Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: تعداد مراکز نوآوری، شتاب دهنده‌ها و مراکز رشد در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها به بیش از 7 هزار و 800 واحد رسیده است که نسبت به قبل رشد چشمگیری را نشان می‌دهد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از صدا و سیما، آقای مسعود برومند در حاشیه نشست خبری هفته پژوهش افزود: با توجه به نیاز کشور به توسعه فناوری و نوآوری در سال 97 بیشترین میزان همکاری و فعالیت دانشگاه ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز فناوری مصروف توسعه در این بخش‌ها و تجاری سازی شد و دستاورد‌های حاصله نتیجه این هماهنگی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها با پارک‌های فناوری بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به ورود دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها به پروژه‌های بزرگ افزود: خوشه‌های تحقیقاتی و تخصصی بسیاری در همه حوزه‌ها ایجاد شده است از حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی گرفته تا موضوعاتی مثل محیط زیست. به طور مثال اکنون پارک‌های علم و فناوری با سازمان محیط زیست فعالیت‌های مشترکی دارند یا دانشگاه‌ها در مباحث آلودگی خصوصا در موضوع آلودگی هوا، کنسرسیومی تشکیل داده است و فعالیت می‌کنند.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: برخلاف هفته پژوهش سال‌های گذشته که گزارش عملکردمان را از آمار پژوهش و افزایش تولید و توسعه مقاطع علمی شروع می‌کردیم؛ امسال از انتهای فرآیند علمی و پژوهشی یعنی از فناوری شروع کردیم چرا که در این زمینه توفیقات چشم گیری داشته ایم.
آقای برومند با اشاره به استقرار افزون بر 7 هزار و 700 مرکز نوآوری، شتاب دهنده‌ها و مراکز رشد در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها افزود: فقط تعداد شرکت‌های دانش بنیان کشور از مرز هزار و 600 شرکت عبور کرده و میزان فروش آن‌ها نیز از مرز 9 هزار و 700 میلیارد تومان فراتر رفته است.
وی با اشاره به اشتغال حدود 56 هزار نفر در شرکت‌های دانش بنیان و واحد‌های فناوری گفت: به طور معمول 80 درصد آن‌ها در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری قرار دارند و همه این اعداد در حوزه تجاری سازی نشان دهنده یک رشد قابل ملاحظه در سال 97 است با وجود همه محدودیت‌هایی که داریم.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم افزود: در بحث ارتباط با صنعت و ارتباط با جامعه نیز تمام گزارش‌ها و آمار‌ها نشان می‌دهد که کارفرمایان چیزی حدود 30 درصد بیشتر از قبل برای انعقاد قرارداد‌های تحقیقاتی با دانشگاه‌ها ورود کرده اند.
آقای برومند گفت: تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها که وارد این حوزه شده اند و فعالیت‌های تحقیقات صنعتی و تحقیقاتی که منجر به رفع چالش‌های موجود در جامعه می‌کنند چیزی حدود 20 درصد افزایش پیدا کرده است که عدد قابل ملاحظه‌ای برای ماست.
وی افزود: حتی حضور اعضای هیات علمی جوان در جامعه صنعت برای وقوف بر نیاز‌های کشور به 50 نفر رسیده در حالی که این آمار در سال 94 نزدیک به صفر بوده و این دستاورد خوبی در این حوزه است که در حال انجام است.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: حجم قرارداد‌های صنعتی که هم اکنون فعال و جاری است سال گذشته حدود هزار میلیارد تومان بوده، اما تا پایان سال 97 به هزار و 700 میلیارد تومان رسیده است.
وی با اشاره به فعالیت مرکز رشد و یا شتاب دهنده‌های فعال و یا در حال ساخت و توسعه در همه دانشگاه‌های کشور گفت: میزان فروشی هر یک از این شرکت‌ها می‌تواند از بودجه آن دانشگاه یا پژوهشگاه هم فزونی پیدا کند به طور مثال یک شرکت واقع در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران مستقر است که درآمد آن ده برابر بودجه خود سازمان پژوهش هاست به عبارتی دیگر پژوهشگاه‌های ما مثل دانشگاه‌ها بستری را برای توسعه بخش خصوصی و توسعه فارغ التحصیلان خودشان در حوزه فناوری ایجاد کرده اند.
برومند گفت: به نظر بنده فضای خوبی برای همکاری شکل گرفته که این فضا می‌تواند بیشتر تقویت شود که در این زمینه جا دارد از دستگاه‌های اجرایی هم که در این امر مشارکت داشته اند تشکر کنیم وفراموش نکنیم محدودیت‌ها که بیشتر می‌شود تکیه بر توان داخلی افزایش می‌یابد.
وی همچنین با اشاره به حفظ و ارتقای رتبه‌های پژوهشی کشور در سال 97 گفت: ایران در بین کشور‌های اسلامی از نظر رتبه تولید علم جایگاه اول را حفظ کرده و در جهان نیز در جایگاه شانزدهم است که با وجود افزایش مقالات باکیفیت جایگاه پژوهش کشورمان بازهم رو به بهبود است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: استقرار فناور دانشگاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۳۹۹۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امضای تفاهم‌نامه مشترک دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس و واحد تهران شرق

