Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-03-28@10:18:23 GMT

آرتروز و ۷ ورزش اختصاصی برای آن

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۴۰۴۶۳

آرتروز و ۷ ورزش اختصاصی برای آن

 استئوآرتریت یا آرتروز یکی از شایع‌ترین انواع بیماری آرتریت در جهان است. این بیماری که موجب انحطاط مفاصل می‌شود بیشتر دست ها، مفصل ران، و زانو‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 افراد مبتلا به آرتروز اغلب دارای غضروف‌هایی نازک و آسیب دیده در یک یا چند مفصل خود هستند. زمانی که چنین شرایطی رخ می‌دهد، استخوان‌ها می‌توانند دچار تغییر شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش ر"یو اس نیوز"، افراد مبتلا به آرتروز ممکن است ضایعات استخوانی یا رشد بیش از حد استخوان که به نام زایده استخوانی نیز شناخته می‌شود را تجربه کنند.


از علائم آرتروز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
- درد
- سفتی
- تورم
- افت عملکرد
- ناتوانی
افراد مبتلا به آرتروز ممکن است در انجام وظایف روزانه خود مانند راه رفتن، بالا رفتن از پله و بلند کردن و نگه داشتن اجسام با دشواری مواجه باشند. برای برخی بیماران حتی نگه داشتن یک خودکار در دست نیز ممکن است دشوار باشد.


از عوامل خطرآفرین برای آرتروز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
- استفاده بیش از حد مفصل
- ژنتیک
- اضافه وزن
- سن بالا
- آسیب دیدگی


ورزش‌هایی برای بهبود آرتروز

همانند دیگر انواع آرتریت، درمان قطعی برای آرتروز وجود ندارد، اما برخی موارد را می‌توان برای مدیریت این بیماری مد نظر قرار داد. برخی افراد مبتلا به آرتروز می‌توانند از فواید مصرف دارو‌های مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن بهره‌مند شوند.
همچنین، فعالیت بدنی یکی از موثرترین روش‌ها برای مدیریت آرتروز است. فعال باقی ماندن از نظر بدنی به روانسازی و حفظ عملکرد خوب مفاصل کمک می‌کند.
از جمله ورزش‌هایی که برای افراد مبتلا به آرتروز مفید هستند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
- ورزش‌های ایروبیک (هوازی)
- مینی اسکوات
- حرکت صدف
- بلند کردن پا به صورت صاف
- حرکت پل
- یوگا
- تمرینات قدرتی


ورزش‌های ایروبیک

بنابر توصیه کالج پزشکی ورزشی آمریکا، بزرگسالان حداقل باید دو ساعت و ۳۰ دقیقه ورزش ایروبیک با شدت متوسط در هفته انجام دهند. پیروی از این دستورالعمل ایده خوبی برای افراد مبتلا به آرتروز است.
نیازی نیست در یک دو ماراتن شرکت کنید تا این هدف محقق شود. پیاده‌روی سریع، دویدن آرام، دوچرخه سواری، شنا یا دیگر ورزش‌هایی که در استخر انجام می‌شوند، روش‌های خوبی برای انجام تمرینات ایروبیک هستند.


مینی اسکوات
برای انجام این حرکت در حالت ایستاده پا‌ها را به اندازه عرض شانه باز کنید. برای حفظ تعادل خود می‌توانید از یک تکیه گاه، مانند یک صندلی یا پیشخوان آشپزخانه، کمک بگیرید. روبروی تکیه گاه قرار گرفته و دست‌های خود را روی آن قرار دهید. سپس، همانند زمانی که قصد آماده شدن برای نشستن روی صندلی را دارید به آرامی زانو‌هایی خود را مقداری خم کنید. هنگامی که به سمت پایین حرکت می‌کنید وزن بدن شما باید به سمت پاشنه‌های پا هدایت شود. سپس به وضعیت ایستاده بازگردید. این تمرین را می‌توانید در سه ست با ۱۰ تکرار و دو بار در روز انجام دهید.


حرکت باز و بسته شدن صدف
برای انجام این حرکت ابتدا به پهلو روی زمین دراز بکشید در شرایطی که زانو‌ها با زاویه ۴۵ درجه خم شده و پا‌ها روی یکدیگر قرار دارند. سپس، زانوی پایی که در بالا قرار دارد را مقداری بلند کنید، در شرایطی که اتصال کناره‌های کف پا همچنان برقرار است. پس از دو الی سه ثانیه زانو را پایین آورده و این حرکت را تکرار کنید. هنگام انجام این حرکت چرخشی در مفصل ران نباید صورت بگیرد. این حرکت را در سه ست با ۱۰ تکرار برای هر پا انجام دهید.

