رمزگشایی از موفقیت کارآفرین 90 ساله در مستند «خودکار»/ در این مستند پرترهای از پدر نوشتافزار ایران ارائه شده است
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۳۷۰۹۴
مستند «خودکار» محصول خانه مستند انقلاب اسلامی است و به بررسی زندگی و کارنامه «محمدعلی رفوگران» مؤسس کارخانه خودکار بیک میپردازد.
گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا؛ محمد ثقفی کارگردان مستند «خودکار» در گفتگو با خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، درباره این مستند اظهار کرد: این مستند یک پرتره از «علی اکبر رفوگران» پدر نوشتافزار ایران است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ثقفی با بیان اینکه فیلم نیمنگاهی هم به تاریخچه ورود نوشت افزار به ایران دارد، افزود: آشنایی من با آقای رفوگران به سال 1396 باز میگردد.
این مستندساز همچنین درباره انگیزه خود از پرداختن به این موضوع در قالب مستند توضیح داد: خبرهایی که راجع به علی اکبررفوگران بود را میخواندم و چون در واقع سالها کسی نمیدانست که چه کسی خودکار بیک را در ایران تولید کرده است، خیلیها نمیدانستند این محصول اصلاً در ایران تولید شده است یا اینکه چرا دیگر تولید نمیشود.
وی افزود: تولیدکنندگان در ایران با موانعی سروکار دارند که باعث میشود اقتصاد به ورشکستگی برسد، اما انگیزه بالای رفوگران باعث شد موفق شود. در حالی که افراد ضعیف با کمترین تهدیدها و مشکلات اداری عقبنشینی کرده و یا ورشکسته میشوند.
ثقفی یادآور شد: لذا در این زمینه ابهام عمومی وجود داشت که برای من جالب شد و تصمیم گرفتم به این موضوع بپردازم و درباره تولید خودکار بیک با او صحبت کنم. بعد از پیگیریهایم متوجه شدم او هنوز زنده است اما سن بالایی در حدود 90 سال دارد. در ادامه پیگیریهایی که داشتم ایشان را پیدا کردم و این مستند را ساختم.
علی اکبر رفوگران برای اولین بار خودکار بیک و مداد سوسمار را در ایران تولید کرد و باعث تحول بزرگی در صنعت نوشتافزار ایران شد
کارگردان «خودکار» در ادامه بیان کرد: از زمانی که او را پیدا کردم تا تصویربرداری شروع شد، حدود یک سال زمان برد تا در نهایت راضی شد جلوی دوربین بیاید. چون برای خودم موضوع جذابی بود به دنبال ساخت این مستند رفتم.
وی تأکید کرد: همیشه خودم فکر میکردم که بالاخره هر ایرانی خودکار بیک را به دست گرفته است؛ از آن جائی که این سوژه که خودکار بیک که برند محبوب و معروفی است از کجا آمده است و چه اتفاقاتی برایش افتاده برایم جذاب بود حس کردم شاید این موضوع برای بقیه هم همینقدر جذاب باشد، بنابراین تصمیم گرفتم این مستند را بسازم.
ثقفی گفت: این مستند پرترهای از از زندگی حرفهای «محمد علی رفوگران» است. این که از چه سالی شروع به این کار کرده است، چه سالی خودکار را وارد کرده است و این تولید چه مشقاتی داشته است.
این مستندساز در پاسخ به این پرسش که ساخت چنین مستندهایی چه قدر میتواند در راستای اهدافی که او به دنبالش بوده مؤثر باشد عنوان کرد: ساخت این مستند دو هدف مهم برای من دارد. اگر این 2 هدف برای مخاطب هم جذاب شود و اهمیت پیدا کند من کار خودم را کردهام. من در فیلم گفتگوهایی با مردم داشتم و متوجه شدم که یک کنجکاوی عمومی نسبت به اینکه خودکار بیک از کجا آمده است و به این سرنوشت رسیده وجود دارد. من با ساخت این فیلم به یک کنجکاوی عمومی پاسخ دادم؛ از سوی دیگر، فیلم روندی یکنواخت نداشته و از فراز و فرودهای دراماتیک زندگی محمدعلی رفوگران که در فیلم دیده میشود.
