Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، به دنبال مشخص شدن وضعیت افراد فاقد بیمه پایه در کشور، سازمان بیمه سلامت ایران موظف شد نسبت به پوشش بیمه اجباری جمعیتی در حدود ۸ تا ۱۰ میلیون نفر در کشور اقدام کند. از همین رو به دنبال ابلاغیه و دستورالعمل هیأت وزیران به سازمان بیمه سلامت، طرح اجباری بیمه سلامت با ثبت‌نام از متقاضیان، از ۱۳ آبان سال جاری در کشور کلید خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس آنچه که هیأت وزیران در جلسه ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ به پیشنهاد مشترک وزارت بهداشت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تایید سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد بند (الف ماده ۷۰)  قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه، آیین‌نامه اجرایی بیمه پایه اجباری سلامت و ارزیابی وسع را تصویب کرد.

بر این اساس، دولت مکلف است به منظور تحقق سیاست‌های کلی سلامت، تامین منابع مالی پایدار برای بخش سلامت، توسعه کمّی و کیفی بیمه‌های سلامت و مدیریت منابع سلامت از طریق نظام بیمه با محوریت وزارت بهداشت، اقدامات لازم را انجام دهد.

همچنین طبق قانون برنامه، پوشش بیمه سلامت برای تمامی افراد جمعیت کشور اجباری است و برخورداری از یارانه دولت برای حق سرانه بیمه از طریق ارزیابی وسع و سایر ضوابط، بر اساس آیین‌نامه‌ای است که به تصویب دولت می‌رسد.

به دنبال این مصوبه، شیوه‌نامه اجرایی بیمه اجباری نیز ابلاغ شد که بر همین اساس، افرادی که در سایت اعلام‌شده برای بیمه اجباری ثبت‌نام می‌کنند، همزمان از سوی وزارت رفاه نیز آزمون وسع برای آنها انجام می‌شود و یک ماه برای اعلام نتایج آزمون و اینکه ثبت‌نام‌کنندگان در چه دهکی قرار گرفته‌اند، زمان در نظر گرفته شده است.

پس از اعلام دهک‌های ثبت‌نام‌کنندگان بیمه اجباری میزان حق بیمه پرداختی آنها نیز مشخص می‌شود و افراد می‌توانند حق بیمه خود و افراد تحت تکفل را پرداخت کنند.

بر اساس این آیین‌نامه، تمامی خانوارهای فاقد پوشش بیمه ای مکلفند برای برخورداری از مزایای پوشش بیمه‌ای و یارانه دولت بابت حق بیمه ظرف ۶ ماه نسبت به ثبت‌نام و تقاضا برابر این شیوه‌نامه اقدام کنند. خانوارهای فاقد پوشش بیمه در چارچوب ضوابط آیین‌نامه اجرایی و این شیوه‌نامه مورد ارزیابی وسع قرار گرفته و بر اساس نتایج حاصل، حق برخورداری از یارانه و میزان آن (۵۰ درصد حق بیمه یا ۱۰۰ درصد آن) مشخص می‌شود.

آخرین وضعیت ثبت‌نام‌ها

در این رابطه کوروش فرزین، معاون سازمان بیمه سلامت می‌گوید: فقط افرادی می‌توانند در سایتی که سازمان بیمه سلامت راه‌اندازی کرده، ثبت‌نام کنند که تاکنون هیچ نوع سابقه بیمه‌ای نداشته باشند. این افراد باید مشخصات تمامی افرادی تحت تکفل زیر ۱۸ سال خود را در سامانه وارد کنند که اجباری است.

فرزین در عین حال از فرصت یک‌ ماهه وزارت رفاه برای ارزیابی وسع متقاضیان بیمه اجباری خبر داده و اظهار می‌کند: بر اساس آیین‌نامه اجرایی بیمه رایگان افرادی که کمتر از ۴۰ درصد حقوق و دستمزد مصوب دریافت می‌کنند و در دهک‌های یک، ۲ و ۳ قرار دارند، پس از تایید وزارت رفاه تمام حق بیمه آنها از سوی دولت پرداخت می‌شود.

