Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصادآنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ سعید صبوری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین به تجربه بد خصوصی‌سازی شرکت‌های هپکو، ماشین سازی تبریز و نیشکر هفت‌تپه اشاره کرد و افزود: اگرچه این شرکت‌ها با وجود خصوصی بودن از بین رفته‌اند، اما مشخص نیست که چگونه خصوصی‌سازی شده‌اند که اینطور به خاک سیاه نشسته‌اند.

این فعال صنعت قطعه با تاکید بر لزوم توجه دولت در واگذاری صنایع به بخش خصوصی لایق، تصریح کرد: اگرچه دولت موافق خصوصی‌سازی است اما شخص لایقی پیدا نشده که بتواند این امر مهم را در دست بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صبوری تاکید کرد: برای واگذاری خودروسازی ها  قبل از هرچیز باید بستر مناسب این موضوع فراهم شود؛ برای ایجاد زیرساخت‌های لازم در جهت خصوصی‌سازی شرکت‌های خودروسازی اولا باید دولت دست از قیمت‌گذاری دستوری بردارد تا خودرو با قیمت واقعی به فروش برسد، ثانیا طبق قانون از آنجا که دولت با اعمال سیاست‌های غلط منجر به زیان هنگفت خودروسازان شده خودش موظف به جبران آن است.

او بیان کرد: یا دست‌هایی در کار هستند که مانع خصوصی‌سازی خودروسازان می‌شوند و یا واقعا ممانعت از این اقدام و عدم جبران زیان به وجود آمده از سر بی‌اطلاعی است، وگرنه کاملا مشخص است که اگر با همین فرمان جلو برویم خودروسازی‌ها نابود خواهند شد.

به گفته این فعال صنعت قطعه، عقب نگه‌داشتن قیمت خودرو و حرکت نکردن آن همپای تورم و نرخ ارز منجر به زیان خودروسازان شده است، بنابراین هیچ بخش خصوصی واقعی با شرایط فعلی خودروسازی‌ها را نمی‌پذیرد و اگر قبول کند مسلما قصد نابودی کامل آن را دارد.

او ادامه داد: چرا با وجود افزایش قیمت نهاده‌های تولید و قیمت مواد اولیه، باید خودرو را با قیمت قبل بفروشیم؟؛ در شش ماه ابتدای امسال هر کدام از خودروسازی‌ها با وجود تولید حدود 21هزار خودرو تقریبا 5هزار میلیارد تومان ضرر کرده‌اند آن هم بخاطر اینکه قیمت واقعی خودرو، قیمت فعلی نیست.

وی از نحوه عملکرد دولت در قیمت‌گذاری خودرو انتقاد کرد و گفت: خودروساز باید قیمت محصولش را متناسب با بهای تمام شده آن اعلام کند و بعد مشتری تصمیم می‌گیرد که آیا بخرد یا خیر، اما اینکه دولت قیمت دستوری تعیین می‌کند تنها خودروساز است که متضرر می‌شود؛ به طور مثال قیمت پراید در بازار حدود 58میلیون تومان است درحالیکه شرکت باید آن را 30میلیون تومان عرضه کند. در این میان تنها دلالان هستند که سود می‌برند و زیان خودروساز روز به روز بیشتر می‌شود.

صبوری درباره وضعیت فعلی گروه بهمن به عنوان یکی از شرکت‌هایی که خصوصی شده، توضیح داد: گروه بهمن نیز اگرچه خصوصی شده اما دولت مجددا در قیمت‌گذاری آن دخالت می‌کند؛ همچنین علاوه بر دخالت دولت، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌هایی که وزارت صمت و اداره بازرگانی و بانک مرکزی برای واردات صادر کرده‌اند خودروسازان را با مشکل مواجه کرده است.