کارگردان مستند«خودکار» در ادامه گفت: هدف دوم من این بود که او خیلی مشقت های عجیب و غریبی در راه تولید این محصولات داشته است؛ هم مشکلاتی که قبل از انقلاب با آن روبرو بود و مشکلاتی که بعد از انقلاب با آن روبرو شد و جالب است بدانید همچنان تا همین امروز و همین لحظه او در حال تولید این محصولات است. امروز عطر بیک را تولید می کند و در واقع هیچ وقت از پای ننشسته است.
وی در ادامه توضیح داد: قصدم از ساختن این فیلم مستند این بود که بگویم تحت هر شرایط اقتصادی و سیاسی، اگر یک همت واقعی فردی و گروهی وجود داشته باشد، میشود به تولید در هر شرایطی فکر کرد و به کشوری تولیدکننده تبدیل شد.
ثقفی همچنین درباره جایگاه و اعتبار جشنواره «سینما حقیقت»گفت: همه میدانند و بر هیچ کسی پوشیده نیست که مهم ترین و بزرگ ترین جشنواره مستند ایران جشنواره «سینما حقیقت» است. من تقریباً در همه سالهای اخیر فیلمهایم در جشنواره بوده است، اما امسال اولین دورهای است که به عنوان کارگردان در جشنواره حضور دارم.
وی اظهار کرد: در اعتبار جشنواره «سینما حقیقت» به ویژه در حوزه سینمای ایران شکی نیست. در بخش بین الملل معتقدم هنوز خیلی جای کار دارد. درست است که جشنواره بین المللی به حساب میآید اما به نظر من هنوز آنطور که باید بخش بین المللی رونق نگرفته است اما سال به سال در حال بهتر شدن است.کارگاههای آموزشی که در کنار آن برگزار میشود اتفاق مثبتی است. اما درخواست من این است که سروصدای رسانهای این جشنواره و تبلیغاتش را بیشتر کنند.
مستند خودکار در خانه مستند انقلاب اسلامی به عنوان یکی از زیرمجموعههای سازمان هنری رسانهای اوج تهیه شده است
این کارگردان مستند در ادامه گفت: جشنواره فیلم فجر سروصدای رسانهای زیادی دارد، اما احساس میکنم جشنواره سینما حقیقت به لحاظ رسانهای به صورت کلی مهجور مانده است. در حال حاضر به نظر میرسد تنها کسانی که خود طرفدار و علاقمند این جشنواره هستند از برگزاری آن مطلع هستند. هنوز به صورت عمومی درباره آن هنوز اطلاعرسانی نشده است. خیلی خوشحالم که نخستین بار است به عنوان فیلمساز در چنین جشنواره معتبری حضور دارم. البته به عنوان تدوینگر در دورههای قبلی جشنواره بودهام.
او در پایان درباره تجربه همکاری خود با سازمان اوج گفت: مستند «خودکار» در خانه مستند انقلاب اسلامی تهیه شده است. خانه مستند یکی از زیرمجموعههای سازمان هنری رسانهای اوج است و میشود گفت به صورت غیرمستقیم فیلم محصول اوج است. اما در دستهبندیهایی که به لحاظ تهیهکننده و تولید مطرح میشود و در تیتراژ هم میآید، فیلم تولید خانه مستند انقلاب اسلامی است.
تهیهکننده مستند «خودکار» عطا پناهی است و گویندگی آن را استاد نصرالله مدقالچی بر عهده دارد. نویسندگی بر عهده فرناز صالحی بوده است و تصویربردار آن مسلم تهرانی است. محمد ثقفی هم کارگردان و تدوینگر این اثر است.
