Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-23@07:14:29 GMT

اتاق تربت؛ خاک‌هایی که تغییر رنگ می‌دهد

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۳۸۱۱۰

اتاق تربت؛ خاک‌هایی که تغییر رنگ می‌دهد

در محوطه کارگاه ساخت گنبد حرم مطهر امام حسین (ع)، اتاقی را می‎بینی که سردر آن نوشته: با وضو وارد شوید، وارد که می‌شوی، در نگاه اول جعبه‌های چوبی را می‌بینی که در هر کدام مقداری تربت ریخته شده است، خاک‌هایی که از نزدیک‌ترین قسمت به قبر مطهر سیدا‌لشهداء برداشته شده و در مجهزترین آزمایشگاه‌ مکانیک خاک کرمان مورد بررسی و آزمایش قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، وارد محوطه که می‌شوی، خب البته انسان همیشه باوضو باشد خیلی خوب است، انسان وقتی به مکان‌های مذهبی و مقدس مثل مساجد و حرم ائمه(ع) وارد می‎شود، مستحب است که وضو داشته باشد، وقتی که می‌خواهد در قد قامت نماز، مقابل خدا او را حمد و ثنا گوید و در سجده‌ بندگی خدا را پاک و منزه بخواند و در قنوت عشق دست نیاز به درگاه بی‌نیاز بگشاید، باید وضو داشته باشد.

اصلاً وضو با نیت قربة‌الی‌الله، خودش نوعی عبادت است و حضور با وضو در برخی مکان‌ها به خاطر قداست آن مکان‌هاست و برای این است ‌که انسان بهتر بتواند از فیض ارتباط معنوی بهره‌مند شود، آری! از اتاقی نوشتیم که مسجد و امام‌زاده و حرم نیست، اما مقدس است و بر سر در آن نوشته با وضو وارد شوید.

این اتاق به اتاق تربت معروف است، گاهی برخی از میهمانان و بازدیدکنندگان را به این اتاق برده و با توضیحات یکی از مسئولین روح و روانش را مورد بهترین پذیرایی قرار می‌دهند؛ به‌طوری که اشک پهنای صورت میهمان را می‌شوید و دلش را با طی‌الارض به کربلای حسین(ع) متصل می‌کند.

وارد این اتاق که می‌شوی، در نگاه اول جعبه‌های چوبی را می‌بینی که در هر کدام مقداری تربت ریخته و روی آن شمارها و مشخصاتی ثبت و روی هر کدام از جعبه‌ها یک قرآن گذاشته شده است.

مسئول مربوطه ضمن توضیحات، می‌گوید: هم‌زمان با شروع ساخت گنبد جدید برای حرم مطهر سیدالشهدا(ع) در کرمان، ضروری بود که ستون‌های اطراف ضریح که قرار است بار گنبد جدید را هم تحمل کنند، مقاوم‌سازی و لاغر سازی شوند.

برای این کار مهندسین مشاور طرح، درخواست نمودند که آزمایشاتی روی خاک بنای حرم انجام دهند، باید خاک زمین مورد آزمایش قرار می‌گرفت، تکنسین‌های ما با دستگاه‌های ژئورادار که می‌تواند تا عمق 50 متری زمین را کاوش کند، اقدام به اسکن از قسمت‌های مختلف حرم کردند، پس از آن، کار نمونه‌برداری از تربت حرم از پشت‌بام حرم و از ستون‌های اطراف ضریح با دستگاه کربارل تا عمق 26 متری انجام شد و از خاک‌های آن جهت انجام آزمایش به کرمان انتقال یافت، خاک‌هایی که این‌جا در این جعبه‌ها مشاهده می‌کنید، بخشی از خاک‌هایی است که از نزدیک‌ترین قسمت به قبر مطهر برداشته شده و در مجهزترین آزمایشگاه‌ مکانیک خاک کرمان مورد بررسی و آزمایش قرار گرفته است.

با شنیدن این توضیحات، میهمانان که خود را در حال و هوای زیارت کربلا می‌بینند، اشک‌هایشان بی‌اختیار سرازیر می‌شود، اما وقتی توضیحات به بخش دیگری می‌رسد که از استشمام عطر خوشی در این کاوش‌ها خبر می‌دهد، شانه‌های میهمانان به لرزه می‌افتد و حسرت نگاهشان می‌رود که این خاک‌ها را سرمه چشم کند.