بلند کردن پا به صورت صاف

برای انجام این حرکت ابتدا به پشت روی زمین دراز بکشید، در شرایطی که یکی از پا‌ها صاف و دیگری از زانو خم شده است. عضله چهار سر ران خود را منقبض کرده تا پا کاملا صاف شود، سپس آن را در هوا بالا بیاورید بدون این که زانو خم شود. پس از دو الی سه ثانیه پای خود را پایین آورده و روی زمین قرار دهید و این حرکت را تکرار کنید. این حرکت را طی سه ست با ۱۰ تکرار برای هر پا انجام دهید.

تمرینات پل

برای آغاز این حرکت به پشت روی زمین دراز بکشید در شرایطی که دست‌ها صاف در دو طرف بدن قرار گرفته و زانو‌ها خم هستند. سپس، باسن و عضلات شکم را سفت کرده و باسن خود را حدود ۶ اینچ (۱۵ سانتیمتر) از روی زمین بلند کنید. دو الی سه ثانیه این حالت را حفظ کرده و سپس به وضعیت اولیه باز گردید. این حرکت را در سه ست با ۱۰ تکرار انجام دهید.

یوگا
برخی حرکات یوگا برای آرتروز خوب هستند. حرکات آرام و تمرینات ورزشی تثبیت کننده که بخشی از انواع یوگا هستند به تقویت تعادل، قدرت و هماهنگی کمک می‌کنند. هر نوع یوگا تا زمانی که موجب تشدید علائم شما نشود می‌تواند برای ستون فقرات، مفصل ران و زانو‌ها خوب باشد. انواعی که شامل حرکات سخت می‌شوند مانند یوگای داغ که به نام یوگای بیکرام نیز شناخته می‌شود، ممکن است برای افرد مبتلا به آرتروز خوب نباشند. با پزشک خود درباره بهترین نوع یوگا که می‌توانید برای بهبود شرایط آرتروزتان انجام دهید، صحبت کنید.
همچنین، مربیان یوگا که تجربه آموزش به افراد مبتلا به آرتروز را دارند می‌توانند شما را در این زمینه راهنمایی کنند. مربیان با تجربه یوگا می‌توانند به اصلاح تمرینات بر اساس توانایی‌های شما کمک کنند.

تمرینات قدرتی
تمرینات ساده که با کمک وزن بدن انجام می‌شوند، مانند حرکات لانژ، پلانک و شنا می‌توانند برای افراد مبتلا به آرتروز مفید باشند. کش‌های بدنسازی، دستگاه‌ها و حرکاتی که با وزن بدن انجام می‌شوند همگی می‌توانند برای اصلاح فرم مفید باشند. این تمرینات به تقویت عضلات بالایی و پایینی مفصل تحت تاثیر قرار گرفته کمک می‌کنند.
تمرینات خود را با راهنمایی یک فیزیوتراپ یا پزشک برای حصول اطمینان از انتخاب و انجام درست تمرینات آغاز کنید. همچنین، مشورت با یک مربی شخصی با تجربه می‌تواند برای انجام درست حرکات مفید باشد.



منبع:سلامت نیوز

منبع: پارسینه

کلیدواژه: آرتروز ورزش درمان آرتروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۴۰۴۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آنچه که باید از کنکور ۱۴۰۳ بدانیم


به گزارش تابناک از ایسنا، برگزاری دو نوبت کنکور در سال، یکی از مهم‌ترین اتفاقات و در واقع نقطه عطفی در تاریخ آموزش عالی کشور از سال ۱۴۰۱ به شمار می‌رود، موضوعی که مدت های زیادی روی کاغذ مانده بود و اجرایی شدن آن با اما و اگرهایی بود، اما بالاخره برای آزمون سال گذشته عملیاتی شد.

اواسط تیرماه ۱۴۰۱ بود که مصوبه تغییرات کنکور ۱۴۰۲ با عنوان “ماده واحده تکمیل و اصلاح موادی از سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه)” که در پنجم بهمن ماه ۱۴۰۰ و هفدهم خردادماه ۱۴۰۱ از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده بود، توسط رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شد.

