Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: تعداد مراکز نوآوری، شتاب دهنده‌ها و مراکز رشد در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها به بیش از ۷ هزار و ۸۰۰ واحد رسیده است که نسبت به قبل رشد چشمگیری را نشان می‌دهد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: تعداد مراکز نوآوری، شتاب دهنده‌ها و مراکز رشد در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها به بیش از ۷ هزار و ۸۰۰ واحد رسیده است که نسبت به قبل رشد چشمگیری را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مسعود برومند در حاشیه نشست خبری هفته پژوهش افزود: با توجه به نیاز کشور به توسعه فناوری و نوآوری در سال ۹۷ بیشترین میزان همکاری و فعالیت دانشگاه ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز فناوری مصروف توسعه در این بخش‌ها و تجاری سازی شد و دستاورد‌های حاصله نتیجه این هماهنگی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها با پارک‌های فناوری بود.
وی با اشاره به ورود دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها به پروژه‌های بزرگ افزود: خوشه‌های تحقیقاتی و تخصصی بسیاری در همه حوزه‌ها ایجاد شده است از حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی گرفته تا موضوعاتی مثل محیط زیست. به طور مثال اکنون پارک‌های علم و فناوری با سازمان محیط زیست فعالیت‌های مشترکی دارند یا دانشگاه‌ها در مباحث آلودگی خصوصا در موضوع آلودگی هوا، کنسرسیومی تشکیل داده است و فعالیت می‌کنند.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: برخلاف هفته پژوهش سال‌های گذشته که گزارش عملکردمان را از آمار پژوهش و افزایش تولید و توسعه مقاطع علمی شروع می‌کردیم؛ امسال از انتهای فرآیند علمی و پژوهشی یعنی از فناوری شروع کردیم چرا که در این زمینه توفیقات چشم گیری داشته ایم.
برومند با اشاره به استقرار افزون بر ۷ هزار و ۷۰۰ مرکز نوآوری، شتاب دهنده‌ها و مراکز رشد در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها افزود: فقط تعداد شرکت‌های دانش بنیان کشور از مرز هزار و ۶۰۰ شرکت عبور کرده و میزان فروش آن‌ها نیز از مرز ۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان فراتر رفته است.
وی با اشاره به اشتغال حدود ۵۶ هزار نفر در شرکت‌های دانش بنیان و واحد‌های فناوری گفت: به طور معمول ۸۰ درصد آن‌ها در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری قرار دارند و همه این اعداد در حوزه تجاری سازی نشان دهنده یک رشد قابل ملاحظه در سال ۹۷ است با وجود همه محدودیت‌هایی که داریم.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم افزود: در بحث ارتباط با صنعت و ارتباط با جامعه نیز تمام گزارش‌ها و آمار‌ها نشان می‌دهد که کارفرمایان چیزی حدود ۳۰ درصد بیشتر از قبل برای انعقاد قرارداد‌های تحقیقاتی با دانشگاه‌ها ورود کرده اند.
برومند گفت: تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها که وارد این حوزه شده اند و فعالیت‌های تحقیقات صنعتی و تحقیقاتی که منجر به رفع چالش‌های موجود در جامعه می‌کنند چیزی حدود ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است که عدد قابل ملاحظه‌ای برای ماست.
وی افزود: حتی حضور اعضای هیات علمی جوان در جامعه صنعت برای وقوف بر نیاز‌های کشور به ۵۰ نفر رسیده در حالی که این آمار در سال ۹۴ نزدیک به صفر بوده و این دستاورد خوبی در این حوزه است که در حال انجام است.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: حجم قرارداد‌های صنعتی که هم اکنون فعال و جاری است سال گذشته حدود هزار میلیارد تومان بوده، اما تا پایان سال ۹۷ به هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسیده است.
وی با اشاره به فعالیت مرکز رشد و یا شتاب دهنده‌های فعال و یا در حال ساخت و توسعه در همه دانشگاه‌های کشور گفت: میزان فروشی هر یک از این شرکت‌ها می‌تواند از بودجه آن دانشگاه یا پژوهشگاه هم فزونی پیدا کند به طور مثال یک شرکت واقع در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران مستقر است که درآمد آن ۱۰ برابر بودجه خود سازمان پژوهش هاست به عبارتی دیگر پژوهشگاه‌های ما مثل دانشگاه‌ها بستری را برای توسعه بخش خصوصی و توسعه فارغ التحصیلان خودشان در حوزه فناوری ایجاد کرده اند.
برومند گفت​: به نظر بنده فضای خوبی برای همکاری شکل گرفته که این فضا می‌تواند بیشتر تقویت شود که در این زمینه جا دارد از دستگاه‌های اجرایی هم که در این امر مشارکت داشته اند تشکر کنیم وفراموش نکنیم محدودیت‌ها که بیشتر می‌شود تکیه بر توان داخلی افزایش می‌یابد.
وی همچنین با اشاره به حفظ و ارتقای رتبه‌های پژوهشی کشور در سال ۹۷ گفت: ایران در بین کشور‌های اسلامی از نظر رتبه تولید علم جایگاه نخست را حفظ کرده و در جهان نیز در جایگاه شانزدهم است که با وجود افزایش مقالات باکیفیت جایگاه پژوهش کشورمان بازهم رو به بهبود است.

