Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-03-30@02:21:16 GMT

هرمزگان قطب طلایی پرورش ماهی در قفس

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۳۷۳۵۳

هرمزگان قطب طلایی پرورش ماهی در قفس

در این روش بچه ماهی ها در قفس های مخصوص در دریا رهاسازی می شوند و با استفاده از مزایای آب دریا از سوی پرورش دهندگان به صورت مرتب غذای مورد نیاز آنها در قفس ها تامین و در شرایط طبیعی رشد کرده و در مدت معینی برداشت می شوند.

پرورش ماهیان دریایی در قفس علاوه بر کمک به حفظ ذخایر آبزیان ، یکی از فرصت‌های مناسب سرمایه گذاری در حوزه شیلات است که این طرح در شیلات هرمزگان به صورت آزمایشی از سال ۸۶ در جزیره هنگام و بندر آفتاب اجرایی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرمزگان با ۹۰۰ کیلومتر ساحل و ۱۴ جزیره به عنوان بزرگترین استان جنوبی کشور در زمینه صید و صیادی و پرورش آبزیان مطرح است.

این استان، دارای ۲۲ بندر صیادی می‌باشد و صید سالیانه افزون بر ۲۷۰ هزار تن انواع آبزی، ۳۰ درصد بنادر صیادی و ۳۶ درصد صید انواع آبزیان کشور را به خود اختصاص داده است.

هم‌اکنون ۱۱۳ هزار و ۲۰۰ تن ظرفیت پرورش ماهی در دریای هرمزگان وجود دارد.

در حال حاضر استان هرمزگان سالانه ۴ هزار و ۵۰۰ تن ماهی پرورشی در دریا تولید می ‌کند که ۵۰ درصد تولید ماهیان پرورشی در کشور را شامل می شود.

صدور مجوز برای پرورش بیش از ۷۴ هزار تن ماهی در قفس

مدیرکل شیلات هرمزگان گفت: با پیگیری‌های شیلات این استان در جذب سرمایه‌گذار ،برای ۷۴ هزارو ۱۰۰ تن از  ۱۱۳ هزار و ۲۰۰ تن ظرفیت پرورش ماهی در هرمزگان، مجوز صادر شده است.

محسن یکتاپور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: استان هرمزگان با وجود ۵۳ واحد قفس ،پیشرو در تولید پرورش ماهی در قفس در کشور است.

وی بیان داشت: در حال حاضر چهار شرکت پرورش ماهی دریایی (ماهی در قفس) با تولید سالانه پنج هزار تن در این استان وجود دارد.

وی یکی از نیازهای توسعه پرورش ماهی در دریا را تولید بچه ماهیان از ماهیان با ارزش خوراکی دانست و گفت: شیلات هرمزگان آماده همکاری در در انجام طرح های مشترک توسعه تکثیر و پرورش ماهیان دریایی و استفاده از توسعه فن آوری روز تکثیر ماهیان دریایی است.

یکتاپور خاطرنشان کرد: استان هرمزگان در این حوزه توانسته با کشورهای پیشرو این صنعت همگام عمل کند و در حال حاضر در جنوب کشور این استان پیشتاز تولید ماهی در دریا می باشد.

وی تصریح کرد: پارسال با حضور رییس مجلس شورای اسلامی بزرگترین مجتمع پرورش ماهی دریایی خاورمیانه در بندرلنگه به بهره برداری رسید.

وی یادآور شد: این مرکزبه عنوان بزرگ ترین شرکت تولید کننده ماهی درقفس در منطقه خاورمیانه محسوب می شود که با ظرفیت تولید سالانه ۱۰میلیون قطعه بچه ماهی ۲۰ گرمی به صورت تمام مکانیزه کار می کند.

این مقام مسوول اضافه کرد: در این مرکز با سرمایه گذاری بانکی یک هزار میلیارد ریالی از سوی بخش خصوصی با استفاده از جدیدترین فن آوری های روز دنیا هم اکنون ۲ گونه ماهی به نامهای شانک و سوف دریایی پرورش داده می شود و توانسته برای ۹۴ نفر شغل ایجاد کند.

