Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه اقتصاد ــ کاهش 57درصدی مجموع اعتبارات قرآنی کشور و به طور خاص کاهش 80 درصدی اعتبارات صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی در لایحه بودجه سال 99، نگرانی فعالان قرآنی و دستگاه‌های متولی را به‌دنبال داشته است؛ روندی که طی چندسال اخیر مشاهده شده و با وجود ترمیم‌های صورت‌گرفته در مجلس، باز هم پاسخ‌گوی نیازهای این بخش نبوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهور، روز یکشنبه 17 آذرماه 98، لایحه بودجه کل کشور در سال آینده را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد. سقف بودجه سال آینده کل کشور حدود 1988 هزار میلیارد تومان است. در این گزارش بنا داریم وضعیت اعتبارات قرآنی در بودجه سال جاری و نسبت آن با بودجه کل کشور و همچنین بودجه سال‌های گذشته را مورد بررسی قرار دهیم.

واقعیت امر این است که بودجه بخش قرآنی کشور و به ویژه صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی، هر سال با روند کاهشی مواجه بوده است. این کاهش گاهی شدید و گاهی اندک بوده، اما کاهش مجموع اعتبارات فعالیت‌های قرآنی در سال جاری به شدت کاهش داشته است.

در ادامه نگاهی به روند بودجه‌های قرآنی در یازده سال اخیر می‌اندازیم:

سقف بودجه کل کشور در سال ۱۳۸۹ به میزان ۳۷۰ هزار میلیارد تومان بوده است که اعتبارات قرآنی معادل بیش از ۴ هزارم درصد از کل آن بوده است.

سقف بودجه کل کشور در سال ۱۳۹۰ به میزان ۵۰۸ هزار میلیارد تومان بوده است که اعتبارات قرآنی بیش از ۴ هزارم درصد از کل آن بوده است.

سقف بودجه کل کشور در سال ۱۳۹۱ به میزان ۵۷۰ هزار میلیارد تومان بوده است که اعتبارات قرآنی نزدیک به ۸ هزارم درصد از کل آن است.

سقف بودجه کل کشور در سال ۱۳۹۲ به میزان ۷۳۰ هزار میلیارد تومان بوده است که اعتبارات قرآنی معادل بیش از ۴۶ صدم درصد از کل آن است.

سقف بودجه کل کشور در سال ۱۳۹۳ به میزان ۸۰۳ هزار میلیارد تومان بوده است که اعتبارات قرآنی نزدیک به ۳ هزارم درصد از کل آن است.

سقف بودجه کل کشور در سال ۱۳۹۴ به میزان ۸۴۶۷۴۱۱۴۸۷۰۰۰۰۰۰ (هشت میلیون و چهارصد و شصت و هفت هزار و چهارصد و یازده میلیارد و چهارصد و هشتاد و هفت میلیون ریال) بوده است که اعتبارات قرآنی بیش از ۴ صدم درصد از کل آن است.

سقف بودجه کل کشور در سال ۱۳۹۵ به میزان ۹۷۸۵۵۲۹۹۷۴۰۰۰ (نه میلیون و هفتصد و هشتاد و پنج هزار و پانصد و بیست و نه میلیارد و نهصد و هفتاد و چهار میلیون ریال) بوده است که اعتبارات قرآنی در این سال نزدیک به ۳ صدم درصد از کل آن است.

سقف بودجه کل کشور در سال ۱۳۹۶ به میزان ۱۱۵۲۴۵۶۵۹۶۹۰۰۰۰۰۰ (یازده میلیون و پانصد و بیست و چهار هزار و پانصد و شصت و پنج میلیارد و نهصد و شصت و نه میلیون ریال) بوده است که اعتبارات قرآنی کمی بیش از ۲ صدم درصد از کل آن است.

سقف بودجه کل کشور در سال ۱۳۹۷ به میزان ۱۲۲۲۵۵۲۳۷۴۰۰۰۰۰۰۰ (دوازده میلیون و دویست و بیست و پنج هزار و پانصد و بیست و سه میلیارد و هفتصد و چهل میلیون ریال) بوده است که اعتبارات قرآنی نزدیک به ۳ صدم درصد از کل آن است.

مجموع بودجه کل کشور در سال ۱۳۹۸ به میزان ۱۷۴۴۳۱۶۰۲۳۰۰۰۰۰۰۰ (هفده میلیون و چهارصد و چهل و سه هزار و یکصد و شصت میلیارد و دویست و سی میلیون ریال) بوده است که اعتبارات قرآنی نزدیک به ۲ صدم درصد از کل آن است.