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، تفاهم نامه همکاری مشترک بین دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس و واحد تهران شرق با هدف توسعه مزیت‌های دانش‌بنیانی برای شرکت‌های مستقر در مرکز رشد به امضا رسید.

حسین اصغری شیوائی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس، با معرفی ظرفیت‌ها و پتانسیلی که در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد، به ویژه در حوزه واحد پردیس که در ناحیه نوآوری پارک علم و فناوری قرار گرفته است، گفت: در بازدید دکتر طهرانچی از افتتاح «سرای نوآوری و فضای کار اشتراکی» به همراه آقای مهندس صفاری مسئول پارک علم و فناوری، مقرر شد که ما بتوانیم در شرق تهران یک برنامه مشترک برای مراکز رشد همجوار داشته باشیم.

رئیس واحد پردیس تأکید کرد: ان شاءالله بتوانیم مزیت‌هایی که در پارک علم و فناوری وجود دارد از جمله معافیت‌های مالیاتی و سایر حمایت‌هایی که در واقع معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری دارد را به واحد‌های همجوار از جمله واحد تهران شرق توسعه و تسری بدهیم.

اصغری شیوائی ادامه داد: یک تفاهم نامه با واحد فیروزکوه بسته ایم و امروز هم در خدمت دکتر موسوی اصل رئیس واحد تهران شرق هستیم که بتوانیم توسعه مزیت‌های دانش بنیانی را به مجموعه‌های مختلف دانشگاه داشته باشیم.

گفتنی است در این جلسه بهزادی پور مدیرکل سرا‌های نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی، عاشوری فر مدیر سرا‌های نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی و حاج آقا بازگلی مدیرکل حراست واحد حضور داشتند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رونمایی ۶ محصول دانش بنیان پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان
  • محصولات فناورانه دانشگاه آزاد یادگار امام افزایش می‌یابد
  • پارک علم و فناوری سلامت سمنان افتتاح شد
  • ساماندهی منابع و تسهیلات با هدف تقویت زیست بوم علم و فناوری
  • آخرین مهلت ارسال مقاله به کنگره بین‌المللی پژوهشگاه رویان اعلام شد
  • واحدهای فناور پارک علم و فناوری زنجان افزایش می‌یابد/ ضرورت افزایش بودجه در سال جدید
  • تالاب «میقان» در مسیر مرگ خاموش!/ شرکت دانش‌بنیان در حوزه ایزوگام راه‌اندازی می‌شود
  • واحدهای فناور پارک علم و فناوری زنجان افزایش می‌یابد/ضرورت افزایش بودجه در سال جدید
  • امضای تفاهم‌نامه مشترک دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس و واحد تهران شرق
  • تولید و تجاری‌سازی ۱۷ محصول از گیاهان دارویی توسط یک شرکت فناور