Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-24@15:40:19 GMT

پارازیت روی شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۳۹۸۸۰

پارازیت روی شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر

خبرگزاری مهر-گروه فرهنگی: به دنبال طرح و در دست اجرا قرار گرفتن ایجاد شبکه‌شهرهای خلاق فرهنگ و هنر از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که این روزها در مراحل پایانی خود به سر می‌برد، نیایش سرامی ناشر و نویسنده و پژوهشگر اجتماعی در یادداشتی درباره این اتفاق فرهنگی به ذکر نکاتی پرداخته است. این یادداشت را در ادامه می‌خوانیم:

در میان خبرهای ماه پیش خواندیم که دو شهر بندرعباس و سنندج به جمع شهرهای خلاق جهان پیوستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برنامه‌ شبکه‌ شهرهای خلاق جهان توسط سازمان یونسکو – سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی ملل متحد ـ در سال ۲۰۰۴ برای ارتقای سطح فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شهرهای جهان آغاز به کار کرد. یونسکو در جهت حفظ تنوع فرهنگی و با توجه به روند جهانی شدن و سیطره‌ فرهنگی واحد بر جهان و تضعیف فرهنگ‌های بومی ملل، سعی در شناسایی این شهرها دارد. شهرهایی که به این شبکه می‌پیوندند، متعهد می‌شوند فعالیت‌های مثبت‌شان را با هم به اشتراک بگذارند و در بخش‌های مختلف جامعه‌ی شهری همکاری همگانی را ترویج کنند.

تا به امروز ۲۴۶ شهر جهان به این شبکه پیوسته‌اند و پیش از این در سال ۱۳۹۴ رشت در رشته‌ی خوراک و غذا و اصفهان در رشته‌ی صنایع دستی به عضویت این شبکه درآمده‌اند. شبکه شهرهای خلاق یونسکو، هفت حوزه‌ی صنایع دستی، هنرهای بومی، هنرهای چندرسانه‌ای، فیلم، طراحی، خوراک‌شناسی، ادبیات و موسیقی را پوشش می‌دهد.

یونسکو هر دو سال یک بار در ماه فوریه (بهمن / اسفند) به کشورها اعلام می‌کند که شهرهای خود را برای عضویت در این شبکه بررسی کنند، پس از آن کشورها باید تا آوریل (فروردین/  اردیبهشت)، پرونده‌ تهیه شده خود را به یونسکو ارسال کنند و پس از انجام همه بررسی‌ها پاسخ نهایی در ماه دسامبر (آذر/ دی) اعلام می‌شود.

 شهر خلاق رویکردی فرهنگی به توسعه‌ی شهری است. در این رویکرد شهر محیطی جذاب برای جذب و پرورش افراد خلاق و مبتکر همچنین استفاده از استعدادها، نوآوری‌ها و ایده‌های شهروندان در جهت حل مسائل اساسی شهر است.

در سال جاری نیز نسخه‌ ایرانی این برنامه توسط معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرایی شده است. قرار است در این طرح با مشارکت دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی، داشته‌ها، ظرفیت‌های انسانی، فرهنگی، هنری و طبیعی مناطق مختلف کشور شناسایی ‌شوند. گفته شده که اعضای شبکه‌ شهرهای خلاق فرهنگ و هنر در اولویت دریافت مجموعه‌ای از خدمات، تسهیلات، اعتبارات و منابع قرار می‌گیرند تا زیرساخت‌های لازم را توسعه داده و برنامه‌های معرفی‌شده را اجرا کنند.  

در این برنامه ده رشته‌ی کلی شامل: هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی، موسیقی، مد و لباس، هنرهای دستی، ادبیات، رسانه، بازی‌های رایانه‌ای، سینما و چاپ و بسته‌بندی انتخاب شده است و هر شهر می‌تواند در حداکثر سه رشته شرکت جوید.

هدف برگزارکنندگان طرح به‌طور کلی تغییر به نگاه مشارکتی به جای تجویزی و نگاه از پایین به بالا در برنامه‌ریزی و سیاستگذاری فرهنگی است. همچنانکه تمرکززدایی در امور فرهنگی و هنری و تقویت ظرفیت‌های مردمی در فرهنگ، تبادل تجربه‌ها و دانش بومی در میان شهرهای مختلف عضو و توسعه‌ی اقتصاد فرهنگ و هنر و کمک به بهبود کسب و کارهای فرهنگی – هنری و صنایع خلاق از اهداف برنامه‌ برشمرده شده است.  

