Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-16@05:03:44 GMT

افزایش ۶۸ درصدی مالیات ثروتمندان در سال آینده

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۴۱۹۴۱

افزایش ۶۸ درصدی مالیات ثروتمندان در سال آینده

 امسال حدود ۱۷۲ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی مصوب شده بود که تا پایان هشت ماهه اول سال حدود ۸۹ هزار میلیارد تومان آن محقق شد. اینک در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ دولت درآمدهای مالیاتی را حدود ۱۹۵ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده است. به عبارت دیگر درآمد مالیاتی پیش‌بینی شده برای سال ۱۳۹۹ در مقایسه با رقم مصوب سال جاری ۲۳ هزار میلیارد تومان افزایش دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مالیات اشخاص حقوقی کمترین افزایش را دارد

در این راستا، میزان درآمد حاصل از مالیات اشخاص حقوقی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ معادل  ۴۴ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است درحالی که این میزان در قانون بودجه امسال ۴۱ هزار میلیارد تومان است؛ بنابراین میزان مالیات اشخاص حقوقی حدود ۳۰۰۰ هزار میلیارد تومان و معادل ۷.۳ درصد افزایش داشته است.

همچنین میزان درآمد حاصل از مالیات بر درآمدها درحالی در قانون بودجه سال جاری ۲۴ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که در لایحه بودجه سال آینده ۳۲ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. بنابراین در این بخش نیز با افزایش حدود ۸۰۰۰ میلیارد تومانی و رشدی معادل ۳۳ درصدی مواجه بودیم.

بر اساس این گزارش، میزان مالیات بر ثروت نیز در لایحه بودجه سال آینده  ۶۹۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که در مقایسه با قانون بودجه امسال که ۴۱۰۰ میلیارد تومان بود، حدود ۲۸۰۰ میلیارد تومان معادل ۶۸ درصد افزایش یافته است.

مالیات بر واردات ۳۹ درصد کم شد

همچنین میزان مالیات بر واردات در قانون سال جاری ۳۳ هزار میلیارد تومان است درحالی که این در لایحه بودجه سال آینده ۲۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. بر این اساس میزان مالیات بر واردات با کاهش ۱۳ هزار میلیارد تومان یعنی بیش از  ۳۹ درصد کاهش مواجه خواهد شد.

میزان مالیات بر کالا و خدمات نیز در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ معادل ۹۳ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که نسبت به سال جاری که ۷۲ هزار میلیارد تومان است، افزایش ۲۱ هزار میلیارد تومانی معادل ۲۹ درصد دارد.

بر این اساس، مالیات بر ثروت بیشترین افزایش را در سال آینده خواهد داشت و پس از آن مالیات بر درآمد، مالیات بر کالاها و خدمات قرار دارند. همچنین مالیات بر اشخاص حقوقی کمترین افزایش را داشته و مالیات بر واردات هم ۳۹ درصد کاهش را تجربه خواهد کرد.

در این زمینه حیدر مستخدمین حسینی- معاون وزیر اسبق اقتصاد - در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد که در این لایحه بر مالیات از درآمد حاصل از گمرک تاکید زیادی شده است، اما باید توجه داشت که واردات و در نتیجه مالیات از درآمد واردات کاهش پیدا کرده است و در حالی در بخش مالیات از درآمد حاصل از گمرک ۱۹۵ هزار میلیارد تومان دیده شده که هم کشور با رکود مواجه است و هم تورم ۴۰ تا ۴۵ درصدی داریم؛ بنابراین بودجه‌ای که برای این بخش دیده شده چگونه باید تحقق پیدا کند و بنگاه‌های اقتصادی چگونه باید بتوانند مالیات دهند؟

افزایش مالیات حقوق‌بگیران ۶۶ درصد، افزایش مالیات ثروتمندان ۱۶ درصد بود!

وی ضمن اعتقاد براینکه نظام مالیاتی کشور بسیار ضعیف و ناکارآمد است، اظهار کرد که از سال ۹۲ تا ۹۶ مالیات حقوق‌بگیران ۶۶ درصد و مالیات کالا و خدمات بیش از ۸۰ درصد افزایش یافته است. در حالی که میزان افزایش مالیات بر ثروت فقط ۱۶ درصد بوده و به پای تورم هم نمی‌رسد. در واقع ثروتمندان در شرایط تورمی حداقل مالیات را هم پرداخت نکردند اما حقوق‌بگیران مالیات بیشتری پرداخت کردند.

مستخدمین حسینی با اشاره به کسری ۱۰۶ هزار میلیارد تومانی بودجه، پیشنهاد کرد که حذف معافیت مالیاتی فرصت خوبی برای جبران کسری است و با حذف معافیت مالیاتی، ظرفیت مالیاتی کشور مشخص می‌شود. در کنار آن دولت می‌تواند ردیف بودجه‌ای در نظر بگیرد که کمک‌هایی که می‌خواهد برای فعالیت‌های اقتصادی یا برای افرادی از این ردیف تامین کند. اینگونه همه باید مالیات پرداخت کنند و فرهنگ مالیاتی افزایش پیدا می‌کند؛ تصویر روشنی از افراد و فعالیت‌هایی که باید معاف باشند ارائه می‌شود و همه اطلاع خواهند داشت که چه کسانی و به چه میزان از مالیات معاف هستند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد که با این اتفاق نیازی به درآمد حاصل از فروش نفت نداریم و می‌توان درآمد نفت را صرف پروژه‌های عمرانی کرد.

