Web Analytics Made Easy - Statcounter

کلاهبرداری اینترنتی و دسترسی به حساب افراد یکی از موضوعاتی محسوب می‌شود که بیشترین پرونده را در پلیس فتا به خود اختصاص داده است و با ارائه رمز دوم یک‌بار مصرف قطعاً تعداد این پرونده‌ها و به‌طور کلی جرائم مربوط به کلاهبرداری کاهش پیدا خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه انتظامی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، کلاهبرداری اینترنتی یکی از مواردی محسوب می‌شود که مدتی است، جزء روش‌های سارقان برای رسیدن به اهداف شومشان تبدیل شده است و سارقان در این زمینه از عدم آگاهی مردم از موضوعاتی نظیر فیشینگ سوء‌استفاده می‌کنند و وقتی که مردم برای خرید اینترنتی اقدام می‌کنند، با ایجاد صفحات جعلی اما مشابه به صفحات اصلی بانک‌ها و درحقیقت با ایجاد درگاه‌های نامطمئن اقدام به خالی کردن حساب افراد می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرفی افزایش پرونده‌های تشکیل شده در پلیس فتا و مراجع قضائی با موضوع کلاهبرداری‌های اینترنتی، نهادهای مربوطه نظیر بانک مرکزی و پلیس فتا را بر این داشت تا فکری اساسی برای جلوگیری از موضوع فیشینگ و کلاهبرداری‌های اینترنتی از طریق ایجاد درگاه‌های جعلی کنند، لذا بر این اساس قرار بود تا بانک‌ها از اول خرداد 98 رمزهای دوم ثابت را باطل و رمزهای دوم یک‌بار مصرف را به مردم ارائه دهند تا از این طریق، آمار کلاهبرداری‌های اینترنتی را کاهش دهند اما این طرح به دلایلی اجرایی نشد.

40 درصد از پرونده‌های تشکیل شده در پلیس فتا با موضوع کلاهبرداری و خالی کردن حساب‌های بانکی است و قطعاً با ارائه رمز دوم یک‌بار مصرف به افراد، میزان کلاهبرداری در فضای مجازی کاهش چشمگیری خواهد داشت

حال بعد از گذشت حدود 6 ماه از زمان قبلی اجرایی شدن این طرح، قرار است تا بانک‌ها از اول دی ماه سال جاری طرح مذکور را اجرایی کنند و پلیس فتا بیشتر از سایر نهادهای مربوطه اصرار بر اجرایی شدن این طرح دارد، چراکه معتقد است با ارائه رمز دوم یک‌بار مصرف به مردم، جلوی کلاهبرداری‌ها گرفته خواهد شد و با اینکه درحال حاضر حدود 40 درصد از پرونده‌های تشکیل شده در پلیس فتا مربوط به کلاهبرداری اینترنتی است اما اگر رمزهای دوم ثابت باطل شود، این میزان تا 4 درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

در سال 97 بیش از 30 هزار پرونده با موضوع برداشت‌های غیرمجاز در پلیس فتا تشکیل شد

امروزه کلاهبرداری‌های اینترنتی به‌دلیل ناایمن بودن برخی از صفحات و درگاه‌ها رو به افزایش است و قابل ذکر است که در سال گذشته، بیش از 30 هزار پرونده در پلیس فتا با موضوع برداشت‌های غیرمجاز تشکیل شد و جالب‌تر اینجاست که در بسیاری از پرونده‌ها، مال‌باختگان از اتفاق رخ داده اصلاً باخبر نیز نبودند و اگر هم متوجه شوند، بعد از چند ماه از کم‌شدن حساب خود مطلع می‌شوند. همه این موارد موجب می‌شود که ارائه رمزهای یک‌بار مصرف به مردم، اقدام مقابله‌ای برای جلوگیری از سارقان تلقی شود.

فیشینگ چیست؟

همچنین براساس اعلام مسئولان پلیس فتا، موضوع فیشینگ یا همان انتقال افراد به صفحات و درگاه‌های جعلی و خالی کردن حساب آنها حدود یک‌سوم جرائم سایبری در کشور است.

روش استفاده کلاهبرداران و سارقان این‌گونه است که وقتی فردی برای خرید اینترنتی اقدام می‌کند و بعد از اینکه به مرحله واریز پول می‌رسد، صفحه‌ای جعلی باز می‌شود که بسیار شبیه صفحات اصلی پرداخت پول بانک‌هاست و مردم نیز به‌دلیل اینکه از این موضوعات باخبر نیستند، اطلاعات بانکی خود را در این صفحه وارد می‌کنند و سارقان نیز با در اختیار داشتن رمز و اطلاعات افراد، اقدام به خالی کردن حساب‌ها می‌کنند، لذا پلیس فتا از مدت‌ها قبل بر این نکته تأکید داشت که کلاهبرداری اینترنتی همه ساله رو به افزایش است و باید برای کاهش وقوع جرائم در فضای مجازی، برنامه‌ای چندجانبه اجرا کرد. اکثر متخصصان و کارشناسان، استفاده از رمزهای یک‌بار مصرف را اقدامی مفید برای جلوگیری از اقدامات کلاهبرداران می‌دانند.

