Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-16@05:49:52 GMT

جذابیت‌های فرهنگ و هنر می‌شود «قصه»

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۴۱۸۸۶

جذابیت‌های فرهنگ و هنر می‌شود «قصه»

داور بخش قصه‌های «۹۰ ثانیه» جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون، برگزاری این رویداد را در شکل‌گیری شرایطی برای تشویق بیشتر اقشار مختلف به امر قصه‌گویی بسیار موثر دانست و بخشی از آثار رسیده به این جشنواره را غافلگیر کننده و جذاب توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، رسول صدرعاملی گفت: فکر می‌کنم در کل، شرایطی که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به وجود آورده و کاری کرده افراد به شوق بیایند و به قصه گفتن فکر کنند، در ذات خود، اتفاق بزرگی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اغلب شرکت کنندگان در این رویداد فرهنگی و هنری به این نتیجه رسیده‌اند که اگر قصه زندگی خودشان را تعریف کنند، از هر چیز دیگری جذاب‌تر است. در طول مرور آثار این جشنواره، آدم‌هایی را می‌بینیم که در اوج پیشرفت‌های فناوری، با کمترین ابزارها و امکانات ما را به کودکی‌هایشان و دنیای پر رمز و راز آن می‌برند و این رویاپردازی خیلی کار جذابی است. با اینکه از چند سال قبل تصمیم گرفتم هیچ جایی به عنوان داور یا کارشناس در جشنواره‌ها نباشم، اما جشنواره قصه‌گویی در کانون خیلی جذاب است و اشاعه آن هوای با طراوتی در عرصه روایت‌گری ایجاد می‌کند که دلم خواست با آن همراه شوم.

او افزود: در بین آثار راه یافته به بخش پایانی داوری، حدود چهارده، پانزده اثر خیلی خوب هستند و از کسانی که توقع قصه شنیدن نداشتیم، قصه‌های خوبی شنیدیم که حسابی غافلگیرمان کرد. در مواجهه با تعدادی از ویدئوهای ارسالی، با افرادی مواجه شدیم که کاملاً مشخص است اصول قصه و روایت را می‌دانند و ما هم با رغبت آماده شنیدن شدیم. آنچه من را شگفت‌زده کرد، این بود که فردی در ویدئو مقابلم بنشیند و بگوید مثلاً در هشت سالگی می‌خواسته چه کاره شود و چه رویاهایی داشته و این آرزوها در ۱۲ سالگی چه شده، در ۲۰ سالگی به کجا رسیده، در ۳۰ سالگی چه رویاهایی داشته، آرزوهای ۴۰ سالگی‌اش چه بوده و حالا که ۴۸ ساله است جلوی دوربین می‌گوید هیچ کدام از آرزوهایش بر آورده نشده و امروز راننده اسنپ است، اما جالب است که او هنوز هم در دلش آرزو دارد! چنین نمونه‌هایی در آثار ارسالی به جشنواره قصه‌گویی کاملاً امیدوار کننده و جذاب است.

کارگردان «دختری با کفش‌های کتانی» در پاسخ به اینکه به عنوان یک سینماگر که فیلم‌هایش داستان‌گو هستند، تفاوت دیدگاه یک داستان‌نویس برای خلق قصه و نحوه رویکردش به روایت رویدادها را در مقایسه با مردم عادی در چه می‌داند، توضیح داد: این مسئله مربوط به چگونه نگاه کردن است و به زیست و نوع بزرگ شدن آدم‌ها برمی‌گردد. همه چیز مربوط است به این‌که یک بچه بازیگوش باشد، سرک بکشد به همه جا و دقت داشته باشد و حواشی را ببیند. دیدن جزئیات و مسائل پیش پا افتاده یک بخش است، بخش دیگر مربوط است به اینکه ما اگر بخواهیم همه جذابیت‌های فرهنگ و هنر را در یک کلمه خلاصه کنیم، اسم آن یک کلمه می‌شود «قصه»!

این داور جشنواره قصه‌گویی همچنین اظهار کرد: تا به ما می‌گویند قصه، ذهنمان پر از رویا و خیال می‌شود و کنجکاو می‌شویم تا بدانیم قرار است چه قصه‌ای بشنویم و به کجا سفر خواهیم کرد. باید دید چگونه دل می‌کنیم و با خیال و رویای قصه همراه می‌شویم. اگر کسی خوب نقاشی می‌کشد یا خوب فیلم می‌سازد و...، بر این اساس است که استعداد قصه‌گویی دارد. استعداد قصه‌گویی از کجا می‌آید؟ این استعداد از قصه شنیدن می‌آید؛ اینکه آدم دوست داشته باشد قصه بشنود و وقتی قصه‌ای می‌شنود، دلش بخواهد آن را بازگو کند.

صدرعاملی گفت: آرزو می‌کنم این روزها بچه‌ها به واسطه انبوه انرژی و دسترسی بی حد و حصری که به اطلاعات دارند چه دیداری و چه شنیداری یک چیز را در ذهن‌شان مدیریت کنند؛ آن مدیریت یعنی دوست داشتن قصه، قصه گفتن و قصه شنیدن. قصه‌ها پر از راز و رمز و دارای فراز و نشیب‌های متنوعی هستند و انسان را فعال کرده و امکان بروز خلاقیت‌هایش را به او می‌دهند.

