Web Analytics Made Easy - Statcounter

درویشان با بیان اینکه سازمان بازرسی کل کشور امسال تا پایان آبان، ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان مالیات شناسایی نشده را شناسایی و معرفی کرده است، گفت: حدود هزار میلیارد تومان از این مبلغ وصول شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام «حسن درویشیان» شب گذشته (دوشنبه 18 آذر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه سازمان بازرسی کل کشور امسال تا پایان آبان، ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان مالیات شناسایی نشده را شناسایی و معرفی کرده است، گفت: سازمان امور مالیاتی هم برای این مالیات ها، برگ تشخیص صادر کرده که حدود هزار میلیارد تومان از این مبلغ وصول شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به تعریفی از فساد و قرائت بند یک ماده یک قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد افزود: قانون گذار علاوه بر فعل، برخی ترک فعل‌ها را هم جرم دانسته است که حتما با این ترک فعل‌ها هم طبق قانون برخورد می‌شود. یکی از اولویت‌ها و رویکرد‌های مهم سازمان بازرسی کشور‏، پیگیری و شناسایی بستر‌های فسادزا و اصلاح آن است که بخش قابل توجهی از این بستر‌ها باید توسط قوه مجریه‏، اصلاح شود.

 

وی با بیان اینکه بخشی از این بستر‌ها هم ناشی از قوانین و مقررات است که باید اصلاح شود، گفت: تسهیلات کلانی بدون گرفتن تضمین‌های لازم پرداخت می‌شود که بیشتر آن به ساختار‌های ناکارآمد و فسادزا مربوط می‌شود.

 

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر اینکه طرح جامع مالیاتی‏، سامانه مالیاتی و سامانه‌های تجارت باید تکمیل و به هم مرتبط شوند، افزود: بسیاری از این فساد‌ها با اصلاح ساختار و تکمیل این سامانه‌های الکترونیکی جلوگیری می‌شوند. ارزیابی ما از سامانه‌ها این است که هنوز کامل، مرتبط و هوشمند نیستند و علت بخشی از فساد‌ها هم ناشی از این است. بخشی از فساد‌ها ناشی از نقص در ساختار خصوصی سازی است که باید اصلاح شود.

 

درویشیان با بیان اینکه دولت بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه مکلف شد در مدت دو سال صندوق‌های فروش مکانیزه را برای فروشگاه‌های بزرگ ایجاد کند، گفت: اما این اتفاق نیفتاد و دوباره در برنامه ششم توسعه برای آن زمانی را در نظر گرفتند که پیگیریم تا در زمان مقرر، این اتفاق بیفتد. او افزود: اگر در مسیر اجرایی انجام این تکلیف، کوتاهی شده باشد حتما به عنوان ترک فعل‏، تعقیب می‌کنیم مگر اینکه دلایلی ارائه کنند که تقصیری متوجه آن‌ها نباشد.

 

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر لزوم شفافیت در اقتصاد گفت: به جز موارد محرمانه بقیه فعالیت دستگاه‌ها باید در سامانه‌ها به طور شفاف، مشخص و در دسترس عموم مردم قرار گیرد و این موضوع از رانت نیز جلوگیری می‌کند. فساد مقوله پیچیده در هم تنیده چند وجهی و چند لایه‌ای است که باید به همه جوانب آن از جمله رفتارها‏، ساختار‌ها و فرایند‌ها توجه کرد.

 

وی با تاکید بر اینکه فساد، خط قرمز سازمان بازرسی و دستگاه قضایی است و بدون هیچ اغماضی با آن برخورد می‌کنیم، افزود: سازمان بازرسی کل کشور سازمان کارشناسی است و حتما بررسی‌ها و گزارش هایمان بر اساس مستندات و کارشناسی شده است و جناح‌های سیاسی ملاک کار ما نیست، ملاک ما قانون است.