در آبان ماهی که گذشت کارگاه‌هایی توجیهی در جهت پیوستن به این شبکه برگزار شد تا نمایندگان شهرها شامل ادارات کل فرهنگ و هنر شهرستان‌ها، انجمن‌های فرهنگی و هنری شهرها و شهرداری‌ها نسبت به تدوین برنامه‌ای چهارساله برای شهرشان آماده شوند. این برنامه‌ها باید تا ۲۰ آذر به دبیرخانه‌ی طرح ارائه شود.

در این موقعیت چند نکته پیرامون برنامه‌ریزی برای ایجاد  و معرفی شهرهای خلاق فرهنگ و هنر به نظر می‌رسد.

نخست اینکه در تدوین طرح شهر خلاق باید به میان‌رشته‌ای عمل کردن و یاری گرفتن از هنرها جهت تقویت و بسط یکدیگر توجه شود.  

دومین نکته در این است که در دنیای نو برای بهبود اقتصاد فرهنگ، باید هم به نوآوری در طراحی و تولید محصولات فکر کرد و هم به نوآوری در فرآیندها. نوآوری در محصول فرهنگی - هنری هم با درهم‌آمیختن ویژگی‌های یک کالای سنتی با تکنولوژی‌های نوین پدید می‌آید و هم با تغییر در فرآیندهایی که مرتبط با تولید و توزیع محصول فرهنگی است.  

به همین خاطر به نظر می‌رسد پتانسیل‌های نوپدید که در اثر تغییر سبک زندگی یا تغییرات تکنولوژیک ظهور یافته‌اند را باید در نظر داشته باشیم. مثلاً بوم‌گردی می‌تواند به کمک شهر خلاق بیاید یا شبکه‌های اجتماعی برای معرفی برنامه‌ها و اقدامات و اطلاع‌رسانی رویدادها. دیجیتال مارکتینگ و ابزارهایش نیز در این راه نباید فراموش شود.

از سوی دیگر در تدوین طرح شهر خلاق باید به هنر کاربردی‌شده توجه داشت. اینجا مفهوم هنر چیزی ورای هنر برای هنر است. در شهر خلاق باید هنر از پستوی کارگاه یا خانه‌ی هنرمند بیرون بیاید تا جهان به تماشای شی‌اش جان گیرد. قرار است با ایجاد شبکه‌ی شهرهای خلاق، ارزش‌های پیشنهادی روزآمد و بیشتری در حوزه‌ی فرهنگ و هنر به جامعه ارائه شود. باید ببینیم که چگونه می‌توانیم هنر را در مقیاس بزرگ به جامعه عرضه کنیم. منظور تولید انبوه هنر است.

در تدوین برنامه‌های شهر خلاق تکیه و تمرکز بر بدنه‌ی اجتماعی حوزه‌ی فرهنگ و هنر است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیش از هر چیزی نقش تسهیلگر دارد.   بر این مبنا تکیه کردن به دولت و توقع آنکه او در این اوضاع اقتصادی به شکل مالی یاری‌گر طرح باشد، فروکاهیدن پروژه است. فراموش نکنیم که قرار است در این طرح‌ها خلاقیت و در پی آن نوآوری همچنین مشارکت اجتماعی سبب رونق اقتصادی شهرها شود.

به نظر می‌رسد با توجه به شرایط خطیری که کشور در آن است همچنین کم‌توانی دولت در هزینه‌ کردن برای حوزه‌ی فرهنگ و هنر، تجربه‌های نه‌چندان موفق پیشین شامل برنامه‌ی گذر فرهنگی و گرفتاری‌ها و خستگی جمعی آحاد جامعه، راه سختی پیش روی این طرح است، هر چند که امید، شاه‌کلید قفل همه‌ی درها می‌تواند باشد.

