Web Analytics Made Easy - Statcounter

در بخش نخست از عباس نعمتی فیلمنامه نویس سریال های تلویزیونی درمورد عدم وجود ژانر، موضوع و سوژه در سینما وتلویزیون پرسیدیم در بخش بعدی گفت و گو با این فیلمنامه نویس را از نظر می‌گذرانید.

عباس نعمتی، فیلمنامه‌نویس، در بخش دوم گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا در ارتباط با اینکه چرا در فیلم های سینمایی یا سریال های ما تنوع موضوع و سوژه و حتی ژانر وجود ندارد؟ گفت: وقتی از مقاومت فضا در مقابل موضوع جدید حرف می‌زنم بدین علت است که عوامل  زیادی دست به دست هم می‌دهد تا این فضای بین الاذهانی شکل بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به‌طور مثال یک موردش که شاید کمتر بهش دقت کنیم محدودیت تعداد سالن‌های سینما است و به هر ترتیب این فضا تاثیر خود را بر هنرمندان، منتقدین، سیاست‌گذاران و مدیران می‌گذارد و همه تدریجاً نیازی نمی‌بینند که خلاقیت زیادی در موضوع به خرج دهند و برای یافتن موضوع جدید با زاویه جدید به زحمت بیفتند، بالاخره برای یافتن موضوع جدید باید پژوهش کنند، کتاب بخوانند، تحقیق میدانی انجام دهند، آدم‌های متفاوت باتجربه‌های مختلف را ببینند؛ اما این فضا همه را از این امور به تدریج مستغنی می‌کند. برای همین با هنرمندان، منتقدین، سیاست‌گذاران و مدیرانی مواجه می‌شویم که می‌توانند هفته ها یا ماه‌ها یک کتاب خوب را کامل نخوانند و ابدا هم احساس نیاز نکنند و به جای این که کتاب بخوانند به دلیل خواندن متون چند پاراگرافی در تلگرام و اینترنت خود را آگاه و عالم به همه موضوعات بدانند. 

نعمتی در ادامه بیان کرد: همین مضمون محبوب سریال‌های ما، «بار کج به منزل نمی‌رسد» واقعا تفاوت است میان کسی که مثلاً المیزان را خوانده باشد و  بخواهد این مضمون را دستمایه کارش کند  با کسی که همین مفهوم را به‌صورت عامیانه شنیده و صبح تا شب متن‌های چند خطی و چند کلمه‌ای در توئیتر، تلگرام، فیسبوک می‌خواند. خروجی این دو نفر با این که یک مضمون و تِم را در دست دارند و ظاهراً هزار بار گفته شده، متفاوت است. اصولا مدل و جنس فکر کردن کسی که کتاب پانصد صفحه‌ای را کامل می‌خواند با کسی که عادت کرده متون کوتاه اینترنتی بخواند متفاوت است‌ دومی در فکر کردن عجول است و حوصله عمیق فکر کردن و عمیق دیدن موضوعات را ندارد. اضطراب و نا آرامی دارد و نمی گذارد موضوع در ذهنش ته نشین شود به همین دلیل ما فقط با محدود بودن دایره مضامین مواجه نیستیم بلکه با کم عمق بودن و لاغر بودن اندیشه در همین موضوعات هم مواجه ایم کلیت فضا از شما نمی خواهد عمیق تر نگاه کنید.

او در خصوص اینکه چرا کپی کاری در سینما و تلویزیون زیاد شده و بسیاری از فیلم‌های ایرانی شبیه فیلم فارسی‌های ایرانی و سریال‌ها گویی از روی دست هم نوشته می‌شوند؟ بیان داشت: ژانرهای محدود، داستان‌ها و شخصیت‌های محدودی را می‌طلبند،  این باعث شده کارها شبیه هم به نظر بیاید. از طرفی گاهی قواعد ژانر درحال تکرار شدن است اما ما فکر می کنیم این قواعد شباهت فیلم هاست. بالاخص وقتی موضوعات محدود هم عمیق دیده نشود، آن نگاه و دریچه نو به همان موضوعات و مضامین هم اتفاق نمی افتد و خود بخود شبیه هم می شوند. البته دلایل دیگری هم هست مثل اینکه ما اقتباس را اسمش را می گذاریم کپی کاری و تحقیرش می‌کنیم و اتفاقا اجازه تکامل یافتن یک ایده را نمی‌دهیم اقتباس فرایند پیچیده‌ای دارد به‌طور مثال سریال‌های سیتکام اقتباسی از «دوستان» و «سیمپسون‌ها» و «ساینفلد» هستند. تعدادی هنرمند در فرایند اقتباس خوب عمل می‌کنند و یک عده ناشیانه و در واقع مشکل بیشتر همین افراد ناشی‌ها هستند. ایراد اصلی این نیست که چرا اقتباس رخ می‌دهد، مشکل از آنجایی پیش می‌آید  که بی‌ظرافت اقتباس رخ داده است.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: توئیتر فیلم های سینمایی تلگرام فیسبوک المیزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۳۷۸۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سقوط 2 بالگرد نظامی ژاپن/ یک کشته و 7 مفقود

وزیر دفاع ژاپن امروز (یکشنبه) گفت 2 بالگرد نیروی دفاع دریایی ژاپن به تازگی حین رزمایش بر فراز اقیانوس آرام سقوط کردند و دست‌کم یکی از هشت خدمه آن کشته و هفت نفر دیگر مفقود شده اند.