 

درویشان با اشاره به اینکه سازمان بازرسی کل کشور در بسیاری از پرونده‌های مطرح و رسیدگی شده به نوعی نقش ایفا کرده است، گفت: اما به علت محدودیت قانونی که داریم اطلاع رسانی قبل از محرز شدن جرم و صادر شدن رای قطعی، ممنوع است و پس از قطعی شدن رای، اطلاع رسانی می‌شود.

 

وی با بیان اینکه در سازمان بازرسی کل کشور هم تخلفی انجام شود حتماَ برخورد می‌کنیم، گفت: سازمان بازرسی کل کشور تحت تاثیر فشار‌ها قرار نمی‌گیرد و تخلفات را به دستگاه قضایی گزارش می‌کند و دستگاه قضایی به آن رسیدگی می‌کند. یکی از رویکرد‌های این سازمان، پیشگیری از وقوع جرم است به همین منظور نظارت‌های به موقع در دستور کار ماست از جمله در مناقصات و مزایده‌های دستگاه‌های مختلف.

 

درویشیان با بیان اینکه به طور متوسط سالانه ۲۵ هزار مناقصه و مزایده را نظارت می‌کنیم، اضافه کرد: در سه مناقصه یکی از شرکت‌های دولتی، پیش از انعقاد قرارداد، ۶۱ میلیون یورو از میزان قرارداد کاهش یافت.  سالانه بیش از چند هزار اثر بخشی در هنگام بازرسی و نظارت داریم که به مرجع قضایی و تخلف نمی‌رسد یعنی از آن‌ها پیشگیری می‌کنیم.

 

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به اینکه در حوزه پیشگیری و رفع تصرف اراضی دولتی یا پیگیری سنددار کردن اراضی ملی و دولتی، نمونه‌های فراوانی داریم که سازمان بازرسی از آن پیشگیری کرده است، گفت: یکی از اقدامات در دوره جدید تحول قوه قضاییه و تحول سازمان بازرسی، ارتباط بیشتر با مردم و دریافت گزارش فساد است.

 

وی با اشاره به اینکه سازمان بازرسی کل کشور چند هزار بازرس افتخاری در کل کشور دارد، اضافه کرد: تصمیم داریم این میزان را گسترش دهیم. اسامی این بازرسان افتخاری فاش نخواهد شد و مورد حمایت قانونی قرار دارند و اگر کسی بخواهد به آن‌ها تعرضی کند حتما برخورد می‌شود. شناسایی مدیران شجاع و قانونگرا و دارای حسن عمل و حمایت از آن‌ها و معرفی آن‌ها به مردم و دستگاه‌های اجرایی از دیگر اقدامات سازمان بازرسی کل کشور است.

 

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه سامانه رسیدگی به شکایات در این سازمان فعال است، گفت: مردم می توانند از طریق این سامانه‏، شکایات خود را مطرح و پیگیری کنند. در سازمان بازرسی کل کشور؛ دفتر حمایت از تولید و سرمایه گذاری داریم که از تولیدکنندگان،کارآفرینان و مدیران سالم و خطرپذیر حمایت می کند.

 

وی درباره اعتراض برخی از داوطلبان به نحوه برگزاری و تخلفات انجام شده در آزمون سردفتری اینگونه توضیح داد که این اعتراضات به سازمان بازرسی کل کشور منعکس نشده است و از معترضان خواست اعتراضات خود را به سازمان بازرسی کل کشور حتما منعکس کنند و در این صورت این موضوع را به معاونت مربوط ارجاع می دهیم تا ورود، بررسی و پیگیری و نتایج آن را به معترضان اعلام کند.

 

رییس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه بسیاری از فسادها ناشی از بسترهای فسادزا است و ساختارهایی وجود دارد که ایجاب می کند فساد شکل بگیرد، گفت: یکی از این بسترها در حوزه قیر است که سازمان بازرسی به آن ورود کرده و پیشنهاداتی را هم ارائه کرده و بخش قابل توجهی از آن اصلاح شده است.

