Web Analytics Made Easy - Statcounter

آرش سنجابی کارگردان نمایش مدرسه پینوکیو در خصوص انصراف چهار بازیگر این نمایش در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بازیگران این نمایش انصراف نداده‌اند بلکه شرایط اولین اجرای نمایش را دیدیم و تشخیص داده شد که تغییراتی در گروه نمایش ایجاد شود و با یک روز تاخیر نمایش را از فردا روی صحنه می‌بریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: تغییرات در عوامل این نمایش انصراف نبوده بلکه تعامل بین گروه بوده است و برای اینکه کار شرایط بهتری داشته باشد تغییراتی در آن اعمال کردیم. از این چهار بازیگر فقط یکی از آن‌ها اصلی بوده و سه بازیگر دیگر در صحنه‌های کوتاه حضور داشتند.

سنجابی افزود: یک کار با ۵ الی ۶ ماه زحمت به روی صحنه می‌رود اگر واقعاً دوستی مصاحبه می‌کند به رزومه او نگاه کنید، به غیر از من با کسی کار نکرده است. من همان ادم هستم اگر خوب بودم، اگر بد بودم و اگر صحنه من خالی بوده است.

گفتنی است ساعاتی پیش رسانه‌های خبری از انصراف فرزاد حسنی، نیلوفر لاری‌پور، رویا دعوتی و مروارید کاشیان پس از اولین اجرای نمایش مدرسه پینوکیو خبر دادند.

نیلوفر لاری پور بازیگر نمایش مدرسه پینوکیو درباره انصراف خود از این نمایش در گفت‌وگو خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: ما شش ماه تمرین برای این کار داشتیم در حالی که هر روز از قرارداد‌های خود برای این کار جویا می‌شدیم، اما این کار نه تنها قرارداد نداشت بلکه برای آن دکور، لباس و نور طراحی نشده بود و حتی یک بار هم نمایش را روی صحنه تمرین نکرده بودیم. روز اول اجرا تا ۳ بعد از ظهر برای اجرا حاضر نشدم، فرزاد حسنی به من زنگ زد و گفت به احترام به بچه‌های گروه و تماشاگرانی که به سالن آمدند برای اجرا حاضر شوم. من برای اجرای نمایش رفتم، ولی در سالنی که برای آن دکور طراحی نشده بود با لباس‌های شخصی خودم به اجرا پرداختم.

وی ادامه داد:در اولین روز نمایش فرزاد حسنی هم نتوانست به اجرا بپردازد، زیرا لباس‌های شخصی ما متناسب با نقش نبودند.

این بازیگر افزود: بنابراین ما احساس کردیم ماندن ما در این نمایش بی احترامی به شان و شخصیت خود ماست و بهتر است این تصمیم را اعلام کنیم. در این نمایش من با کفش‌های زمستانی مانتو و روسری در نقش یک دختر روستایی به اجرا پرداختم و این در حالی بود که این نمایش حتی شرایط سطحی برای اجرای صحنه‌ای را نداشت.

لاری پور با اشاره به اینکه این مسئله بی مسئولیتی کارگردان را نشان می‌داد، گفت: ما تا آخرین روز تمرین حتی یک بار هم زیر نور و به صورت جنرال تمرین نکردیم به ما گفتند ۳ الی۴ شب اول نمایش را تمرین می‌کنیم، ولی چنین چیزی امکان ندارد، زیرا تمرین با اجرا در برابر تماشاگران بسیار فرق می‌کند. مابقی اعضای گروه نیز از این شرایط و انصراف ما ناراحت بودند، ولی به آن‌ها گفته شده است که کسانی را جایگزین ما خواهند کرد.

لاری پور با اشاره به این‌که من دو نمایش دیگر با آرش سنجابی پور کار کرده بودم، گفت: آن دو نمایش نیز همین شرایط را داشتند و در آن‌ها دکوری وجود نداشت، ولی آن نمایش‌ها از حرکات بازیگران تشکیل شده بود و حرکت بازیگران صحنه را می‌پوشاند و خالی بودن آن دیده نمی‌شد.
از طرفی دیگر گریمور کار روز آخر برای انجام گریم آمده و حتی نمی‌داند نقش من چیست تا مرا گریم می‌کند و شخصی را نیز برای طراحی صحنه آوردند در حالی که آن شخص از داستان نمایش اطلاعی نداشت تا طراحی صحنه را انجام دهد؛ بنابراین ما نمی‌توانیم آبروی خود را برای اجرای نمایشی بگذاریم که سرانجام آن معلوم نیست و هر چقدر برای آن تلاش و تمنا کردیم به نتیجه‌ای نرسید.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نمایش مدرسه پینوکیو تئاتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۳۵۲۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶ سال زندگی با «در انتظار گودو»!/ بازی با زمان بر صحنه تئاتر

