Web Analytics Made Easy - Statcounter

از آن جا که کودکان و نوجوانان نقش تعیین کننده‌ای در مقصد گردشگری خانواده‌ها دارند همدان ایده برگزاری جشنواره «گردشگری کودک و خانواده» را در برنامه تقویت گردشگری خود قرار داده است، جشنواره‌ای که در آن این بار کودکان سفیر معرفی همدان می‌شوند.

خبرگزاری فارس ـ همدان؛ «سفر» همواره خوشایند است اما سفر خانوادگی به لحاظ اینکه کودکان و نوجوانان گاهی تعیین‌کننده مقصد سفر هستند، رنگ و بوی دیگری به خود می‌گیرد و می‌تواند علاوه بر خانواده‌ها برای کودکان و نوجوانان نیز تجربیاتی را به همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کودکان و نوجوانان این بار قرار است سفیران گردشگری همدان باشند، آثار جذاب طبیعی و تاریخی همدان علاوه بر بزرگسالان برای کودکان نیز خاطره‌انگیز است و این مسئله در بازدید کودکان از آرامگاه بوعلی که نماد علم و دانش برای آنهاست به عینه دیده شده است.

دوبیتی‌های باباطاهر آن هم با لهجه همدانی برای کودکان و نوجوانان جالب توجه خواهد بود همانطور که اکنون بسیاری از مسافرانی که به همدان سفر می‌کنند با حضور در آرامگاه باباطاهر اشعار نوشته شده بر دیوار آرامگاه این شاعر بزرگ را روخوانی می‌کنند.

همدان طی دو سال اخیر با برپایی غرفه «کودک و گردشگری» در نمایشگاه سراسری گردشگری تهران، امسال نیز بناست جشنواره‌ای تحت این عنوان برگزار کند.

با مزیت‌هایی که سفر برای کودکان و نوجوانان دارد، آنها می‌توانند نقش بسزایی در تشویق خانواده‌ها برای این مهم داشته باشند که این مسئله در رونق گردشگری نیز اثرگذار است و آشنایی آنها با تاریخ و تمدن شهرها در قالب سفر محقق می‌شود.

همدان سال‌هاست در بسیاری از برنامه‌های فرهنگی کودکان و نوجوانان پایلوت کشوری بوده و این بار در زمینه گردشگری وارد شده تا بتواند از این طریق خانواده‌های ایرانی را به همدان دعوت کند.

معرفی همدان با جشنواره «گردشگری کودک»

بر همین اساس معاون گردشگری میراث فرهنگی همدان ضمن اینکه زمان برگزاری جشنواره ملی «گردشگری کودک و خانواده» را دی ماه امسال در همدان دانست گفت: برگزاری این جشنواره در راستای معرفی همدان پیش‌بینی شده است. 

علی خاکسار با اشاره به اینکه همدان برند «گردشگری کودک و خانواده» در کشور است افزود: در طول سال رویدادهای مختلفی با عنوان کودک در همدان برگزار شده که این جشنواره نیز در این راستا برگزار می‌شود به طوری که دو سال است همدان در نمایشگاه گردشگری با رویکرد «گردشگری کودک» شرکت می‌‌کند.

وی نقش کودکان در گردشگری و انتخاب مقصد گردشگری خانواده‌ها را بی‌تاثیر نداست و افزود: بر این اساس به منظور معرفی همدان به عنوان پایلوت شهر کودک نیازمند همکاری دستگاه‌های مرتبط هستیم تا این مسئله به مرور جا افتاده و همدان شهر اول گردشگری از نگاه کودکان باشد.

 معاون گردشگری میراث فرهنگی همدان خاطرنشان کرد: مشارکت آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دانشگاه‌های استان، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری برای آشنایی کودکان با گردشگری و معرفی همدان به این عنوان بسیار اثرگذار است.

گردشگری موجب نظم پذیری و تقویت مهارت‌های ارتباطی کودک می‌شود

در همین راستا یک معلم دبستان در خصوص ایده «کودک و گردشگری» گفت: توجه به صنعت توریسم و گردشگری در جهان شناخته شده و بسیاری بر این اصل هستند که یکی از نیازهای کودکان توجه به مقوله گردشگری است زیرا آنها در رونق و توسعه گردشگری اثرگذار هستند.

مریم زهره‌وند بیان کرد: کودکان ابتدایی‌ترین سفر خود را در خانواده و پس از ورود به مدرسه با اردوها تجربه می‌کنند که این موضوع می‌تواند در رشد فکری و رفتاری کودکان نیز تاثیرگذار بوده و آنها را با محیط بیرون از خانه بیشتر و بهتر آشنا کند.