کد خبر 4793878 حمید نورشمسی

منبع: مهر

کلیدواژه: وزارت ارشاد شهرهای جدید ترجمه کتاب و کتابخوانی ادبیات رایزنی فرهنگی رونمایی کتاب ادبیات جهان تجدید چاپ بازار نشر گردشگری برنامه تلویزیونی میراث فرهنگی نشر نو انقلاب اسلامی ایران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۳۹۸۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از ۶ دستاورد صنایع خلاق و فرهنگی در رویداد ملی «مانوین»

به گزارش خبرنگار مهر، یاسر قرائی در نشست خبری رویداد ملی صنایع خلاق مانوین که امروز که در محل مدرسه دارالفنون برگزار شد، اظهار کرد: در سند ملی توسعه فناوری‌های نرم و فرهنگی که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است، ۷ راهبرد برای گفتمان‌سازی و مشارکت مردم به منظور توسعه کاربردهای فناوری‌های نرم و فرهنگی پیش‌بینی شده است و برای رسیدن به این راهبردها برنامه‌هایی مانند ایجاد بستر مشارکت مردمی، تسهیل‌گری کسب و کارها و ظرفیت رسانه ملی در نظر گرفته شد.

وی با بیان اینکه برای دستیابی به این راهبردها، رویداد ملی صنایع خلاق مانوین برنامه‌ریزی شده است، اظهار کرد: مانوین سقفی برای صنایع خلاق بوده و عنوانی برگرفته شده از اکوسیستم نوآوری و خانه‌های خلاق است. این رویداد قرار است از ۱۸ تا ۲۲ اردیبهشت همزمان با برگزاری رویداد اینوتکس در محل پارک فناوری پردیس برگزار شود.

دبیر اجرایی رویداد مانوین اهداف عمومی این رویداد را آشنایی زیست بوم حوزه نوآوری و فناوری، ایجاد فرصت عرضه دانش تولید شده، ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری، ایجاد فرصت هم افزایی در استفاده از منابع مشترک، ارتباط بخش دولتی با بخش خصوصی در قالب نیازهای فناورانه، ایجاد نشاط و شوق در حوزه صنایع خلاق، نشر فرهنگ نوآوری و نوآوری در جامعه ایرانی-اسلامی، توسعه مهارت‌های اندیشیدن و توسعه خلاقیت و مهارت‌های ذهنی، استفاده از فناوری‌های نوین و ایجاد فضای همگرایی و مشارکت فعالان حوزه آموزش و یادگیری نظیر محتوا، دوره، بازی و اسباب‌بازی و لوازم‌التحریر و ابزارهای کمک آموزشی عنوان کرد.

قرائی با اشاره به اینکه در بخش نمایشگاهی این رویداد شرکت ها و هسته های خلاق در ۲۸ غرفه به ارائه جدیدترین دستاوردهای خود را در حوزه‌های مختلفی چون نوشت افزار، سبک زندگی، مد و پوشاک و غیره می پردازند، افزود: این رویداد بخشی تحت عنوان «روایت پیشرفت» دارد که در این بخش نیز بازدیدکنندگان با روند پیشرفت کشور در حوزه صنایع خلاق آشنا می‌شوند و در بخش رویدادی نیز با برگزاری ۳ استیج به بررسی موضوعاتی چون ارائه گزارش‌ عملکردها، رونمایی از کتاب‌ها و برندهای جدید، پروژه‌های پیشران و نوآوری‌های اجتماعی پرداخته می‌شود.

وی با اشاره به رونمایی از برخی محصولات و دستاوردهای حوزه صنایع خلاق گفت: تاکنون ۱۲ محصول برای رونمایی به ما پیشنهاد شده است که در حال بررسی هستیم، ولی احتمالا ۶ محصول، پلتفرم و برنامه برای رونمایی انتخاب خواهد شد.

کد خبر 6086527 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • الزام فرهنگسازی برای کتاب‌های الکترونیکی
  • نقش مساجد فراتر از محلی برای عبادت است
  • برگزاری جشنواره منطقه‌ای شعر تمداربیت دراردل
  • سهم «هیچ» از اقتصاد خلاق
  • لزوم توجه به تنوع مخاطبان در اجرای برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی در تهران
  • رونمایی از شش محصول صنایع خلاق و فرهنگی در رویداد «مانوین»
  • رونمایی از ۶ دستاورد صنایع خلاق و فرهنگی در رویداد ملی «مانوین»
  • اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی ویژه خانواده و بانوان در البرز
  • شهر خلاق، فرصتی برای مشارکت مردم
  • برنامه‌های فرهنگی بر اساس برش استانی مهندسی فرهنگی اجرا شود