حفظ ذخایر آبزیان با توسعه طرح های پرورش ماهی در قفس

رییس گروه پروش ماهیان دریایی شیلات هرمزگان گفت: در سالهای اخیر با افزایش صید بی رویه و کاهش ذخایر برخی آبزیان ، لزوم توسعه طرح‌های مرتبط با پرورش ماهی در قفس در هرمزگان دو چندان شده است.

ایرج قایینی بیان داشت: این طرح علاوه بر اشتغال جامعه صیادی در آبزی‌پروری موجب کاهش برداشت از ذخایز طبیعی آبزیان می‌شود و نقش موثری در حفظ این ذخایر خواهد داشت.

وی تصریح کرد: به منظور اهمیت حفظ ذخایر طبیعی آبزیان دریایی، یکی از برنامه‌های اولویت‌دار این طرح مشارکت تعاونی‌های صیادی در اجرای آن است.

رییس گروه پرورش ماهیان دریایی شیلات هرمزگان از این استان در حوزه پرورش ماهی در دریا به عنوان قطب طلایی یاد کرد و بیان داشت: پروژه پرورش ماهی در قفس به عنوان شاخص ارزیابی فعالیت های شیلاتی است و این طرح مهم ترین پروژه اقتصاد مقاومتی شیلات است.

حمایت از سرمایه گذاران پرورش ماهی در قفس در هرمزگان

استاندار هرمزگان گفت: این استان ظرفیت های مناسبی در زمینه پرورش ماهی در قفس دارد و از سرمایه گذاران متقاضی و فعال در این بخش حمایت می گردد.

فریدون همتی در نشستی با فعالان عرصه شیلات اظهار داشت: باید شرایط بهره‌گیری از ظرفیت‌های دریا را برای مردم و به خصوص نسل جوان فراهم کنیم و حمایت کامل را از این بخش انجام دهیم.

وی با بیان اینکه از طریق پرورش ماهی در قفس می‌توانیم ضمن تامین مصرف داخلی، صادرات آبزیان نیز داشته باشیم، تصریح کرد: از رویکردهای مهم ما در هرمزگان توسعه صنعت پرورش ماهی در قفس است و فعالان این عرصه را مورد حمایت قرار خواهیم داد تا به سطح مطلوبی از تولید ماهی در قفس برسیم.

هرمزگان پیشتاز در توسعه طرح های پرورش ماهی در قفس

براساس آمارها ، استان هرمزگان با وجود ۵۳ واحد قفس پیشرو در تولید پرورش ماهی در قفس در کشور است.

کارشناسان حوزه شیلات ، ظرفیت بالای تولید به علت وسعت دریاها، نبود نیاز به هوادهی، کاهش هزینه‌های تامین و نگه‌داری، شرایط مناسب پرورشی و کمبود گونه‌های مناسب که طیف وسیعی از غذای مردم را تشکیل می‌دهند را از مهم‌ترین علل موفقیت این استان در پرورش ماهی در دریا عنوان می کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان گفت: با همکاری مجموعه دستگاه‌های اجرایی، نظارتی، سرمایه گذاران و رفع موانع پیش روی، شرایط برای رونق فعالیت های مرتبط با آبزی پروری در استان تسریع می شود.

ایرج حیدری شامگاه دوشنبه در نشست بررسی راههای توسعه فعالیت‌های آبزی پروری که با حضور دادستان و بازرس کل استان برگزار شد، اظهار داشت: هرمزگان با تلاش و اقدامات صورت پذیرفته در زمینه توسعه طرح های پرورش ماهی در قفس در سطح کشور پیشتاز بوده و سرمایه‌گذاری های متعددی در این زمینه جذب گردیده است.

وی تصریح کرد: ایجاد اشتغال پایدار، افزایش تولید و  ارز آوری از اهداف مهم سرمایه گذاری ها در حوزه توسعه طرح های مرتبط با آبزی پروری در هرمزگان است و ضروری است متولیان این حوزه تحقق این اهداف مهم را با حساسیت دنبال نمایند.