اعتبارات قرآنی در سال 99

اما سقف اعتبارات کل کشور برای سال 1399، نوزده میلیون و هشتصد و هشتاد و هفت هزار و سیصد و هفتاد میلیارد و نهصد و ده میلیون ریال (000، 000، 910، 370، 887، 19) است که میزان اعتبارات قرآنی در آن به میزان 000، 700، 558، 143 تومان است که نسبت به سال گذشته بیش از 57 درصد کاهش پیدا کرده و در مجموع حدود 7 هزارم درصد از سقف بودجه کل کشور است.

لازم به ذکر است که این اعداد صرفاً‌ مربوط به ردیف‌هایی از است که کلمه «قرآن» در آن‌ها ذکر شده است که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

برای سازمان اوقاف و امور خیریه (109500) در دو ردیف برنامه حمایت از مؤسسات فرهنگی و علوم قرآنی (1701021015) به میزان 000،000، 500، 4 ریال و برنامه حمایت و راهبری فعالیت‌های تبلیغ و ترویج قرآن (170105900) به میزان 000، 000، 600، 89 ریال در نظر گرفته شده است.

برای دانشگاه علوم قرآن و معارف قرآن (109501) مبلغ 000، 000، 250، 339 ریال تعیین شده است.

میزان اعتبار در نظر گرفته شده برای صندوق توسعه فعالیت‌های قرآنی (113605) در سال جاری 000، 000، 000، 200 ریال است.

برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (114000) در سه ردیف بودجه حمایت از فعالیت‌های قرآنی و دینی و فرهنگی کانون‌های مساجد (170102900) مبلغ 000، 000، 000، 79 ریال، برنامه حمایت و راهبری فعالیت‌های تبلیغ و ترویج قرآن (1701059000) مبلغ 000، 000، 000، 435 ریال و کمک به بیمه فعالان قرآنی (190305003) اعتباری به میزان 000، 000، 130، 91 در نظر گرفته شده است.

بودجه در نظر گرفته شده برای برنامه سازماندهی، هدایت و ارتقای فعالیت‌های قرآنی (170100600) سازمان تبلیغات اسلامی (114300) 000، 000، 080، 194 ریال است.

و در نهایت برای وزارت جهاد کشاورزی (151014) در ردیف ترویج و توسعه فعالیت‌های قرآنی و دینی (1701007019) مبلغ 000، 000، 037، 10 ریال در نظر گرفته شده است.

کاهش 80 درصدی اعتبارات صندوق توسعه فرهنگ قرآنی

درباره بودجه صندوق مشارکت توسعه فعالیت‌های قرآنی هم باید گفت که سال گذشته دولت در لایحه به میزان 40 میلیارد تومان در نظر گرفت که با تلاش‌های فراکسیون قرآن تبدیل به 100 میلیارد تومان شد اما امسال این رقم به 20 میلیارد تومان رسیده است که حدود 14 درصد از بودجه قرآنی سال جاری را شامل می‌شود. البته تأسف‌بار اینکه از مجموع 100 میلیارد سال جاری تا کنون تنها 10 میلیارد تومان واریز شده است.

لازم به یادآوری است مجموع اعتبارات شورای توسعه فرهنگ قرآنی در هفت سال اخیر ۱۲۰۰ میلیارد تومان بوده است که بیشترین رقم آن مربوط به سال ۱۳۹۲ یعنی ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است. در سال ۱۳۹۲ مجموع بودجه قرآنی کشور ۳۳۷ میلیارد تومان بوده که ۳۰۰ میلیارد تومان یعنی ۹۰ درصد از آن مربوط به شورای توسعه فرهنگ قرآنی بوده است. در سال ۱۳۹۳ این رقم ۲۳۰ میلیارد تومان بوده که ۲۰۰ میلیارد تومان از آن یعنی ۸۷ درصد مربوط به این شورا بوده است. در سال ۱۳۹۴ کل بودجه قرآنی ۳۸۵ میلیارد تومان بوده که ۲۰۰ میلیارد تومان از آن یعنی ۵۲ درصد به این شورا اختصاص داشته است.

در سال ۱۳۹۵ میزان بودجه قرآنی کشور ۲۹۰ میلیارد تومان بوده که ۲۰۰ میلیارد تومان معادل ۷۰ درصد به شورای توسعه فرهنگ قرآنی اختصاص داشته است. در سال ۱۳۹۶ مجموع بودجه قرآنی ۲۵۵ میلیارد تومان بوده که ۱۰۰ میلیارد تومان از آن معادل ۳۹ درصد به این شورا اختصاص داشته است. مجموع بودجه قرآنی در سال ۱۳۹۷ به میزان ۳۵۰ میلیارد تومان بوده که ۱۰۰ میلیارد تومان از آن معادل ۲۹ درصد به این شورا اختصاص داشته است. در نهایت کل بودجه قرآنی سال ۱۳۹۸ به مبلغ ۳۳۶ میلیارد تومان بوده که ۱۰۰ میلیارد از ان متعلق به شورای توسعه فرهنگ قرآنی بوده است که این رقم معادل ۳۰ درصد از مجموع اعتبارات قرآنی این سال است.