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: فناوری هفته پژوهش نانو مراکز نوآوری دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۳۵۲۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۰۰ درصدی صدور ضمانت‌نامه توسط صندوق‌های پژوهش و فناوری

مدیرکل دبیرخانه شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان در تبیین اقدامات معاونت سیاست‌گذاری و توسعه معاونت علمی ریاست‌جمهوری در راستای اجرای قانون جهش تولید دانش‌بنیان از افزایش ۱۰۰ درصدی صدور ضمانت‌نامه توسط صندوق‌های پژوهش و فناوری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، مهدی کرامتی در خصوص اقدامات معاونت توسعه و سیاست‌گذاری معاونت علمی ریاست‌جمهوری در سال ۱۴۰۲ در راستای اجرای قانون جهش تولید دانش‌بنیان، اظهار کرد: با برگزاری سومین جلسه شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان در پنجم دی ماه ۱۴۰۲ با حضور رئیس‌جمهور و تصویب آئین‌نامه جدید ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان، شیوه‌نامه تخصیص حمایت‌های مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان و شیوه‌نامه برخورداری قراردادهای تحقیق و توسعه صنعت و دانشگاه از اعتبار مالیاتی، بخش مقررات‌گذاری قانون جهش تولید دانش‌بنیان، تکمیل و فرایند اجرای آن تا حد زیادی تسهیل شد.

وی افزود: برگزاری ۱۹ جلسه کارگروه دائمی شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان و تدوین دستورالعمل‌های مرتبط با قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و قانون جهش تولید دانش‌بنیان، تدوین دستورالعمل‌های مرتبط با صندوق‌های پژوهش و فناوری غیردولتی، تصمیم‌گیری در خصوص پرونده‌های منع رقابت بخش دولتی و شرکت‌های دانش‌بنیان از جمله تصمیم‌گیری در خصوص خروج مؤسسه صاپا (وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح) از بازار مانیتورهای علائم حیاتی طی ۱۸ ماه و محدودسازی سهم مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی (وابسته به وزارت جهاد کشاورزی) در بازار پادزهر مار و عقرب به حداکثر ۳۳ درصد، تصویب چهار طرح سرمایه‌گذاری فناورانه سازمان‌های توسعه‌ای و تصویب هشت طرح سرمایه‌گذاری در زیست‌بوم دانش‌بنیان جهت برخورداری از اعتبار مالیاتی سرمایه‌گذاری موضوع بند «ت» ماده (۱۱) قانون جهش تولید دانش‌بنیان از دیگر اقدامات معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری محسوب می‌شود.

مدیرکل دبیرخانه شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان از اعطای موافقت اصولی به ۱۴ طرح سرمایه‌گذاری فناورانه جهت برخورداری از اعتبار مالیاتی سرمایه‌گذاری موضوع بند «ت» ماده (۱۱) قانون جهش تولید دانش‌بنیان خبر داد و گفت: تصویب اعطای مجوز تأسیس به پنج صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی و ۱۵ صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی از دیگر اقداماتی است که در راستای تقویت نهادهای تأمین مالی زیست‌بوم دانش‌بنیان کشور انجام شده است.

وی با بیان اینکه در نتیجه این اقدامات با افزایش ۱۰۰ درصدی صدور ضمانت‌نامه توسط صندوق‌های پژوهش و فناوری در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ مواجه بوده‌ایم، تصریح کرد: افزایش ۳۰۰ درصدی پذیرش ضمانت‌نامه تعهد پرداخت صندوق‌های پژوهش و فناوری در این سال نسبت به سال قبل، فعالیت هفت پارک علم و فناوری در زمینه کارگزاری جهت دانش‌بنیان‌شدن واحدهای فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری، ابلاغ ۳۵ قرارداد تولید بار اول به ارزش ۱۶۰ میلیون دلار و صرفه‌جویی ارزی هزار و ۳۰۰ میلیون دلاری، اجرایی‌سازی برنامه برش استانی اقتصاد دانش‌بنیان با عقد موافقت‌نامه معاونت علمی با استان‌های یزد، کرمان، آذربایجان شرقی، مرکزی و زنجان جهت توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان در این استان‌ها و تأمین منابع مالی لازم برای افزایش سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی از دیگر ثمرات و نتایج اقدامات این بخش در راستای اجرای قانون جهش تولید دانش‌بنیان بوده است.

لازم به ذکر است، «توسعه بازار محصولات و خدمات دانش‌بنیان»، «توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز فعالیت‌های دانش‌بنیان» و «تقویت ابزارهای تأمین مالی فعالیت‌های دانش‌بنیان» از محورهای اصلی قانون جهش تولید دانش‌بنیان است که در خرداد ماه ۱۴۰۱ توسط رئیس‌جمهور ابلاغ شد و فرایند اجرایی‌سازی آن کلید خورد و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به عنوان متولی اصلی حمایت از زیست‌بوم فناوری و نوآوری و شرکت‌های دانش‌بنیان نقشی کلیدی در اجرایی‌سازی این قانون بر عهده دارد.

کد خبر 739338

دیگر خبرها

  • ۱۰ توصیه رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس برای جهش تولید
  • جذب هسته‌های فناور جدید در دانشگاه آزاد تربت‌حیدریه
  • نیازمند ایجاد واحد پژوهشی و فناوری مجزا در کشور هستیم 
  • شبکه‌سازی کارآفرینان برای ایجاد خطوط تولید فناورانه در تحقق جهش تولید
  • شناسایی و پیگیری روش‌های تقویت مالی در حوزه علم و فناوری
  • جایزه جی‌ئی‌سی‌اف قدردانی از تلاش‌های وزارت نفت برای توسعه صنعت گاز است
  • طرح مدرسه عالی گردشگری و مرکز مهارتی حقوق تجاری تدوین می‌شود
  • تحقق جهش تولید و رشد اقتصادی با جریان مستمر علم، فناوری و نوآوری
  • افزایش ۱۰۰ درصدی صدور ضمانت‌نامه توسط صندوق‌های پژوهش و فناوری
  • تأثیر مستقیم سراهای نوآوری دانشگاه آزاد یزد در رونق بازار