیارد تومان خدمات مالی به دانش‌بنیان‌های اقتصاد دیجیتال در سال گذشته
  • ارتقای توان صادراتی دانش بنیان‌های حوزه اقتصاد دیجیتال در ۱۴۰۳