او همچنین در پاسخ به پرسشی فانتزی با موضوع این‌که در صورت امکان برای بازگشت به دوران کودکی، چه قصه و روایتی را از آن دوران طراحی خواهد کرد، اظهار داشت: قطعاً این موقعیت می‌تواند زمینه‌ساز کلی قصه جالب و خاطره‌انگیز باشد. اتفاقاً در همین جشنواره قصه‌گویی آثاری را داشتیم که از جنبه‌های خلاقانه‌ای به خاطره‌های کودکی پرداخته بودند. اما خودم اصلی‌ترین قصه‌ای که می‌توانم در موردش فکر کنم، قصه محله است. قصه بچه‌هایی که با هم در یک کوچه بزرگ شده‌اند، کوچه‌ای که بن‌بست نبود، اما کوچه‌ای فرعی در خیابان شکوفه امروزی بود که ما قبلا به آن شهباز و میدان ژاله می‌گفتیم.

در آن محله دوستان عجیب و غریبی داشتم و هر کدام به راهی رفتند؛ یکی فوتبالیست شد، یکی خواننده، یکی کشتی‌گیر، یکی بازیگر و... فرض می‌کنم آن روز با محمد صالح‌علاء که همسایه‌ام بود، هادی نراقی فتوحی، مسعود امینی و... کودکی را تکرار می‌کنیم و همه وقت ما در کوچه می‌گذرد. حتما بخشی از این وقت به فوتبال و بخشی دیگر به سرک کشیدن و شیطنت و حسرت‌هایم می‌گذشت مثل حسرت داشتن یک دوچرخه که نداشتم و خیلی دلم می‌خواست من هم یک دوچرخه داشته باشم و احتمالاً اگر روزی این‌چنین از خواب بیدار شوم، دلم می‌خواهد حتما برای خودم دوچرخه‌ای داشته باشم تا بتوانم از آن لذت ببرم. در کنار همه اینها چشم انتظار دوشنبه‌ها بودم که مجله اطلاعات دختران و پسران منتشر می‌شد و دلم می‌خواهد اولین نفری باشم که یک شماره از آن را می‌خرد. من اگر پول نداشتم هم به خاطر آشنایی با صاحب دکه روزنامه فروشی، مجله را می‌گرفتم و می‌خواندم و دوباره به او پس می‌دادم و مبلغ اندکی هم می‌پرداختم.

این کارگردان خاطرنشان کرد: واقعیت این است گاهی فکر می‌کنم ۴۰۰ سال زندگی کرده‌ام، به این دلیل که نسل ما به صورت عرضی زندگی کرد نه طولی. نسل من این شانس را داشت که دوره قبل و بعد از انقلاب را ببیند. این شانس می‌تواند هم تلخ باشد هم شوق‌انگیز؛ به این دلیل که پر از حادثه بود. گاهی فکر می‌کنم کاش ما دو تا جان اضافه داشتیم!

او افزود: غیر از دوران کودکی که اصولاً می‌تواند برای هر فردی مملو از خاطره و قصه باشد و برگزاری جشنواره‌هایی نظیر همین جشنواره قصه‌گویی می‌تواند به صیقل خوردن آن‌ها و ایجاد فرصت برای مطرح کردنشان مفید باشد، در مورد خودم واقعیت این است که اگر بخواهم قصه‌ای را درباره مقطعی از زندگی‌ام روایت کنم یا آن‌را به تصویر بکشم، سرگشتگی‌ها و گشت و گذارهایم در دوران جوانی در کاخ دادگستری این ویژگی را داشته است. وی گفت: از وقتی به عنوان کارآموز دوره خبرنگاری کار حرفه‌ای خودم را آغاز کردم در راهروهای دادگستری بودم. هر روز صبح باید به این مکان می‌رفتم و با مردم حرف می‌زدم. تمام حوادثی که شب گذشته اتفاق افتاده بود را می‌توانستم در دادگستری ببینم. در آن زمان درگیری دو انسان حادثه خیلی مهمی بود یا ازدواج دو چهره شناخته شده، خبر محسوب می‌شد.

صدرعاملی که علاقه وافری به سفر کردن دارد درباره نقش سفر در شکل‌گیری قصه‌ها و تاثیر آن بر روایت پردازی نیز گفت: من عاشق سفرم و فکر می‌کنم اینقدر که آدم در سفر و دل کندن‌ها یاد می‌گیرد و ظرفیت قصه‌پردازی در آنها می‌یابد، مستقر بودن در یک جا به او چیزی یاد نمی‌دهد. همین که نیت رفتن داشته باشی، کافی است و کیفیت سفر خودش شکل می‌گیرد.

وی در پایان یادآور شد: قصه‌گویی می‌تواند در عین جنبه‌های رئالیستی، با فانتزی هم پیوندهای عمیقی داشته باشد. جالب است بگویم من تمام ذهنم پر از فانتزی است؛ در حالی که فیلم‌هایم جدی هستند و به صورت اجتماعی ساخته می‌شوند. همیشه حسرت خورده‌ام چرا یک کار طنز و فانتزی نساخته‌ام که برآمده از طنز شخصی خودم باشد و نه دیگران. در زندگی من آن قدر که وجه فانتزی و طنز وجود داشته، تراژدی نبوده؛ اگر چه تراژدی‌های غم‌انگیزی هم داشته‌ام، اما همین فانتزی‌ها من را نگه داشته و کمک کرده راهم را ادامه دهم. تا جایی که گاه ممکن بود به انواع و اقسام تیرهای غیب گرفتار شوم که خدا را شکر نشدم!

بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون از ۲۶ تا ۳۰ آذر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد مسجد مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد مسجد بیرجند کانون های فرهنگی هنری مساجد انتخابات خبرگان رهبری و مجلس انتخابات انتخابات مجلس جشنواره بین المللی قصه گویی کانون رسول صدر عاملی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۴۱۸۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران قعر جدول جذابیتِ شغلی!

فاطمه لطفی در روزنامه هم میهن نوشت: شناسایی بهترین کشور‌ها برای راه‌اندازی کسب‌وکار گامی حیاتی برای کارآفرینان است. موقعیت مکانی یک کسب‌وکار جدید تاثیر زیادی بر موفقیت آن خواهد داشت. در بازار رقابتی جهانی، انتخاب محل راه‌اندازی کسب‌وکار چیزی فراتر از یک مکان ساده برای آن است. در این گزارش قصد داریم با تمرکز بر ویژگی‌های منحصربه‌فرد کشور‌ها و نحوه پاسخگویی آنها به نیاز‌های کارآفرینان و سرمایه‌گذاران نوپا، به بررسی بهترین مناطق دنیا برای راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار بپردازیم. سنگاپور، کانادا و دانمارک به همراه چند کشور اروپای غربی به اضافه ایالات متحده، هنگ‌کنگ و نیوزیلند ۱۰ جغرافیای برتر در رتبه‌بندی اکونومیست اینتلیجنت یونیت بودند که عمدتاً از ثبات اقتصادی و سیاسی بسیار قدرتمندی برخوردار هستند.

بررسی این گزارش نشان می‌دهد در سال گذشته در بسترسازی برای ایجاد محیط‌های مناسب کسب‌وکار، بزرگترین پیشرفت‌ها در محیط‌های تجاری ویتنام، تایلند، بلژیک، سوئد، هند و کاستاریکا روی داده، اما بدترین وضعیت در چین، بحرین، شیلی و اسلواکی مشاهده شده است. این گزارش دو روند اصلی در کسب سرمایه‌گذاری‌ها در محیط‌های تجاری در نقاط مختلف دنیا را برجسته می‌کند. اولاً چشم‌انداز محیط تجاری چین در نتیجه عدم اطمینان بیشتر در سیاست‌های این کشور، تنش با ایالات متحده و چشم‌انداز بلندمدت چالش‌برانگیز رشد بدتر شده است.

در آخرین رتبه‌بندی‌های محیط‌های کسب‌وکار، چین از بازار‌هایی مانند مالزی، تایلند، ویتنام، مکزیک و هند عقب‌تر مانده است، درحالی‌که این چند کشور به دنبال جذب سرمایه‌گذاری در بخش تولید هستند. ثانیاً، کشور‌های اروپای شرقی به‌شدت از پیامد‌های جنگ در اوکراین ضربه خورده‌اند و در نتیجه فرصت‌های بازار کسب‌وکار در این کشور‌ها کاهش یافته است. در مقابل، اروپای غربی با وضعیت جنگی در شرق اروپا بهتر کنار آمده است. تغییرات در رتبه‌بندی محیط کسب‌وکار در سال گذشته، تاثیر جنگ در اوکراین، افزایش تورم و بحران هزینه‌های زندگی و ترکیب فعلی تضعیف مالی کشورها، انقباض پولی و کاهش رشد اقتصادی را بر محیط‌های تجاری جهانی نشان می‌دهد. به‌هر حال، آمریکای شمالی و اروپای غربی همچنان بهترین مکان‌ها در دنیا برای انجام تجارت هستند. آسیا بالاتر از اروپای شرقی در رتبه سوم قرار دارد و آمریکای لاتین عملکرد بهتری نسبت به خاورمیانه و آفریقا دارد.

شاخص‌های رتبه‌بندی

این رتبه‌بندی ۹۱ شاخص را در ۱۱ دسته مختلف به این شرح بررسی می‌کند: محیط سیاسی، محیط اقتصاد کلان، فرصت‌های بازار، سیاست کشور‌ها در قبال کسب و کار آزاد و رقابت تجاری، سیاست کشور‌ها در قبال سرمایه‌گذاری خارجی، تجارت خارجی و کنترل مبادلات، مالیات، تامین مالی، بازار کار، زیرساخت‌ها و آمادگی فناورانه هر کشور. هر یک از ۹۱ شاخص در مقیاسی از ۱ (خیلی بد برای تجارت) تا ۵ (خیلی خوب برای تجارت) نمره‌دهی شده است. نمرات هم برای پنج سال قبل و هم برای پنج سال آینده در نظر گرفته می‌شود. کشور‌هایی که رتبه‌های خوبی در این رده‌بندی به‌دست آورده‌اند اقتصاد‌های پیشرفته و عملکرد‌های قوی طولانی‌مدت در شاخص تعیین‌شده دارند.