وی رشد مهارت‌های فردی و اجتماعی، نظم‌پذیری و تقویت مهارت‌های ارتباطی را از مزایای آشنایی کودک با سفر و گردشگری دانست و افزود: حضور در فضایی دور از شهر و خانه می‌تواند تجربیاتی در افکار کودکان ایجاد کند که شاید تنها آموزش در آن موثر نباشد.

این معلم دبستان با تاکید بر اینکه در سفر یادگیری همراه با تجربه اتفاق می‌افتد خاطرنشان کرد: کودکان بیشتر اوقات خود را در مدرسه سپری می‌کنند اما کسب تجربیاتی به غیر از آموزش آن هم از طریق مشاهده و دقت در فضای بیرون لازمه رشد فکری و ذهنی کودکان است.

وی برگزاری جشنواره «گردشگری کودک و خانواده» را عنوان مهم و مناسبی در راستای آشنایی کودکان با گردشگری دانست و گفت: میراث فرهنگی، شهرداری‌ در قالب آموزش‌های شهروندی، آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این زمینه می‌توانند وارد شده و برنامه‌هایی داشته باشند که در صنعت توریسم نیز نقش توسعه‌ای خواهد داشت.

گردشگری تجربیات زیستی کودک را افزایش می‌دهد

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان نیز در همین زمینه گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس داشت و اظهار کرد: برگزاری «جشنواره «گردشگری کودک و خانواده» با هدف آشنایی کودکان با گردشگری ایده خوبی است زیرا سفر برای کودکان جنبه آموزشی دارد و موجب کسب تجربیاتی برای آنها می‌شود.

بهناز ضرابی‌زاده یکی از برنامه‌های تابستان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را برگزاری اردو و سفر کوتاه دانست و گفت: در این اردوها مربیان بچه‌ها را به لحاظ تشویقی در فعالیت‌های مرکز به محیط‌ها و اماکن گردشگری شهر همدان می‌برند.

وی برگزاری اردوهای کودکانه را با هدف شناسایی جاذبه‌های شهری دانست و افزود: با توجه به نیاز بچه‌ها به معاشرت، روحیه همکاری، تقویت نشاط و روحیه اجتماعی زیستی برگزاری چنین اردوهای لازم و ضروری است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان ادامه داد: در اردوها که هدف نشاط و شادابی بچه‌هاست، ما به مسئله معرفی اماکن و معرفی شخصیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری نیز توجه داریم زیرا وقتی بچه‌ها با هم‌سن و سالان خود هستند، تجربه زیستی خوبی را کسب می‌کنند که برای آنها خاطره‌انگیز است.

وی در خصوص تاثیرگذاری کودکان در تعیین مقصد گردشگری اظهار کرد: هرکس سهم خود را در معرفی جاذبه‌های گردشگری بر عهده دارد ولی کودکان و نوجوانان در معرفی جاذبه‌ها بی‌تاثیر نیستند.

ضرابی‌زاده اضافه کرد: اگر یک کودک یا نوجوان به سفری می‌رود و یا از مکان گردشگری بازدید می‌کند، پس از بازگشت می‌تواند با معرفی آن را در بین همسالان خود اشتراک بگذارد و با بیان مشاهدات و تجربیات خود می‌تواند دیگران را تشویق به بازدید کند.

وی با بیان اینکه کودکان می‌توانند مشوق بازدید دیداری از این فضاها باشند و به عنوان یک نیاز از خانواده‌ها درخواست کنند افزود: قطعاً یکی از شیوه‌های شناخت اجتماع و ارتقای دانش کودک و نوجوان سفر و دیدن است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان در ادامه بیان کرد: ما در کانون پرورش فکری، کارگاه‌های ادبی برای پرورش حس دیداری کودکان و نوجوانان برگزار می‌کنیم به طوری که مربی با روش‌های مختلف تلاش می‌کند حس دیداری کودکان را تقویت کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر کودکان آموزش خوب دیدن را یاد گرفته و خوب تجربه کردن را تقویت کنند، فراتر از کودکان دیگری خواهند بود که چنین تجربیاتی ندارند؛ ضمن اینکه می‌توانند این تجربیات را در اختیار همسالان خود بگذارند که برای همدان نیز مفید است.

ضرابی‌زاده با تاکید بر اینکه یکی از تجربیات حس دیداری توجه به مقوله سفر است افزود: با سفر است که کودک تجربیات زیستی مختلفی پیدا می‌کند و با فرهنگ‌های مختلف آشنا می‌شود، مدیریت تصمیم پیدا می‌کند و روحیه همکاری آن افزایش می‌یابد.