۲۲۳۲۲۳

کد خبر 1329735

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: مالیات مالیات بر ارزش افزوده فرارمالیاتی لایحه بودجه بودجه 99 باشگاه استقلال آندره استراماچونی لیگ برتر نوزدهم عراق امیرحسین فتحی انتخابات مجلس یازدهم استان البرز وزارت ورزش و جوانان باشگاه سپاهان محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۴۱۹۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۲۴ درصدی بودجه بنیاد شهید با هزینه‌هایش هماهنگ است؟

بودجه بنیاد شهید دارای اهمیت زیادی است زیرا هر گونه کسری در بخش های مختلف آن می تواند جامعه ایثارگری را دچار مشکلات جدی کند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، جداول بودجه سال 1403 به مجلس شورایی اسلامی اعلام وصول شد. با این وصف اگر اعداد پیشنهادی هر یک از نهادهای دولتی پس از بررسی تصویب شود، بودجه مصوب برای انجام امور مالی سال 1403 به این سازمان ها و نهادها داده خواهد شد. 

بنیاد شهید و امور ایثارگران با جامعه هدف گسترده‌ای که دارد یکی از سازمان‌هایی است که شامل بودجه می شود. به همین منظور در 2 بهمن سال 1402 جلسه هم‌اندیشی بررسی بودجه بنیاد شهید و امور ایثارگران برای 1403 با حضور جمعی از نمایندگان مجلس از جمله حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه، حجت‌الاسلام ذوالنور نائب رئیس مجلس، محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون شوراها، محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران و جمعی دیگر از اعضای کمیسیون تلفیق به میزبانی قاضی زاده هاشمی، رئیس بنیاد شهید، برگزار شد. 

روند افزایش بودجه بنیاد شهید و امور ایثارگران در 10 سال گذشته

بودجه بنیاد شهید دارای اهمیت زیادی است زیرا هر گونه کسری در بخش های مختلف آن می تواند جامعه ایثارگری را دچار مشکلات جدی کند. بخشی از مخارج مهم بنیاد شامل حقوق و دستمزد ایثارگران، خدمات درمانی و توانبخشی، بیمه تکمیلی، تعاون و معیشت، برنامه فرهنگی و آموزشی نظیر شهریه دانشجویان فرزندان ایثارگر، جانبازان و ایثارگران مشمول ماده 38 قانون جامع ایثارگری و ... می شود.

افزایش حقوق ایثارگران در سال 1403 چقدر خواهد بود؟

این در حالی است که قاضی زاده هاشمی رییس بنیاد شهید سال گذشته اعلام کرد: «بنیاد شهید از بیش‌ از 601 هزار جانباز و بیش‌از 43 هزار نفر آزاده حمایت می‌کند که البته این آمار رو به افزایش است. این افراد فقط بخشی از جامعه هدف است و خانواده شهدا و از جمله پدر و مادر شهید، همسران و فرزندان آنان را نیز شامل می‌شود.»

کسری بودجه در سال های گذشته خصوصا در بخش بیمه و خدمات درمانی ایثارگران را به شدت دچار مشکل کرده بود، هر چند دو سال گذشته را می توان یکی از سال هایی دانست که کمترین مشکل در این موضوع گریبان این عزیزان را گرفته است.  

جدول بودجه بنیاد شهید و امورایثارگران در سال 1402

اما رقم پیشنهادی دولت برای بنیاد شهید و امور ایثارگران در سال 1403 مبلغ 87 میلیارد و 833 میلیون تومان است که در مقایسه با عدد سال گذشته که 71 میلیارد و 50 میلیون تومان بوده است و چیزی حدود 16 هزار میلیارد تومان حساب می شود. باید دید با توجه به هزینه های اقتصادی کشور که در همه عرصه بسیار بالاتر رفته و تعداد جامعه هدف که در حال زیادتر شدن است، این افزایش حدود 24 درصدی می تواند با مخارج بنیاد شهید و امور ایثارگران هماهنگ باشد یا خیر. 

گفتنی است بودجه سال 1402 نسبت به سال 1401 افزایشی با مبلغ 24 هزار میلیارد تومان بوده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ابلاغ بودجه شهرداری گرگان با افزایش ۳۰ درصدی نسبت به پارسال
  • افزایش ۲۴ درصدی بودجه بنیاد شهید با هزینه‌هایش هماهنگ است؟
  • پیش‌ بینی مالیات سیگار در سال جاری
  • کاهش 40 درصدی مالیات عملکرد تولید به معنای افزایش جذابیت این بخش است
  • مالیات سیگار امسال چه تغییری کرد؟ + جزئیات
  • مالیات سیگار امسال چه تغییری کرد؟
  • پیش‌بینی مالیات سیگار در سال جاری
  • درآمد دولت از اخذ عوارض تولید و واردات وسائط نقلیه چقدر است؟ / افزایش ۱۰۲ درصدی یک درآمد
  • مالیات نقل‌و انتقال و شماره‌گذاری خودرو افزایش یافت
  • افزایش مالیات نقل‌و انتقال و شماره‌گذاری خودرو در لایحه بودجه