سردار مجید: رمزهای یک‌بار مصرف موجب تقویت امنیت ورود به سیستم بانک‌ها می‌شود

طراحی برنامه‌های جامعه برای جلوگیری از کلاهبرداری‌های اینترنتی موضوعی است که مورد تأکید سردار وحید مجید رئیس پلیس فتا نیز قرار دارد و وی درباره بیشترین جرائم کشف شده در فضای مجازی و استفاده از رمزهای دوم یک‌بار مصرف برای خریدهای اینترنتی به خبرنگار آنا گفت: برداشت‌های غیرقانونی از حساب‌های بانکی و کلاهبرداری از این طریق، جزء بیشترین پرونده‌های تشکیل شده در پلیس فتاست و ما برای جلوگیری از اقدامات کلاهبرداران، جلسات متعددی را با بانک مرکزی داشتیم تا به راه‌حل مناسبی در راستای کاهش وقوع جرائم در فضای مجازی دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: قرار است تا طرح جاری از اول دی ماه اجرایی شود و ما معتقدیم رمزهای یک‌بار مصرف اقدامی موثر برای مقابله با سارقان اینترنتی است، چراکه این رمزها بعد از یک‌بار استفاده دیگر کارآیی نخواهد داشت و کلاهبرداران نمی‌توانند به‌طور مرتب از آن استفاده کنند.

رئیس پلیس فتا تصریح کرد: استفاده از این رمزها موجب تقویت امنیت ورود به سیستم بانک‌ها می‌شود و مردم برای هر تراکنش نیاز به یک رمز دارند و اگر بخواهند تراکنش‌های بعدی را انجام دهند باید مجدد برای دریافت رمز یک‌بار مصرف اقدام کنند.

مجید اظهار کرد: این طرح درصورت اجرایی شدن موجب تأمین امنیت کابرانی که خریدهای خود را از طریق فضای مجازی انجام می‌دهند، خواهد شد.

اینکه این طرح در راستای مقابله با کلاهبرداران است، واضح و کاری کارشناسانه‌شده محسوب می‌شود اما درباره نحوه دریافت و استفاده از این رمز نیز باید اطلاع‌رسانی کاملی صورت گیرد.

اعتبار استفاده از رمزهای یک‌بار مصرف چقدر است؟

در این خصوص علی‌محمد رجبی رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری جرائم سایبری پلیس فتا به خبرنگار آنا گفت: افزایش کلاهبرداری‌های اینترنتی  و سوء‌استفاده‌های مالی نه تنها در کشور ما بلکه در بسیاری از کشورها رو به رشد بوده است و به‌طور کلی موضوع فیشینگ در کشورهای دیگر نیز وجود دارد. به لحاظ دلتنگی و ناراحتی‌هایی که بین مردم از این بابت به‌وجود آمده بود، قرار شد تا رمزهای دوم ثابت از اول دی ماه باطل و مردم برای انجام تراکنش از رمزهای یک‌بار مصرف استفاده کنند.

وی افزود: بانک‌ها نیز برای ارائه این رمزها، فرآیند پیچیده‌ای برای ثبت نام ندارند و هیچ مبلغی نیز برای ارائه رمز از مردم دریافت نمی‌شود و بانک‌ها از دو طریق رمزها را در اختیار مردم قرار می‌دهند. اولین روش استفاده از اپلیکیشن بانک موردنظر است که فرآیند چگونگی دریافت رمز به‌طور واضح و کامل در آن آمده است و روش دوم نیز از طریق پیامک است.

رجبی تصریح کرد: مردم به این نکته نیز باید توجه کنند که پیامک‌هایی که از سوی بانک‌ها به مردم ارسال می‌شود از سوی شماره تلفن بانکی است و اگر شماره شخص حقیقی به مردم برای رمز یک‌بار مصرف پیام دهد، قطعاً اعتبار ندارد.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری جرائم سایبری پلیس فتا افزود: با در اختیار داشتن رمزهای یک‌بار مصرف، برای هر خرید اینترنتی 60 ثانبه فرصت خواهد بود و درحقیقت اعتبار این رمزها 60 ثانیه است اما بانک‌ها به‌دنبال این هستند تا این مدت زمان تا دو دقیقه افزایش پیدا کند. طرح جاری فقط برای خریدهای اینترنتی و رمز دوم کارت‌های بانکی است و مردم برای خرید از فروشگاه‌ها و مغازه‌ها طبق روال عادی، از همان رمز اول استفاده خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: کلاهبرداران و هکرها با استفاده از رمز دوم کارت‌ها به اطلاعات و حساب افراد دسترسی پیدا می‌کردند و قطعاً با اجرایی شدن طرح مذکور، جلوی این کار گرفته خواهد شد. مردم نیازی نیست برای دریافت رمز یک‌بار مصرف به بانک‌ها بروند، بلکه هموطنان می‌توانند با مراجعه به خودپردازها نیز نسبت به اخذ رمزهای دوم یک‌بار مصرف اقدام کنند.

