Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرهنگ مطالعه در اصفهان ریشه تاریخی دارد که نمود آن کتابهای قدیمی و نسخ خطی است که در صندوقچه‌های مخملی برای جهیزیه دختران سفارش داده می شد اما در معماری جدید اغلب جانمایی مناسبی برای حضور کتاب در منازل در نظر گرفته نمی شود.

«فائزه تقی‌پور» عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان، در حاشیه رونمایی از تازه های کتاب در حوزه رسانه که توسط فرهنگسرای رسانه اصفهان برگزار شد،‌ با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اصفهان گفت‌وگو کرد که در ادامه می خوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

«مطالعات تاریخی نشان می دهد که فرهنگ مطالعه در اصفهان ریشه تاریخی دارد که نمود آن کتابهای قدیمی است که در صندوقچه‌های مخملی نگهداری و گاهی همراه جهیزیه برای دختر سفارش نسخ خطی داده می شد.

 

همواره با ورود رسانه های جدید به علت ایجاد تنوع، فاصله‌‌‌‌ی بیشتری میان مخاطب و کتاب و مطبوعات پدید می آید؛ اما این به این معنا نیست که آن رسانه کارکرد خود را از دست می دهد زیرا رسانه کتاب در زندگی ما دخالت مستقیم دارد و نمی توان از آن چشم پوشید.

 

به طور مثال پیش از ورود سینما و تلویزیون به ایران و پس از ورود رسانه های مجازی سرانه مطالعه در ایران بالا بود ولی در حال حاضر حتی جانمایی مناسبی برای کتاب و کتابخانه در منازل وجود ندارد.

 

مسئله جانمایی مناسب کتاب و مطبوعات در منازل یکی از عوامل مهم ایجاد سواد رسانه ای در اعضا خانواده و جامعه است زیرا امکان دسترسی، قدرت تحلیل و ارزیابی را در افراد بالا می برد و یکی از فاکتورهای مهم سنجش سواد رسانه ای در هر جامعه ای است.

 

مطالعات نشان داده مادرانی که اهل مطالعه باشند و کتاب و روزنامه بخوانند تمایل کودکانشان به مطالعه کتاب افزایش خواهد یافت.

 

شبکه های اجتماعی و رسانه های جدید یکی از آسیب ها و تهدیدات جامعه امروزی است و از آن ها به عنوان عامل تهدید فرهنگ نوشتاری و مکتوب بر علیه فرهنگ مطالعه یاد می شود و از آن به عنوان رسانه گرم یاد می شود.

 

در این مدل از رسانه‌ها خواننده کتاب می تواند پیام را با درگیر کردن چشم و ذهن به حافظه بلند مدت بسپارد و زمینه فعال شدن ذهن را فراهم کند.

 

از جمله ویژگی های منحصر به فرد کتاب و مطبوعات، ایجاد ارتباط کلمه با حافظه بلندمدت و افزایش خلاقیت و قدرت تحلیل در مخاطب است در حالی‌که دنیای مجازی این قابلیت را ندارد و البته با آمدن رسانه های جدید کتاب و مطبوعات کارکردهای ممتاز خود را حفظ کرده اند.

 

در «نظریه رسانه» مطرح می شود که با ورود رسانه های جدید رسانه های قدیمی را از بین نمی رود بلکه یا کاربری آن را کمرنگ می کند و یا تغییر خواهد داد.

 

هزینه کتاب در مقایسه با اقلام دیگر ناچیز است و می تواند در سبد خانوار جای داشته باشد، اگر محتوای کتاب غنی باشد در افزایش ترغیب افراد به مطالعه موثر خواهد بود.

 

با معرفی کارهای جدید و نو می توان تولیدات بدیع را به جامعه شناساند. برگزاری جلسات رونمایی از کتاب می تواند اصحاب رسانه را با تازه های نشر آشنا کند و با بحث و گفتگو درباره کتابها می توان سطح دانش را در حوزه رسانه ارتقا بخشید.

 

انتظار می رود که اصحاب رسانه و خبرنگاران در هر جامعه با مطالعه بیگانه نباشند زیرا یکی از راه های خوب نوشتن خوب خواندن است. این خواندن فقط شامل کتابهای تخصصی نمی‌شود بلکه مطالعه کتاب های ادبیات داستانی، خاطره نویسی و رمان هم می تواند موثر واقع شود.

 

با توجه به اینکه در شهر اصفهان زمینه های فرهنگی و هنری و تاریخی فراهم است رونمایی از تازه های کتاب با مشارکت اصحاب رسانه می تواند در رشد و توسعه فرهنگی شهر و کشور یاری رساند و هم افزایی اساتید دانشگاه و نخبگان جامعه در کنار اصحاب رسانه در اتصال حلقه مفقوده فرهنگی که سالهاست پدید آمده موثر خواهد بود.»

