Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-03-28@22:31:37 GMT

فروش شیر الاغ ممنوع شد!

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۳۵۵۴۷

فروش شیر الاغ ممنوع شد!

شیر الاغ به عنوان یکی از مواد مغذی و مفید برای انسان در نظر گرفته می شود، اما آیا واقعا این نوشیدنی برای ما مفید است؟ در ادامه نظر سخنگوی سازمان غذا و دارو بیان می شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره تولید و فروش شیر الاغ به صورت بهداشتی و با مجوز وزارت بهداشت توضیح داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کیانوش جهانپور در این باره گفت: سازمان دام پزشکی در حیطه وظایف خود مجوز تاسیس مزارع پرورش الاغ شیری را صادر کرده و دستورالعمل‌های بهداشتی تولید شیر الاغ ابلاغ شده است.

اگر درخواستی برای تولید صنعتی شیر الاغ به سازمان غذا و دارو ارسال شود، موضوع قابل بررسی خواهد بود و در صورتی که شیر الاغ تولیدی استانداردهای لازم را داشته باشد، سازمان غذا و دارو مجوز تولید را صادر خواهد کرد. 

تاکنون درخواستی برای تولید شیر الاغ که سلامت آن مورد تأیید سازمان غذا و دارو باشد، نداشته‌ایم و مجوزی برای تولید شیر الاغ صادر نشده است. در برخی کشورها شیر الاغ به صورت محدود و صنعتی تولید می‌شود و باتوجه به آن که فرایند پاستوریزه کردن شیر الاغ با شیر گاو متفاوت است و پیچیدگی‌های خاصی دارد، هزینه تولید آن نیز گران‌تر خواهد بود و نیازمند استانداردهای زیادی است.

برخی افراد در فضای مجازی اقدام به فروش شیر الاغ می‌کنند اما به دلیل آن که تاکنون این شیر هیچ مجوزی از سازمان غذا و دارو نگرفته است، فروش آن در فضای مجازی و واحدهای صنفی لبنیاتی ممنوع است و تخلف محسوب می‌شود. چنان چه شیر الاغ به صورت غیربهداشتی مصرف شود، موجب بیماری‌های عفونی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام می شود.

احتمال انتقال بیماری عفونی از شیر الاغی که به صورت غیربهداشتی تولید شده است، بیش از شیر گاو است و مصرف شیر الاغ غیر بهداشتی سلامت مردم را به خطر می‌اندازد.

درباره برخی فواید شیر الاغ اغراق می‌شود، آنتی بیوتیک‌های شیر الاغ زیاد است  و فواید زیادی دارد، البته در گذشته و در طب سنتی از شیر الاغ بیشتر به عنوان دارو استفاده می‌شده و مصرف آن به طور دایم و برای همه مردم نبوده است و به تجویز پزشکان طب سنتی در درمان بیماری‌های عفونی تجویز می‌شده است.

فروش شیر الاغ در فضای مجازی و واحدهای صنفی لبنیاتی ممنوع است و تخلف محسوب می‌شود؛ مردم در صورت مشاهده تخلف با سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت تماس بگیرند و تخلف را گزارش کنند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: درمان بیماری سازمان غذا و دارو سلامت شیر وزارت بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۳۵۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرایی توزیع داروخانه ای متادون/ توزیع دارو باید کنترل شود

به گزارش خبرنگار مهر، موضوع توزیع متادون در سطح ۴۰۰ داروخانه منتخب وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو با گلایه‌ها و انتقاداتی همراه بوده است. زیرا، کانون کشوری پزشکان درمانگر اعتیاد معتقد است که سیاست توزیع و عرضه داروهای مخدر از طریق داروخانه‌ها، غیرقانونی است.

طبق کنوانسیون جهانی ۱۹۶۱ که ایران نیز جزو آن است، تعهد شده که داروهای تحت کنترل می‌بایست در محلی که پزشک، پرستار و تجهیزات احیا موجود است استفاده شده، که قطعاً داروخانه هیچ شباهتی با آن ندارد.