این مسئول می‌گوید: آنهایی که ۴۰ تا ۱۰۰ درصد حداقل حقوق را دریافت و در دهک چهارم هستند، ۵۰ درصد حق بیمه آنها را دولت پرداخت می‌کند و مابقی را خودشان باید بپردازند. در نهایت افرادی که در دهک‌های ۵ تا ۱۰ قرار دارند، باید تمامی حق بیمه خود را پرداخت کنند.

تکلیف وزارت رفاه

طاهر موهبتی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت نیز در خصوص آخرین وضعیت ثبت‌نام‌کنندگان متقاضی بیمه اجباری سلامت، می‌گوید: تا الان بیش از ۸۰۰ هزار نفر در سامانه بیمه اجباری سازمان بیمه سلامت ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد حدود ۵۰۰ هزار نفر درخواست ارزیابی وسع داشته‌اند.

وی عنوان می‌کند: بر اساس قانون، وزارت رفاه مکلف شده است که یک ماه پس از آغاز ثبت‌نام بیمه اجباری، نتایج آزمون وسع را اعلام کند. پس از اعلام نتایج، کسانی که به نتایج اعتراض دارند، می‌توانند اعتراض خود را به وزارت رفاه اعلام کنند.

اتمام فرصت یک‌ ماهه وزارت رفاه

در این میان فرصت یک‌ ماهه وزارت رفاه برای ارزیابی وسع به پایان رسیده و هنوز جواب این استعلام‌ها به بیمه سلامت ارسال نشده است.

حالا وضعیت طرح بیمه اجباری سلامت برای آن تعداد از کسانی که تا کنون در سایت سازمان بیمه سلامت ثبت‌نام کرده و درخواست ارزیابی وسع آنها بدون پاسخ مانده است، در ابهام است و مشخص نیست چرا وزارت رفاه دست روی دست گذاشته و به تکلیف قانونی خود عمل نمی‌کند. چراکه در صورت عدم اعلام نتایج و طبقه‌بندی خانوارها برای پرداخت یا عدم پرداخت حق بیمه، سازمان بیمه سلامت نمی‌تواند برای اجرای بیمه افراد بدون بیمه اقدام کند.

بیمه اجباری سلامت برای چه کسانی رایگان است؟ کد خبر 469111 برچسب‌ها سازمان بیمه سلامت

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سازمان بیمه سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۴۲۳۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اخبار رسمی کالابرگ را تنها از مراجع رسمی وزارت رفاه دنبال کنید

به گزارش خبرگزاری مهر، به دنبال انتشار برخی پیام‌های جعلی به صورت پیامک و شبکه‌های مجازی در ارتباط با دریافت کالابرگ الکترونیکی به اطلاع هموطنان می‌رساند هر گونه خبر رسمی در این زمینه تنها از طریق مراجع رسمی و یا سامانه پیامکی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به اطلاع عموم مردم عزیز خواهد رسید.

وزارت رفاه ضمن هشدار از هموطنان خواست به منظور جلوگیری از هر گونه کلاهبرداری به اخبار فاقد اعتبار در این حوزه توجهی نداشته باشند.

کد خبر 6087224

دیگر خبرها

  • پوشش بیمه‌ای بیمه شدگان روستایی و پنج دهک درآمدی به صورت سیستمی تمدید می‌شود
  • بهره مندی ۱۰ هزار و ۵۰۰ سخت درمان از خدمات بیمه سلامت
  • نشان‌دار شدن ۱۳۹۱ زوج نابارور در سامانه بیمه سلامت کهگیلویه و بویراحمد
  •  اخبار رسمی کالابرگ‌ فقط از مراجع رسمی وزارت رفاه پیگیری شود
  • اخبار رسمی کالابرگ را تنها از مراجع رسمی وزارت رفاه دنبال کنید
  • وجود ۱۴۸ هزار و ۷۴۲ کارگر دارای بیمه اجباری در استان
  • ۵۰۰۰ دانشجوی دستیاری و دکترای تخصصی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتند
  • همایش تجلیل از خادمان سلامت نوروزی ۱۴۰۳ برگزار شد
  • خادمان سلامت نوروزی تجلیل شدند
  • اتصال بیمه‌های تکمیلی به سامانه‌های بیمه در راستای حذف کاغذبازی‌ها