به‌این ترتیب کشور‌های یونان، آرژانتین، هند، آنگولا، قطر، کنیا، جمهوری دومینیکن، ونزوئلا، لیتوانی و صربستان به ترتیب قدم‌های مهمی برای بهبود عملکرد خود برداشته‌اند و انتظار می‌رود در آینده شاهد بهبود رتبه‌های این کشور‌ها باشیم.

طبقه‌بندی منطقه‌ای آمریکای شمالی و اروپای غربی: بهترین در جهان برای تجارت

در رده‌بندی بهترین محیط‌های کسب‌وکار، کانادا در رتبه دوم و ایالات متحده در رتبه چهارم قرار دارد، رتبه هر دو کشور بدون تغییر نسبت به سال گذشته به‌دست آمده است.

از سویی این واقعیت که ۱۰ کشور از ۲۰ کشور برتر در رتبه‌بندی جهانی در غرب اروپا قرار دارند، نشان‌دهنده ثبات سیاسی منطقه، بازار‌های داخلی بزرگ و رقابتی و باز بودن تجارت جهانی است. بسیاری از کشور‌های اروپای غربی توانسته اند در طول سال ۲۰۲۲ برنامه‌های حمایتی مالی قابل‌توجهی را برای شهروندان و مشاغل فراهم آورند، زیرا افزایش تورم هزینه زندگی را افزایش داده است.

با توجه به انقباض سریع پولی، چشم‌انداز کوتاه‌مدت اقتصادی این منطقه ضعیف است. اما در میان‌مدت، هزینه‌های بیشتر زیر نظر صندوق بازیابی ۷۵۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا، باعث سرمایه‌گذاری مناسب برای کسب‌وکار در بخش دیجیتال، دستور کار سبز و دور شدن از اتکا به روسیه در بخش انرژی خواهد بود.

بزرگترین برندگان منطقه: در مقایسه با یک سال قبل، بلژیک هفت پله و سوئد شش پله، رتبه خود را ارتقا داده‌اند. بهبود بلژیک در این رتبه‌بندی نشان‌دهنده سیاست بازتر سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی است. سوئد هم توانسته رتبه خود را با ثبات سیاسی و اقتصادی بهبود بخشد. سوئد یکی از پیشرفته‌ترین اقتصاد‌های دیجیتالی جهان است و بیش از بسیاری از کشور‌های همتای خود در کربن‌زدایی از صنایع پیشرفت کرده است، به این معنی که موقعیت خوبی برای واکنش به روند‌های تحول‌آفرین در فناوری و محیط‌زیست دارد.

بزرگترین بازندگان: اسلواکی در این رتبه‌بندی نسبت به سال قبل هفت پله سقوط داشت. در این منطقه انقباض پولی بر فرصت‌های تامین مالی تاثیر گذاشته است. علاوه بر این، با کاهش رشد تجارت خارجی در بحبوحه ادامه اختلالات زنجیره تامین و افزایش هزینه‌های بخش تولید انرژی امتیاز فرصت‌های بازار اسلواکی بدتر شده است. لتونی هم شش پله سقوط کرده که ناشی از بدتر شدن نمرات تامین مالی و بازار کار است. این کشور دوران نیروی کار رو به کاهش، مهاجرت مداوم کارگران جوان و کمبود مهارت را از سر می‌گذراند. سقوط شش پله‌ای صربستان نیز جالب توجه است. امتیاز بازار کار صربستان، که یکی از پایین‌ترین نرخ‌های مشارکت نیروی کار در اروپا را دارد، به دلیل سطح پایین مهارت‌های دیجیتال روبه وخامت است.

 آسیا: در آرزوی دوری از چین

سنگاپور بهترین محیط تجاری جهان را برای سرمایه‌گذاران فراهم ساخته و هنگ‌کنگ، نیوزیلند، استرالیا، تایوان و کره‌جنوبی نیز جزو ۲۰ کشور برتر جهان هستند. امتیاز آسیا برای سیاست‌هایش در قبال تجارت خارجی در حال بهبود است. این امر تا حدی منعکس‌کننده تاثیر موافقت‌نامه‌های تجارت آزاد منطقه‌ای است که در پنج سال گذشته به تصویب رسیده و اثرات آن در دوره پیش‌بینی پنج ساله از ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ محسوس خواهد بود.

بزرگترین برندگان: کشور‌های آسیایی که رتبه خود را نسبت به سال گذشته بیشتر بهبود بخشیده‌اند، ویتنام، تایلند و هند هستند. ویتنام با ۱۲ پله صعود در رده‌بندی بهترین محیط‌های کسب‌وکار، در مجموع بهترین عملکرد را نشان داده، درحالی‌که تایلند ۱۰ پله و هند هم ۶ پله صعود داشته‌اند. ویتنام و تایلند سیاست‌های مطلوبی برای سرمایه‌گذاران خارجی دارند، در کنار آن از وجود شرکت‌هایی سود می‌برند که سیاست «چین‌پلاس‌وان» یا China Plus One را برای داشتن زنجیره‌های تامین در چین و دیگر بازار‌های آسیایی را دنبال می‌کنند.

