Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-25@21:45:14 GMT

چراخواب‌هایمان را فراموش میکنیم؟

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۳۶۲۵۵

فراموشی ما به طور کلی به شرایط عصبی شیمیایی مغز در هنگام خواب و در مرحله REM مربوط می شود، «رم» مرحله‌ای از خواب است که با حرکات سریع چشم و خواب شناخته می شود. ناطقان: تقریبا برای همه پیش آمده است که از رویایی واضح و روشن بیدار شوید و هم‌زمان احساساتی قوی و واقعی مانند شادی، آرامش، ترس یا وحشت برانگیخته شده باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اگر چه این احساسات به سختی قابل انکار یا تغییر هستند؛ اما لحظه‌ای که تصمیم می گیریم به کسی بگوییم واقعا چه اتفاقی در رویاهایمان افتاده، این ویژگی های روشن و خاص، ناگهان ناپدید می شوند.

فراموشی ما به طور کلی به شرایط عصبی شیمیایی مغز در هنگام خواب و در مرحلهREM مربوط می شود، «رم» مرحله‌ای از خواب است که با حرکات سریع چشم و خواب شناخته می شود.

البته ممکن است این تمام ماجرا نباشد. بر اساس تحقیقات جدید روی موش ها، مرحله خواب رم شامل دوره‌ای از «فراموشی فعال» نیز می‌شود که به احتمال زیاد برای جلوگیری از اضافه شدن بار اطلاعات در مغز صورت می‌گیرد.

نورون هایی که مسئولیت فراموش‌های آگاهانه را بر عهده دارند، همان نورون های کنترل اشتها هستند.

چرا خواب‌هایمان را فراموش می‌کنیم؟

مطالعاتی که پیشتر در این زمینه انجام شده بود، معمولا روی هورمونی که در تنظیم خواب، هنگام حملاتی که در خواب به انسان ها رخ می دهد، متمرکز بوده؛ شرایطی که باعث می شود تا ناخواسته و ناگهانی به خواب فرو رویم.

برای این آزمایش، محققان گروهی از نورون های مجاور منطقه «هیپوکامپوس» مغز را مورد آزمایش قرار دادند. جایی که هورمون (MCH) را تولید می کند. مولکولی که مسئول تنظیم خواب و اشتهاست.

در خلال ضبط فعالیت های خواب در موش ها و همچنین آزمایش های مربوط به ردیابی عصبی پیام های مهارکننده ای از سوی این سلول های عصبی برای هیپوکامپ ارسال می شود.

چرا خواب‌هایمان را فراموش می‌کنیم؟

برخلاف بیشتر نورون های مغز که در هنگام بیدار شدن حیوانات فعال هستند، نورون های MCH در هیپوتالاموس هنگامی که یک حیوان در مرحله ای به نام خواب REM قرار دارد، شروع به شلیک بیشتر سیگنال های الکتریکی می کنند.

محققان برای ارزیابی تأثیر نورون های MCH بر حافظه، از ابزارهای ژنتیکی برای روشن و خاموش کردن نورون های MCH قبل از انجام برخی آزمایشات حافظه استفاده کردند.

هنگامی که محققان سیگنال های MCH را در موش ها ردیابی کردند، دریافتند که سلول های عصبی در منطقه هیپوکامپ سرکوب می شوند، یک ناحیه از مغز که به عنوان منطقه تقویت حافظه شناخته می شود و در حفظ خاطرات نقش دارد.

این امر با آنچه دانشمندان قبلاً در مورد هیپوکامپ می دانستند، کاملا جور در می‌آمد؛ زیرا هیپوکامپ یکی از آخرین مناطقی است که در بدن به خواب می رود.

این منطقه ساختاری منحنی شکل است که درون هر نیمکره مغز قرار می گیرد و برای انتقال اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به حافظه طولانی مدت بسیار مهم است.

براساس این مطالعه، هیپوکامپ همان گونه که آخرین منطقه در مغز است که به خواب می رود، آخرین منطقه نیز هست که از خواب بیدار می شود.

از نظر تئوری، هنگامی که از خواب بیدار می شوید پنجره ای در حافظه کوتاه مدت شما به وجود می آید؛ اما از آنجا که هیپوکامپ هنوز کاملا بیدار نشده است، اطلاعات به بانک حافظه طولانی مدت انتقال نیافته اند و در همین راستا مقداری از جزئیات رویا از دست رفته و فراموش می شود.