نگاهی به پرورش ماهی در قفس در جهان و ایران

پرورش ماهی در قفس که صنعتی سودآور و اشتغالزا است، بیش از۵۰ سال در جهان سابقه دارد که کشورهای مالزی، نروژ و چین از مهم ترین کشورهای پرورش دهنده بوده و بعدها کویت، امارات و روسیه به این صنعت پیوسته اند.

در ایران سابقه زیادی در پرورش ماهی در قفس ثبت نشده، ولی از سال های ۱۳۶۱ با پرورش ماهی در قفس در سد « دز» خوزستان به صورت آزمایشی آغاز و در سال ۱۳۶۴ تولید در این دریاچه شروع شد.

در سال ۱۳۶۹ نیز پرورش ماهی در قفس به بسته شدن قراردادی بین شیلات ایران و یک شرکت نروژی در دریای خزر و دریای عمان شکل جدی تری به خود گرفت و طرح پرورشی آن در استان هرمزگان به ظرفیت ۱۸۰ تن اجرا شد و همچنان ادامه دارد.

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت بنزین بودجه 99 پرورش ماهی جامعه روسیه کویت مجلس شورای اسلامی قیمت خودرو قیمت بنزین بودجه 99 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۳۷۳۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مساحت مزارع پرورش میگو به ۲۶ هزار هکتار رسید

به گزارش خبرگزاری مهر، سید حسین حسینی، رییس سازمان شیلات ایران در رابطه با میزان تولید میگو در سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: بهره‌گیری از آب‌های شور و لب شور برای تولید پروتئین با کیفیت و توسعه صادرات آبزیان و محصولات شیلاتی یک راهبرد اساسی در شیلات است. در سال ۱۴۰۲، مساحت مزارع پرورش میگو از ۲۰ هزار هکتار به ۲۶ هزار هکتار رسید و ۱۴ هزار هکتار دیگر در حال ساخت است. کار برق رسانی به ۵ مجتمع پرورش میگو با وسعت ۵ هزار هکتار و با اعتبار هزار میلیارد تومان نیز آغاز شده است.

وی افزود: میزان تولید میگو در سال ۱۴۰۱ حدود ۶۱ هزار تن بوده که نسبت به سال ۱۴۰۰ (۵۷ هزار و ۷۹۹ تن) حدود ۵ درصد رشد داشت و این رشد می‌توانست در سال ۱۴۰۲ افزایش یابد؛ اما آغاز انتشار بیماری مهلک نکروز حاد هپانوپانکراس (AHPND) در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ موجب شد که راهبرد پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع این بیماری اتخاذ شود تا خسارت کمتری به مزارع وارد و آینده این صنعت در معرض تهدید کمتری قرار گیرد. از این رو در سال ۱۴۰۲ میزان تراکم ذخیره سازی بچه میگو در استخرها کاهش پیدا کرد تا زمینه بروز بیماری در مزارع از بین برود.

وی ادامه داد: این راهبرد مؤثر بود و در سال ۱۴۰۲ میزان تلفات در مزارع به صورت چشمگیری کاهش پیدا کرد و در پایان فصل ۵۰ هزار تن میگو از مزارع برداشت شد. این نکته را باید در نظر داشت که بروز این بیماری در برخی از کشورها موجب نابودی صنعت پرورش میگو در این کشورها و به محاق رفتن تولید برای چندین سال شد.

رییس سازمان شیلات ایران بیان کرد: راهبرد اساسی دیگری که مورد توجه سازمان شیلات ایران قرار داشته و با بروز این بیماری بر روی آن تاکید بیشتری داریم، توسعه مزارع کشت متراکم با الزامات سخت افزاری و نرم افزاری آن است تا این صنعت با کمترین مخاطره توسعه یابد. در این راستا دستورالعمل فنی احداث مزارع کشت متراکم میگو تدوین و ابلاغ شده است و امیدوار هستیم با این شیوه و توسعه سیستم‌های بسته و نیمه بسته پرورش میگو بتوانیم رشد پایدار پرورش میگو را تضمین کنیم.