وی با تاکید بر اینکه سفر می‌تواند تقویت‌کننده همکاری، مشارکت اجتماعی و تجربیات زیستی کودکان باشد گفت: کشورهای مختلف دنیا در آموزش و پرورش و در کنار درس به این حوزه نیز توجه دارند و کودکان و نوجوانان مدتی را برای دریافت آموزش از فضای مدرسه خارج کرده و وارد اجتماع می‌کنند تا تجربیات بیشتری کسب کنند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان یادآور شد: کودکان و نوجوانانی که در تعامل با یک آموزش بیرونی بوده و به طور رسمی آموزش نگرفته و تجربه می‌کنند این تجارب به آنها کمک می‌کند ماندگاری در ذهن آنها بیشتر شود.

وی اظهار کرد: کودکان و نوجوانانی که سفر می‌روند دارای هوش بهتری هستند و قدرت تصمیم‌گیری بیشتری دارند که در مشارکت اجتماعی آنها نیز دخیل است، آنها گاهی خود تعیین‌کننده مقصد گردشگری هستند که در رونق گردشگری نیز اثرگذار است.

انتهای پیام/89003/

منبع: فارس

کلیدواژه: گردشگری کودک همدان سفر گردشگری کودک و خانواده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۳۶۴۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکیب تیم وزنه‌برداری نوجوانان و جوانان همدان مشخص شد

به گزارش جام جم آنلاین همدان، براساس رای‌گیری انجام شده، عسل کدخدایی در دسته ۷۶ کیلوگرم (نوجوانان)، کیانا قیاسی در وزن به اضافه ۸۷ کیلوگرم (جوانان)، مهسا قیاسی در ۵۵ کیلوگرم (نوجوانان)، فاطمه مالمیر در ۵۵ کیلوگرم (جوانان)، پریسا زرینی در ۴۹ کیلوگرم (جوانان)، نازنین زهرا ملکی در ۸۱ کیلوگرم (نوجوانان)، تارا درویشی ۶۴ کیلوگرم (نوجوانان)، نرگس زرینی ۵۹ کیلوگرم (نوجوانان) و زینب پرتوی فر در دسته ۷۱ کیلوگرم (نوجوانان) با حداکثر آرای کسب شده به قهرمانی کشور راه یافتند.
همچنین مریم می‌آبادی به عنوان سرمربی، سمیه ابوالفتحی مربی و خدیجه محبی راد سرپرست تیم وزنه برداری دختران همدان در مسابقات کشوری برگزیده شدند.

پسران با ۶ سهمیه در ماراتن انتخابی تیم ملی


شورای فنی هیات وزنه برداری همدان با انجام رای گیری، ۶ وزنه بردار را برای حضور در مسابقات قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی نوجوانان و جوانان انتخاب کرد.
سینا هدایتی در وزن ۸۶ کیلوگرم (جوانان)، امیرعباس تیموری در ۹۲ کیلوگرم (جوانان) ، امیررضا حاتمی در وزن به اضافه ۱۰۹ کیلوگرم (جوانان) ، امیرعلی قره خان باز در ۸۰ کیلوگرم (نوجوانان) ، امیرحسین خزایی در ۷۳ کیلوگرم (نوجوانان) و طاها نعمتی در دسته به اضافه ۱۰۹ کیلوگرم (نوجوانان) برای حضور در مسابقات وزنه برداری قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی برگزیده شدند.

همچنین براساس رای‌گیری انجام شده، محمدرضا شیرزادی به عنوان سرمربی و محسن گودرزی مربی تیم وزنه برداری پسران همدان انتخاب شدند.

دیگر خبرها

  • تماشاخانه سیار کانون میهمان همدان
  • ترکیب تیم وزنه‌برداری نوجوانان و جوانان همدان مشخص شد
  • موزه‌ای که به یک فقر تربیتی پاسخ گفت/ اسباب‌بازی، دروازه شور خلاقانه
  • نخستین مرکز تخصصی نجوم و رصد استان در شهرستان بروجن راه اندازی می‌شود
  • شرکت کودکان و نوجوانان ۲۸ کشور در جشنواره نقاشی پوپک
  • 5 تا از بهترین ایالت‌های آمریکا
  • بازی‌های رایانه‌ای منجر به آسیب جسمی کودکان و نوجوانان
  • همایش ملی روانپزشکی کودک و نوجوان در مشهد آغاز به کار کرد
  • مجتبی رحماندوست: اشعاری برای ردپای انبیا در کربلا نوشتم
  • جاذبه های گردشگری شهرستان آبدانان