Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه فرهنگی ـ رئیس حوزه هنری خوزستان با اشاره به راه‌اندازی کتابخانه تخصصی ادبیات پایداری کشور در استان خوزستان، گفت: این نگرانی برای استان خوزستان وجود دارد که تا به امروز، آثار شناخته شده حوزه دفاع مقدس، تولید ما نبوده‌اند. تا امروز نتوانسته‌ایم کتابی در حوزه ادبیات پایداری بنویسیم که به نظر مقام معظم رهبری برسد و از طرف ایشان تقریظ دریافت کند و این یک نقطه ضعف است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایکنا از خوزستان، حجت‌الاسلام سید شهاب‌الدین طباطبایی، رئیس حوزه هنری خوزستان، با حضور در تحریریه خبرگزاری قرآن استان، درباره برنامه‌های این نهاد در حوزه ادبیات پایداری سخن گفت.

وی در آغاز سخنان خود با اشاره به برگزاری «نشست‌ استان‌های مرزی درگیر در جنگ تحمیلی» که سال گذشته به میزبانی اهواز برگزار شد، گفت: خوزستان به دلیل اینکه به عنوان محور پایداری شناخته می‌شود میزبانی این نشست را بر عهده داشت و راهی برای برگزاری متناوب این نوع جلسات در استان‌های دیگر، گشوده شد.

طباطبایی اظهار کرد: اولین اتفاق این نشست این بود که توانستیم برای دو تن از پیشکسوتان هنر انقلابی استان خوزستان؛ استاد عبدالرضا حیاتی و استاد محمدجمال‌پور اعتبار ویژه‌ای دریافت کرده تا دو مستند فاخر را در معرفی شخصیتشان تولید شود؛ در این دو مستند، علاوه بر این دو شخصیت محوری، سعی کردیم به دیگر شخصیت‌های تأثیرگذار در حوزه هنر پایداری نیز بپردازیم.

راه‌اندازی کتابخانه تخصصی ادبیات پایداری کشور در کتابخانه مرکزی خوزستان

رئیس حوزه هنری خوزستان با اشاره به راه‌اندازی کتابخانه تخصصی ادبیات پایداری، گفت: مقدمات این کار آغاز شده و در همین راستا تفاهم‌نامه‌ای با اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان امضا شد که طبقه فوقانی کتابخانه مرکزی به کتابخانه تخصصی پایداری کشور اختصاص یابد. همچنین در همان فضا، دو اتاق ویژه مطالعه و اقامت محققانی که از سراسر کشور در کتابخانه حضور پیدا می‌کنند و به منابع نیاز دارند، پیش بینی شده است.

وی افزود: برای راه‌اندازی این کتابخانه تخصصی، نزدیک به 2 هزار جلد کتاب آماده شده و 1800 جلد کتاب دیگر نیز قرار است به آن اضافه شود تا به صورت رسمی کتابخانه تخصصی ادبیات پایداری و دفاع مقدس کشور در اهواز افتتاح شود. با توجه به مشکلات مالی و اعتباری موجود، مجموعه‌ای از کتاب‌های مرجع در این حوزه هنوز تهیه نشده و پیگیر هستیم که از طریق استانداری بتوانیم برای این مسأله اقدام کنیم.

غفلت از آسیب‌های بعد از جنگ تحمیلی در فیلم‌سازی 

طباطبایی در بخش دیگری از سخنان خود توجه به آسیب‌های بعد از جنگ تحمیلی در فیلم‌سازی را مطالبه‌ای حائز اهمیت دانست و افزود: پیرو برگزاری «نشست‌ استان‌های مرزی درگیر در جنگ تحمیلی» موضوع  و مطالبه توجه ویژه‌ به آسیب‌های بعد از جنگ در بحث فیلم‌سازی دفاع مقدس، مطرح شد؛ که براین اساس در حال حاضر دو یا سه فیلم‌نامه در این زمینه در دست نگارش است. مشاهده می‌شود که در آثار دفاع مقدس به نفس جنگ پرداختیم اما بسیار محدود به آسیب‌های بعد از جنگ توجه شده است. یکی از این آسیب‌ها، ویرانی‌های شدیدی است که هنوز نتوانستیم آنها را جبران کنیم و تبدیل به خطر و آسیب برای ما شده‌اند.

