Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین - مریم ورشوئی: دربرخی روستاها نیز هنوز اهالی برای تامین آب مورد نیاز خود از هوتگ‌ها یا گودال‌های طبیعی استفاده می‌کنند که میزان پرشدن آب در این هوتگ‌ها نیز  وابسته به میزان بارش‌هاست.

شاخص دسترسی به شبکه آب در سیستان و بلوچستان ۷۵ درصد و در روستاها ۴۶ درصد است.

این‌درحالی است که بنا به آمارهای وزارت نیرو، میانگین شاخص دسترسی به شبکه آب میان ۳۱ استان ایران، ۹۰ درصد و فقط در روستاها ۷۰ است که سیستان و بلوچستان در این زمینه اختلاف فاحشی با میانگین کشوری دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل آبفای روستایی سیستان و بلوچستان به خبرنگار همشهری‌آنلاین گفت: جمعیت زیادی در روستاهای استان زندگی می‌کنند. ما در سیستان و بلوچستان  ۵۵۹۴ روستای بالای ۲۰ خانوار داریم که حدود ۲هزار و ۵۷۰ روستا به شبکه آبرسانی مداوم متصل‌اند، اما بقیه روستاها با تانکر آبرسانی می‌شوند.

«عبدالاحد ریگی» افزود:  به تازگی، اما لایحه بودجه سال آینده یعنی سال ۹۹ مشخص شده است و این بودجه شاید کمکی باشد برای این‌که در زمینه آبرسانی و ارائه خدمات بیشتر، جهش داشته باشیم. این لایحه به دولت اجازه می‌دهد تا سقف ۱۵۰ میلیون یورو برای طرح‌های آبرسانی روستایی و عشایری و توسعه شبکه‌های آن اختصاص دهد.

ریگی گفت: طبق بند «ه» تبصره ۶ لایحه بودجه سال  ۹۹، وزارت نیرو از طریق شرکت‌های آبفای شهری سراسر کشور مکلف است علاوه بر دریافت نرخ آب‌بهای شهری، به ازای هر مترمکعب فروش آب شرب، مبلغ ۲۰۰ ریال از مشترکان آب دریافت و به خزانه‌داری کل کشور واریز کند.  وجوه دریافتی فقط برای آبرسانی شرب روستایی و عشایری اختصاص می‌یابد.

وی ادامه داد: همچنین ما در حال تکمیل مطالعات آبرسانی برای ۱۲۱۴ روستای دیگر هم هستیم.  این مطالعات در قالب ۲۷ مجتمع آبرسانی جدید انجام می‌شود که از این میزان مطالعات حدود ۱۱ مورد تکمیل شده است و پرونده آنها به مجمع آب و فاضلاب کشور ارسال شده و باید دفتر مطالعات شرکت مهندسی منابع آبی، اعتباری و چگونگی اجرای تاسیسات آبرسانی روستایی را بررسی وتصویب کند که می توان با اینها هم ردیف‌های اعتباری مجزایی در سال‌ آینده گرفت.

مدیر عامل آبفای روستایی سیستان و بلوچستان افزود: ۱۶مورد باقیمانده نیز در مرحله مطالعات قرار دارد که اگر این مطالعات تا پایان امسال یا پایان سال مالی تکمیل شود در عمل ما ۲۷ مجتمع آبرسانی مطالعه شده آماده اجرا داریم که باید تامین منابع مالی شود تا ظرفیت برخورداری آبرسانی روستایی استان را نسبت به میانگین کشوری که ۷۵ درصد است ارتقا دهیم. سیستان و بلوچستان ۱۲درصد با میانگین کشوری درشاخص بهره‌مندی از آب روستایی اختلاف داریم.   

کد خبر 468915 برچسب‌ها وزارت نیرو استان سیستان و بلوچستان آب

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: وزارت نیرو استان سیستان و بلوچستان آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۳۷۶۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همچنان ۱۰۱ راه روستایی جنوب سیستان و بلوچستان بر اثر سیلاب بسته است

مجید محبی با بیان اینکه بیشترین بارندگی با ۲۷۰ میلی متر در زرآباد سیستان و بلوچستان گزارش شد، گفت: در حال حاضر سه هزار نیروی امدادی، خدماتی و انتظامی در قالب ۷۰۶ تیم عملیاتی به همراه ۷۴۵ دستگاه ماشین آلات در حال کمک رسانی در مناطق درگیر سیلاب استان هستند.

وی ادامه داد: در این راستا از مجموع ۳۲۹ راه روستایی بسته شدن ناشی از سیلاب در جنوب سیستان و بلوچستان با تلاش دستگاه‌های خدمات رسان تاکنون ۲۲۸ مسیر بازگشایی شده است.

مدیرکل ستاد بحران سیستان و بلوچستان گفت: تمام تلاش ما بر آن است تا ارتباط در مسیر‌های ارتباطی جنوب استان به منظور انجام خدمات امدادی برقرار شود.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان با اشاره به صدور هشدار هواشناسی سطح نارنجی جوی توسط این اداره‌کل، از تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری محلی در این استان خبر داد.

محسن حیدری اظهار کرد: فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی (پیرو هشدار سطح زرد شماره پنج) در سیستان و بلوچستان تشدید می‌شود.

وی عنوان کرد: از بعدازظهر سه شنبه تا شب پنجشنبه (چهارم تا ششم اردیبهشت)، برای شهرستان‌های زاهدان، تفتان، خاش، میرجاوه، لاشار، دلگان، ایرانشهر، سرباز، سراوان، گلشن، مهرستان، سیب و سوران، بمپور، راسک، قصرقند، ارتفاعات جنوب غرب به ویژه شهرستان‌های فنوج، نیکشهر و ارتفاعات شمالی سواحل در برخی نقاط رخداد رگبار و رعد و برق شدید و بارش تگرگ و تند باد شدید موقتی به ویژه در ساعت بعد ظهر و شب پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان به شهروندان توصیه کرد؛ کوهنوردان از فعالیت‌های کوهنوردی پرهیز و از اسکان و تردد در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی در زمان بارندگی خودداری کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • امدادرسانی آب و فاضلاب استان بوشهر به سیل زدگان سیستان و بلوچستان
  • پیشرفت ۷۰ درصدی عملیات اجرایی آبرسانی به مجتمع ۱۶ روستایی دیم قشلاق شهرستان ماکو
  • رشد ۷۸ درصدی ساخت راه‌های روستایی در سیستان و بلوچستان
  • افزایش ۷۸ درصدی ساخت بزرگراه در سیستان و بلوچستان
  • رشد ۷۸ درصدی احداث راه‌های روستایی در سیستان و بلوچستان
  • همچنان ۱۰۱ راه روستایی جنوب سیستان و بلوچستان بر اثر سیلاب بسته است
  • اعزام تانکر آبرسانی سیار به استان سیستان و بلوچستان
  • ارسال تانکر آبرسانی سیار به استان سیستان و بلوچستان از سوی شرکت آبفای یزد
  • اعزام تانکر آبرسانی سیار به استان سیستان و بلوچستان از سوی شرکت آبفای یزد
  • سیلاب به بیش از ۲ هزار واحد مسکونی سیستان و بلوچستان خسارت زد