Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-24@12:46:52 GMT

دولت نیجریه اشتباهاتش را جبران نمی‌کند

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۳۶۴۹۷

حدود ۴ ماه پیش بود که دولت نیجریه تحت فشار افکار عمومی و سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشری مجوز آزادی «شیخ ابراهیم زکزاکی» رهبر جنبش اسلامی نیجریه و همسر وی را صادر کرد. بدین‌ترتیب، «شیخ زکزاکی» و همسرش که به شدت بیمار بودند، جهت انجام معالجه تحت تدابیر شدید امنیتی به هندوستان منتقل شدند.

اخبار بین‌الملل- این اتفاق درحالی رخ داد که دولت نیجریه پیشتر مخالفت خود با رسیدگی به اوضاع جسمانی وخیم «شیخ زکزاکی» را اعلام کرده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما با این‌حال، پس از افزایش نگرانی‌های افکار عمومی و ملت‌های مسلمان و آزاده در سراسر جهان از وضعیت جسمانی رهبر نهضت اسلامی نیجریه، دادگاه عالی این کشور سرانجام مجوز درمان وی در هندوستان را صادر کرد.

ازهمین‌روی، «شیخ ابراهیم زکزاکی » پس از تحمل ۴ سال بازداشت، رنج و بیماری، آزاد و جهت درمان به بیمارستانی در هند منتقل شد. علیرغم این مسأله، دیری نپایید که افکار عمومی متوجه شدند که صدور حکم آزادی « شیخ زکزاکی » و انتقال وی به بیمارستان چیزی بیش از یک ظاهرسازی توسط دولت نیجریه نبوده است؛ به ویژه اینکه اکنون شیخ زکزاکی و همسرش توسط دولت نیجریه به زندان مرکزی ایالت کادونا منتقل شده اند.

درهمین ارتباط گفتگویی را با «سهیلا زکزاکی» دختر شیخ زکزاکی، رهبر نهضت اسلامی نیجریه ترتیب داده که مشروح آن از نظر می گذرد؛ 

 اتفاق ناگواری که هم اکنون رخ داده، انتقال شیخ زکزاکی به زندان مرکزی ایالت کادونا است. این درحالی است که رهبر نهضت اسلامی نیجریه نیاز مبرمی به طی کردن دوره درمانی دارد و می بایست هرچه سریعتر تحت معالجه قرار گیرد. با توجه به تحولات کنونی، به نظر شما در آینده چه اتفاقاتی در نیجریه و پرونده شیخ زکزاکی رخ خواهد داد؟ 

ببینید من نمی توانم بگویم که در آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد و تحولات به کدام سمت و سوی پیش خواهند رفت. اما آنچه را که با قطعیت می توانم بگویم این است که دولت نیجریه تاکنون اقدامات خصمانه ای صورت داده و هیچ گامی در راستای بهبود وضعیت جسمانی پدرم و مادرم صورت نداده است. 

واقعیت این است که ما گمان می‌کردیم دولت اشتباهاتش را جبران خواهد کرد اما متاسفانه شاهد آن هستیم که دولتمردان همچنان به اقدامات گذشته خود ادامه می دهند و عزمی برای جبران اشتباهاتشان ندارند. ما اعتقاد داریم که دولت نیجریه باید مسئولیت پذیر باشد و هرچه سریعتر شیخ زکزاکی و همسرش را آزاد کند. 

از سال ۲۰۱۵ تاکنون دولت نیجریه هرکس را که اعتراض کرده بود، کشته است. دولت نیجریه انتظار داشت از رهگذر این جنایت ها علیه شیعیان، صلح و آرامش در کشور برقرار شود اما این اتفاق رخ نداد.

 با در نظر گرفتن تحولات کنونی و انتقال شیخ زکزاکی به زندان مخوف ایالت کادونا آیا این امید همچنان وجود دارد که دولت نیجریه به سلسله اقدامات خصمانه و سرکوبگرانه خود علیه شیخ و همسرش پایان دهد؟ ارزیابی شما از این مسأله چیست؟ 

با توجه به شرایط موجود من تصور نمی کنم که دولت نیجریه تمایلی به پایان عاقلانه وضعیت کنونی داشته باشد. من تحقق این مسأله را بسیار بعید می دانم. از طرفی، معتقد هستم که دولت نیجریه بیش از این نمی تواند به مسیر کنونی خود در ظلم و ارتکاب جنایت ادامه دهد. 

دولت کنونی نیجریه سالهاست که بر مسند قدرت در این کشور تکیه زده است. در طول تمامی این سال ها حقوق بشر همواره توسط دولت نقض و زیر پا گذاشته شده است. تنها در خصوص پرونده شیخ زکزاکی نیست که دولت نیجریه حقوق بشر را زیرپای گذاشته، بلکه در طول این سال ها هر معترضی توسط دولت کشته شده است. 

طبیعی است که ما اعتقاد داریم چنین رویه ای از ظلم و ستم و جنایت نمی تواند برای یک مدت زمانی طولانی دیگر ادامه داشته باشد. بدون تردید، شاهد پایان این دوران از ظلم و ستم و جنایت خواهیم بود. 

 در خصوص وضعیت مادرتان «مالاما زینت» نیز کمی توضیح دهید. آخرین وضعیت وی به چه صورت است؟ آیا مادرتان نیز به همان زندانی که شیخ زکزاکی رفتند، منتقل شده است؟ 

وضعیت جسمانی مادرم به هیچ وجه خوب نیست. دکتر معالج شیخ زکزاکی نیست اشاره کرد که مادرم از ۶ بیماری مختلف رنج می برد و با شرایط بسیار سختی از لحاظ جسمانی دست و پنجه نرم می کند. آنچه که اکنون درباره وضعیت مادرم می توانم بگویم این است که حال جسمانی وی رو به وخامت است. 

