Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، علیرضا شهیدی، در بیست و چهارمین نشست کمیته هماهنگی آب و هواشناسی دریای خزر که صبح امروز در محل سازمان هواشناسی کشور برگزار شد، درباره احتمال وقوع سونامی در دریای خزر گفت: با توجه به موقعیت زمین شناختی ایران ما روی یک منطقه پرخطر قرار داریم. از نظر مخاطرات در جهان مقام سوم را داریم و از ۴۳ مخاطره کشف شده در دنیا با ۳۴ مورد در ایران دست و پنجه نرم می کنیم

وی افزود: بررسی داده ها نشان می دهد که هر چه جلوتر می آییم علیرغم اینکه تعداد مخاطرات گزارش شده بیشتر شده و تعداد نفرات در معرض خطر افزایش یافته است اما تعداد تلفات کاهش داشته، یعنی باید به سمت ایمن سازی رفته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهیدی اعلام کرد: ما اخیرا در سازمان زمین شناسی نقشه لرزه زمین ساخت کشور را تهیه و منتشر کردیم. اگر به جنوب دریای کاسپین در این نقشه نگاه کنیم دو دسته گسل های فعال را می بینیم یکی در البرز و دیگری به موازات گسل عشق آباد.

رئیس سازمان زمین شناسی ادامه داد: با نگاهی به نقشه خطرپذیری کشور می بینیم که درجات خیلی بالایی از ریسک زلزله را در شمال کشور داریم. روی سه گسل که فعالیت بیشتری در مجاورت دریای کاسپین دارند مطالعاتی انجام دادیم، گسل آستارا تقریبا در مرز کوه و دریا قرار گرفته است.

شهیدی تصریح کرد: موقعیت دقیق گسل را مشخص کردیم، هندسه گسل را به دست آوردیم و مشخص شد که گسل با مولفه امتداد لغز راهگرد است.

وی پس از ارائه جزییات بیشتر از نتایج این مطالعات گفت: فعالیت این گسل در گذشته نیز مشخص شد و شدت زلزله احتمالی منطقه بین ۶ تا ۷ ریشتر بوده است، همچنین در ادامه مطالعات مشخص شد که این گسل ها به سمت دریا پیشروی کرده اند.

رئیس سازمان زمین شناسی در پایان افزود: اگر در آینده زلزله ای رخ بدهد اگر زلزله و فعالیت گسل در بخش داخل دریا باشد احتمال وقوع سونامی وجود دارد اما اگر زلزله در بخش خشکی یا نزدیک ساحل در دریا باشد امواجی را ایجاد می کند که می تواند خسارات سنگینی به بنادر یا شهرهای ما در کنار دریا وارد کند.

مهر

انتهای پیام/

20 / 20 علیرضا شهیدی رئیس سازمان زمین شناسی هشدار سونامی احتمال وقوع سونامی در دریای خزر کمیته هماهنگی آب و هواشناسی دریای خزر نقشه خطرپذیری کشور موقعیت زمین شناختی ایران

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: علیرضا شهیدی رئیس سازمان زمین شناسی هشدار سونامی نقشه خطرپذیری کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۴۲۲۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشدید بارش در ۶ استان/ احتمال وقوع سیلاب

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ با اشاره به تشدید فعالیت سامانه بارشی آورده است: وقوع رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک در نقاط مستعد بارش تگرگ سه‌شنبه (۴ اردیبهشت) در کرمان، مازندران و گلستان، چهارشنبه (۵ اردیبهشت) در گلستان، سیستان و بلوچستان و فارس و پنج‌شنبه (۶ اردیبهشت) در کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در ناوگان حمل و نقل، در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک محلی، در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ دور از انتظار نیست.

به توصیه سازمان هواشناسی احتیاط در سفرهای بین شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی مد نظر قرار گیرد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ آورده است: رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک، در نقاط مستعد بارش تگرگ چهارشنبه در مازندران، مرکزی، قم، شرق لرستان، تهران، پنج‌شنبه در خراسان رضوی، یزد، چهارمحال و بختیاری، جنوب و شرق اصفهان، هرمزگان، شرق و شمال فارس، شرق سمنان و شرق خراسان شمالی و جمعه در جنوب کرمان و شرق هرمزگان رخ خواهد داد.

احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، تگرگ، وزش باد نسبتا شدید، لغزندگی و کاهش دید بویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال خسارت به نهال، درختان آسیب پذیر و محصولات باغی و زراعی وجود دارد بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به احتیاط در سفرها بویژه برون شهری، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و اتخاذ تمهیدات لازم جهت حفاظت از تولیدات کشاورزی و احتیاط در انجام هر گونه عملیات کشاورزی توصیه می‌کند.

در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • الحاق ۴۱ هزار هکتار اراضی به محدوده‌های شهری برای تکمیل پروژه‌های نهضت ملی مسکن
  • پسماند و پساب مشکل اصلی شهرهای ساحلی
  • افزایش سرعت وزش باد در جنوب کشور
  • هواشناسی ایران / احتمال وقوع سیلاب در ۶ استان کشور
  • تشدید بارش در ۶ استان/ احتمال وقوع سیلاب
  • هیچ فاضلابی در شمال به دریا سرازیر نمی‌شود
  • از خط قرمز برداشت از آب‌های زیرزمینی عبور کرده‌ایم
  • رئیس سازمان مدیریت بحران : از خط قرمز برداشت از آب‌ های زیرزمینی عبور کرده‌ایم
  • ۶۲ درصد جغرافیای ایران روی گسل یا در حاشیه گسل‌ها قرار دارد
  • برای مقابله با وقوع سیلاب‌ها راهی جز آبخیزداری و آبخوان‌داری وجود ندارد