سیاست «چین پلاس‌وان» استراتژی تجاری برای اجتناب از «سرمایه‌گذاری فقط در چین» و تنوع بخشیدن به تجارت در سایر کشور‌ها یا هدایت سرمایه‌گذاری‌ها به سمت تولید در سایر اقتصاد‌های در حال توسعه مانند هند یا تایلند یا ویتنام است. این امر واکنشی است ازسوی شرکت‌های بین‌المللی در برابر برنامه کووید صفر چین که عملیات‌های تجاری را محدود کرد و نیز این سیاست به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا ریسک ژئوپلیتیک مرتبط با روابط ایالات متحده و چین را کاهش دهند.

امتیاز ویتنام به دلیل بهبود چشم‌انداز اقتصادی و امتیاز تایلند در نتیجه ثبات اقتصادی بیشتر افزایش یافته است. هند پیش از این هم برای جذب سرمایه‌گذاری در تولید تلاش کرده، اما اکنون در موقعیت مناسبی برای بهره‌مندی از روند‌های مشابه جذب سرمایه قرار گرفته است. اقتصاد قوی و باثبات و دسترسی به نیروی کار بزرگ اساس جذابیت هند برای سرمایه‌گذاران است. اصلاحات سیاستی انجام تجارت در هند را آسان‌تر کرده و سرمایه‌گذاران بر این باورند که پیشرفت‌های عمده در زمینه‌هایی مانند زیرساخت‌ها، مالیات و مقررات تجاری، به افزایش جذابیت این کشور برای سرمایه‌های خارجی خواهد افزود.

بزرگترین بازنده: در این رتبه‌بندی چین بزرگترین بازنده آسیا و البته در جهان است و در رده‌بندی سه‌ماهه دوم در مقایسه با سال قبل ۱۱ پله سقوط کرده است. اگرچه پایان سیاست صفر کووید برای شرکت‌هایی که در چین فعالیت می‌کنند مثبت است، تغییرات نظارتی ناشی از جهت‌گیری سیاست‌های اقتصادی و همچنین افزایش هزینه‌های محلی بر محیط کسب‌وکار آن تاثیر گذاشته و فرصت‌ها را برای سرمایه‌گذاران بین‌المللی محدود کرده است. چین اکنون در رتبه‌ای پایین‌تر از مالزی، تایلند، ویتنام و هند قرار دارد.

 آمریکای لاتین: با عملکردی نسبتاً بهتر

آمریکای لاتین از نظر اثربخشی سیاسی امتیاز ضعیفی دارد که منعکس‌کننده مشکلاتی، چون فساد اداری، افزایش جرم و جنایت، وجود نهاد‌های ضعیف و اعمال سیاست‌هایی اغلب نامنسجم در قبال تجارت است. در سال ۲۰۲۲ جریان ورودی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، عمدتاً نه‌تن‌ها به بخش‌های مرتبط با کالا، بلکه به خدمات (مانند رستوران‌ها و امور مالی) و تولید در بسیاری از اقتصاد‌های آمریکای لاتین باعث رونق این اقتصاد‌ها البته در حد اندک شد. این رونق کوچک سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی تا سال ۲۰۲۳ ادامه یافت. بهبود‌هایی در کشور‌هایی که اصلاحات اقتصادی در پیش گرفته‌اند ثبت شده، اما این بهبود‌ها نسبت به سایر مناطق بازار‌های نوظهور کندتر بوده و همین امر نمایانگر مشکلات حاکمیتی در منطقه است. در مقایسه با روند‌های جهانی، سیاست مالیاتی آمریکای لاتین بسیار ضعیف است، چون اکثر این کشور‌ها سیستم‌های حاکمیتی بسیار پرهزینه‌ای دارند. علاوه بر این، بار مالیاتی در حال افزایش است و همین مسئله نشان‌دهنده نیاز این کشور‌ها به کاهش کسری بودجه پس از پایان همه‌گیری است.

بزرگترین برنده: کاستاریکا رتبه جهانی خود را با شش پله صعود بهبود بخشیده است. دلیل این امر امتیازاتی است که این کشور به دلیل وجود زیرساخت‌ها و آمادگی تکنولوژیکی بالا به‌دست آورده است. اجماع سیاسی گسترده در کاستاریکا برای حفظ و ادامه یک اقتصاد باز و سازگار با بازار جهانی به این کشور کمک کرده تا شبکه گسترده‌ای از معاملات آزاد تجاری را تضمین کند و از آن برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی بهره ببرد. کاستاریکا در ماه مه ۲۰۲۱ به جمع کشور‌های سازمان همکاری اقتصادی و توسعه پیوست و همین امر مسیر صعود کاستاریکا را در رده‌بندی‌های جذب سرمایه‌گذاری خارجی هموارتر کرده است.

