Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، مهدی محمودی در کارگاه آشنایی خبرنگاران با پناهندگان و مسائل پناهندگی که در هتل هما تهران برگزار شد، افزود: تقریبا ۲ میلیون نفر پناهنده هم به صورت غیرمجاز در کشورمان زندگی می‌کنند که یک میلیون نفر از آنها تبعه افغانستان هستند.

وی تاکید کرد: ما قصد اجازه ورود اتباع غیرمجاز به خاک کشورمان را نداریم و اگر مورد یا مواردی مشاهده کنیم، آنها را به اردوگاه مهاجران منتقل می‌کنیم و پس از چند روز به کشورشان برمی‌گردانیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما نبود امنیت و ثبات اقتصادی در کشور افغانستان باعث شده که نتوانیم به طور صددرصد مانع ورود غیرمجازها به خاک کشورمان شویم.

محمودی گفت: به دلیل وجود شرایط ناگوار اقتصادی و امنیتی در کشورهای همسایه از جمله افغانستان و نیز به دلیل وسعت زیاد مرزهای مشترک دو کشور، تعدادی از اتباع به صورت غیرمجاز وارد خاک کشورمان شده و ماندگار می‌شوند.

وی افزود: همچنین از آنجا که ایران مسیر ترانزیت به اروپاست، برخی از اتباع که قصد مراجعت به اروپا را دارند، از این مسیر استفاده می‌کنند. در این میان عده‌ای به دلایلی نمی‌توانند راهی اروپا بشوند و به صورت غیرمجاز در ایران می‌مانند. همین موضوع، آمار اتباع غیرمجاز ایران را بالا می‌برد.

مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور گفت: پروسه پذیرش مهاجران در ایران به خصوص مهاجران افغان در سال‌های اخیر نه تنها کم نشده، بلکه بیشتر هم شده است. حتی اتباع غیرمجاز. بازگشتی هم در کار این اتباع نبوده است. یعنی ما فقط ورود داریم و خروجی یا بازگشت اتباع به کشورشان کمتر اتفاق می‌افتد.

این مسئول با بیان این که ایران در طول ۴۰ سال گذشته خدمات قابل‌توجهی در حوزه بهداشت، درمان و آموزش به اتباع و مهاجران ارائه کرده است، اضافه کرد: درحال‌حاضر حدود ۴۸۰ هزار دانش‌آموز افغانستانی در ایران تحصیل می‌کنند. البته این خدمات کافی نبوده و باید بیشتر تلاش کنیم. اما کشورهای دیگر هم باید کمک کنند و نباید ما را دست‌تنها بگذارند.

کد خبر 469038 برچسب‌ها ایران و افغانستان اتباع خارجی افغانستان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: ایران و افغانستان اتباع خارجی افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۳۹۰۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شایعات اخراج حکمتیار نادرست است

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفت اقامتگاه گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان در منطقه‌ی‌ دارالامان کابل «مورد منازعه» بود و به همین دلیل تصمیم گرفته شد که او در محل مناسبی زندگی کند.

مجاهد گفت شایعات نشرشده در رسانه‌ها در مورد اخراج آقای حکمتیار از این اقامتگاه، نادرست بود.

او حکمتیار را یک شخصیت جهادی افغانستان توصیف کرده و افزوده است که هیچ اقدامی علیه او صورت نگرفته است و عزت، وقار و حیثیت او در جای خود است.

در روزهای گذشته گزارش‌های تأییدنشده از محاصره‌ی خانه‌ی سابق حکمتیار توسط نیروهای طالبان منتشر شد.

پس از آن، حبیب‌الله حکمتیار، پسر رهبر حزب اسلامی افغانستان گزارش‌ها در مورد محاصره‌ی خانه‌ی پدرش توسط طالبان را رد کرد و گفت که او محل زندگی خود را تغییر داده است.

او گفت که پدرش در خانه‌ای که حکومت پیشین پس از توافق صلح در اختیارش قرار داده بود، زندگی می‌کرد اما طالبان این توافق را نمی‌پذیرند.

گفته‌ی می‌شود که حکمتیار اکنون در یک خانه‌ی مسکونی در منطقه‌ی وزیر اکبرخان کابل مستقر شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • ثبت بیش از ۳ میلیون تخلف سرعت غیرمجاز در استان تهران
  • ثبت بیش از۳میلیون تخلف سرعت غیرمجاز در استان تهران/ کاهش ۴۳درصدی تصادفات درون شهری
  • آیا افغانستانی‌های مقیم ایران، تابعیت می‌خرند؟
  • کشف ۳۳ دستگاه ماینر توسط ماموران پاسگاه انتظامی کوی لور اندیمشک
  • شایعات اخراج حکمتیار نادرست است
  • دستگیری باند قاچاق انسان در تایباد
  • متلاشی شدن باند قاچاق اتباع افغانستانی در تایباد
  • باند قاچاق اتباع افغانستانی در تایباد خراسان رضوی متلاشی شد
  • پاکستان اخراج پناهجویان را متوقف کند
  • حکمتیار محل اسکان خود را تغییر داده است