 

درویشیان با بیان اینکه دولت لایحه تضاد منافع را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرده است که از مجلس درخواست می کنیم با دقت و با استفاده از نخبگان و کارشناسان نسبت به تصویب آن در اسرع وقت اقدام کنند با برشمردن مصادیقی از این تضاد منافع گفت: برخی از این مصادیق در این لایحه پیش بینی شده است که امیدواریم به زودی این لایحه تصویب شود.

 

وی با اشاره به اینکه‌ تاکید بر اقدامات پیشگیرانه، پیگیری ترک فعل ها، حمایت از تولید و کارآفرینی و مدیران شجاع و قانون گرا و مبارزه با فساد بدون اغماض از جمله رویکردهای سازمان بازرسی کل کشور است، گفت: قائل به این نیستم که فساد در کشور سیستمی شده است اما در نظام برگرفته از مبانی و آموزه های دینی، حتی یک فساد هم زیاد است و حتما باید برخورد قاطع و جدی شود. یکی از علت های نبود فعالیت جدی در حوزه تولید و کارآفرینی و محقق نشدن منویات مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی، فساد است.

 

درویشیان با تاکید بر اینکه فساد یکی از موانع جدی سرمایه گذاری سالم است، افزود:‌ برخی اوقات بعضی اشخاص به علت بسترهای فسادزایی که وجود دارد مجبورند رشوه بدهند بنابراین فساد مانع از تولید و سرمایه گذاری به روش حلال است. این موضوع را که سازمان بازرسی کل کشور به عنوان دستگاه نظارتی به وظایف نظارتی خود عمل نمی کند قاطعانه رد می کنیم.

 

وی با تاکید بر اینکه در انجام مسئولیتمان چه در پرونده های خرد و چه کلان به وظایف خود عمل می کنیم، گفت: اولویت ما پیگیری مفاسد کلان اقتصادی است و به هیچ وجه در این زمینه کوتاهی نمی کنیم.

 

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به سیاست های کلی قانون برنامه ششم توسعه گفت: در بند 39 ابلاغیه این سیاست ها از سوی مقام معظم رهبری، تصریح شده است که به ارتقای سلامت اداری و اقتصادی و مبارزه با فساد با تدوین راهبرد ملی مبارزه با فساد باید توجه شود که متاسفانه به این بند از سیاست های کلی در تدوین قانون برنامه ششم توسعه، توجه نشد. آمادگی داریم به کمک دستگاه های نظارتی، پیش نویسی این راهبرد را تدوین کنیم که تکلیف همه دستگاه های نظارتی و دستگاه های متولی و مسئول در مبارزه با فساد اعم از قوای مجریه، قضاییه و مجلس شورای اسلامی روشن شود./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد مسجد انتخابات کانون های فرهنگی هنری مساجد مسجد مسجد کانون های مساجد کانون های فرهنگی هنری مساجد انتخابات خبرگان رهبری و مجلس روز دانشجو رئیس سازمان بازرسی کل کشور سازمان بازرسی مالیات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۳۶۹۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت حمایت از کارآفرینان و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد رحمانیان، قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور در اولین نشست تخصصی و هم اندیشی رابطان آموزشی و پژوهشی سازمان بازرسی کل کشور با تقدیر از عملیات غرورآفرین «وعده صادق» موضوعاتی را پیرامون این امر مطرح کرد.

وی با تاکید بر ضرورت و اهمیت آموزش و تقویت توان علمی تمامی اجزا و ارکان سازمان گفت: امروزه برتری در حوزه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و… از آن کسی است که از منظر علمی و پژوهشی قوی و قدرتمند باشد بر این اساس هیچ راهی نداریم جز اینکه در حوزه علمی قوی‌تر از قبل باشیم؛ چراکه این موضوع از مطالبات مقام معظم رهبری است و در قوانین مختلف به آن اشاره شده است.

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور یکی از الزامات قدرت را تقویت بنیه پژوهشی و علمی دانست و با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب پیرامون این موضوع، الزامات قانونی در این حوزه را تشریح کرد.