براساس این گزارش، قطعاً باطل شدن رمز دوم ثابت و ارائه رمزها یک‌بار مصرف قطعاً در راستای کاهش جرائم فضای مجازی با موضوع کلاهبرداری است و با اجرایی شدن این طرح، مردم با خیال راحت می‌توانند برای خریدهای اینترنتی خود اقدام کنند، البته نحوه اطلاع‌رسانی نیز برای دریافت رمزهای یک‌بار مصرف امری ضروری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

طبیعی است مردم نیز با هر اقدامی که موجب تأمین امنیت افراد چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی شود، موافق خواهند بود، چراکه در این مدت بسیاری از مردم قربانی فیشینگ شده و برداشت‌های غیرقانونی از حساب‌های بانکی برخی از افراد، موجب ناراحتی آنها شده بود.

انتهای پیام/4110/

منبع: آنا

کلیدواژه: پلیس فتا فیشینگ کلاهبرداری در فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۳۶۱۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاوران پلیس مرکزی بیش از ۴۲ هزار خدمت روانشناختی ارائه کردند

سرهنگ احسان آنقی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: خدمات مشاوره و روانشناختی نقش تعیین کننده‌ای در ارتقای سلامت روان، تقویت روابط اجتماعی و پیشرفت فردی و اجتماعی در جامعه ایفا می‌کند و توسعه و تقویت این خدمات می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی شهروندان و آرامش جامعه کمک شایانی داشته باشد.

معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مرکزی با اشاره به ارائه خدمات مشاوره‌ای رایگان در تمامی دوایر مشاوره و مددکاری کلانتری‌های استان مرکزی، گفت: دسترسی آسان به این خدمات در محیط کلانتری‌ها، موجب شده که افراد احساس امنیت و حمایت بیشتری داشته باشند و این امر به کاهش استرس و اضطراب آنان و افزایش همکاری با مجریان قانون منجر شده است.

وی افزود: همچنین مشاوران و روانشناسان مستقر در کلانتری‌ها با تشخیص سریع مشکلات روانی و ارائه راهکارهای مناسب از تکرار رفتارهای مجرمانه جلوگیری و به بازپروری و بازگشت مجرمان به جامعه کمک شایانی می‌کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: این امر علاوه بر کاهش آسیب‌های اجتماعی، در بلند هزینه‌های مربوط به دستگاه قضائی و پلیس را نیز کاهش داده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: سال گذشته ۴۲ هزار و ۱۲۲ مورد خدمات مشاوره فردی در مرکز مشاوره آرامش و دوایر مشاوره و مددکاری کلانتری‌های این استان ارائه شده است.

سرهنگ آنقی تاکید کرد: تأثیر این خدمات روانشناختی بازتاب مصالحه ۷۰ درصدی پرونده‌های ارجاع شده به دوایر مشاوره و مددکاری کلانتری‌های استان را به همراه داشته که در چشم انداز اجرایی سال جاری، تقویت و کیفی سازی این خدمات به عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های معاونت فرهنگی و اجتماعی دنبال می‌شود.

وی گفت: همچنین در سال گذشته تعداد ۶۸ مورد کارگاه‌های روانشناختی با موضوعات موضوعات فرزند پروری، مهارت‌های کودک و نوجوان، تربیت فرزند، ارتباط با نوجوان، آسیب فضای مجازی در مرکز مشاوره آرامش به صورت تخصصی برای خانواده‌ها برگزار شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مرکزی بیان داشت: سامانه تلفنی پلیس پاسخگو به شماره تماس ۰۹۶۵۸۰ نیز به صورت رایگان در ساعات اداری آماده ارائه خدمات روانشناختی رایگان به شهروندان است.

سرهنگ آنقی بیان کرد: عموم مردم می‌توانند از خدمات مرکز مشاوره آرامش فرماندهی انتظامی استان که در زمینه‌های مختلف فردی، تربیتی، تحصیلی، کودک و نوجوان، ازدواج، خانوادگی ارائه می‌شود، بیشترین بهره گیری را داشته باشند.

کد خبر 6081606

دیگر خبرها

  • ببینید | کلاهبرداری هندوانه فروش خیابانی در تهران؛ رنگ کردن هندوانه برای گول زدن مردم!
  • ضرورت استفاده از پسماند کشاورزی برای جلوگیری از فشار کمتر به مراتع همدان
  • فواید یک ویتامین برای زنان
  • کلاهبرداری ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان کنکور/ متهمان دستگیر شدند
  • کشف و ضبط انبار لاستیک قاچاق در بروجرد
  • کلاهبرداری از داوطلبان کنکور با دریافت رمزارز و سکه طلا
  • مشاوران پلیس مرکزی بیش از ۴۲ هزار خدمت روانشناختی ارائه کردند
  • بازداشت کلاهبردار ۶ میلیارد ریالی در بروجرد
  • کاریابی اینترنتی، ترفند کلاهبرداران سایبری
  • ضرورت مصرف بهینه و جلوگیری از هدر رفت منابع آب موجود شفت