فراموشی مکانیسمی فعال است که مغز برای پاک کردن اطلاعات غیرضروری از آن استفاده می کند تا بتوانیم چیزهای جدیدی حفظ کنیم. انسان ها تمایل دارند فقط مواردی را که اغلب درباره آنها فکر می کنند یا این که دارای اهمیت عاطفی هستند مثل یک مشکل، یک تاریخ یا یک جلسه را به یاد بیاورند؛ اما همه انسان ها در فراموش کردن چیزهای غیرضروری متبحرند! در واقع نه تنها خواب ها و جزئیات رویاهای ما، بلکه خیلی از افکارمان از دست می روند. منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: خواب ، فراموش کردن ، مغز

منبع: ناطقان

کلیدواژه: خواب فراموش کردن مغز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۳۶۲۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نهایی می‌شود یا فراموش؟

به گزارش قدس آنلاین، علی بابایی کارنامی با اشاره به مراعا ماندن تصمیم‌گیری درباره تعیین دومین روز تعطیل آخر هفته لایحه‌ اصلاح ماده ۷۸ قانون خدمات کشوری در کمیسیون اجتماعی، گفت: پیوست‌های اقتصادی این لایحه تقریباً مشخص شده‌ است اما پیوست‌های اجتماعی و فرهنگی آن هنوز به صورت جامع بررسی نشده است؛ به همین دلیل نیز کمیسیون لایحه مذکور را فعلاً مراعا نگه داشته تا با استفاده از نظرات کارشناسی مرکز پژوهش‌ها و کانون‌های اصلی تصمیم گیری در کشور بتوانیم تصمیمات خوبی در این زمینه بگیریم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا جزئیات لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته تا پیش از پایان دوره مجلس یازدهم در صحن مجلس رسیدگی می‌شود؟ اظهار کرد: اعلام نظر نهایی کمیسیون اجتماعی درباره این لایحه نیازمند برگزاری یک الی دو جلسه دیگر است؛ با این حال با توجه به اینکه یک جلسه نیز با آقای قالیباف رئیس مجلس جهت جمع بندی در این زمینه برگزار شود، این احتمال وجود دارد که در این دوره جزئیات بررسی لایحه مذکور به صحن برسد.

به گزارش ایسنا، کمیسیون اجتماعی مجلس دهم شورای اسلامی در آبان ۱۳۹۸ اجرای طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌ها و کاهش ساعت کاری در سراسر کشور را تصویب کرده بود، اما بررسی آن به عمر مجلس دهم نرسید. با این حال در مجلس یازدهم این طرح با اصلاحیه‌ای مبنی بر تعطیلی شنبه‌ها به جای پنجشنبه‌ها در کمیسیون اجتماعی کلید خورد. همان زمان هم این موضوع مطرح شد که هدف دولت از تعطیلی سراسری روزهای پنجشنبه در کشور، ایجاد اوقات فراغت برای خانواده و فراهم‌شدن شرایط برای سفرهای کوتاه‌مدت به‌منظور رونق گردشگری و ایجاد نشاط در خانواده‌ها بوده، اما از سوی دیگر جمعی از نمایندگان طرحی را تدوین کردند که بر اساس آن شنبه‌ها به‌جای پنج‌شنبه‌ها تعطیل شود.

در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ در جریان رسیدگی به کلیات لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری با کلیات این لایحه موافقت کردند، اما درباره روز دوم تعطیلی تصمیم گیری بر عهده کمیسیون اجتماعی مجلس سپرده شد و در جلسه روز یکشنبه ۲۶ فروردین کمیسیون اجتماعی، اعضای این کمیسیون با موافقت دولت، پنجشنبه‌ را به عنوان دومین روز تعطیل آخر هفته تعیین کردند؛ تصمیمی که با مخالفت و انتقاد بسیاری از فعالان بخش خصوصی مواجه شد.

بر اساس تقویم منتشر شده از سوی مجلس شورای اسلامی، صحن مجلس طی هفته آتی ۳ روز جلسه علنی خواهد داشت و پس از آن بعد از یک هفته تعطیلی جهت حضور نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه تا روز ۲ خرداد، ۶ روز دیگر تشکیل جلسه خواهد داد؛ بنابراین در صورتی که طی ۹ جلسه باقی مانده، کمیسیون اجتماعی تصمیم نهایی خود را درباره لایحه‌ اصلاح ماده ۷۸ قانون خدمات کشوری به صحن ارجاع ندهد، عملا این لایحه نهایی نخواهد شد و رسیدگی تا به امروز آن صرفا اتلاف وقت بوده است و برای نهایی شدن باید در مجلسی دیگر دوباره از ابتدا روندی را که گذرانده است طی کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • برخی به دنبال فراموش شدن امام خمینی(ره) هستند
  • لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نهایی می شود یا فراموش؟
  • لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نهایی می‌شود یا فراموش؟
  • علیرضا دبیر مصاحبه جنجالی‌اش با پیمان یوسفی را فراموش نکرده است | به من قول داده بودند که‌...
  • نسخه آبی گوشی ردمی 13C 5G به زودی عرضه می‌شود
  • گل‌های ماندگار و فراموش نشدنی مسی و رونالدو در لیگ قهرمانان اروپا (فیلم)
  • بروید به سلامت، فراموش نمی‌کنیم!
  • در وزن ۷۷ انتخابی برگزار شود/ تجربه‌ «گرایی» را نباید فراموش کرد
  • کاوشگر بین ستاره ای پس از ۵ ماه با زمین تماس گرفت
  • چگونه خطر ضعف حافظه را کاهش دهیم؟