Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-25@13:27:45 GMT

نخ دندان؛ پیش یا پس از مسواک؟!

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۳۷۸۷۰

آفتاب‌‌نیوز :

در زمینه استفاده از نخ دندان برای حفظ سلامت دندان ها، افراد به طور کلی به سه دسته تقسیم می شوند: آنهایی که بر اساس راهنمایی دندانپزشک خود به طور مرتب از نخ دندان استفاده می کنند؛ آنهایی که تنها در صورت مشاهده گیر افتادن چیزی بین دندان های خود از نخ دندان استفاده می کنند؛ و آنهایی که هرگز از نخ دندان استفاده نمی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر یکی از افرادی هستید که در دو گروه آخر قرار دارند چندان جای شگفتی نیست زیرا به رغم ساده بودن وظیفه ای که باید انجام دهید، استفاده از نخ دندان برای بسیاری از ما بیش از حد خسته کننده و وقت گیر به نظر می رسد و شاید اصلا نیازی به انجام این کار احساس نکنیم. اما احتمالا دندانپزشک شما با این شرایط موافق نیست.

به گزارش "آلور"، به گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا، استفاده از نخ دندان بخشی جدایی ناپذیر از روتین حفظ سلامت دندان ها است و ممکن است به پیشگیری از پوسیدگی دندان، بیماری لثه و تشکیل پلاک روی دندان ها کمک کند. همراه با دو بار مسواک زندن دندان ها به مدت دو دقیقه با خمیردندان حاوی فلوراید در روز، حداقل یک بار استفاده از نخ دندان در روز نیز توصیه شده است. نخ دندان می تواند به از بین بردن باکتری ها و پلاک که بین دندان ها شکل می گیرد و مسواک به آنها دسترسی ندارد، کمک کند.

چه زمانی باید از نخ دندان استفاده کنیم؟
درباره این که دقیقا چه زمانی در روز باید از نخ دندان استفاده کنید و این که بهتر است پیش یا پس از مسواک زدن این کار را انجام داد، انعطاف پذیری بیشتری وجود دارد. شما می توانید روتین مراقبت از دهان و دندان های خود را بر اساس ترجیحات شخصی و این که در چه زمانی از روز احتمال بیشتری دارد برای پاکسازی دندان های خود وقت بگذارید، تنظیم کنید.

شایان ذکر است که دندانپزشکان و دیگر متخصصات پزشکی ممکن است ترجیحات خود را داشته باشند. به عنوان مثال، برخی ترجیح می دهند استفاده از نخ دندان پیش از مسواک زدن انجام شود زیرا با این کار پلاک دندان شل شده و راحت‌تر با مسواک از بین می رود. از سوی دیگر، مردم معمولا زمان بیشتری را به مسواک زدن اختصاص می دهند که می تواند به معنای استفاده از نخ دندان پس از مسواک زدن باشد.

اما در نهایت تقریبا تمام مطالعات این حقیقت را نشان می دهند تا زمانی که دو بار در روز دندان های خود را مسواک زده و یک بار هم از نخ دندان استفاده کنید، این که استفاده از نخ دندان پیش یا پس از مسواک زدن باشد فرق چندانی نمی کند و از فواید این اقدامات برای حفظ سلامت دهان و دندان های خود برخوردار خواهید شد.

بهترین روش استفاده از نخ دندان چیست؟
طرز درست استفاده از نخ دندان نسبت به این که چه زمانی در روز از آن استفاده می کنید، اهمیت بیشتری دارد. این که بین دو دندان را تمیز کرده و بین دو دندان دیگر را تمیز نکنید یا به درستی این کار را انجام ندهید، شاید چندان مفید نباشد. برای حصول اطمینان از نابودی پلاک دندان باید نخ دندان را بین دو دندان وارد کرده آن را اطراف دندان خم کرده و چند بار نخ را بالا و پایین ببرید و سپس همین کار را اطراف دندان دیگر تکرار کنید. نخ دندان تنها برای خارج کردن بقایای مواد غذایی از بین دندان ها نیست و استفاده از آن می تواند به از بین بردن پلاک دندان از پایین خط لثه بین دو دندان کمک کند.

