Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه اجتماعی ـ ۲۱ اسفندماه سال گذشته خبر پروژه احداث ۱۰ هزار واحد مسکن محروم روستایی در مناطق محروم خراسان‌جنوبی پیچید و این خبر دل‌های بسیاری را که سال‌ها رنگ شادی به خود ندیده بودند، شاد کرد.

۲۱ اسفندماه سال گذشته خبر پروژه احداث ۱۰ هزار واحد مسکن محروم روستایی در مناطق محروم خراسان‌جنوبی پیچید و این خبر دل‌های بسیاری را که سال‌ها رنگ شادی به خود ندیده بودند، شاد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقرر شد از این تعداد واحد، پنج هزار واحد مسکن کمیته امداد امام خمینی(ره) استان و پنج هزار واحد دیگر نیز توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ساخته و تا یک سال آینده به بهره‌برداری برسد.

حال با اهتمام کمیته امداد و به گفته مسئولان این واحدها در حال ساخت بوده و قسمت اعظمی از آن تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد، اما این بهره‌برداری تنها افتتاح یک پروژه نیست؛ بلکه گشایش شادی در قلب‌هایی است که سال‌ها رنج فقر را به دوش کشیده‌اند، شادی در دل انسان‌هایی که حتی سقفی برای زندگی نداشتند و این باری شده بود بر زندگیشان در کنار تمام رنج‌های دیگر.

امام خمینی(ره) بارها در باره کمک به محرومین تاکید کردند: «به مستضعفان و مستمندان و زاغه ‏نشینان که ولی نعمت ما هستند خدمت کنید.

رهبر معظم انقلاب نیز درباره کمک به محرومین می‌فرمایند: «در نظام اسلامی، رفع فقر و محرومیت، در شمار هدف‌های طراز اول است و پای‌بندی به اصول انقلاب، بدون مجاهدت در راه نجات مستضعفان و محرومان، سخنی بی‌معنی و ادعایی پوچ است».

در سال‌های اخیر کمیته امداد امام خمینی(ره) فعالیت‌های چشم‌گیری را در عرصه محرومیت‌زدایی و کمک به درمان، مسکن، اشتغال، تحصیل و... را در سراسر کشور به خصوص مناطق محروم روستایی، عشایری و شهری کم‌برخوردار انجام می‌دهد.

روستای شوشود بیرجند یکی از مناطق محرومی است که هر چند فاصله چندانی با شهر ندارد اما از امکانات رفاهی به دور است، اما با این وجود از کمک‌ها و مساعدت کمیته امداد برخوردار است.

کمیته امداد منطقه یک بیرجند فعالیت‌هایی را برای رفع محرومیت و کمک به محرومین این روستا انجام می‌دهد. حال کمکی جدید علاوه بر کمک‌های قبلی به خانواده‌های این روستا قرار است انجام گیرد و آن حل بزرگترین مشکل آنان یعنی مسکن است.

برای سرکشی از طرح ساخت واحدهای مسکونی با مسئولان کمیته امداد به روستای شوشود سفر کردیم. وارد خانه‌ای شدیم که به دور از هر شی‌ء گران قیمت، ساده و بی‌تکلف بود، اما انسان‌هایی که دلی خدایی داشتند و برای هر لحظه خدا را شکر می‌گفتند در آن ساکن بودند، نعمتی که شاید در بسیاری از خانه‌های اشرافی دیده نشود.

خانه‌های قدیمی و ساده که در کنارشان خانه‌هایی در حال ساخت و یا ساخته شده توسط کمیته امداد بود. خانه‌هایی که سرما ره‌آورد پاییز برای آن‌ها بود. زمین سرد بود و تو می‌گفتی چطور در این خانه سرد این انسان‌ها زندگی می‌کنند.

غلامرضا خداپرست، مددجوی تحت حمایت کمیته امداد مدت 30 سال است که ازکار افتاده و حالا در سن پیری چشمانش دیگر نمی‌بیند، می‌گوید از جوانی تاکنون نتوانسته‌ام راه بروم اما با همین وجود پایان هر جمله‌اش خدا را شکر می‌گوید.

وی با بیان اینکه همسرم در این سال‌ها به من خدمت کرده اما هیچ گاه شکایت نکرد، افزود: این دومین بار است که مدیرکل کمیته امداد استان برای سرکشی به خانه ما می‌آید.

این مددجو بیان کرد: اگر کمک‌های کمیته امداد نبود، هیچ وقت نمی‌توانستیم زندگی کنیم چراکه این نهاد دست ما را گرفت و به ما کمک کرد تا بتوانیم به خوبی زندگی کنیم.

خداپرست با بیان اینکه پنج فرزند دارم و از جوانی تاکنون مسئولیت خانواده بر عهده همسرم بوده است، گفت: همسرم کشاورزی را افتخاری برای خود می‌داند و از همین راه فرزندانمان را تربیت کرده است.

مقصد بعدی ما خانه دیگری بود که سرپرستش به بیماری مبتلاست و تنها با دست کمک کمیته امداد توانسته به زندگی‌اش ادامه دهد، اما مطلبی که در زندگی تمام این انسان‌ها به چشم می‌خورد حس شکرگزاری نسبت به خداوند و زندگی بود، با تمام سختی‌هایی گاهی حتی نفس کشیدن را برایشان سخت کرده است.

خدابخش کاووسی، یکی دیگر از مدد جویانی کمیته امداد نیز چند سالی است که بر اثر بیماری صعب‌العلاج توان راه رفتن را ندارد.