بزرگترین بازنده‌ها: در آمریکای لاتین در مقایسه با سال گذشته شیلی ۹ و کلمبیا ۶ پله سقوط کرده‌اند و امتیازات محیط سیاسی و سیاست در قبال سرمایه‌گذاری خارجی برای هر دو کشور کاهش یافته است. این سقوط ۹ پله‌ای در شیلی به‌معنی عدم قطعیت‌های سیاسی مرتبط با فرآیند اصلاح قانون اساسی است که نااطمینانی به اقتصاد ایجاد کرده و به اثربخشی سیاست‌ها لطمه زده است و نیز برنامه‌هایی که دولت چپ‌گرا برای گسترش نقش دولت در اقتصاد پیاده کرده، یکی دیگر از عوامل سقوط رتبه شیلی در رتبه‌بندی جهانی محیط‌های کسب‌وکار به حساب می‌آید. با این حال، شیلی با ایستادن در رتبه ۳۰ دنیا، همچنان رتبه برتر آمریکای لاتین را در این رتبه‌بندی در اختیار دارد. در کلمبیا، سیاست اقتصادی در زمان رئیس‌جمهور چپ‌گرا، گوستاوو پترو، مداخله‌گرایانه‌تر و دولت‌محورتر شده؛ از جمله این سیاست‌ها، مقررات سخت‌گیرانه‌تر برای بخش نفت است.

 خاورمیانه و آفریقا: پایین‌ترین رده‌بندی

امتیاز کلی منطقه منا (خاورمیانه و شمال آفریقا) در رتبه‌بندی جهانی محیط‌های کسب‌وکار نسبت به دیگر مناطق از همه کمتر است. این رتبه ضعیف منطقه منا به دلیل حکومت‌داری ضعیف و ناامنی تاریخی حاکم بر آن، از جمله سرریز درگیری‌ها در سوریه، یمن و لیبی، در کنار ناآرامی‌های سیاسی در کشورهایی، چون عراق و لبنان حاصل شده است. کاهش هزینه‌های سرمایه‌ای در شرایط سخت‌گیری‌های مالی پس از شیوع همه‌گیری کرونا، امتیاز اقتصاد کلان منطقه را محدود کرده، اما از جنبه مثبت، این امر کشور‌ها را به حمایت از اصلاحات تجاری دوستانه، همچون اصلاحاتی برای افزایش مشارکت عمومی-خصوصی و سرمایه‌گذاری خارجی سوق داده است. اسرائیل و کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس بالاترین رتبه را در منطقه دارند و امتیازات کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس در سال‌های اخیر به مدد افزایش قیمت نفت و افزایش ظرفیت جذب برای سرمایه‌گذاری‌های جدید بهبود یافته است. قطر، عربستان سعودی و امارات در بازه زمانی ۲۰۲۷-۲۰۲۳ پیشرفت بیشتری خواهند کرد. هم خاورمیانه و هم آفریقا معمولاً از حاکمیت و مقررات شرکتی ضعیف و نیز نیرو‌های کار آموزش ندیده رنج می‌برند و کشور‌هایی مانند آنگولا و نیجریه در آفریقا و کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس اتکای بیش از حدی به استخراج هیدروکربن‌ها دارند. با این وجود، نرخ بازده برای شرکت‌هایی که بر فضای پیچیده سیاسی و نظارتی منطقه تسلط دارند، می‌تواند بالا باشد.

بزرگترین برندگان: هیچ کشوری در خاورمیانه یا آفریقا بهبودی در رتبه‌بندی محیط‌های کسب‌وکار در مقایسه با سایر مناطق جهان ثبت نکرده‌اند. آفریقای جنوبی با چهار پله افزایش رتبه، روندی نسبتاً صعودی را تجربه کرده، اما این صعود، بهبود در سطحی پایین را نشان می‌دهد، زیرا این کشور همچنان با اختلال در بخش خدمات‌عمومی حیاتی مانند تامین برق مواجه است که برای رشد محیط کسب‌و‌کار محدودیت ایجاد می‌کند.

بزرگترین بازنده: در رتبه‌بندی جدید محیط‌های کسب‌وکار، بحرین ۹ و کویت ۶ پله سقوط کرده‌اند. هر دو کشور به دلیل بدتر شدن امتیاز فرصت‌های بازار در نتیجه سقوط قیمت جهانی نفت که سهم بزرگی از درآمدهای‌شان دارد، این سقوط را تجربه کرده‌اند. عدم پیشرفت در اصلاحات اقتصادی و مقررات مربوط نیز بر امتیازات محیط تجاری این کشور‌ها سنگینی می‌کند.

 ایران: در قعر جدول

در رتبه‌بندی‌ای که پیشتر برای سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ برای محیط‌های کسب‌وکار در کشور‌های مختلف ارائه شده بود، ایران در بین ۸۲ کشور در رتبه ۸۱ قرار داشت و رتبه ایران تنها از ونزوئلا بهتر بود. در رتبه‌بندی جدید اکونومیست اینتلیجنت یونیت، خبری از رتبه‌بندی ایران یافت نشد. اما بنیاد هریتج، اندیشکده آمریکایی مستقر در واشنگتن‌دی‌سی، جدیدترین امتیاز آزادی اقتصادی در ایران را ۴۱/۲ اعلام کرده است. به این ترتیب رتبه ایران در آزادی اقتصادی ۱۶۹ در جهان است که نسبت به سال ۲۰۲۳ یک پله سقوط کرده است. با این امتیاز، ایران در بین ۱۴ کشور منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، رتبه چهاردهم را دارد. براساس اعلام بنیاد هریتج، امتیاز آزادی اقتصادی ایران، کمتر از میانگین جهانی و منطقه‌ای است و براساس شاخص ۲۰۲۴ این بنیاد، اقتصاد ایران، اقتصادی «سرکوب‌شده» است.