بنابر اظهارات کارشناسان دارو، توزیع هر دارویی اگر تحت کنترل نباشد، با مشکلاتی همراه خواهد شد و این موضوعی است که برای توزیع داروهای مخدر از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

اصولاً، داروخانه به عنوان مکان مورد اعتماد برای توزیع دارو شناخته می‌شود و مردم نیز فکر نمی‌کنند که داروهای مصرفی؛ ضرری داشته باشد. این در حالی است که دسترسی آسان به داروهای مخدر؛ بسیار خطرناک است و به همین علت، کانون کشوری پزشکان درمانگر اعتیاد اعتقاد دارد که داروهای مخدر نباید به داروخانه‌ها داده شود.

از سوی دیگر، موضوع گردش مالی توزیع متادون مطرح است که گفته می‌شود سالی ۳ هزار میلیارد تومان پول خرید مراکز درمان اعتیاد از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور است.

از طرفی سازمان غذا و دارو به بهانه نبود نظارت کافی بر معاونت‌های غذا و دارو در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و وجود نشت دارو از آنها، توزیع دارو را به ۴۰۰ داروخانه منتخب واگذار کرده است.

حال این سوال مطرح است که این تصمیم و سیاست در توزیع متادون، بر چه اساسی اتخاذ شده و چرا سازمان غذا و دارو، به نظرات کارشناسی در این حوزه توجه نمی‌کند. ضمن اینکه باید ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در این ارتباط، نظر کارشناسی بدهد.

موضوع گردش مالی متادون و سودآوری که برای داروخانه‌های منتخب توزیع کننده این داروی مخدر دارد؛ واکنش انجمن داروسازان ایران را نیز در پی داشته است. به طوری که شهرام کلانتری خاندانی رئیس انجمن داروسازان ایران، در نامه‌ای به رئیس سازمان غذا و دارو، به نحوه توزیع داروها در سطح داروخانه‌ها انتقاد کرده است.

در قسمتی از نامه رئیس انجمن داروسازان ایران، آمده است که «سیاستگذاری‌های شتابزده و بعضاً مغایر قوانین طی ادوار قبلی سازمان غذا و دارو، عوارض متعدد از جمله اختلاف نظرهای موجود فعلی در نحوه ادامه فعالیت و ارائه خدمت در مراکز MMT و جایگاه قانونی محل عرضه داروهای آگونیست و تحت کنترل را ایجاد نموده است».

در این نامه عنوان شده است: «این رویه تصمیم گیری نادرست نه تنها طی سال‌های اخیر متوقف نگردیده، بلکه دامنه آن به سایر داروها و کالاهای سلامت محور نیز تسری یافته است».

به نظر می‌رسد، یک سوال بی پاسخ مانده است؛ چرا توزیع متادون به داروخانه‌های منتخب سپرده شده است.

کد خبر 6062751 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • تصویر کمتر دیده شده از سعید راد و ملک مطیعی قبل از ممنوع الفعالیتی
  • چگونگی کسب اطلاعات دارویی از سامانه «تیتک»
  • قیمت شیر الاغ هم سر به فلک کشید
  • قیمت شیر الاغ هم نجومی شد: هر کیلو ۲ میلیون تومان!
  • قیمت‌های نجومی شیر الاغ / هر کیلو ۵۰۰ هزار تا ۲ میلیون!
  • از منتفی شدن جمع آوری پل حافظ تا قیمت نجومی شیر الاغ
  • قیمت عجیب شیر الاغ/ قیمت هر کیلو تا ۲ میلیون تومان
  • چرایی توزیع داروخانه ای متادون/ توزیع دارو باید کنترل شود
  • راه اندازی دومین پالایشگاه پلاسما در کشور
  • ۸۰ درصد کیت‌های آزمایشگاهی مورد استفاده تولید داخل هستند