حسینی درباره پرورش میگو در نوار ساحلی و استفاده از این ظرفیت در سال ۱۴۰۲ خاطرنشان کرد: مطابق مطالعات انجام شده حدود ۲۰۰ هزار هکتار اراضی مناسب پرورش میگو در استان‌های ساحلی جنوب و استان گلستان شناسایی شده است که از این میزان ۹۰ هزار هکتار مطالعه شده، ۶۴ هزار هکتار واگذار شده، ۲۴ هزار هکتار در اختیار شرکت شهرک‌ها، ۲۶ هزار هکتار در حال بهره برداری و ۱۴ هزار هکتار در حال ساخت است.

پرورش ماهی

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره میزان تولید ماهیان آب شیرین از قبیل قزل‌آلا، کپور ماهیان در مزارع و منابع آبی گفت: بر اساس گزارشات دریافت شده میزان تولید این ماهیان در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۵۶۰ هزار تن است که نسبت به سال ۱۴۰۱ از ۱۰ درصد رشد برخوردار است این در حالی است که بسیاری از مزارع کشور از خشکسالی رنج می‌برند و الزاماً باید با آب کمتر ادامه تولید دهند. برای این منظور توسعه بکارگیری از فناوری‌هایی مانند نانو حباب سازها ضروری است که در سال ۱۴۰۲ استفاده از این ادوات در مزارع به صورت الگویی انجام شد و در سال ۱۴۰۳ نیز ادامه خواهد داشت. از سوی دیگر در سال ۱۴۰۲ وقوع سیلاب‌های فصلی ناشی از تغییرات اقلیمی به زیر ساخت و میزان تولید در مزارع نیز آسیب زیادی را وارد نمود که بر اساس گزارش‌های رسمی نزدیک به ده هزار تن پرواری در مزارع به دلیل سیلاب‌های تابستانه و بهاره تلف شدند.

صید ۴۲۰ هزار تن ماهی در سال ۱۴۰۲

وی در خصوص وضعیت صید و صیادی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته و صیادی در آب‌های دور تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ میزان صید آبزیان حدود ۷۵۱ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه در سال‌های گذشته حدود ۷ درصد رشد داشت. در این سال میزان برداشت از آب‌های شمال کشور ۳۲ هزار و ۵۱۵ تن و از آب‌های جنوب کشور ۷۱۸ هزار و ۳۰۷ تن بوده که به ترتیب نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۹ و ۷ درصد رشد داشته‌اند.

حسینی توضیح داد: میزان برداشت از آب‌های دور در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۹۴ هزار تن بوده که نسبت به سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۷ درصد رشد داشته است. این میزان بیش از ۲۵ درصد از کل صید کشور با ارزش گردش مالی بیش از ۶۰۰ میلیون دلار را شامل می‌شود.

وی تاکید کرد: از مهمترین اقدامات انجام شده در این بخش واریز حق عضویت کمیسیون تون‌ماهیان اقیانوس هند (IOTC) بالغ بر ۲ میلیون دلار پس از ۱۶ سال و هماهنگی لازم با کمیسیون تون‌ماهیان اقیانوس هند برای دفاع از منافع ملی کشور، ارائه آموزش‌های تخصصی لازم به جامعه صیادی ذیربط، مدیریت بهینه ناوگان صیادی تون‌ماهیان در آب‌های ساحلی و فراساحلی است.

رییس سازمان شیلات ایران ادامه داد: در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ میزان صید آبزیان کشور بیش از ۴۲۰ هزار تن برآورد شده که ۲۳ هزار تن آن مربوط به آب‌های شمال و ۳۹۷ هزار تن آن مربوط به آب‌های جنوب کشور است.