انتهای پیام/4104/
منبع: آنا
کلیدواژه: فیلم مستند سینمای مستند جشنواره سینما حقیقت محمد ثقفی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۳۷۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
روایت زندگی شهدا از نگاه مستندسازان رادیویی
به گزارش جام جم آنلاین از ستاد خبری سومین جشنواره رادیویی پژواک، دکتر مهدی قدیری، مدیرکل نظارت و ارزیابی برنامههای صدا و داور جشنواره بخش آثار مستمربا اعلام این خبر گفت: آثار رسیده به بخش مستمر در جشنواره امسال، از انسجام خوبی دربخش های داستان، روایت، انتخاب سوژه و ... برخوردار بودند. آثار مستمر، آثاری هستند که از آنتن رادیو پخش میشوند و به یک زبان میتوان گفت مهمترین هدف برگزاری جشنواره، تقویت این بخش و ایجاد فضایی متفاوت برای لذت شنیداری مخاطبان است. به یک معنا میتوان گفت که آثار رسیده به این بخش، عصاره و محصول تمامی زحمات و فعالیتهای مسئولان برگزاری جشنواره در دورههای گذشته است.
وی ادامه داد:بر مبنای آثار رسیده، میتوان گفت که اهتمام خوبی نسبت به اهداف جشنواره وجود داشته و مدیران و برنامهسازان رادیو توانستهاند متناسب با انتظاراتی که از شبکههای صدا وجود دارد، گامهای موفقی را در این زمینه بردارند.
این داور تاکید کرد: از مهمترین نقاط قوت مستندهای ارائه شده در این بخش میتوان به همخوانی آثار با مأموریتهای شبکههای رادیویی اشاره کرد. این موضوع به ویزه در شبکههای تخصصی و موضوعی اهمیت زیادی دارد. به عنوان مثال مستندهایی چون «آسیا در جام» در رادیو ورزش و «کلاه سایبری» در شبکه اقتصاد، متناسب با مأموریت شبکه تهیه شده بودند و واقعاً خوش ساخت بودند.
قدیری عنوان کرد: در بخش دفاع مقدس، مستندهایی با بار احساسی قوی و پیوند عمیق با موضوع شهدا و دفاع مقدس تهیه شده بود که میتواند احساسات مخاطبان را برانگیزد و درگیری عاطفی خوبی با مخاطب ایجاد کند. ایجاد احساس تعلق به میهن و وطن اسلامی، آمادگی فداکاری برای کشور و همچنین ارج نهادن به ایثار و از خودگذشتگی شهدای دفاع مقدس، شهدای امنیت و شهدای حرم از تأثیراتی است که مخاطبان با شنیدن این مستندها، دریافت خواهند کرد.
وی بیان کرد: از دیگر بخشهای موفق این جشنواره میتوان به مستندهای خوب تهیه شده در حوزه «محیط زیست» اشاره کرد. مستند «آوای زمین» از نمونههای خوش ساخت در این زمینه بود که میتواند توجه مخاطبان را بیش از پیش به حفظ محیط زیست، حفظ گونههای جانوری و تالابها جلب کند. همچنین با وجود نقاط قوت آثار ارسالی، پیشنهادهایی برای بهبود این مستندها وجود دارد که مهمترین آنها، دقت در انتخاب سوژه اصلی و همچنین توجه بیشتر به ابعاد احساسی، عاطفی و نگرشی در مستندهای تولیدی است. در برخی مستندها بیش از حد بر ابعاد شناختی تمرکز شده بود و اطلاعات فراوانی در زمان کوتاه به مخاطبان منتقل میشود و روایت اصلی مستند تحت تأثیر ابعاد شناختی و اطلاعات قرار میگیرد. در برخی از مستندها به ابعاد احساسی و عاطفی و همچنین روایتگری کمتر توجه شده بود.
این داور در پایان گفت: اگر مخاطبان در دقایق اولیه جذب مستند نشوند، انتظار تداوم شنیدن برنامه از سوی مخاطبان بیهوده خواهد بود. این موارد میتواند در دورههای آتی جشنواره مورد توجه بیشتری قرار گیرد تا تجربهای جامعتر و تأثیرگذارتر برای مخاطبان فراهم آورد.