Web Analytics Made Easy - Statcounter

«کودک همسری» که اخیرا سوژه‌ای داغ در محافل خبری و رسمی بود، در قالب مستندی تاثیرگذار در جشنواره سینما حقیقت به نمایش درآمد. 

به گزارش ایسنا، در اولین روز سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران (سینما حقیقت)، از دوشنبه ۱۸ آذرماه در پردیس سینمایی چارسو آغاز شده است، مستندی با نام «عروسکان» به کارگردانی علی دلکاری پخش شد که به موضوع کودک آزاری مربوط می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این فیلم روایت رنج‌ها، دردها، دغدغه ها و تعصبات ساکنان یک روستا در یکی از استان های شمال غربی کشور است که حضور یک کارشناس مددکاری همراه بوده؛ کسی که مجوزهای لازم برای آموزش در این زمینه را به ساکنان روستا داشت تا شاید رسم کودک همسری در این روستا با آموزش و آگاهی رسانی ریشه کن شود.

در این مستند مادرانی را می بینیم که از کار خود برای شوهر دادن زود هنگام دخترانشان دفاع می‌کردند و البته اگر در آن موقعیت و از نگاه آن‌ها به شرایط نگاه شود شاید تقصیر کمتری بر دوش آن ها باشد. آنها دختران خود را تا سن ۹ سالگی برای انجام تمام امور خانه و خانه داری آماده می‌کنند در حالی که هیچ کدام از این بچه‌ها آموزش لازم را برای همسرداری و فرزندآوری نمی‌بینند و حتی بلوغ لازم جسمی را برای این امر ندارند.
 

«عروسکان» تصویرگر دردها اشک‌ها و حسرت های دختران جوان و زیبای بعضا زیر ۲۰ ساله‌ای است که به خاطر فشار خانواده، ترس از آبرو آن هم بخاطر تهدیدهای پسرانی که آن ها را دوست دارند از عشق و علاقه خود به درس و تحصیل و داشتن شغل گذشته‌، تن به ازدواج داده و روزهایی را به شب می‌رسانند که برایشان هیچ انگیزه‌ای ندارد.
 آنها به مددکار فیلم التماس می‌کنند تا کمک کند این رسم غلط در روستای شان از بین برود که شاید دختران بعد از آنها دچار این اجبار نشود.
 مستند «عروسکان» روایتی خوب از یک درد و معضل مهم اجتماعی است که بنا به تعصبات و رسم و رسوم خاصی در بعضی نقاط کشور دیده می‌شود. در حالی که در همین فیلم هم تاکید می‌شود آمار دقیقی از کودک همسری در کشور وجود ندارد و حتی اشاره می‌شود که مسئولان تمایلی به ارائه و وجود داشتن چنین آماری هم ندارند. 

این مستند ۳۰ دقیقه‌ای که در بخش مسابقه ملی جشنواره شرکت کرده، روز پنجشنبه یک بار دیگر در سانس ۱۶ تا ۱۸ به نمایش گذاشته می‌شود.
به گزارش ایسنا، اولین روز جشنواره سینما حقیقت که از صبح دوشنبه‌ با برگزاری مراسم افتتاحیه و حضور چهره هایی که بزرگداشت آنها برای این رویداد تدارک دیده شده بود، آغاز شد، آرام وکمی خلوت و با حضور برخی مستندسازان و همچنین علاقه مندان به سینمای مستند در پردیس سینمایی چارسو به پایان رسید.
 رزرو بلیت و تهیه بلیت کاغذی برای ورود به سالن، حتی برای اهالی رسانه، از اتفاقات ویژه این دوره از جشنواره است چرا که دبیر جشنواره، محمد حمیدی مقدم تاکید دارد در این دوره مخاطب سنجی دقیقی از جشنواره حقیقت صورت گیرد.

با این حال به نظر می‌رسد دست کم در روز اول مشکل چندانی وجود نداشت هرچند عده‌ای موفق به خریداری بلیت نشده بودند و با توجه به وجود تعدادی صندلی خالی در بعضی سالن‌ها امکان گرفتن بلیت را خیلی دیر پیدا کردند.

 امسال بهترین فیلم از نگاه تماشاگران هم انتخاب خواهد شد و برای آثاری که در بخش مسابقه ملی حضور دارند صندوق های رای گیری با گزینه های ضعیف متوسط و خوب آماده شده است.
انتهای پیام
 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جشنواره سینما حقیقت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۴۰۰۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه جشنواره فیلم آسیا ۲۰۲۴ شد

به همت اداره کل تامین و رسانه بین الملل سیما، مستند «ایستاده با گرگ» به کارگردانی سعید نبی و مریم خدیوی، نامزد دریافت جایزه جشنواره محیط زیستی آسیا CMS VATAVARAN در سال ۲۰۲۴ در دهلی نو هند شد.

اسامی برندگان در ماه آینده میلادی اعلام می‌شود و زمان اهدای جوایز نیز هفته اول ماه ژوئن است.

این جشنواره در دسته‌بندی‌های حفاظت از آب، حفاظت از محیط زیست، حفاظت از حیات وحش، تغییر اقلیم و فناوری‌های پایدار جوایز خود را اهدا می‌کند.

این سومین حضور بین المللی مستند «ایستاده با گرگ»، پس از نامزدی دریافت نشان پاندای طلایی چین و همچنین SUNCINE BARCELONA اسپانیا محسوب می‌شود.

«ایستاده با گرگ» مستندی محیط زیستی ـ اجتماعی است که در شبکه یک سیما در قالب مجموعه مستند تنهایی تولید و پخش شد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • جشنواره معلولین هند به مستند «احمد» جایزه داد
  • روایت رشادت های شهیدچمران در مستند رادیویی قهرمان ایرانی
  • نمایش «ملودی» در جشنواره انیمیشن «ورونژ»
  • روایت مفاخر ایران زمین در مجموعه مستند «تازه نفس»
  • جزییات جشنواره عکس نیکوکاری تشریح شد
  • «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
  • «ایستاده با گرگ» به یک جشنواره جهانی دیگر رفت/ حضور در بخش رقابتی
  • پژواک سوم به گوش می‌رسد
  • «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه جشنواره فیلم آسیا ۲۰۲۴ شد
  • مستندی از تلویزیون راهی جشنواره هند شد