رئیس حوزه هنری خوزستان گفت: این موضوعات بعد از نشست استان‌های مرزی مورد توجه قرار گرفت و مقرر شد، حوزه هنری کشور به صورت سالانه اعتبارات خاصی را برای استان‌های درگیر جنگ دربخش‌های تأسیس کتابخانه، برگزاری جشنواره، چاپ کتاب، فیلم‌سازی و ... در نظر بگیرد.

آثار شناخته شده حوزه دفاع مقدس تولید ما نیست

طباطبایی درباره تولیدات استان‌ خوزستان به عنوان پایتخت دفاع مقدس در حوزه ادبیات پایداری تصریح کرد: این نگرانی برای استان خوزستان وجود دارد که تا به امروز، آثار شناخته شده حوزه دفاع مقدس، تولید ما نبوده‌اند. علی‌رغم اینکه کتاب «دا» خاطراتی است که در خوزستان اتفاق افتاده و نویسنده آن خوزستانی است اما تولید حوزه هنری تهران است. ما تا امروز نتوانسته‌ایم کتابی در حوزه ادبیات پایداری بنویسیم که به نظر مقام معظم رهبری برسد و از طرف ایشان تقریظ دریافت کند. نقصی که در خوزستان وجود دارد این است که علی‌رغم اینکه محور پایداری و دفاع مقدس است، نتوانسته‌ایم نویسنده توانمندی داشته باشیم که کتاب شاخصی تولید و نظر مخاطب را جلب کند و این یک نقطه ضعف است.

وی با اشاره به چاپ دو کتاب «تیمار غریبان» و «دِین» در سال گذشته از سوی حوزه هنری خوزستان، افزود: در زمینه تاریخ پایداری در خوزستان اثری تولید شده که تا مرحله چاپ هم برده شد اما با نویسنده دچار اختلاف نظر شدیم. در این کتاب، مقاومت خوزستان در طول تاریخ، برای اولین بار نشان داده شده است.همچنین سه کتاب دیگر در حوزه ادبیات پایداری هم به احتمال زیاد تا پایان سال چاپ می‌شوند.

 نتوانستیم کالای خود را عرضه کنیم

رئیس حوزه هنری خوزستان تصریح کرد: استان‌های دیگر کارهای شاخصی در زمینه ادبیات پایداری انجام داده‌اند که مورد توجه مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته است. ایشان در این زمینه صاحب‌نظر هستند لذا وقتی برای کتابی تقریظ می‌نویسند به این معنی است که نویسنده از عهده کار برآمده. برای مثال کتاب «فرنگیس» ماجرای زنی مقاوم از کردستان است که ما در خوزستان از این نمونه‌ها بسیار داریم، مانند همان زن عربی که با نیروی عراقی‌ درگیر شد و او را کشت و او هم نماد مقاومت زن ایرانی است. خوزستان از این دست نمادها بسیار دارد اما نتوانسته‌ایم کالای خود را عرضه کنیم.

آثار دفاع مقدس چه قدر خوانده می‌شوند؟

طباطبایی در ادامه درباره آثار منتشره دفاع مقدس در استان خوزستان گفت: آثار فراوانی در این حوزه در استان چاپ شده، این کار از یک جهت خوب است، اما این پرسش‌ها مطرح می‌شود که چه‌قدر این آثار ادبی هستند؟ چه میزان کیفیت نگارش و چقدر سندیت دارند؟ به دلیل اهمیت این پرسش‌ها پیشنهاد کردیم این آثار توسط واحد ادبیات پایداری حوزه هنری بررسی شوند؛ در این واحد، شورای تخصصی از نویسندگان توانای ادبیات پایداری کشور، آثار را می‌خوانند و بررسی می‌کنند. صحبت بر سر این است که چه‌قدر این آثار خوانده می‌شوند و در چه تیراژی به چاپ می‌رسند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره سایر برنامه‌های حوزه هنری گفت: در حوزه ادبیات پایداری در حال حاضر، جمع‌آوری خاطرات شهید رایگانی را در دستور کار داریم که از شهدای روحانی گمنام رامهرمز است. برخی از شهدای انقلاب و دفاع مقدس واقعاً گمنام هستند. این شخصیت از گنجینه‌های انقلاب و دفاع مقدس است که در رامهرمز و بهبهان انسان تأثیرگذاری بود. فراخوان جمع‌آوری خاطره با محوریت شهید رایگانی منتشر شده تا در سطح استان خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد خاطرات مربوط به این شهید گردآوری شود. این مجموعه خاطرات بعد از داوری به چاپ می‌رسند.