وی با بیان این موضوع که رویکرد سازمان بازرسی کل کشور در دوران تحول و تعالی علم محور و علم پایه است، اظهار کرد: طی چند مدت اخیر بازرسی‌های کلان تعریف شده در سازمان بازرسی بر مبنای نظام مسائل کشور بوده که صاحب نظران درون و برون سازمانی چندین هزار ساعت بر روی آن کار کارشناسی کردند و این امر در سال جاری نیز دنبال و تقویت می‌شود.

رحمانیان یکی از ملزومات کشف سو جریان را بهره‌گیری از دانش لازم دانست و اظهار کرد: زمانی یک بازرس خوب گزارش بازرسی می‌نویسد که گزارش آن مبتنی بر اندیشه‌های علمی بوده و از مبانی علمی قوی برخوردار باشد بر همین اساس باید علم و دانش خود را مداوم به روز رسانی کرد.

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور در بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه مهم رابطان آموزشی اشاره کرد و بر لزوم ارتقا جایگاه مرکز آموزش و پژوهش‌های سلامت اداری و مبارزه با فساد این سازمان به عنوان یک مرکز پژوهشی منطقه‌ای تاکید کرد.

وی با اشاره به احصای قوانین مرتبط با شعار سال از جمله قوانین اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، قانون رفع موانع تولید، قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور، قانون جهش تولید مسکن و قوانین مرتبط با حمایت از کارآفرینان، اقتصاد دیجیتال و… و همچنین تکالیف قانونی دستگاه‌ها در این رابطه، گفت: باید بررسی شود که آیا قوانین مرتبط اجرا شده یا خیر و در صورتی که ترک فعل یا استنکافی از سوی مدیران صورت گرفته نسبت به تهیه گزارش اختصاصی و در نهایت ارسال به مراجع ذی‌صلاح اقدام شود.

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور یکی از وظایف مهم این سازمان برای تحقق شعار سال را نظارت بر حسن جریان امور دانست و تاکید کرد؛ باید از این طریق از ایجاد رانت‌های اقتصادی جلوگیری شود و موضوعات مرتبط با شفافیت شناسایی و حذف بستر و گلوگاه‌های فسادزا به صورت جدی دنبال شود.

رحمانیان از رئیس مرکز آموزش و پژوهش‌های سلامت اداری و مبارزه با فساد این سازمان خواست پیرامون موضوعات اساسی و کاربردی که مشکل جامعه از منظر نظارتی است اقدام تحقیقاتی و پژوهشی کنند و به منظور ارتقا عملکرد و خلاقیت، ابتکار آموزش‌های کاربردی و انجام مطالعات تطبیقی، تقویت و فعال کردن هیأت‌های اندیشه ورز، انجام تعاملات مناسب با مجامع علمی، دانشگاهی و حوزوی و احصای شاخصه‌های موقعیت‌های فسادزا و معرفی به بازرسان اقدام کنند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد امین کیخای فرزانه رئیس مرکز آموزش و پژوهش‌های سلامت اداری و مبارزه با فساد سازمان بازرسی کل کشور نیز در این نشست موضوعاتی را پیرامون اهمیت نقش آموزش و پژوهش مطرح کرد.

کد خبر 6081174

دیگر خبرها

  • ۵۰ میلیارد تومان تنها جریمه خانه‌های لوکس و خالی طی ۱۱ ماه گذشته 
  • دریافت مالیات باید عادلانه باشد
  • شناسایی ۳ تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر
  • درآمد ۱۱۰ هزار میلیارد تومانی دولت از وصول معوقات و فرارهای مالیاتی
  • دولت سیزدهم گام‌های مثبتی در زمینه مالیات برداشته است
  • شناسایی ۳تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر
  • برای تحقق شعار سال باید از انحصار و رانت‌های اقتصادی جلوگیری شود
  • ضرورت حمایت از کارآفرینان و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار
  • مردمی سازی در مالیات سرعت گرفت
  • سازمان بازرسی به وزیر جهاد کشاورزی هشدار داد