یکی از مهم‌ترین بندهای این مصوبه ۸ بندی ماده و بند سوم هست که عنوان شده است “سهم نمره سابقه تحصیلی برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در رشته‌های پرمتقاضی در سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ فقط پایه دوازدهم به میزان ۴۰ درصد با تاثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ فقط پایه دوازدهم به میزان ۵۰ درصد با تاثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۴ – ۱۴۰۵ فقط پایه یازدهم و دوازدهم به میزان۶۰ درصد با تاثیر قطعی و برای سال تحصیلی ۱۴۰۵ – ۱۴۰۶ و بعد از آن پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تاثیر قطعی در نمره کل نهایی خواهد بود”.

در آزمون سراسری ۱۴۰۲ برای هر داوطلب یک نمره‌کل سابقه تحصیلی و یک نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور) ساخته شد (اگر داوطلب در هر دو نوبت آزمون اختصاصی شرکت کرده باشد دو نمره کل آزمون اختصاصی دارد). نمره کل سابقه تحصیلی، میانگین وزنی نمرات تراز شده دروس (اعم از دروس عمومی و تخصصی) سابقه تحصیلی است که این نمره‌کل توسط وزارت آموزش و پرورش محاسبه شده و برای ساخت نمره کل نهایی به سازمان سنجش آموزش کشور ارسال شد.

نمره کل آزمون اختصاصی، میانگین وزنی نمرات تراز شده آزمون اختصاصی (کنکور) بود. در واقع ضریب هر یک از دروس آزمون اختصاصی، وزن آن درس است. پس از محاسبه این دو نمره‌کل (نمره کل سابقه تحصیلی و نمره کل آزمون اختصاصی) از ترکیب آنها نمره کل نهایی داوطلب محاسبه شد.

*تاثیر قطعی سوابق تحصیلی

همچنین میزان تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم نظام سالی – واحدی یا ترمی – واحدی در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ ،۳۰ درصد با تأثیر قطعی و میزان تأثیر سوابق تحصیلی پیش‌دانشگاهی نظام سالی – واحدی یا ترمی – واحدی ۱۰ درصد (درمجموع ۴۰ درصد) با تأثیر قطعی در نمره کل سابقه تحصیلی بود. سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوزادهم نظام ۳-۳-۶ یا دیپلم و پیش‌دانشگاهی نظام سالی – واحدی یا ترمی – واحدی در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی آزمون سراسری سال۱۴۰۲ ،به میزان ۲۶ درصد با تأثیر قطعی و فقط شامل دروس عمومی سابقه تحصیلی است و مابقی به سهم نمره کل آزمون اختصاصی(کنکور) اضافه شد.

*تاثیر ۵۰ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور امسال

بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۳ یکی از مهم ترین تغییرات آزمون امسال در مقایسه با سال گذشته است.

بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی آزمون سراسری از سال ۱۴۰۲ فقط برای دروس تخصصی هر یک از گروه‌های آزمایشی برگزار شد. اما دروس عمومی در سابقه تحصیلی داوطلبان وجود داشته و در نمره کل سابقه تحصیلی لحاظ شد.

داوطلبان می‌توانند در یکی از سه گروه اصلی ( علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی) مختلف در دو نوبت آزمون شرکت کنند ولی در صورت تغییر گروه آزمایشی در نوبت دوم آزمون، باید گروه مورد نظر را برای پذیرش در دانشگاه ( در مرحله انتخاب رشته ) انتخاب کنند و امکان انتخاب رشته از هر دو گروه اصلی میسر نیست. البته باید توجه داشته باشند که سوابق تحصیلی کامل مربوط به گروه آزمایشی مورد نظر را نیز باید دارا باشند و درصورتی که در یک یا چند درس، سابقه تحصیلی لازم برای گروه آزمایشی درخواستی را نداشته باشند نمرات آن دروس صفر لحاظ می‌شود.

*زمان ثبت نام کنکور

ثبت‌نام نوبت دوم برای پذیرش رشته‌های با آزمون دوره‌های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، نیمه‌حضوری، مجازی، پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام‌نور و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی و همچنین رشته‌های تحصیلی با آزمون دانشگاه آزاد اسلامی از روز سه‌شنبه ۷ فروردین ماه ۱۴۰۳ منحصراً از طریق درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور آغاز و در روز یکشنبه ۱۲ فروردین ماه ۱۴۰۳ پایان می‌پذیرد.