طبقه‌بندی کشور‌ها

۱۰ کشور برتر رتبه‌بندی بهترین محیط‌های کسب‌وکار دو کشور آسیایی هستند و به‌غیر از ایالات متحده و کانادا، بقیه شش کشور اروپایی‌اند.

 سنگاپور: ایده‌آل برای کارآفرینان جهانی

سنگاپور به دلیل موقعیت استراتژیک، بوروکراسی کارآمد و سیاست‌های تجاری باز، یکی از بهترین کشور‌ها برای راه‌اندازی کسب‌وکار است. این ویژگی‌ها سنگاپور را به یک مرکز جذاب برای کارآفرینان، به‌ویژه کسانی که به دنبال ورود به بازار آسیا هستند، بدل کرده است. شهرت این کشور به دلیل سهولت انجام تجارت یک مزیت بزرگ است که با فرآیند‌های عملیاتی ساده آن، کسب‌و‌کار‌ها را جذب خود می‌کند. موقعیت سنگاپور در آسیای جنوب شرقی و نیز دسترسی عالی به بازار‌های همسایه جذابیت این کشور را به‌عنوان یکی از بهترین مناطق برای راه‌اندازی کسب‌و‌کار افزایش می‌دهد.

نوآوری در بخش‌هایی مانند فناوری و فین‌تک، تمرکز اصلی در سنگاپور است. ابتکارات دولت برای تشویق رشد کسب‌و‌کار و جذب سرمایه‌گذاری خارجی، همراه با فضای سیاسی باثبات و سیستم قانونی شفاف، به جذابیت سنگاپور برای مشاغل جدید می‌افزاید.

سنگاپور نیروی کار بسیار ماهر و تحصیلکرده و مسلط به زبان انگلیسی دارد؛ درنتیجه این کشور را برای طیف وسیعی از صنایع ایده‌آل می‌کند. این ترکیب از مزایای استراتژیک وضعیت سنگاپور را به‌عنوان یکی از بهترین کشور‌ها برای شروع یک تجارت جدید به‌طور باورنکردنی محبوب کسب‌وکار‌ها قرار داده است.

 کانادا: یک مقصد تجاری پایدار و دلپذیر

شاخص‌های ثبات سیاسی، اقتصاد قوی و تنوع فرهنگی غنی در کانادا بالاست. از این رو به‌عنوان یکی از بهترین کشور‌ها برای راه‌اندازی کسب و کار شناخته شده است. این عوامل محیطی امن و پویا را برای مشاغل و کارآفرینان سراسر جهان ایجاد می‌کند.

یکی از جنبه‌های کلیدی جذابیت کانادا، تعهد آن به نوآوری‌های تکنولوژیکی است. سیاست‌های پیشرو این کشور درخصوص حمایت از بخش‌هایی مانند هوش مصنوعی و فناوری پاک، کانادا را بدل به مرکزی برای کسب‌وکار‌های پیشرفته کرده است. جامعه چندفرهنگی این کشور چشم‌انداز مشاغل خود را گسترده‌تر می‌کند و محیطی متنوع و فراگیر را برای شهروندان فراهم می‌آورد.

موقعیت استراتژیک کانادا، به‌ویژه نزدیکی آن به بازار ایالات متحده، همراه با توافق‌نامه‌های تجاری مهم مانند توافق‌نامه تجارت آزاد بین ایالات متحده، مکزیک و کانادا، دسترسی کسب‌و‌کار‌های کانادایی را به یکی از بزرگترین بازار‌های جهان فراهم می‌کند. این امر، همراه با رویکرد استقبال از استعداد‌های بین‌المللی، کانادا را به گزینه‌ای ایده‌آل برای کسانی بدل ساخته که به دنبال شروع یا گسترش تجارت خود هستند. به علاوه، دولت کانادا مشوق‌ها و حمایت‌های مختلفی برای استارت‌آپ‌ها ارائه می‌کند که به پرورش اکوسیستم کسب‌وکار کمک می‌کند.

دانمارک: آماده برای استارت‌آپ‌های تجاری

دانمارک به دلیل فرآیند راه‌اندازی آسان کسب‌و‌کار، اقتصاد نوآورانه و نیروی کار ماهر، به‌عنوان یکی از بهترین کشور‌ها برای راه‌اندازی یک تجارت شناخته شده است. این کشور به دلیل رویکرد مستقیم به عملیات تجاری، کاهش تشریفات اداری و تسهیل راه‌اندازی کسب‌و‌کار‌ها شهرت خوبی در دنیا دارد.

یکی از جذابیت‌های اصلی دانمارک، تمرکز آن بر بخش‌هایی مانند فناوری سبز و فناوری اطلاعات است که فرصت‌های متعددی را برای مشاغل پیشرفته فراهم می‌آورد. علاوه بر این، تعهد دانمارک به توسعه پایدار، مزیت بزرگی برای شرکت‌های متمرکز بر محیط زیست است. نیروی کار دانمارکی تحصیلات عالی داشته و مسلط به زبان انگلیسی است. علاوه بر آن موقعیت دانمارک برای دسترسی آسان به بازار‌های اروپایی این کشور را به یک انتخاب استراتژیک برای گسترش تجارت تبدیل می‌کند. از نظر مالی، سیستم مالیاتی دانمارک جذاب و حامی استارتاپ‌هاست. این کشور مقررات تجاری شفاف و کارآمد دارد و بازار کار آن منعطف است، در نتیجه کسب‌وکار‌ها می‌توانند به‌راحتی کارگران را استخدام و حتی اخراج کنند. مولدترین نیروی کار هم در این کشور اروپایی وجود دارد و به شرکت‌های تجاری اجازه می‌دهد که ۲۴ ساعت شبانه‌روز و ۳۶۵ روز سال را کار کنند.