برای پاکسازی بین دندان های خود می توانید از نخ های دندان سنتی، و همچنین گزینه های دیگر مانند واتر فلاسر و مسواک بین دندان استفاده کنید. طی مشورت با دندانپزشک خود می توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

منبع: عصرایران

منبع: آفتاب

کلیدواژه: نخ دندان مسواک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۳۷۸۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«پویش سلامت دهان و دندان» ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت برگزار می‌شود

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، معاونت بهداشت وزارت بهداشت از برگزاری «پویش سلامت دهان و دندان» از ۱۷ تا ۱۹ در سطح کشور توسط معاونت‌های بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خبر داد.

در بخشنامه معاونت بهداشت وزارت بهداشت به معاونان بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با تاکید بر نقش مهم سلامت دهان و دندان در سلامت عمومی و ارتقای کیفیت زندگی و بهبود شاخص‌های سلامتی، آمده است: تاثیر دو سویه بیماری‌های پریودنتال و دیابت، نقش بیماری‌های دهان و دندان در بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های تنفسی و زایمان زودرس و تولد نوزاد با وزن کم مشخص شده است. بیماری‌های دهان و دندان به عنوان شایعترین بیماری‌های غیرواگیر شناخته می‌شود؛ لذا بهره گیری از دیدگاه عوامل خطر مشترک در بیماری‌های دهان و دندان و سایر بیماری‌ها به کنترل هر دو دسته بیماری‌ها کمک می‌کند.

در این بخشنامه با یادآوری شعار جامعه جهانی دندانپزشکی FDI با عنوان «دهان شاد و سالم، بدن شاد و سالم»، عنوان شده است: پویش سلامت دهان و دندان که از تاریخ ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، فرصت مغتنمی برای آگاهی رسانی به مردم و افزایش سواد سلامت دهان و دندان جامعه است. این پویش با هدف «افزایش آگاهی جامعه درباره نقش سلامت دهان و دندان در سلامت همه جانبه» برگزار می‌شود.

شعار‌های روز‌های اول تا سوم این پویش عبارتند از: ۱۷ اردیبهشت «دهان دریچه سلامت»، ۱۸ اردیبهشت «سلامت دهان و دندان، سلامت کودک» وروز ۱۹ اردیبهشت نیز «نقش سازمان‌های دولتی و نهاد‌های مردمی در سلامت دهان و دندان».

«پویش سلامت دهان و دندان» با همکاری آموزش و پرورش، کانون‌های پرورش فکری، بهزیستی، مهدکودک ها، دانشکده‌های دندانپزشکی، انجمن‌های علمی و صنفی دندانپزشکی، نظام پزشکی، شهرداری، صدا و سیما و رسانه‌های جمعی و با بهره گیری از ظرفیت‌های فضای مجازی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • لیگ ملت‌ها: آمریکا تا دندان مسلح می‌آید
  • بی‌خوابی نشانه چه بیماری‌هایی است؟
  • اول لب بود که دندان آمد/ آدم گرسنه اولویت دارد یا گربه محل؟!
  • دلیل اصلی و علت لق شدن دندان ها در بزرگسالی + درمان آن
  • اجرای پویش سلامت دهان و دندان از ۱۷ اردیبهشت
  • آرسنال ۵ - ۰ چلسی/ شیر‌های بی دندان به توپ بسته شدند+ فیلم
  • برگزاری «پویش سلامت دهان و دندان» ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت
  • فلوراید تراپی بیش از ۷۶ هزار نفر از دانش آموزان روستایی خوزستان
  • دانش آموزان روستایی خوزستان فلوراید تراپی شدند
  • «پویش سلامت دهان و دندان» ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت برگزار می‌شود