داوطلبان لازم است برای اطلاع از شرایط عمومی و اختصاصی، ضوابط مربوط به استفاده از سهمیه ایثارگران، مقررات وظیفه عمومی برای برادران، مقررات مربوط به ضوابط ثبت‌نام اتباع غیر ایرانی و سایر موارد مورد نیاز، دفترچه راهنمای ثبت‌نام در این آزمون را مطالعه کرده و در صورتی که شرایط و ضوابط مندرج در دفترچه راهنما را دارند، به عنوان داوطلب در این آزمون ثبت‌نام نمایند و این دفترچه هم‌زمان با شروع ثبت‌نام از طریق درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور در دسترس خواهد بود.

*داوطلبانی که سوابق تحصیلی ندارند

طبق اعلام سازمان سنجش آموزش کشور درباره متقاضیانی که سابقه تحصیلی کامل گروه آزمایشی مورد نظر خود را ندارند، این دسته از داوطلبان اعم از دانش‌آموزان و فارغ‌التحصیلان شاخه‌های نظری، فنی و حرفه‌ای و کار و دانش در تمام نظام‌های آموزش و پرورش متقاضیانی که نمره خود را قبل از خرداد سال ۱۳۸۴ اخذ کرده‌اند، فارغ‌التحصیلان مدارس بین‌الملل و دارندگان گواهینامه معادل دوره متوسطه و پیش‌دانشگاهی باید نسبت به ایجاد سابقه تحصیلی برای دروس عمومی و اختصاصی از طریق شرکت در امتحانات نهایی نظام ۳-۳-۶ که توسط وزارت آموزش و پرورش برگزار می‌شود، اقدام کنند.

داوطلبانی که متقاضی گزینش با نمرات اختصاصی هر یک از نوبت های اول و یا دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ هستند لازم است جهت انتخاب‌ رشته و پذیرش در این آزمون ثبت‌نام کنند و البته این دسته از داوطلبان نیازی به شرکت در جلسه آزمون و پاسخ‌گویی به سؤالات آزمون را ندارند. افرادی که منحصراً متقاضی رشته‌های پذیرش صرفاً با سوابق تحصیلی هستند نیز می‌توانند در تاریخ اعلام شده نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند و این داوطلبان لزومی ندارد که در جلسه آزمون حضور پیدا کنند.

داوطلبان می‌توانند علاوه بر انتخاب فقط یکی از گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی یا علوم تجربی یا علوم انسانی به عنوان گروه آزمایشی اصلی، صرفاً در یکی از گروه‌های آزمایشی هنر و یا زبان‌های خارجی نیز متقاضی شوند و به دلیل هم‌زمانی نوبت برگزاری آزمون گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی، داوطلبان منحصراً مجاز به ثبت‌نام در یکی از گروه‌های آزمایشی هنر و یا زبان‌های خارجی هستند.

*زمان برگزاری کنکور

نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ برای همه داوطلبانی که در موعد مقرر ۵ تا ۱۵ آذر ماه نسبت به ثبت نام در آزمون سراسری اقدام کرده‌اند در روزهای پنجشنبه و جمعه ۶ و ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد و نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ در روزهای پنجشنبه و جمعه ۷ و ۸ تیر ماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

دیگر خبرها

  • آنچه که باید از کنکور ۱۴۰۳ بدانیم
  • خبر خوب برای جواد نکونام و استقلالی‌ها
  • اوسمار بالاخره به تهران برگشت
  • برگزاری تمرینات پرسپولیس با حضور اوسمار و ترابی
  • بازگشت اوسمار به تمرینات پرسپولیس/ ترابی هم تمرین کرد
  • یک تغییر بزرگ‌ در انتظار ایفون!
  • تصاویر اختصاصی مهر از محفل قرآنی امام حسنی‌ها در ورزشگاه آزادی
  • اعلام جزئیات برگزاری آزمون فرهنگیان
  • رفع یبوست با ۳ حرکت ورزشی ساده
  • رئیس‌جمهور: یکی از زمینه‌های قرب الی‌الله خدمت به مردم است/ حرکت جهادی با نگاه به حل مساله، باید در اولویت همه دستگاه‌ها باشد/ سیاست داخلی و سیاست خارجی دوبال برای کمک به جهش تولید هستند