نتیجه‌گیری

خبرگزاری ایکنا قبلاً در گزارشی به بررسی بودجه قرآنی در ده سال اخیر پرداخته و با ذکر شواهد و دلایل متقن و براساس اطلاعات آماری اعلام کرد که بودجه قرآنی در این سال‌های شیب نزولی داشته و مدام این شیب شدیتر شده است. در سال جاری نیز این رقم کاهش چشم‌گیری داشته است؛ به گونه‌ای که فعالان قرآنی را به تعجب و نارضایتی واداشته است.

از سوی دیگر باید توجه داشت که با توجه به تأکیدات مکرر مقام رهبری بر توسعه فعالیت‌های قرآنی در کشور و از جمله تربیت 10 میلیون حافظ قرآن، قطعاً 7 هزارم درصد از بودجه کل کشور به هیج عنوان پاسخگوی نیازهای این بخش نیست و با این وضعیت، توسعه فعالیت‌های قرآنی در کشوری که دین، پایه و اساس سیستم سیاسی، اقتصادی و فرهنگی آن است، بعید به نظر می‌رسد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا بودجه بودجه قرآنی سال 99 صندوق توسعه وزارت ارشاد فعالیت قرآنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۳۷۵۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانیه ۲۲۰ نفر از نمایندگان در حمایت از راهبرد‌ها و تولیدات قرآنی رسانه ملی

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، مجتبی یوسفی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، 28 فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی، بیانیه بیش از 220 نفر از نمایندگان قدردانی و حمایت از راهبردها و تولیدات قرآنی رسانه ملی را قرائت کرد.

متن بیانیه به شرح زیر است:

رسانه ملی فراگیرترین و مهمترین رسانه، دانشگاه کشور، نقش بی‌بدیلی در تربیت دینی جامعه و رشد و پویایی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در ابعاد داخلی و بین‌الملی دارد.

این رسانه در ماه‌های اخیر با توجه به تلاقی ماه مبارک رمضان و ایام نوروز توانست با تولید ویژه برنامه‌های مناسبتی، دینی، قرآنی و رمضانی ضمن ایجاد طراوات معنویت، امید و ایمان در متن و بطن جامعه در پیوند اقشار ملت با آموزه‌های اسلامی خوش بدرخشد.

گواه این درخشش ابراز رضایت رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز عید فطر امسال از نقش‌آفرینی رسانه ملی در برنامه‌های دینی و شیوع طلاوت قرآن در بین اقشار بود که تولید ویژه برنامه پرمخاطب قرآنی محفل نمود بارز آن بوده است.

در دیگر سو رسانه ملی با ایجاد ظرفیت‌های جدید و تولید برنامه‌های متنوع و متعدد در قالب‌های مختلف ضمن هم‌افزایی سیاسی با سایر ارکان متولی انتخابات زمینه حضور جهادی و حماسه آمیز ملت بزرگ ایران در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری 11 اسفند را فراهم کرد.

برهمین اساس نمخیندگان مجلس شورای اسلامی ضمن تأکید بر تداوم راهبرد تحولی سازمان صدا و سیما مراتب قدردانی و حمایت خود را از مدیریت شایسته و تلاش‌های رئیس سازمان صدا و سیما جناب آقای  دکتر پیمان جبلی و همکاران پرتلاش و سختکوش ایشان را در رسانه ملی اعلام می‌دارند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۷۲ میلیارد تومان کسری فوق العاده ویژه کارکنان جبران شد
  • ۷۲ میلیارد تومان کسری فوق العاده ویژه کارکنان جبران شود
  • تمام تلاش برای ارائه بهترین خدمات به مردم می شود
  • جذب و توزیع هدفمند اعتبارات، مبنای عمل سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان باشد
  • تقدیر نمایندگان مجلس از تولیدات قرآنی رسانه ملی
  • قانون برنامه هفتم در روزهای آینده نهایی می‌شود
  • نمایندگان مجلس از تولیدات قرآنی رسانه ملی تقدیر کردند
  • قدردانی مجلس از تولیدات قرآنی رسانه ملی
  • بیانیه ۲۲۰ نفر از نمایندگان در حمایت از راهبرد‌ها و تولیدات قرآنی رسانه ملی
  • قانون برنامه هفتم به زودی به دولت ابلاغ می‌شود