وی در رابطه با صید فانوس‌ماهیان با شناورهای ترال در سال ۱۴۰۲ گفت: ظرفیت بهره برداری از ذخایر ارزشمند فانوس ماهیان در صیدگاه آب‌های عمیق دریای عمان از پتانسیل‌های مناسب برای افزایش تولید و قطع وابستگی به واردات آرد ماهی است که در هدف گذاری‌های کمی و کیفی سازمان مورد توجه است اما فعالیت ناوگان صیادی موردنظر به دلایل مختلف ناشی از تشویش اذهان عمومی در فضای مجازی و حساسیت‌های غیرمنطقی ایجاد شده، از ابتدای آذر ماه ۱۳۹۹ تاکنون متوقف بوده است.

رشد ۱۵ درصدی صادرات

معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص میزان صادرات محصولات شیلاتی در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با سال گذشته عنوان کرد: مقدار صادرات آبزیان و محصولات شیلاتی در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۲ حدود ۵ هزار و ۱۸۶ تن به ارزش ۶۲۰ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۱۵ و ۷.۴ درصد رشد را نشان می‌دهد.

حسینی در زمینه پرورش ماهی در قفس گفت: بیش از ۴۰ هزار تن پروانه بهره برداری برای پرورش ماهی در قفس در آب‌های شمالی و جنوبی کشور صادر شده است و در دو سال اخیر به توسعه تکثیر ماهیان دریایی توجه بیشتری شده است و شش مرکز تکثیر و نرسری ماهیان دریایی آماده بهره برداری هستند که بیش از ۲۰۰۰ مولد را نگهداری می‌کنند و با فعالیت این واحدها تأمین بچه ماهی با سهولت بیشتری صورت خواهد پذیرفت.

وی افزود: راه اندازی و شروع به کار ۲ مگاپروژه جدید با ظرفیت ۱۰ هزار تن، افزایش قفس‌های مستقر در دریا از ۱۳۳ قفس به ۳۵۶ قفس، موفقیت در تولید و خوداتکایی ۸۵ درصدی در تجهیزات قفس و بازطراحی و ساخت قفس‌های غوطه ور پرورش ماهی در دریا (TLC) توسط دانشگاه امام حسین (ع) از دیگر اقدامات زیر ساختی انجام شده در زمینه توسعه پرورش ماهی در قفس است.

حسینی با اشاره به میزان سرمایه گذاری در سال گذشته تصریح کرد: حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در فعالیت‌های شیلاتی در سال ۱۴۰۲ صورت گرفت که ۹۰ درصد این اعتبارات، آورده بخش خصوصی بوده است و سازمان شیلات ایران در سال جاری نیز با جذب مشارکت‌های مردمی و سرمایه گذاری بخش خصوصی در راستای تحقق شعار سال و همچنین اهداف برنامه هفتم توسعه کشور گام خواهد برداشت.

کد خبر 6064642

دیگر خبرها

  • بیش از ۶۰۰ هزار قطعه بچه ماهی در خراسان رضوی توزیع شده است
  • غم‌نامه شترهای سرگردان در هرمزگان/ فعالین اجتماعی پای کار حل مسئله
  • پذیرش بیش از ۷۶هزار نفر در ستاد اسکان نوروزی فرهنگیان
  • مساحت مزارع پرورش میگو به ۲۶ هزار هکتار رسید
  • اسکان بیش از ۲۵۰ هزار مسافر در بوستان‌های شهر بندرعباس
  • پرورش 100 تن ماهی تیلاپیا در یک کارخانه ویتنامی (فیلم)
  • پذیرش ۷۰هزار و ۳۰۰مسافر نوروزی در ستادهای اسکان فرهنگیان هرمزگان
  • پذیرش ۷۰۳۰۰ مسافر نوروزی در ستادهای اسکان فرهنگیان هرمزگان
  • دولت حضور بخش خصوصی خالص در عرصه‌های اقتصادی را تسهیل کند
  • پتانسیل تولید ۲ میلیون تن ماهی در قفس وجود دارد