امیرحسین جوانی کارگردان جوان تئاتر درباره برنامه خود برای اجرای اثری نمایشی در سال جاری، به خبرنگار مهر گفت: بعد از مواجهه اولم با نمایشنامه «در انتظار گودو» در سال ۹۵ و آشنایی با فضای خاص این نمایشنامه، همیشه در فکر طراحی یک اجرای متناسب با شرایط و حال و هوای روز جامعه ایران برای این متن بودم. این فرصت به کمک سیامک صفری در سال ۹۷ مهیا شد و به مدت ۶ ماه با یک گروه دانشجویی که نخستین تجربیات صحنه‌ای خود را کسب می‌کرد، روی متن کار کردیم و در هشتمین جشنواره دانشجویی «ثمر» به صحنه بردیم. کار در آن دوره بهترین کار جشنواره شد و چندین جایزه دیگر را از آن خود کرد.

وی ادامه داد: جشنواره در سالن نوفل لوشاتو برگزار می‌شد و همین امر باعث شد مدیریت مجموعه از ما دعوت کند تا نمایش را در نوفل لوشاتو در قالب اجرای عمومی روی صحنه ببریم. ما «در انتظار گودو» را در سالن نوفل لوشاتو روی صحنه بردیم و هر شب با استقبال خوب تماشاگران مواجه شدیم.

جوانی تاکید کرد: متن «در انتظار گودو» یک کنجکاوی را در مخاطب بر می‌انگیزد و همین باعث پرمخاطب بودن این اثر می‌شود. گروهی که با این متن آشنا هستند به تماشای اجراهای مختلف از آن می‌نشینند تا ببینند که چگونه اجرا شده است و گروهی هم که آشنایی با متن ندارند همیشه اسمی از «در انتظار گودو» را شنیده‌اند و کنجکاوی‌شان در این باره است که ببینند این متن چه موضوعاتی را مطرح می‌کند و چه حال و هوایی دارد.

این کارگردان تئاتر یادآور شد: اجرای «در انتظار گودو» در آن سال با استقبال خوب مخاطبان همراه بود که شاید بیش از همه کنجکاوی خانواده تئاتر نسبت به این متن باعث این استقبال شد. دلیل دیگر تمرین‌های خیلی فشرده، دقیق و ظریف ۶ ماهه ما روی متن بود و به همراه گروه نمایش توانستیم اجرایی سر حال را برای این متن داشته باشیم. اجرا به جایی رسیده بود که صندلی‌ها خالی نبود و مخاطبان چند ردیف روی زمین می‌نشستند. من مجبور شدم در برخی شب‌ها طراحی اجرای خود را تغییر دهم تا میزبان مخاطبان باشیم.

وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر تمایل به اجرای مجدد نمایش «در انتظار گودو» را داشته است، اظهار کرد: بعد از اجراهای موفق سال ۹۷ و ۹۸ «در انتظار گودو»، همیشه این سودا را داشتم که این نمایش می‌توانست اجراهای بیشتری را تجربه کند و همیشه به گروه می‌گفتم که دور جدیدی از اجرا را آغاز خواهیم کرد. متاسفانه شرایط مختلف از جمله شیوع ویروس کرونا باعث شد تا این امر میسر نشود. پاییز سال ۱۴۰۲ فکر اجرای مجدد «در انتظار گودو» بار دیگر به ذهنم آمد. در ابتدا به سراغ گروه اولیه اجرا رفتم ولی آن‌ها امکان حضور در دور جدید را نداشتند. با سجاد افشاریان برای اجرای مجدد «در انتظار گودو» صحبت کردم و دوست داشتم با همراهی او دور جدید اجراها را روی صحنه ببرم. در پاییز سال گذشته به توافق رسیدیم و شروع به جمع‌کردن ایده‌ها و ایده‌هایی که در آن اجرای اولیه نمایش نبود رفتم. سپس شروع به گفت‌وگو با بازیگران جدید برای حضور در این نمایش کردم و حالا با بازیگران با سابقه تئاتر در حال تمرین هستیم تا نمایش را روی صحنه ببریم.