رئیس حوزه هنری خوزستان همچنین با اشاره به برنامه‌های شب خاطره حوزه هنری اظهار کرد: یکی از برنامه‌های محوری حوزه هنری کشور، شب خاطره است که از محبوب‌ترین برنامه‌های مقام معظم رهبری به شمار می‌رود و سال گذشته، در شب خاطره، خانم فاطمه جوشی و سردار سرخیلی از استان خوزستان در محضر رهبر انقلاب خاطره گویی کردند. هدفمان توسعه این نوع برنامه در همه شهرهای استان است چراکه از برنامه‌های تأثیرگذار برای نسل جوان است و نشان می‌دهد که شرایط جنگ و دشواری آن روزها باعث نمی‌شود انسان مؤمن امید به زندگی را از دست بدهد، بلکه با قدرت به حرکت خود ادامه می‌دهد.

طباطبایی به توضیحاتی درباره دیگر برنامه حوزه هنری استان در زمینه تولید انیمیشن پرداخت و اظهار کرد: در حوزه انیمیشن، 110 گرافیست خوزستانی را شناسایی کرده‌ایم که با کیفیت بین‌المللی انیمشن تولید می‌کنند. هدفمان این است تا از این ظرفیت برای تولید انیمیشن در حوزه دفاع مقدس استفاده کنیم.

وی در بخش دیگر از سخنان خود در پاسخ به سؤالی درباره کلاس‌های آموزشی حوزه هنری در خوزستان گفت: علت اینکه بین حوزه هنری و آموزش فاصله افتاد، سوءمدیریت افراد بود. در حال حاضر با مدارس شهید ابراهیمی در کوی کیانپارس اهواز تفاهم‌نامه منعقد کرده‌ایم که مجموعه آموزش حوزه هنری به آنجا منتقل شود تا این دوره‌های آموزشی ادامه پیدا کند.

برخی مسئولان نمی‌خواهند کسی غیر از خودشان رشد کند

رئیس حوزه هنری خوزستان در پایان سخنان خود با تأکید بر اینکه لازم است دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی از ظرفیت‌های یکدیگر برای ارتقاء سطح فرهنگ و پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی استفاده کنند، تصریح کرد: متأسفانه برخی مسئولان نمی‌خواهند کسی غیر از خودشان رشد کند. نگاه جهادی این است که وقتی ظرفیت مازادی دارید که بلااستفاده مانده و می‌دانید جای دیگر می‌توان از آن استفاده کرد و در مسیر اهداف انقلاب است، آن را دریغ نکنید؛ اگر نگاه جهادی وجود داشت نهادی مثل حوزه هنری این همه مشکل نداشت.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خوزستان فرهنگی حوزه هنری ادبیات پایداری قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۳۷۵۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت راه اندازی کتابخانه سیار در روستاها

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • راه اندازی سومین مرکز تخصصی نماز کشور در استان؛بزودی
  • ضرورت راه اندازی کتابخانه سیار در روستاها
  • دسترسی به ۲۵۰ هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) آستان قدس رضوی
  • بهبود پایداری شبکه برق فوق توزیع منطقه دشت آزادگان
  • سامانه روستا بازار در اردبیل راه‌اندازی شد
  • کتاب «اوستا علی» در ترازوی نقد اهالی فرهنگ خراسان جنوبی
  • سایت غرفه رسمی ایران در ونیز راه‌اندازی شد/عبدالحسینی: دوسالانه هنر ونیز، المپیک هنر‌های تجسمی جهان است
  • پیگیری راه‌اندازی مقطع ارشد در دانشگاه فرهنگیان خوزستان
  • دسترسی به ۲۵۰ هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) آستان قدس رضوی
  • دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) آستان قدس رضوی