در خصوص انتقال وی به زندان نیز باید بگویم که آن دو (پدرم و مادرم) پیشتر در کنار هم نگهداری می شدند اما تا جایی که اکنون می دانم، آن ها اکنون جدا از یکدیگر قرار گرفته اند. درحال حاضر نیز از جزئیات بیشتری در خصوص وضعیتشان اطلاع ندارم.

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: نیجریه شیخ زکزاکی شیخ ابراهیم زکزاکی دولت نیجریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۳۶۴۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فداکاری زن کازرونی برای نجات مرد سالخورده

همشهری‌آنلاین _ فتانه احدی: روز چهارشنبه گذشته مردم کازرون شاهد از جان‌گذشتگی مادری بودند که با داشتن دو پسر نوجوان ۱۷ و ۱۲ ساله، برای نجات مردی سالخورده که در سیلاب گرفتار شده بود جان خود را فدا کرد.

ماهی‌جان قربانی

محمد مهدی دهقان، پسر ۱۷ ساله این زن به همشهری می‌گوید: ساعت ۷ عصر، روز چهارشنبه ۲۹ فروردین، با مادرم به نام ماهی‌جان، برای خرید نان به نانوایی رفته بودم که ناگهان باران گرفت.

شدت بارش باران زیاد بود و ما بعد از خرید نان سوار ماشین شدیم و راه خانه را در پیش گرفتیم. شدت باران به حدی بود که رانندگی سخت شده بود، به طوری برای لحظاتی در گوشه خیابان توقف کردیم به امید اینکه باران کمتر شود، اما هر لحظه شدت باران بیشتر می‌شد.

او ادامه می‌دهد: مادرم که دید شدت باران کمتر نشده، گفت که برویم و منتظر ماندن فایده ندارد. وقتی به خیابان تپه شادی رسیدیم، پیر مردی را دیدیم که داخل جوی بزرگ آب افتاده و در سیلاب گرفتار شده بود و هر لحظه امکان داشت آب او را با خود ببرد. از آنجا که سیلاب سطح خیابان را هم گرفته بود کسی نمی‌توانست به پیرمرد کمک کند.

فداکاری بزرگ

زن ۵۰ساله و پسرش نمی ‎توانستند پیرمرد را در همان حال رها کنند، این بود که تصمیم گرفتند هر طوری شده او را نجات دهند.

محمد مهدی می‌گوید: با ماشین به سمت پیرمرد رفتیم اما آب خیلی بالا آمده بود و شدت سیل زیاد شده بود. من از ماشین پیاده شدم و به سوی پیرمرد رفتم و مادرم نیز پشت سرم آمد و دائم فریاد می‌زد که مواظب باشم و احتیاط کنم. اما شرایط طوری بود که من نمی‌توانستم به پیرمرد کمک کنم. بنابراین مادرم دست به کار شد و به سوی پیرمرد رفت و هر طوری بود او را از جوی آب بیرون کشید. اما درهمان لحظه پایش سر خورد و خودش داخل جوی افتاد و سیلاب مادرم را با خود برد و من هر چه دویدم نتوانستم او را بگیرم. سیلاب مادرم را برد تا جایی که او در زیر پلی گیر کرد و زیر آب ماند و امکان نجات مادرم وجود نداشت.

لحظات پر اضطراب

پسر این زن که با یاد آوری لحظاتی که مادرش در سیلاب گیر افتاده بود، بغض کرده، ادامه می‌دهد: همان لحظه به آتش‌نشانی زنگ زدیم اما آنها در ترافیک مانده بودند. باران نیز همچنان می‌بارید و ما نمی‌دانستیم در این لحظات هولناک چه کاری باید انجام دهیم. مادرم به زیر آب رفته بود و چند نفر که آنجا بودند برای نجات مادرم تلاش کردند تا او را از زیر آب بیرون بکشند.
محمد مهدی اضافه می‌کند: بالاخره بعد از اینکه مادرم مدت زمان طولانی در زیر آب مانده بود، او را بیرون کشیدیم اما مادرم نفس نمی‌کشید. حتی آمبولانس هم در راه گیر کرده بود و تا خود را به مادرم رساند، خیلی دیر شده بود. مادرم ضربان نداشت و هر چه به او شوک دادند، فایده نداشت و او جانش را از دست داد.

کد خبر 846157 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها استان‌ فارس مجله مرگ حوادث ایران

دیگر خبرها

  • بارش‌های اخیر کمبود آب تهران را جبران کرد؟
  • بارش‌های اخیر کمبود آب تهران را جبران نکرد
  • کمبود آب تهران با بارش‌های اخیر جبران شد؟
  • بارش‌های اخیر کبود آب تهران را جبران نکرد
  • استان مرکزی میزبان آزمون کشوری درجه ایثار خواهد بود
  • توضیحات سخنگوی دولت درباره آخرین وضعیت واردات خودرو
  • علائم جسمانی انواع اضطراب‌/ اضطراب اجتماعی چیست؟
  • به ما می‌گویند «مرغ عشق»
  • دلیل اصلی بستری شدن ترانه علیدوستی در بیمارستان
  • فداکاری زن کازرونی برای نجات مرد سالخورده