 ایالات متحده: سرزمین فرصت‌های بی‌پایان

ایالات متحده با بازار گسترده و فرهنگ نوآورانه خود، بدون شک یکی از بهترین کشور‌ها برای راه‌اندازی یک تجارت جدید است. روحیه کارآفرینی در ایالات متحده عامل مهمی برای موقعیت آن به‌عنوان یک اقتصاد پیشرو است. این امر را یک اکوسیستم قوی از سرمایه‌گذاران، محیط پرورشی قدرتمند و سیستم قانونی که به شدت از مالکیت معنوی محافظت می‌کند، پشتیبانی می‌کند، چنین اکوسیستمی برای کسب‌وکار‌ها در زمینه‌های خلاقانه و فناوری بسیار مهم است. مزیت کلیدی دیگر ایالات متحده بازار مصرف بزرگ و متنوع آن است. ایالات متحده با جمعیتی بیش از ۳۳۰ میلیون نفر، مخاطبان گسترده‌ای را برای مشاغل فراهم می‌آورد که امکان رشد قابل توجهی دارند. از سویی ایالات متحده نیروی کار بسیار ماهر، زیرساخت‌های پیشرفته و مشوق‌های دولتی بسیاری در صنایع کلیدی دارد.

 هنگ‌کنگ: مرکز تجاری استراتژیک

موقعیت استراتژیک هنگ‌کنگ در آسیا و سیاست‌های حامی کسب‌وکار، آن را در میان بهترین کشور‌ها برای راه‌اندازی یک کار تجاری قرار می‌دهد. این منطقه محیط مالیاتی مناسبی دارد که برای مشاغلی که هدف آنها بهینه‌سازی سود است، ضروری است و از سویی دسترسی به بازار‌های در حال گسترش آسیا آن را به انتخابی ایده‌آل برای گسترش جهانی مشاغل تبدیل می‌کند. هنگ‌کنگ متعهد به تجارت آزاد با یک سیستم حقوقی قوی است و نیز همراهی سیاست‌های آن با حداقل موانع اداری برای سرمایه‌گذاری خارجی، محیطی خوشایند برای کارآفرینان ایجاد می‌کند. موقعیت جغرافیایی استراتژیک هنگ‌کنگ، دسترسی آسان به اقتصاد‌های بزرگ آسیایی را فراهم می‌کند؛ نقش سیستم‌های حمل‌و‌نقل و زیرساخت‌های مالی در کلاس جهانی را در این خصوص نباید نادیده گرفت. علاوه بر این، نیروی کار متنوع و ماهر در هنگ‌کنگ دارایی قابل‌توجهی برای هر شرکتی ا‌ست که به دنبال ایجاد یا گسترش فعالیت‌های خود در آسیا است.

به‌طور کلی، محیط کسب‌و‌کار مطلوب هنگ‌کنگ، همراه با حمایت دولت از استارت‌آپ‌ها، آن را به‌عنوان مقصد برتر برای رشد تجارت جهانی قرار می‌دهد.

tags # اقتصاد سایر اخبار چرا مو‌های بدن زنان کمتر از مردان است؛ آیا زنان مردان پشمالو را بیشتر می‌پسندند؟ مغز آلبرت انیشتین از مغز یک نئاندرتال کوچک‌تر بود! آیا انسان‌های اولیه عاشق می‌شدند؟ آنها چگونه همسر خود را انتخاب می‌کردند؟ قدیمی‌ترین راز تاریخ فاش شد؛ اول مرغ بود یا تخم‌مرغ؟!

دیگر خبرها

  • جشنواره تولیدات رسانه ای روایت خدمت با محوریت سفر رییس جمهوری به استان سمنان برگزار می شود
  • جشنواره تولیدات رسانه‌ای «روایت خدمت» در استان سمنان برگزار می‌شود
  • اختصاص فضایی در بافت تاریخی یزد برای دبیرخانه قصه‎‌گویی
  • جشنواره «روستای دوستدار کتاب» در مازندران برگزار می شود
  • ایران در انتهای جدول جذابیت محیط کسب و کار
  • فرصت ارسال آثار به جشنواره ملی طنز و رسانه تا پایان فروردین ماه
  • احیای فرهنگ مستند سازی با برگزاری جشنواره پژواک | جشنواره پژواک؛ حرکت موفق و رو به رشد در عرصه مستندسازی رادیویی
  • ارسال ۳ هزار اثر به دومین جشنواره قرآنی شهید آوینی
  • ارسال ۳ هزار اثر در دومین جشنواره قرآنی، فرهنگی و هنری شهید آوینی
  • ایران قعر جدول جذابیتِ شغلی!