وقتی مسئول مربوطه از تغییر رنگ بخشی از این خاک در عاشورا خبر می‌دهد، ریزش وجود میهمانان را در پای حرمت و عظمت این خاک پاک و مقدس می‌توان مشاهده کرد، انگار در خود مچاله می‌شوند، دیگر جز حسین(ع) و یارانش در کربلا، چیزی به چشمشان نمی‌آید، این خاکِ بخشی از قتلگاه حسین(ع) است که در مقابلشان قرار دارد، کربلا نرفته، کربلایی می‎شوند، حرم نرفته، زائر می‌شوند و عاشورا ندیده، عاشورایی می‌شوند.

حالا همه‌ وجوشان گوش است تا بشنوند از ماجرای این تربت که در گوشه‌ محوطه ستاد بازسازی عتبات کرمان، به زیارتگاهی تبدیل شده است، پس بی‌جهت نبود که بر سر در آن نوشته‌اند: با وضو وارد شوید، اینجا اتاق تربت است.

انتهای پیام/3388/ق

منبع: فارس

کلیدواژه: امام حسین خاک کرمان انسان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۳۸۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجم عملیات انبار نفت منطقه تربت‌حیدریه از مرز ۱.۶ میلیارد لیتر گذشت

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه تربت حیدریه گفت: حجم عملیات انبار نفت منطقه تربت‌حیدریه در سال ۱۴۰۲ از مرز یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون لیتر فرآورده فراتر رفت.

به گزارش شانا به‌نقل از شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه تربت‌حیدریه، جواد بلندی بیان کرد: همسو با افزایش ۱۱درصدی مصرف، توزیع پایدار سوخت و عبور موفق از بحران‌ها و شرایط سخت سوخت‌رسانی در اوج روزهای مسافرت و سرمای طاقت‌فرسای زمستان، این مقدار فرآورده نفتی با ۵۸ هزار و ۳۶۰ سرویس نفتکش از انبار نفت منطقه به حوزه عملیاتی تربت‌حیدریه، مناطق خراسان جنوبی و زاهدان ارسال شد.

وی افزود: حدود ۳۷۲ میلیون لیتر از این مقدار فرآورده از مبادی جنوب کشور با بهره‌گیری از ظرفیت نفتکش‌های ناوگان حمل‌ونقل منطقه منتقل و بقیه نیز با خطوط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی دریافت شد.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه تربت‌حیدریه با بیان اینکه ۲۵۵ میلیون لیتر بنزین مصرفی منطقه به‌وسیله نفتکش از انبارهای نفت بندرعباس و رفسنجان تأمین شد، گفت: منطقه تربت‌حیدریه با ظرفیت بیش از ۲۳۵ میلیون لیتر و توان حمل ۳۱۸ دستگاه نفتکش، یکی از مناطق سی‌وهفت‌گانه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی است که جزو هشت منطقه فعال صادراتی کشور نیز به‌ شمار می‌رود.

منطقه تربت‌حیدریه ۶۵ جایگاه عرضه سوخت مایع و ۳۳ جایگاه عرضه سی‌ان‌جی دارد که در محور مواصلاتی جنوب به شمال شرق کشور میزبان حجم عظیمی از زائران علی‌ابن‌موسی‌الرضا (ع) است.

دیگر خبرها

  • اطفاء حریق یک واحد صنفی در تربت حیدریه
  • حضور ٤ وزیر و برخی از سفرا در همایش کرمان آیدکس
  • معرفی ٤٠٠ هزار میلیارد تومان پروژه در همایش کرمان آیدکس/ رفسنجان از گردنه توسعه استان خارج شده است
  • عضو اتاق بازرگانی: بانک مرکزی مسئول قیمت نهایی کالاها نیست
  • بالاخره «پنج‌شنبه» تعطیل می‌شود یا «شنبه»؟/ خبر مهم یک نماینده درباره تغییر در تعداد تعطیلات آخر هفته
  • مخبر: رویه فعلی ثبت سفارش واردات کالا و تخصیص ارز باید تغییر کند
  • برگزاری همایش پیاده روی خانوادگی در تربت جام
  • حجم عملیات انبار نفت منطقه تربت‌حیدریه از مرز ۱.۶ میلیارد لیتر گذشت
  • مخبر: رویه فعلی ثبت سفارش و تخصیص ارز باید تغییر کند
  • چگونه می‌توانیم اطلاعات مسافر را در بلیط هواپیما تغییر دهیم؟