 

در مراسم رونمایی از تازه های نشر در حوزه رسانه، از چهار کتاب« حقوق رسانه های مجازی» اثر محمد طاهری، «افکار عمومی نوین» اثر محمدرضا حقیقی، «تبلیغات و تکنیک های ارتباطی» تالیف لیلا نیرومند، زمانه اباذری و «مطالعات رسانه در نظام یادگیری» ترجمه مریم حق شناس رونمایی شد./

 

پایان پیام/557

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد انتخابات مجلس مسجد هرمزگان مجلس شورای اسلامی شبستان یزد همایش سواد رسانه ای سواد رسانه ای سواد رسانه ترویج فرهنگ مطالعه افزایش سرانه مطالعه ارتقا سرانه مطالعه فرهنگ مطالعه و کتاب سرانه مطالعه توسعه فرهنگ مطالعه مطالعه فرهنگ مطالعه اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۳۷۶۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نخستین کارسوق سواد رسانه‌ای ویژه دانش آموزی درآمل

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، مسئول برگزاری این همایش وکارسوق آموزشی گفت: نخستین کارسوق آموزشی تحلیل و سواد رسانه‌ای وفضای مجازی برای دانش آموزان با هدف ارتقاء سطح سواد رسانه‌ای وتحلیل آنها دراین بخش درحوزه فضای مجازی با حضور دانش آموزان چند مدرسه به محوریت دبیرستان علامه حلی آمل برگزار شد.

مهناز خاکی داودی، با اشاره به اینکه درعصر کنونی که با گسترش هزاران شبکه رسانه ای، اخبار و مطالب با کسری از ثانیه در جهان منتشر می‌شود، داشتن سواد رسانه‌ای برای همه افراد جامعه به خصوص دانش آموزان مهم است، افزود: داشتن سواد رسانه به ما کمک می‌کند که اگر مطلبی یا سخنی با شدت کم یا زیاد منتشر شود می‌تواند تبعات زیادی داشته‌باشد.

وی ادامه داد، اگر افراد جامعه سواد رسانه‌ای نداشته باشند، قدرت تشخیص واقعیت را ندارند و می‌توانند تحت تاثیر شایعات کذب، دچار هیجانات زود گذر شده و تصمیمات بی نهایت سطحی را بگیرند، این نوع تصمیمات می‌تواند صدمات زیادی به ساختار جامعه و امنیت مردم وارد کند.

مدیردبیرستان علامه حلی آمل، همچنین با بیان اینکه سواد رسانه‌ای نوعی تکنیک عملی ومهارت بسیار ویژه است که در عصر حاضر یکی از مهمترین آموزش‌ها در جهان تلقی می‌شود، تصریح کرد، سواد رسانه‌ای به فرد این توانایی را می‌دهد که تحلیل مناسبی از مطالب منتشر شده در انواع شبکه‌های رسانه‌ای را داشته باشد.

به گفته خانم خاکی داودی، سواد رسانه ۵ مهارت را به ما می‌آموزد که شامل تشخیص چیزی که رسانه‌ها قصد ایجاد آن در باور مردم را دارند، تشخیص تعصبات و دروغ‌های رسانه ها، کشف داستان‌های پنهان در خبرها، ارزیابی رسانه‌ها با تجربیات، باور‌ها و ارزش‌های خود طراحی و ایجاد پیام‌های رسانه‌ای خود است.

وی با بیان اینکه سواد رسانه‌ای به هر فردی مهارت دسترسی و استفاده از اطلاعات و محتوا، مهارت تحلیل و ارزیابی آن، مهارت ارزیابی انتقادی و مهارت تولید خلاق و ارتباط با پیام‌های رسانه‌ای را می‌دهد، اضافه کرد: امروز نوع استفاده از فضای مجازی که دانش آموزان استفاده می‌کنند، باید هوشیار باشند که خیلی‌ها با نوع مطالب وانتشار گسترده آنها به دنبال پیاده کردن برخی هدف‌های خاص هستند و نمونه آن که دشمن امروز در فضای مجازی بدنبال جداسازی نوجوانان ما از ارزش‌های دینی و اسلامی است تا افکار نوجوانان ما را به سمت باورپذیری‌های غیرمتعارف سوق دهد.

مدیردبیرستان علامه حلی آمل ادامه داد، برگزاری کارسوق و کارگاه‌های سواد رسانه‌ای با هدف آگاهی بخشی و توانمند سازی دانش آموزان و پیشگیری از آسیب‌های احتمالی در حوزه فضای مجازی در قالب این دوره آموزشی یک روزه برگزار شد.

در این دوره یکی از اساتید حوزه سواد سانه‌ای وفضای مجازی به مفاهیم کلی از فضای مجازی و نقش آن در زندگی امروزی و نقش‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی این فضا اشاره کرد.

در ادامه مباحث مرتبط با امنیت در فضای مجازی، شیوه‌های کلاه برداری، حملات سایبری، حساسیت نسبت به آمادگی در برابر تکنولوژی هوش مصنوعی و تاثیرات عمیق‌تر آن در زندگی آینده بشر بیان شد.

دیگر خبرها

  • برگزاری دوره سواد رسانه‌ای برای ۱۵۰ معلم در قزوین
  • نخستین کارسوق سواد رسانه‌ای ویژه دانش آموزان درآمل برگزار شد
  • برگزاری نخستین کارسوق سواد رسانه‌ای ویژه دانش آموزی درآمل
  • رسانه‌های استان سمنان روحیه بسیجی را در جامعه گسترش دهند
  • چالشی به نام سرانه مطالعه در ایلام/ کتاب همچنان مغفول است
  • برگزاری دوره توانمندسازی کنشگران رسانه و فضای مجازی
  • طرح تحول در انتشارات کانون پرورش فکری کلید خورد
  • تشخیص خبرهای جعلی از خبرهای واقعی با سواد رسانه‌ای + فیلم
  • لزوم اجرای برنامه های فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی
  • ترویج فرهنگ کتابخوانی نیاز امروز جامعه است