این فعال صنعت قطعه در پایان اظهار کرد: خودروساز تا زمانی که قطعه لازم نداشته باشد به سمت واردات نمی‌رود، بنابراین دولت کالاهایی که صلاح می‌داند را ممنوع‌الورود کند اما نه اینکه واردکننده برای رفع نیاز واقعی مجبور به گذشتن از هفت‌خان رستم باشد.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: خودرو قطعه سازان قیمت خودرو قیمت گذاری دستوری خودروسازها واگذاری خودروسازی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۴۰۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نامه سازمان خصوصی‌سازی به فدراسیون برای واگذاری استقلال وپرسپولیس

به گزارش خبرگزاری مهر، محمود قامت، معاون واگذاری سهام و دارایی‌ها با ارسال نامه‌ای به مهدی تاج، رئیس فدراسیون عرضه سهام باشگاههای پرسپولیس و استقلال را اعلام کرد.

در این نامه آمده است:

این سازمان به استناد قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی، مصوبات هیأت واگذاری و سایر قوانین و مقررات مربوطه، نسبت به عرضه سهام شرکت‌ها با رعایت «دستورالعمل اجرایی روش انتخاب مشتریان راهبردی (استراتژیک) و احراز و پایش اهلیت مدیریتی در واگذاری ها» از طریق فرابورس اقدام کرده است.

در این راستا آگهی عرضه عمومی سهام در پایگاه اینترنتی این سازمان به نشانی www.ipo.ir (بخش آگهی‌های عرضه (اصل ۴۴)) درج و خلاصه آگهی نیز در تاریخ‌های ۲۶ فروردین ماه (نوبت اول) و ۲۷ فروردین ماه (نوبت دوم) در روزنامه‌های ایران و سازندگی منتشر می‌شود.

مطابق تشریفات مندرج در آگهی عرضه سهام شرکت‌های فرهنگی ورزشی استقلال ایران و پرسپولیس، جلسه کارگروه بررسی صلاحیت متقاضیان روز شنبه (یکم اردیبهشت) در محل سازمان خصوصی سازی و با حضور متقاضیان تشکیل شد و برای هر یک از دو شرکت پرسپولیس و استقلال یک تقاضا دریافت شده بود که گروهی از بانک‌های غیردولتی شامل شهر، ملت، تجارت، صادرات، رفاه و اقتصاد نوین متقاضی خرید سهام پرسپولیس و شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به همراه شرکت‌های تابعه آن شامل شرکتهای پتروشیمی شهید تندگویان، بوعلی، پارس و بندرامام (ره) متقاضی خرید سهام استقلال بودند.

پس از بررسی مدارک متقاضیان خرید سهام این دو شرکت، در نهایت با تصمیم کارگروه، صلاحیت متقاضیان مورد تأیید سازمان خصوصی سازی قرار گرفت و بر این اساس، مقرر شد سازمان خصوصی سازی فهرست این متقاضیان را برای حضور در روز رقابت به سازمان بورس اعلام کند. بر اساس مفاد دستورالعمل مربوطه، در عرضه شرکت‌های بورسی و فرابورسی بررسی صلاحیت تخصصی متقاضیان، توسط کارگروه منتخب هیئت واگذاری و سازمان خصوصی سازی صورت گرفته و سایر صلاحیت‌ها شامل اهلیت عمومی و تمکن مالی توسط سازمان بورس و شرکت فرابورس بررسی می‌شود.

کد خبر 6085261

دیگر خبرها

  • راه خصوصی‌ سازی ایران‌ خودرو و سایپا باز می‌ شود؟
  • واگذاری استقلال و پرسپولیس شش ساله است
  • قرارداد واگذاری شش ساله برای پرسپولیس و استقلال
  • وعده شناسایی و رفع موانع واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا
  • چرا رهبر انقلاب اصرار بر مردمی سازی اقتصاد دارند؟ / مزایای واگذاری مدیریت به بخش خصوصی چیست؟
  • ارسال نامه سازمان خصوصی سازی به رئیس فدراسیون فوتبال +تصویر
  • ارسال نامه سازمان خصوصی سازی به رئیس فدراسیون فوتبال
  • پای فدراسیون فوتبال به خصوصی‌سازی رسمی استقلال و پرسپولیس باز شد
  • ارسال نامه سازمان خصوصی‌سازی به رئیس فدراسیون فوتبال
  • نامه سازمان خصوصی‌سازی به فدراسیون برای واگذاری استقلال وپرسپولیس