جوانی درباره زمان و مکان مدنظر برای اجرای مجدد نمایش «در انتظار گودو»، گفت: قرار است اواخر فصل بهار سال جاری و در تماشاخانه هیلاج، نمایش «در انتظار گودو» را روی صحنه ببریم.

وی درباره دلایل خود برای به صحنه بردن مجدد نمایش «در انتظار گودو»، یادآور شد: «در انتظار گودو» یکی از پر اجراترین آثار به صحنه رفته ادبیات نمایشی در جهان است و دلیل آن بعد فلسفی موجود در متن است که از زمان و جغرافیا فراتر است. جامعه‌ای که با مسایل اقتصادی و اجتماعی مختلف مواجه است با فضای ابزورد داخل متن ارتباط برقرار می‌کند. با توجه به اتفاقات اقتصادی و اجتماعی ایران، خودم را به ۲ شخصیت اصلی این نمایشنامه نزدیک می‌بینم و از این رو این اثر برای جامعه امروز ما حرف برای گفتن دارد. ضمن اینکه اجرای دقیق و درست نمایشنامه «در انتظار گودو» می‌تواند مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند.

این کارگردان تئاتر درباره شیوه اجرایی مدنظر خود برای این اثر نمایشی، توضیح داد: همیشه به نمایشنامه «در انتظار گودو» علاقه داشتم و هر چقدر که بیشتر ادبیات نمایشی جهان را مطالعه می‌کنم، این متن برایم خاص‌تر می‌شود چون مهندسی بسیار دقیق نویسنده اثر را روی این متن می‌بینم. «در انتظار گودو» واقعا در ادبیات نمایشی جهان کم‌نظیر است. خیلی زیاد به ساختار اصلی نمایشنامه وفادار هستم. بر اثر آزمودن روش‌های مختلف به این نتیجه رسیدم که هیچ چیزی بیشتر از آنچه ساموئل بکت در این متن گفته از عهده ما بر نمی‌آید. بکت آنقدر جهان دقیق، مهندسی‌شده و منظمی را طراحی کرده که یک دیالوگ یا یک توضیح صحنه بی‌علت نیست. من نه از سر یک ساده‌انگاری بلکه به دلیل درگیری ۶ ساله خود با این متن به این نتیجه رسیدم که توصیه‌های بکت بسیار توصیه‌های دقیق و به جایی هستند و به گروه اجرایی کمک خواهند کرد.

جوانی افزود: قسمتی از نمایش را به صورت فست موشن اجرا کردم که در آن هم به ساختار نمایشنامه وفادار هستم. چون مساله زمان را جزو کلیدواژه‌های بکت می‌بینم، قبض و بسط زمان در نمایشی که در آن سال طراحی کردم وجود داشت و در اجرای جدید هم تلاش می‌کنیم به آن طراحی برسیم و بازی زمان را که در ساختار نمایش هست در فرم هم پیدا کنیم.

کارگردان نمایش «در انتظار گودو» در پایان سخنان خود تصریح کرد: امیدوارم در سال جاری هم برای این اجرا و هم اجراهای دیگر بازدید حداکثری از سوی مخاطبان تئاتر انجام گیرد زیرا جامعه ما به این اتفاق نیاز دارد. تئاتر بیش از آنکه در فضاهای خصوصی در جریان باشد باید در فضاهای عمومی و برای مخاطبان بسیاری در جریان باشد و امیدوارم تئاتر پرمخاطب دهه ۷۰ احیا شود. در شرایط جنگ جهانی تئاتر و موسیقی فعال بود و باید در جامعه ما نیز با وجود مشکلات اجتماعی و اقتصادی تئاتر فعال باشد زیرا تئاتر می‌تواند مامن و محفلی باشد که به آن پناه ببریم.

کد خبر 6086660 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • فراموشی و آلزایمر روی صحنه تئاتر
  • صحرا فتحی «هواخوری» را به صحنه می‌آورد
  • «هواخوری» صحرا فتحی به صحنه می‌آید
  • ۶ سال زندگی با «در انتظار گودو»!/ بازی با زمان بر صحنه تئاتر
  • بهرام افشاری به اصفهان رفت
  • مدیرکل هنرهای نمایشی به تماشای «شاماران» نشست
  • اجرای «چه کسی جوجه‌تیغی را کشت» در اصفهان
  • انصراف دو نام بزرگ دیگر از تیم ‌ملی والیبال
  • اختصاصی: انصراف دو نام بزرگ دیگر از تیم ‌ملی والیبال
  • منتخب جشنواره تئاتر رضوی به تماشاخانه مهر می‌آید