به گزارش ایرنا، مینورو کیهارا وزیر دفاع ژاپن در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: این 2 بالگرد در آب‌های حدود ۲۷۰ کیلومتری شرق جزیره توریشیما در مجمع الجزایر ایزو و حین رزمایش شبانه در این منطقه سقوط کردند و به نظر می‌رسد با یکدیگر برخورد کرده باشند. جزایر ایزو در جنوب توکیو قرار دارند.

این سقوط بر مجموعه سوانح مرگبار هواگردهای نیروهای دفاع شخصی ژاپن (SDF) در سال‌های اخیر افزوده و نگرانی عمومی را نسبت به ایمنی پرواز آن‌ها با وجود تلاش‌های دولت برای بالا بردن بسیار زیاد بودجه دفاعی بیشتر کرده است.

مینورو کیهارا ضمن اذعان به تکرر وقوع سوانح نیروی دفاع از خود ژاپن گفت: ما آموزش‌هایی برای اطمینان حاصل کردن از این‌که درس‌های حوادث گذشته فراموش نمی‌شوند، ارائه کردیم، اما این حادثه رخ داد و مایه تاسف است.

بالگردهای SH-۶۰K که هر کدام حامل چهار خدمه بودند، به ترتیب در ساعات ۲۲:۳۸ و ۲۳:۰۴ به وقت محلی ارتباط خود را از دست دادند.

مینهورو کیهارا گفت احتمالا سیگنال اضطراری این 2 بالگرد همزمان ارسال شده است.

وی افزود که 2 دستگاه ضبط مکالمات پرواز «در مکانی بسیار نزدیک به هم» پیدا شده و اکنون تحت بررسی هستند.

به گفته دریادار ریو ساکای، رئیس ستاد MSDF، این ستاد تمامی رزمایش‌های بالگردهای SH-۶۰K ساخت شرکت «صنایع سنگین میتسوبیشی» را پس از این حادثه متوقف کرد و برای بررسی آن کمیته‌ای تشکیل داد.

ریو ساکای در نشستی مطبوعاتی گفت که این 2 بالگرد پس از برخاستن از ناوشکن‌های جداگانه‌ای که در نزدیکی محل حادثه مستقر شده بودند در حال رزمایش شناسایی و حمله به زیردریایی بودند.

وی با اشاره به این‌که هیچ گونه اختلالی در تجهیزات این دو بالگرد گزارش نشده است، گفت: عمق آب در نزدیکی محل سقوط حدود ۵ کیلومتر و ۵۰۰ متر است.

مینهورو کیهارا گفت علت این حادثه هنوز مشخص نیست، اما وزارت دفاع ژاپن تمام تلاش خود را برای جستجو و نجات مفقودان انجام خواهد داد.

حوادث مرگبار اخیر هواگردهای نیروی دفاع از خود ژاپن شامل سقوط یک بالگرد UH-۶۰JA به دریا در استان اوکیناوا در آوریل ۲۰۲۳ (فروردین – اردیبهشت ۱۴۰۲)‌ است که منجر به کشته شدن ۱۰ سرنشین آن شد.

ژانویه ۲۰۲۲، یک جت جنگنده F-۱۵ نیروی دفاع از خود هوایی ژاپن در نزدیکی استان ایشیکاوا در دریای ژاپن سقوط کرد و 2 خلبان آن کشته شدند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • نویسنده‌ای که برای مخاطب دام پهن نمی‌کند
  • اقتباس بهترین راه ارتباط کودکان با سینما
  • اوسمار و نزدیکی جغرافیایی به رونالدینیو!
  • مجموعه داستان دوباره همان زخم‌ها را به صورتم بزن در کرمانشاه منتشر شد
  • داستان‌هایی از کریستین اندرسون با لهجه فارسی + فیلم
  • حمله به پایگاه آمریکا در شمال حسکه
  • سقوط ۲ بالگرد نظامی ژاپن
  • سقوط 2 بالگرد نظامی ژاپن/ یک کشته و 7 مفقود
  • کشف بی‌ سابقه یک سازه مرموز در نزدیکی دو گورستان در فرانسه
  • در دل فراوانی زندگی می‌کنیم اما گرسنه‌ایم!