همسر این مددجو که شش فرزند دارد، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی می‌گوید: سال گذشته کمیته امداد بیرجند خانه‌ای در کنار حیاط خانه ما ساختند که این اقدام بسیار به زندگی ما کمک کرد.

این بانو در حالی که دستانش لرزانش نشان از روزهای سخت زندگی‌اش داشت، گفت: زندگی بسیار سخت می‌گذرد، اما همه تلاشم را برای آوردن لقمه حلال بر سر سفره خانواده‌ام انجام می‌دهم.

کاووسی ادامه داد: خداوند مهربان از طریق کمیته امداد زخم‌های زندگی‌ام را یکی پس از دیگری ترمیم کرد و امسال نیز قرار است مسکنی به ما تعلق گیرد که از این حیث بسیار خرسندم.

سهمیه پنج هزار واحد برای ساخت مسکن محرومین

رضا سلم‌آبادی، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان‌جنوبی در بازدید از وضعیت خانواده‌های محروم تحت حمایت کمیته امداد درروستای شوشود بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: امروز با توجه به اینکه منابع مالی کمیته امداد اندک است، اما خدماتی در حوزه‌های اشتغال، درمان و مسکن در سطح مطلوب به محرومین استان ارائه می‌دهیم.

وی با بیان اینکه در مجموع از سهمیه پنج هزار واحد برای ساخت مسکن محرومین استان، ۲۹۰۰ واحد برای اخذ پروانه معرفی شده‌اند، بیان کرد: 1830 واحد به پیمانکار واگذار شده و۷۰۰ واحد نیز به انجمن انبوه‌سازان داده خواهد شد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان‌جنوبی با بیان اینکه کمبود یا نبود زمین در برخی روستاها روند ساخت مسکن مددجویی را با کندی مواجه کرده است، افزود: عده‌ای از مددجویان که وضعیت مالی ضعیفی دارند، در روستاهای کوهستانی ساکن مسکن نامقاوم هستند که بنیاد مسکن در این روستاها زمین برای واگذاری ندارد و تسطیح اراضی ملی نیز هزینه زیادی در برمی‌گیرد.

سلم‌آبادی اظهار کرد: امیدواریم با همفکری دستگاه‌های مرتبط بتوانیم مشکل تامین زمین را رفع کنیم تا سهمیه مدنظر برای مددجویان واجد شرایط در زمان مناسب جذب شود.

وی گفت: همه تلاش‌ها بر این است که قیمت تمام شده مسکن برای مددجویان پایین باشد و اغلب این مددجویان در ساخت و ساز به عنوان نیروی انسانی به کار گرفته شده‌اند تا در هزینه‌های کارگری صرفه‌جویی شود.

ساخت 16 واحد مسکن در روستای شوشود

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان‌جنوبی بیان کرد: 16 واحد مسکن برای خانواده‌های محروم تحت حمایت کمیته امداد در حال بهره برداری ویا ساخت در روستای شوشود است.

سلم‌آبادی با بیان اینکه اکنون 324 مددجوی مستاجر تحت حمایت کمیته امداد در شهرستان بیرجند زندگی می‌کنند،بیان کرد: ساخت این واحدهای مسکونی علاوه بر رفع دغدغه مسکن مقاوم در استان، سبب رونق صنعت ساختمان نیز می‌شود.

وی یادآور شد: هر زمان درخواستی در حوزه محرومان داشتیم همکاری خوبی در سطح کلان استان اتفاق افتاده و در این مورد مشکلی نداشته‌ایم.

گزارش از آمنه کارکن، خبرنگار ایکنای خراسان‌جنوبی

 

 

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا خراسان جنوبی اجتماعی مسکن محرومان قرآن کمیته امداد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۳۹۵۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی ضیافت افطاری ویژه ایتام و نیازمندان حمیدیه

  به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، آقای مرمزی رئیس کمیته امداد امام خمینی حمیدیه گفت: ضیافت افطاری ویژه ایتام و نیازمندان زیر پوشش این نهاد حمایتی به مناسبت ولادت امام حسن مجتبی (ع)، به همت یکی از نیکوکاران این شهرستان برگزار شد.     وی افزود: این ضیافت افطاری با حضور ۵۰۰ نفر از ایتام و خانواده‌های آنها و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد.     آقای مرمزی با تقدیر از نیکوکاران و خیزان، ادامه داد: و از همه خیران و نیکوکاران دعوت می‌شود همراه و پشتیبان کمیته امداد امام خمینی در زمینه محرومیت زدایی و کمک به بهبود وضعیت معیشت خانواده‌های معزز زیر پوشش این نهاد حمایتی باشند.

دیگر خبرها

  • توزیع ۲۲ هزار بسته معیشتی میان نیازمندان
  • برپایی ضیافت افطاری ویژه ایتام و نیازمندان حمیدیه
  • خیران خوزستانی در خط مقدم خدمت به محرومان قرار دارند
  • جمع‌آوری ۲۵۰ میلیارد ریال در جشن نیکوکاری چهارمحال و بختیاری
  • توزیع یک هزار بسته معیشتی بین نیازمندان سلماس 
  • اهدای 1794 سری جهیزیه و لوازم ضروری به نیازمندان خراسان جنوبی
  • توزیع غذای گرم و بسته معیشتی بین نیازمندان زیر پوشش کمیته امداد استان
  • ۳۴ هزار بسته معیشتی در طرح اطعام مهدوی در اصفهان توزیع شد
  • توزیع ۱۰ میلیون وعده غذای گرم میان نیازمندان در ۱۴ روز نخست ماه رمضان
  • ۲۰۰ هزار پرس غذای گرم بین مددجویان ایلام توزیع می‌شود